Gå til innhold

Lærling elektro, og tilbakebetaling av lønn?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har gått GK Elektro, Vk1 Elektronikk og VK2 Serviceelektroniker. Men har konvertert til Elektro, og har gått snart 2 år lærling av 2.5år. Men for at jeg skal kunne gå kun 2.5 år lærling, må jeg ta fagbrevet for serviceelektroniker. Ellers må jeg gå 3 år, som jeg veldig lite har lyst til.

Til nå har sjefen betalt meg som om eg skulle gå 2.5 år. Og i september skulle jeg stige i lønn, men det nekta han på, fordi jeg ikke hadde tatt fagbrevet for serviceelektroniker. Det er forsovidt greit.

Men det jeg lurte på, om jeg har rett til tilbakebetaling av lønna jeg ikke har fått til no, når jeg har tatt fagbrevet?

Takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Jeg har gått GK Elektro, Vk1 Elektronikk og VK2 Serviceelektroniker. Men har konvertert til Elektro, og har gått snart 2 år lærling av 2.5år. Men for at jeg skal kunne gå kun 2.5 år lærling, må jeg ta fagbrevet for serviceelektroniker. Ellers må jeg gå 3 år, som jeg veldig lite har lyst til.

Til nå har sjefen betalt meg som om eg skulle gå 2.5 år. Og i september skulle jeg stige i lønn, men det nekta han på, fordi jeg ikke hadde tatt fagbrevet for serviceelektroniker. Det er forsovidt greit.

Men det jeg lurte på, om jeg har rett til tilbakebetaling av lønna jeg ikke har fått til no, når jeg har tatt fagbrevet?

Takker for svar ;)

Hvordan fikk du lærlingsplass som elektriker når du har gått svakstrøm Vg1 ? Før het det GK Elektro og så VK1 elektrofag (sterkstrøm, elektriker osv) Men i dag heter det VG1 elektrofag og VG2 Elenergi

Er nok derfor sjefen vil ha deg i læra et ekstra år da i og med at du mangler Vg1 elenergi (sterkstrøm).

Forløpet i dag blir jo

VG1 elektrofag> VG2 elenergi> elektriker lærling i befrift

Lenke til kommentar

Ja men det er mulig å konvertere fra svak -> sterk strøm og omvendt. Jeg tar nettstudier osv utenom, så jeg får jo di samme kvalikasjona som en vanlig elektriker + litt til.

Nei, poenget er at han vil ha meg som lærling minst mulig :p

Og på den tida jeg gjekk på skole, hette det Vk1, Vk2 osv..

Lenke til kommentar

Hvis lønnsøkningen var en del av arbeidsavtalen (lærlingavtalen) så har du rett på lønnen så lenge du var i opplæring iht avtalen. Hvis du har fullført læretiden og ikke tatt fagbrevet, så ser jeg ingen grunn til at du skal stige i lønn.

Lenke til kommentar

Alle lærlinger stiger jo hvert halvår, uanz hva og hvor du jobber.. Men til september ifjor, så lønna han meg som om eg skulle gå 2.5 år lærling. Så minte jeg han på at dinna mnd steig jeg i lønn, og da sa han at det er uaktuelt, så lenge jeg ikke har tatt det andre fagbrevet. For då må jo jeg gå 3år lærling, og da blir det andre lønnsøkninger. Men jeg skal ta det fagbrevet nå, så jeg er ferdig som lærling til høsten, also 2.5år. Men då var jo spørsmålet, om jeg har RETT på di pengene som jeg ikke får betalt nå, og få dem når jeg har tatt fagbrevet, som en etterbetaling? :)

Folk missforstår me sikkert litt, så tok meg tida til å forklare det på en annen måte :)

Lenke til kommentar

skjønner ikke hva fagbrevet ditt har med saken å gjøre, dersom det skulle være relevant måtte det i såfall være at du jobbet som hjelpearbeider gjennom hele læretiden og tok teorien på egenhånd.. vanligvis går man jo på skole et halvt år av læretiden (hence 2,5 år) som du får betalt for..

Lenke til kommentar

Jeg sliter fremdeles med å forstå deg. Er du allerede blitt lønnet som siste halvårs lærling, og har vært det i lengere tid? Altså du har nådd det øvereste lønnstrinnet?

Okok, er litt vanskelig å forklare dette her, men skal komme med et eksempel. Lat oss sei at jeg skal gå 2.5 års lærling. Lønna begynner på 50kr, så stiger jeg 10kr hvert halvår. Og ifjor i september, skulle jeg stige til 110kr timen. Men som sakt, det gjorde jeg ikke. Og da går jeg fortsatt på 100kr timen, som no. Men vist jeg tar fagbrevet for serviceelektroniker, så stiger jeg igjen, til det som jeg normalt skulle steget til i september ifjor. Og da har jo eg fått for lite betalt fra september ifjor til nå. 10kr timen. Har jeg rett på dem tilbakebetalt da, teoretisk sett?

Se vekk ifra fagbrev, hjelpearbeider og alt sånt. Det er sånn systemet fungerer. Vist ikke jeg tar fagbrevet for serviceelektroniker, må jeg gå TRE års lærling, og med 2.5års lærling.

