NewKleer Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Hei! Holder på å bygge meg pc, og har tenkt å kjøpe følgende deler: CPU: Intel core i7 920 2,66ghz - Skal klokke denne opp til nærmere 4,0 Minne/ram: Corsair XMS3 1600MHZ 8GB Kjøler: Corsair HX50 Harddrive: WD Caviar black 1TB SSD: Crucial C300 64gb OS: Win7 home premium Kabinett: Coolermaster Case Midi Tower HAF 922 Så var det da GPU.. Jeg har ikke så mye peiling, men vil ha et kort som koster opptil 3000 kr. Har sett litt på HD radeon 5870 og gtx 570. Noen som har tips til hva jeg burde gå for? Evt. hva jeg får plass til? Det må kunne takle alle nye spill på full ytelse, også med tanke på nye spill som "BF3", som kommer rundrt november. Endret 13. januar 2011 av NewKleer Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 radeon 5870 er faset ut, dropp den. gå for gtx 570 @ 1920x1080 eller mindre eller radeon 6970 @ 1920x1200 eller større, sier jeg. Lenke til kommentar
NewKleer Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 Ifølge testen av gtx570 her på hardware.no, virker det som om gtx570 er kortet jeg går for! Eneste som forvirrer meg er alle de forskjellige produsentene som gir ut gtx570! Burde jeg ikke gå for Nvidia sitt opprinnelige? Og hvor kan jeg kjøpe det til en grei pris? Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Først av alt.. hardware.no sine tester er latterlige for å si det mildt. Anbefaler at du leser deg på flere tester og trekker konklusjonen fra der. Nvidia sitt kort selges ikke til konsumenter, de er laget for anmeldere som hardware.no osv. og sendes til dem før nda for at de skal kunne teste kortene i god tid før lansering. Alle kort ved lansering er dønn like mtp at alle er laget på referanse kort. Det som skiller dem er klistermerket på kortet og tilbehør som følger med. Det finnes unntak på forskjeller som asus som har fabrikk overklokket sine kort med 10mhz mer og ulåst volt i biosen. Noen produsenter selger også flere utgaver med overklokk, men disse må du betale mer for. Hvis du kan vente litt lengre så vil ulike kort dukke opp med custom design med sine custom kjølere som gir mer rom for OC. Lenke til kommentar
gaasart Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 (endret) Burde jeg ikke gå for Nvidia sitt opprinnelige? Og hvor kan jeg kjøpe det til en grei pris? Nvidia i seg selv driver ikke med massedistribusjon til enkeltforbrukere/butikker det jeg vet av, i stedet sendes komponentene til industriteknikerne i Asus, Gigabyte, EVGA, GF, Sapphire etc. Som oftest blir det, grovt sett, bare klistra på egne stickers - dette er såkalte referansekort. De opererer med spesifikasjonene satt av Nvidia i utgangspunktet samt standard kjøler, og er som regel de rimeligste alternativene du finner i butikken. Det hender derimot at noen av selskapene kommer med overklokka eksemplarer, der de har skrudd opp ytelsen et par hakk i forhold til hva Nvidia opprinnelig planla. Disse kan komme med en tredjeparts kjøler som er mer effektiv enn stock. Underklokka eksemplarer i mid- og low-end finnes også, mynta på HTPC og andre systemer der lydnivå teller mer enn ytelse. Det hender også av og til, gjerne etter referansekortet har vært på markedet ei stund, at noen av leverandørene setter sammen et kort med egne, "sterkere" komponenter. Såvidt jeg vet ble dette sist gjort av Gigabyte med sin ekstremversjon av GTX 480 SOC (Super OverClock). Edit: Ser Greddi slo meg i innspurten. Kan forøvrig legge til at GTX 480 SOC ble lansert ETTER de første GTX 580-korta kom på markedet. Endret 14. januar 2011 av gaasart Lenke til kommentar
fflex Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Bare jeg som reagerer på at han vil kjøpe en i7-920? Nå er det Sandy Bridge som gjelder. Gå for et rimelig P67 hovedkort med en 2500k CPU + GTX 570 grafikkort så snakker vi. Resten ser fint ut mtp c300 SSD, minne osv.. Lenke til kommentar
NewKleer Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 Takk for svar! Så det vil si at det ikke er noen forskjell mellom de kortene som blir gitt ut av Gainward, EVGA og Gigabyte? Er det bare å finne det billigste alternativet? Ser noen kjører med physx og andre med Cuda. Noen som kjører med begge også.. Er dette noe jeg trenger å tenke på? Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Takk for svar! Så det vil si at det ikke er noen forskjell mellom de kortene som blir gitt ut av Gainward, EVGA og Gigabyte? Er det bare å finne det billigste alternativet? Ser noen kjører med physx og andre med Cuda. Noen som kjører med begge også.. Er dette noe jeg trenger å tenke på? Alle kortene har både PhysX og Cuda, det er en egenskap ved kortet i seg selv så det har ingen betydning hvilket klistremerke du har på kortet. Kjøp deg det kortet som koster minst, evt det du synes har det fineste merket Lenke til kommentar
Blazer Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Bare jeg som reagerer på at han vil kjøpe en i7-920? Nå er det Sandy Bridge som gjelder. Gå for et rimelig P67 hovedkort med en 2500k CPU + GTX 570 grafikkort så snakker vi. Resten ser fint ut mtp c300 SSD, minne osv.. kansje han vil kjøre sli/CF ? p67 hovedkorta støtter kun 16x/4x pcie i sli osv. ikke helt opptimalt. føler dessuten at sandy bridge er mer for httc osv siden de har intregrert grafikk osv, mens p55 x58 er bedre for spill osv. Lenke til kommentar
fflex Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Bare jeg som reagerer på at han vil kjøpe en i7-920? Nå er det Sandy Bridge som gjelder. Gå for et rimelig P67 hovedkort med en 2500k CPU + GTX 570 grafikkort så snakker vi. Resten ser fint ut mtp c300 SSD, minne osv.. kansje han vil kjøre sli/CF ? p67 hovedkorta støtter kun 16x/4x pcie i sli osv. ikke helt opptimalt. føler dessuten at sandy bridge er mer for httc osv siden de har intregrert grafikk osv, mens p55 x58 er bedre for spill osv. Anbefaler deg å ta en titt her: http://www.overclockersclub.com/reviews/intel_corei7_2600k_and_corei5_2500k/17.htm Performance-wise, the Sandybridge lineup was a complete surprise. In pretty much all the processor-based benchmarks, the pair performed as a newer architecture should and trounced the field, save for the Intel 980X. Flere fps tester i spill der, og sandy bridge gir utrolig mye for pengene og kan klokkes som et uvær Lenke til kommentar
Blazer Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 jeg sa ikke at sandy bridge var dårlig, men hvis man kjøper for å spille og da kjøper et dediekrt skjermkort så ser jeg ikke vitsen å kjøpe en cpu med intregrert skjermkort, blir liksom bortkastet. p55 og x58 klokker også rimelig da. men men dette er bare min mening. Lenke til kommentar
fflex Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 There's simply no better gaming CPU on the market today than Sandy Bridge. The Core i5 2500K and 2600K top the charts regardless of game. If you're building a new gaming box, you'll want a SNB in it. http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-intel-core-i7-2600k-i5-2500k-core-i3-2100-tested/20 For meg så virker det logisk å gå for en sandy brige dersom man skal spille. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå