Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

3G/4G Modem med ethernet uttak

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg bor langt ute på landet, og har for øyeblikket kun en svak ADSL tilkobling på 1mbit. Men nå har netcom oppgradert mobilnettet til 3G og snart 4G, derfor er jeg intressert i å bytte til dette.

Men problemet er, at vi er mange PCer som ønsker å benytte oss av samme tilkobling. Etter hva jeg har funnet/sett er det bare "USB modem" tilgjengelig. Jeg ønsker meg et modem, gjerne med ekstern antenne, som kan kobles rett inn i ethernetporten til routeren. Finnes noe slikt, enten i 3G eller 4G?

Ellers ser jeg for meg at jeg må sette opp en serverpc som deler internettet videre gjennom en router, men dette blir litt mye unødvendig stress.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan glemme 4G dekning der du er uansett vil jeg tro. Sjekk på mobilen om du har 3G dekning før du bestiller noe :p

Nå har NetCom satt i gang en bred utbygging av LTE i Norge, om alt går etter planen så har 89% av Norges befolkning tilgang til LTE i 2012.

2011 blir et spennende år innenfor bredbånds utbygging :)

Lenke til kommentar
Nå har NetCom satt i gang en bred utbygging av LTE i Norge, om alt går etter planen så har 89% av Norges befolkning tilgang til LTE i 2012.

2011 blir et spennende år innenfor bredbånds utbygging :)

Og 80% av Norges befolkning bor på større tettsteder og byer. Mao er sannsynligheten for at trådstarter faller utenfor 4G/LTE dekningen, som bor på "landet"(langt ute til og med), ganske så stor.

ICE har vel en router med LAN port? Men dette er da ikke 3G/4G.

Lenke til kommentar

http://www.amobil.no/artikler/her_gir_netcom_deg_4g-dekning/79320

Så "bygda Norge" vil nok få en god del LTE :)

ICE er pr dags dato ikke bra nok etter min erfaring, alt for varierende hastighet.

Anbefaler å sjekke Turbo 3g nettet der du bor, har du dette tilgjengelig så gir det best hastighet.

Selv sitter jeg på Turbo 3g fra Netcom, får 3-4mbit ned og 1-2mbit ut (bor i Nord Hordaland for øyeblikket, som kan kalles bygda)

Lenke til kommentar

Men problemet er, at vi er mange PCer som ønsker å benytte oss av samme tilkobling. Etter hva jeg har funnet/sett er det bare "USB modem" tilgjengelig. Jeg ønsker meg et modem, gjerne med ekstern antenne, som kan kobles rett inn i ethernetporten til routeren. Finnes noe slikt, enten i 3G eller 4G?

Eneste jeg har funnet som er i nærheten er:

https://shop.netcom.no/bredbaand/huawei-3g-datakort/huawei-e5832

Kanskje du kan sette opp routere din til og bli en forsterker? Evnt. route trafikken fra denne til en pc, og ut gjennom ethernet kontakten på denne.

Lenke til kommentar

Finnes flere routere for slikt. Dovado har og flere andre... http://prisguide.har...+AIR+LINK+3G&n=

Ved å kjøpe en router som bruker USB-dongle, så er sjansen stor for at den vil støtte 4G, når det kommer.

Noe info om antenner og USB-modem: http://forums.thinkbroadband.com/mobilebroadband/3699858-usb-3g-modems-and-external-antennas.html

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Kjøp en såkalt 3g ruter, de har usb port for usb modem. Du får neppe tak i modem m antennekobling. Jeg prøvde utensil hell. Sjekk hvem som har 3g mast nærmest deg. Jeg har denne løsningen i bruke både hjemme. og på hytta. Funker helt fint. Både Netgear, Jensen og Dovado har bra rutere,har brukt alle. Velg den billigste.

Lenke til kommentar

Til dere som diskuterer om jeg får 4G eller ikke, så er det ikke noen vits. Har pratet med Netcom sin montør som har ansvaret for nermeste mobilmast. Han sa at masten ville bli oppgradert i nær fremtid. Han sa også at telenor hadde satt opp utstyr i masten, men ikke satt det i bruk enda. For øyeblikket har jeg Turbo 3G innendørs i alle rom i 2. etasje.

Routeren min har uten at jeg viste om det støtte for 3G/3.5G. Det er en D-link Dir655. Så jeg tenker at jeg benytter meg av en donglen + en antenneadapterog antenne. Tror det blir knall. Må kansje bytte når masten blir oppgradert til 4G.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...