Byte Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Hei! Har opplevd noe veldig irriterende og trasig i det siste, 460'en som pappa bruker som arbeidsbil og jeg som fremkomstmiddel, har hatt utrolige problemer med motoren i det siste. Bilen var ikke i topp stand da motoren sa takk for seg. Den juksa noe jævlig når du ga middels til høy gass i 3 gir og oppover. Eller for å være ærlig var 3 gir maks ettersom du ikke fikk gitt gass i 4 og 5 siden den bare begynte å jukse. Rett før jul skulle jeg plukke opp broren min på den lokale rutebilstasjonen ettersom han kom hjem fra studier i bergen. Jeg klarte da å kvele bilen i ett ganske uoversiktelig og vanskelig kryss, når jeg fikk start på den gikk motoren noe så sinnsykt dårlig! Den juksa nå på alle gir (som faen) og av og til bare stoppet den helt opp! heldigvis for meg så bor vi ganske øde og det var lite trafikk så jeg fikk komt meg frem. Da jeg og brudern skulle begynne på hjemreisa (etter å ha vurdert å ta bussen) funket den som normalt igjen. Etter å ha kjørt et lite stykke begynte den å jukse igjen, og denne gangen stoppet motor. Jeg prøvde febrilsk å starte den med tanke på at vi stod midt på veien, men den bare hosta og hosta. Jeg fulgte med på turtallet og det hoppa fra 500rpm til 800rpm. jeg gav gass som bare faen og da fikk den start (dog den fortsatte med den supre juksinga). Dette fortsatte hele veien hjem. Vi kjørte ett stykke, bilen stoppet, jeg fikk start og kjørte videre. Pappa mente på det bare var å bytte luftfilter og plugger, så det ble gjort. Da gikk den i 2000 RPM på tomgang! hva i all verden kan ha gjort dette? men den funket iallefall. Forrgie mandag skulle jeg en tur til sykehuset for å besøke søstern min. Samma drittet skjedde enda engang! men denne gangen kom jeg meg ikke helt hjem engang! heldigvis døde motoren totalt rett utenfor det lokale verkstedet, snakk om flaks! Jeg var innom dagen etterpå og lurte på om de hadde funnet ut hva mangelen var. Joda det hadde de! det var en eller annen vakuum-slange som hadde rotna opp og gått hull i! De hadde bytta den og nå var alt som før. Den juksa litt når du gav mye gass men ikke noe som før. De sa at den lille juksinga som var igjen kom av at vi måtte bytte regreim og fordeler lokk. Dagen etter den kom fra verkstedet måtte jeg leke taxi og kjøre mamma på malerkurs. Det gikk fint på vei inn, men på vei tilbake skjedde faen meg det samme igjen! nå var det 3 gangen! og den har tilogmed vært på verksted! jeg kom meg nesten hjem (etter 4 stopp) Når den stoppet denne gangen måtte jeg klare å få turtallet oppi 3000rpm før motoren ville gå skikkelig, då kunne jeg kjøre 400 - 500 meter før den sa stopp igjen. Den stoppa totalt opp ca 700 meter hjemmefra. Da løp jeg hjem for å hente bruttern og vi skudde bilen tilbake. Har prøvd å starte den opp i dag men det er ingenting som går rundt, eller det hørest ut som om startermotoren går rundt men at det ikke skjer noe? jeg har 0 peiling på bil så alt det jeg har skrevet må være veldig vanskelig å få noe utav Noen som har noen forslag til hva som kan være feilen? edit: onkel leif var her. Endret 13. januar 2011 av Byte Lenke til kommentar
Brian Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Er det en såpass stor vakuumlekkasje så vil du høre susing og bråk. Få den til å gå litt på tomgang og hør etter, og få noen til å stoppe motoren igjen mens du står foran motoren og lytter etter susing noensteds. Bruker den mye bensin? Eller lukter det mye bensin i bilen, rundt og bak ved eksosen? Hørtes nesten ut som om den drar seg full i bensin og derav funker av og til, stopper ofte, og elendig gassrespons. Endret 13. januar 2011 av Brian Lenke til kommentar
Byte Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 Er det en såpass stor vakuumlekkasje så vil du høre susing og bråk. Få den til å gå litt på tomgang og hør etter, og få noen til å stoppe motoren igjen mens du står foran motoren og lytter etter susing noensteds. Bruker den mye bensin? Eller lukter det mye bensin i bilen, rundt og bak ved eksosen? Hørtes nesten ut som om den drar seg full i bensin og derav funker av og til, stopper ofte, og elendig gassrespons. Den vakumslangen som var pilrotten ble bytta på verksted, men samme problem oppstod etterpå. og nå får jeg ikke start på bilen i det heletatt. Kan ikke huske å ha kjent noe bensinlukt i bilen. Når jeg prøver å starte bilen nå hører jeg at startmotoren prøver men den klarer ikke dra rundt. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Det skjer ikke noe altså? Lager den ikke kinnelyd engang? Lenke til kommentar
Byte Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Eneste jeg hører er en svak bzzzz'e lyd, jeg tror det er startmotoren? Edit: kom på noe jeg hadde glemt å skrive i første posten. De siste gangene jeg klarte å starte motoren før den dødde helt og vi måtte sku den hjem, hørte jeg en liten "pop" lyd, det hørtest ut som om noe eksploderte...bare ikke som en eksplosjon? veldig vanskelig å forklare. Dette skjedde 3 ganger, alle 3 fikk jeg start på motoren. men den siste gangen jeg prøvde å starte kom det ingenting, ingen lyd fra motor, bare startmotoren som går men ikke gjør noe... Alt det elektriske fungerer som det skal om noen måtte lure på det. Endret 14. januar 2011 av Byte Lenke til kommentar
Brian Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 (endret) Hm, bilen går merkelig og startmotoren fungerer plutselig ikke lengre, sikker på at det ikke er noe elektrisk relatert muligens? Sjekka jording på motor osv? Kansje sjekk fordelerlokk i samme slengen. Evt ta ut en plugg og sjekke om det gnister når du prøver å starte, (ikke hold i den mens du gjør dette). Uansett, så skal du klare å trillstarte om kun starteren kverrulerer, og skal ikke ha noe å si på hvorfor bilen oppfører seg så merkelig under kjøring. Hvor kom lyden fra? Endret 14. januar 2011 av Brian Lenke til kommentar
Byte Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg er ganske sikker på at lyden kom fra motorrom. Skal skjekke pluggene og muligens bytte fordelerlokk. Regreim skal vi også prøve å bytte så får vi se hva som skjer Lenke til kommentar
suzukiken Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Har du sjekket reg.reim? Kan ha røket. Eller kan du være heldig at det bare er en joringsledning fra karrosseri til motor som er av. Lenke til kommentar
suzukiken Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Vis du finner ut av det hadde det vert kjetk å vist det. Har en helt lik bil bare 95 mod. har skiftet motor i den på grunn av røken reg.reim. Grunnen ti at den begunnte med med å fuske kan være at reima hoppet over en eller to tenner, som vil endre ventiltidene. Lenke til kommentar
Byte Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Har desverre ikke fått skjekket noe til nå. Har meget ugunstige arbeidstider for tiden. Men tusen takk for svar, skal prøve å få hivd meg rundt og få skjekket regreim når jeg står opp Edit: leif Endret 15. januar 2011 av Byte Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Har dere sjekket bensintilførselen? Kan det være rusk i drivstofffilteret? Lenke til kommentar
Byte Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Nei det har vi heller ikke fått sett på. Har ikke tenkt over muligheten heller, så tusen takk! enda en ting vi kan få sett på Sant nokk at det er en gammel og stygg bil, og at den sikkert ikke er verdt mere enn 2kr og en rotten løk, men har lyst til at den skal kunne rulle på veiene ett par år til. Så tusen takk for alle forslag! Skal prøve å få skjekket alt. Endret 15. januar 2011 av Byte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå