Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med all Tysk Grammatikk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 15 år gammel gutt som går siste året på ungdomsskolen. Nå er det ikke mange måneder igjen før jeg og klassekameratene mine kommer opp i muntlig eksamen, og jeg er redd jeg kanskje kommer opp i tysk. I tysk har jeg alltid hatt problemer med alt som har med grammatikk å gjøre. Og jeg hadde satt veldig stor pris på om noen hjalp meg med dette. Jeg liker veldig godt å få ting godt og nøye forklart, jeg forventer ikke at dere skriver side på side med grammatikk i tysk, men det viktigste hadde vært flott. :) Det er bare å skrive hva som helst som har med emne å gjøre, trenger ikke være mye, men nok til at jeg lærer mer om det :)

Endret av MagnusTheMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er basiskunnskap, og kan du ikke den blir det alt for omfattende når alt skal skrives, så det tror jeg ikke går her. For å forklare det du spør om, tror jeg ville bli to A4-sider med tekst. Tror jeg bare må beklage og melde pass dessverre.

Du har ikke en eller annen ferdig regelbok eller noe sånt som er mulig å sende på e-post, viss du har det, kan du sende det til meg ?

Lenke til kommentar

Svake verb: Alle verbene bøyes etter en fast form.

1. Finn stammen av verbet -> Fjern "en" fra infinitivsformen. Eksempel: Zu kommen -> komm. Zu hören -> hör.

2. Verbene bøyes da slik (i presens, siden du er på et såpass lavt nivå holder det med det) (S = Stammen av verbet)

Ich S+e

Du S+st

Er/sie/es S+t

Wir S+en

Ihr S+t

sie/Sie S+en

Svake verb: Ingen fast regel for hvordan verbene bøyes. Pugg, pugg, pugg, pugg og .... pugg. Evt. så kan man høre hva som høres fornuftig ut, men det krever endel erfaring. Jeg har bodd over ett år i Tyskland, og det tok mer en et halvår før jeg følte jeg kunne høre hva som var riktig eller feil.

Lenke til kommentar

Svake verb: Alle verbene bøyes etter en fast form.

1. Finn stammen av verbet -> Fjern "en" fra infinitivsformen. Eksempel: Zu kommen -> komm. Zu hören -> hör.

2. Verbene bøyes da slik (i presens, siden du er på et såpass lavt nivå holder det med det) (S = Stammen av verbet)

Ich S+e

Du S+st

Er/sie/es S+t

Wir S+en

Ihr S+t

sie/Sie S+en

Svake verb: Ingen fast regel for hvordan verbene bøyes. Pugg, pugg, pugg, pugg og .... pugg. Evt. så kan man høre hva som høres fornuftig ut, men det krever endel erfaring. Jeg har bodd over ett år i Tyskland, og det tok mer en et halvår før jeg følte jeg kunne høre hva som var riktig eller feil.

Det der lærte jeg nettopp på egenhånd faktisk, men takk allikevel :)

Endret av MagnusTheMan
Lenke til kommentar

Antar du mener sterke verb?

Lenke til kommentar

Har Differensiert tysk gramatikk for ungdomsskolen og den videregående skole fra 1992. Om du sender meg adressa di i ei privat melding, så putter jeg boka i posten til deg.

har sendt den :)

Har postet gramatikkboka til deg i dag; med litt flaks har du den i morgen.

God fornøyelse :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...