Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med motor - Volvo 460 GL 2.0 94-mod

Byte

Anbefalte innlegg

Hei!

Har opplevd noe veldig irriterende og trasig i det siste, 460'en som pappa bruker som arbeidsbil og jeg som fremkomstmiddel, har hatt utrolige problemer med motoren i det siste.

Bilen var ikke i topp stand da motoren sa takk for seg. Den juksa noe jævlig når du ga middels til høy gass i 3 gir og oppover. Eller for å være ærlig var 3 gir maks ettersom du ikke fikk gitt gass i 4 og 5 siden den bare begynte å jukse. Rett før jul skulle jeg plukke opp broren min på den lokale rutebilstasjonen ettersom han kom hjem fra studier i bergen. Jeg klarte da å kvele bilen i ett ganske uoversiktelig og vanskelig kryss, når jeg fikk start på den gikk motoren noe så sinnsykt dårlig! Den juksa nå på alle gir (som faen) og av og til bare stoppet den helt opp! heldigvis for meg så bor vi ganske øde og det var lite trafikk så jeg fikk komt meg frem.

Da jeg og brudern skulle begynne på hjemreisa (etter å ha vurdert å ta bussen) funket den som normalt igjen. Etter å ha kjørt et lite stykke begynte den å jukse igjen, og denne gangen stoppet motor. Jeg prøvde febrilsk å starte den med tanke på at vi stod midt på veien, men den bare hosta og hosta. Jeg fulgte med på turtallet og det hoppa fra 500rpm til 800rpm. jeg gav gass som bare faen og da fikk den start (dog den fortsatte med den supre juksinga). Dette fortsatte hele veien hjem. Vi kjørte ett stykke, bilen stoppet, jeg fikk start og kjørte videre.

Pappa mente på det bare var å bytte luftfilter og plugger, så det ble gjort. Da gikk den i 2000 RPM på tomgang! hva i all verden kan ha gjort dette? men den funket iallefall. Forrgie mandag skulle jeg en tur til sykehuset for å besøke søstern min. Samma drittet skjedde enda engang! men denne gangen kom jeg meg ikke helt hjem engang! heldigvis døde motoren totalt rett utenfor det lokale verkstedet, snakk om flaks!

Jeg var innom dagen etterpå og lurte på om de hadde funnet ut hva mangelen var. Joda det hadde de! det var en eller annen vakuum-slange som hadde rotna opp og gått hull i! De hadde bytta den og nå var alt som før. Den juksa litt når du gav mye gass men ikke noe som før. De sa at den lille juksinga som var igjen kom av at vi måtte bytte regreim og fordeler lokk.

Dagen etter den kom fra verkstedet måtte jeg leke taxi og kjøre mamma på malerkurs. Det gikk fint på vei inn, men på vei tilbake skjedde faen meg det samme igjen! nå var det 3 gangen! og den har tilogmed vært på verksted! jeg kom meg nesten hjem (etter 4 stopp) Når den stoppet denne gangen måtte jeg klare å få turtallet oppi 3000rpm før motoren ville gå skikkelig, då kunne jeg kjøre 400 - 500 meter før den sa stopp igjen. Den stoppa totalt opp ca 700 meter hjemmefra. Da løp jeg hjem for å hente bruttern og vi skudde bilen tilbake.

Har prøvd å starte den opp i dag men det er ingenting som går rundt, eller det hørest ut som om startermotoren går rundt men at det ikke skjer noe? jeg har 0 peiling på bil så alt det jeg har skrevet må være veldig vanskelig å få noe utav :p

Noen som har noen forslag til hva som kan være feilen?

edit: onkel leif var her.

Endret av Byte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en såpass stor vakuumlekkasje så vil du høre susing og bråk. Få den til å gå litt på tomgang og hør etter, og få noen til å stoppe motoren igjen mens du står foran motoren og lytter etter susing noensteds.

Bruker den mye bensin? Eller lukter det mye bensin i bilen, rundt og bak ved eksosen? Hørtes nesten ut som om den drar seg full i bensin og derav funker av og til, stopper ofte, og elendig gassrespons.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Er det en såpass stor vakuumlekkasje så vil du høre susing og bråk. Få den til å gå litt på tomgang og hør etter, og få noen til å stoppe motoren igjen mens du står foran motoren og lytter etter susing noensteds.

Bruker den mye bensin? Eller lukter det mye bensin i bilen, rundt og bak ved eksosen? Hørtes nesten ut som om den drar seg full i bensin og derav funker av og til, stopper ofte, og elendig gassrespons.

Den vakumslangen som var pilrotten ble bytta på verksted, men samme problem oppstod etterpå. og nå får jeg ikke start på bilen i det heletatt. Kan ikke huske å ha kjent noe bensinlukt i bilen. Når jeg prøver å starte bilen nå hører jeg at startmotoren prøver men den klarer ikke dra rundt.

Lenke til kommentar

Eneste jeg hører er en svak bzzzz'e lyd, jeg tror det er startmotoren?

Edit: kom på noe jeg hadde glemt å skrive i første posten. De siste gangene jeg klarte å starte motoren før den dødde helt og vi måtte sku den hjem, hørte jeg en liten "pop" lyd, det hørtest ut som om noe eksploderte...bare ikke som en eksplosjon? veldig vanskelig å forklare. Dette skjedde 3 ganger, alle 3 fikk jeg start på motoren. men den siste gangen jeg prøvde å starte kom det ingenting, ingen lyd fra motor, bare startmotoren som går men ikke gjør noe...

Alt det elektriske fungerer som det skal om noen måtte lure på det.

Endret av Byte
Lenke til kommentar

Hm, bilen går merkelig og startmotoren fungerer plutselig ikke lengre, sikker på at det ikke er noe elektrisk relatert muligens? Sjekka jording på motor osv? Kansje sjekk fordelerlokk i samme slengen. Evt ta ut en plugg og sjekke om det gnister når du prøver å starte, (ikke hold i den mens du gjør dette).

Uansett, så skal du klare å trillstarte om kun starteren kverrulerer, og skal ikke ha noe å si på hvorfor bilen oppfører seg så merkelig under kjøring.

Hvor kom lyden fra?

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Vis du finner ut av det hadde det vert kjetk å vist det. Har en helt lik bil bare 95 mod. har skiftet motor i den på grunn av røken reg.reim. Grunnen ti at den begunnte med med å fuske kan være at reima hoppet over en eller to tenner, som vil endre ventiltidene.

Lenke til kommentar

Har desverre ikke fått skjekket noe til nå. Har meget ugunstige arbeidstider for tiden. Men tusen takk for svar, skal prøve å få hivd meg rundt og få skjekket regreim når jeg står opp :)

Edit: leif

Endret av Byte
Lenke til kommentar

Nei det har vi heller ikke fått sett på. Har ikke tenkt over muligheten heller, så tusen takk! enda en ting vi kan få sett på :)

Sant nokk at det er en gammel og stygg bil, og at den sikkert ikke er verdt mere enn 2kr og en rotten løk, men har lyst til at den skal kunne rulle på veiene ett par år til. Så tusen takk for alle forslag! Skal prøve å få skjekket alt.

Endret av Byte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...