Hallowyr Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Hei. Jeg går nå andre semester på vg3. Sånn som det står nå har jeg veldig stor interesse for å begynne å studere spillprogramering på NITH. Derfor har jeg ett par spørsmål om dette jeg håper noen kan svare på. 1. Er det smart å velge NITH? Er det lett å få seg jobb innenfor programering med en utdannelse i spill programering derfra? Eller er det ugunstig slikt sett? 2. Jeg har ikke tatt R1 matte eller S1+S2. Har hørt at på NITH kan man ta R1 som privatist det første året. Lurer på om noen som har gjort dette vet om det førte til altfor mye arbeid etc. eller om det gikk bra? Lurer også på om det vil påvirke søknaden min sterkt på en negativ måte at jeg ikke har tatt matten på forhånd. 3. Har ikke funnet noe informasjon rundt hvor vanskelig det er å komme inn på linja. NITH's hjemmesider fortalte meg bare at jeg trenger generell studie kompetanse + R1 eller S1/S2 matematikk. Noen som vet hva slags karakter snitt man burde ha for å komme inn? 4. Hvordan stiller det i sammenligning til en tilsvarende linje på UiO (som vil være alternativet for meg), med tanke på at jeg da må ta meg ett fri år for å ta opp matten etc.? Til slutt vil jeg beklage om det har vært mange tråder om det før men det jeg har funnet gjennom Google har ofte vært litt gammelt og stilte ikke akkurat de spørsmålene jeg ville ha svar på. Tusen takk for hjelpen. Endret 13. januar 2011 av Hallowyr Lenke til kommentar
Crouching Potato Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Hallais! Jeg går selv på spillprogrammeringslinjen på NITH og håper kanskje jeg kan være litt behjelpelig her. 1. Jobbmuligheter er et noe vanskelig spørsmål ettersom folk mener forskjellige ting når de spør om dette. Gjør du det bra på skolen, er motivert, og kanskje lager noen prosjekter på siden tror jeg ikke du kommer til å få noen vanskeligheter med å få deg jobb ved endt utdanning. (Det finnes selvsagt ingen garantier!). Mener du derimot jobb innenfor spillbransjen er mulighetene mer begrenset for å være ærlig. Spillindustrien i Norge er ikke den største, men selv de trenger nye hoder. Det ikke alle tenker på er andre muligheter du får med denne utdanningen. Du lærer å programmere 3D verdener, noe som ikke kun brukes i spill. Har du lyst å lage et program for visualisering for oljebransjen, en simulator for militæret, eller noe annet i den duren kan du selvsagt også det. Som sagt er det stort sett hvis du har bestemt deg at du SKAL jobbe i spillindustrien at nåløyet blir noe mindre. Men husk også på at dersom du jobber med noe du er motivert for blir karakterene mye bedre. 2. Har en kompis og klassekamerat som tok R1 i løpet av første året her ved NITH. Det blir det jo selvsagt noe ekstra arbeid, siden kurset her ved NITH går over et halvt år i stedet for et helt slik det gjøres på videregående skoler. Tipset hans er å gå på alle forelesninger og jobbe litt med det på siden, så går det helt greit. Når det kommer til søknaden din; siden du ikke har R1 allerede og fortsettelsen på spillprogrammeringsstudiet avhenger av at du består dette, må du føre opp et andrevalg når du søker. Andrevalget ditt må være en av de andre linjene som ikke krever R1, bortsett fra linjen Spilldesign (pga et veldig høyt antall søkere som fører til at linjen mest sannsynlig er full). Består du matten går du derimot direkte over til 2. klasse spillprogrammering uten problemer. 3. NITH er en privat høgskole og er ikke en del av samordna opptak. Vi har i stedet løpende opptak, noe som betyr at dersom du søker før det blir fullt, kommer du inn. Snittet på studenter som ble tatt opp i fjor var rundt 4, men det vurderes opp mot om vi tror du kommer til å fullføre eller ikke, spesielt ved søknader på Spilldesign linjen. For mer informasjon rundt opptak er det bare å ta en telefon eller sende en mail til administrasjonen. Kontaktinformasjon finnes på nith.no. 4. Forskjellen på studiene ved UiO og spillprogammeringslinjen ved NITH er at vi fokuserer på å lage spill, rett og slett. Alle fagene våre forbereder deg på å gå ut i arbeidslivet og være ekspert på å lage 3D verdener, spillmotorer, kunstig intelligens og kunne de beste og mest brukte arbeidsmetodene for teamarbeid. Når du går ut fra vår skole er du klar til å gå rett inn i relevant arbeid og produsere resultater med en gang. Dette gjør at også den "vanlige" programmeringslinjen vår er også noe annerledes, og veldig attraktiv i arbeidslivet. Til slutt kommer det an på hva DU vil gjøre. Er du interessert i å spesialisere deg innenfor spillprogrammering tror jeg vi har det beste alternativet i Norge Kan anbefale å lese mer på både uio.no og nith.no for mer informasjon, men også å komme på utdanningsmessene som kjøres for tiden. Stikk innom, hils på og spør alle spørsmålene du har. Har du ikke mulighet til å komme på messene men har lyst å fortsette en dialog, legg meg til på facebook! Du kan enten søke på NITH Steffen, eller gå direkte til http://www.facebook.com/nith.steffen . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå