Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ikke bruk verkstedet Auto23 i Bergen


Kajac

Anbefalte innlegg

Legger ut en liten advarsel mot verkstedet Auto23 som ligger i Bergen.

Har du lyst å bli svindlet, er det det rette verkstedet for deg.

 

Auto23 er en autorisert Hyundai, Mazda og Porsche-forhandler med tilhørende merkeverksted, og er i følge sin egen nettside landets eldste bilforretning.

 

Uansett, i 2009 kjøpte mamma en brukt Hyundai Accent fra 2001. Denne ble straks levert inn på service hos nevnte verksted for å bytte olje og registerreim. Vi hadde også funnet ut at det var kast i forbremsene, at dashbordlyset ikke virket, og at håndbrekket måtte strammes, så vi ville de skulle se litt på det. Vi gav imidlertid klar beskjed om at ingenting skulle fikses uten at de hadde ringt på forhånd og avtalt det med oss.

Senere på service-dagen ringer telefonen, og de forklarer at de nå har byttet olje, registerreim, alle bremsene, langsgående bremserør, håndbrekkwire, tatt eu-kontroll og fikset det som måtte fikses på kontrollen, og at beløpet for reperasjonene ligger på 17 000 kr. De sier også at startmotoren bør skiftes, og da vil prisen havne på over 20 000 kr.

Dette bør kunne klassifiseres som svindel, spør du meg. Det var kun registerreim og olje de skulle skifte.

 

Startmotoren blir imidlertid ikke byttet, og vi henter bilen i bytte mot 17 000 kr. Etter litt kjøring hører vi en skranglelyd av understellet på bilen som definnitivt ikke var der før, så vi drar tilbake til verkstedet dagen etter. Der finner de ut at noen metallstropper som holder bensintanken på plass ikke er festet, men nekter på at de har rørt stroppene under gårsdagens påtvungne reperasjoner. Motvillig fester de stroppene gratis.

 

Vi forteller dette til en nabo som jobber på et annet Hyundai-verksted, og han forklarer at stroppene må løsnes for å bytte bremserørene.

 

Men det stopper ikke der.

Når verkstedet har byttet forbremser har de voldtatt gjengene på hjulboltene på ene hjulet, slik at det er umulig å stramme ene mutteren, og svært vanskelig å stramme de andre. Før bilen var på verksted hadde vi av begge forhjulene for å sjekke bremsene, og da gikk mutrene av og på som ingenting.

 

Som om ikke det var nok, kommer motorlyset på etter et par måneder. Siden bilen går helt fint, velger vi å ikke gjøre noe med det før etter det er gått rundt et år. Jeg får da ordnet time hos Auto23 igjen (ja, det var en dårlig idé), slik at de kan ta en diagnose. Senere på diagnosedagen får vi telefon om at luftmassemåleren er defekt, og at den må byttes snarest mulig, ellers kan resten av det elektriske systemet i bilen ryke (de vet selvsagt ikke at vi har kjørt med dette lyset i snart et år uten problemer).

Selve diagnosen skal de ha rundt 1200 kr for. Videre forteller de til mamma at de kan bytte LMM, og det vil koste 4500 inkl diagnosen for dette byttet. Det er i følge verkstedet svært viktig at et merkeverksted får gjøre det, siden det er mye som må demonteres når denne skal byttes, og at motoren må justeres etterpå. Jeg prøver å forklare at dette er en enkel operasjon, og at ingenting må justeres etterpå, men hun velger likevel å gå for verkstedet.

 

Senere snakker vi med naboen igjen, som bekrefter min påstand om at man ikke trenger å justere motoren ved LMM-bytte.

 

Motorlyset forsvinner jo selvfølgelig, og alt virker bra helt til bilen får sporadiske startproblemer, kort tid etter LMM-byttet. Meg og pappa får selvfølgelig oppgaven å finne feilen. Etter å ha fomlet i mørke en stund uten resultat, bestemmer vi oss for å sjekke pluggledningene. Etter å ha koblet dem til og fra, fungerer plutselig bilen strålende, og har gjort det siden. Og den vil nok fortsette med det helt til neste gang vi er dumme nok til å sette foten innom Auto23 igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er dog ikke min historie, så det kan være noen feil.

 

Men en bekjent leverte inn sin Mazda til eu-kontroll, og fikk beskjed om at det var for høyt utslipp til at den kunne godkjennes. Sendte så bilen inn til Auto23 Bergen og de skulle fikse det. Kort fortalt: De fant ikke feilen, men fakturerte 15000 kroner for jobben.

 

Er et verksted som ikke anbefales!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Dette er dog ikke min historie, så det kan være noen feil.

 

Men en bekjent leverte inn sin Mazda til eu-kontroll, og fikk beskjed om at det var for høyt utslipp til at den kunne godkjennes. Sendte så bilen inn til Auto23 Bergen og de skulle fikse det. Kort fortalt: De fant ikke feilen, men fakturerte 15000 kroner for jobben.

 

Er et verksted som ikke anbefales!

:!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...