Lenke til kommentar

er fortsatt ikke helt med på hva du vil fram til - hvis du tar fagbrevet nå så kan du vel ikke regne med å få tilbakebetalt bare fordi du "kunne" tatt det før.. blir nesten som å si at du skal ha tilbakebetalt deler av læretiden fordi du kunne tatt fagprøven før, det går ikke vettu..

om det er sånn at du har fått for lite i lønn skal du ha det tilbakebetalt selvfølgelig, men jeg vet av erfaring flere ganger at enkelte som sitter på kontoret har hodet i ræva og det virker nesten som de med full intensjon prøver å sno deg for de ussle kronene du har rett på (gikk selv på lærlinglønn under overtidsjobbing i over et år, før jeg fikk vite at jeg skulle ha hjelpearbeiderlønn, blandt annet..)

hvis du ser her:

http://www.nelfo.no/ViewPage.aspx?mid=563

så ser du lønnsatsene for lærlinger:

OPPLÆRING I BEDRIFT FOR 4,5 ÅRS FAG

kr.

Lærling 5 halvår 75,88

Lærling 6 halvår 86,72

Lærling 7 halvår 97,56

Lærling 8 halvår 119,24

Lærling 9 halvår 162,61

som du ser, så stiger du ikke 10 kr per halvår..

Lenke til kommentar

Stiger jo mer enn 10kr per halvår :p Men var bare et eksempel.

Nei, men jeg og sjefen var enige om at jeg skulle ta det fagbrevet før jeg var ferdig som elektro lærling, så jeg slapp og gå 3 år lærling. Men så plutselig sa det stopp og han ville ikkje stige meg før eg har tatt det andre fagbrevet. Så da stiger jo jeg ikke før eg har tatt den, som jeg skal ganske snart. Og når eg har tatt den, så går lønna opp igjen til systemet som man skal følge på 2.5år lærling. Men imellom tida, fra september til no, har jo ikkje jeg vært fullt lønna lærling om jeg skal gå 2.5år. Så da var jo spørsmålet om jeg i det heile tatt får sjå noke til dei pengane som jeg "mista" ? :O

Blei litt rot i forklaringane her, men setter stor pris på at du gidder å svare ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor tar man lærlingetiden? Jo, for å få tak i fagbrevet. Hvorfor vil han at du skal ta fagbrevet i serviceelektroniker (som er relatert til svakstrøm/reparere skjermer, kopimaskiner o.l. på komponentnivå)?

Nå vet jeg ikke hvordan det var med reform 94, men jeg går nå IKT lærling, og har selv Data og Elektronikk utdanning på andreåret. Følger stort sett det samme løpet som en vanlig IKT lærling utenom noen få ting:

1. Jeg har et halvt år ekstra.

2. Lønn vil bli delt på 2.5 halvår. Mer informasjon kan man lese om her.

3. Må bestå en tverfaglig IKT eksamen på VGS nivå før fagbrevet taes.

Hvor mange halvår som lærling, er noe som står fastbestemt i lærlingekontrakten din. Der står det også ellers detaljer om hva du skal ta før du får gå opp i fagbrevet. Denne er skriftlig, og både arbeidsgiver og du skal ha en kopi. Denne MÅ også godkjennes av fylket!

Med mindre denne avtalen om stigning i lønn etter å ha tatt et fagbrev (noe jeg enda ikke forstår hvorfor du skal gjøre...) står oppført noen som helst plass i arbeidskontrakt e.l., tror jeg du skal begynne å blande inn opplærlingskontor/personen som har ansvaret for lærlingene i bedriften. Sjekk også med opplæringsnemda(sannsyneligvis vil du finne navn og telefonnr på personer som har ditt fag der) i fylket for informasjon.

Endret av Lednar
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Beklager glemte denne tråden helt.

Men lat oss sjå vekk ifra hva jeg må ta osv, som feks fagprøven for serviceelektroniker.

La oss se det fra en annen vinkel. Jeg har fått for lite betalt fra september ifjor. Har bare hatt 100 i timen til nå, men skulle egentlig hatt 120 i timen fra sep til mars (denne mnd).

Har jeg rett å få tilbakebetalt dette? Har rekna ut at det er 18000 ca før skatt. Og det er ganske masse penger for en lærling!

Lenke til kommentar
Med mindre denne avtalen om stigning i lønn etter å ha tatt et fagbrev (noe jeg enda ikke forstår hvorfor du skal gjøre...) står oppført noen som helst plass i arbeidskontrakt e.l., tror jeg du skal begynne å blande inn opplærlingskontor/personen som har ansvaret for lærlingene i bedriften. Sjekk også med opplæringsnemda(sannsyneligvis vil du finne navn og telefonnr på personer som har ditt fag der) i fylket for informasjon.

Beklager glemte denne tråden helt.

Jeg har kontakt med opplæringsnemda, og dem sier det samme at jeg må ta det fagbrevet som en dokumentasjon på et elr anna. Men dette er ikkje poenget, den må jeg ta og sånn er det, så glem dette :)

Men lat oss sjå vekk ifra hva jeg må ta osv, som feks fagprøven for serviceelektroniker.

La oss se det fra en annen vinkel. Jeg har fått for lite betalt fra september ifjor. Har bare hatt 100 i timen til nå, men skulle egentlig hatt 120 i timen fra sep til mars (denne mnd).

Har jeg rett å få tilbakebetalt dette? Har rekna ut at det er 18000 ca før skatt. Og det er ganske masse penger for en lærling!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...