Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

1års leie kontrakt uten oppsigelse.

Jimmii

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et par spørsmål anngående lover om når man leier en hybel.

Er det lov å ha 1års kontrakt som opphører uten oppsigelse?

Samt er det lov å be om 2måneders depositum på hybel?

På kontrakten min står det:

"Leieavtalen løper fra ..03.09-10....kl. 13.00. Og opphører uten oppsigelse den: 01.08-11 kl 13.00. Leieavtalen er tidsbestemt i enighet med leietaker."

Hvordan er regelene på dette? Kan jeg si ifra hybelen når jeg ikke lenger vil bo der? eller må jeg betale ut hele året evt finne en ny leieboer dit?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Tidsbestemte leiekontrakter er en tikkende bombe. Den kan nemlig ikke sies opp, med mindre begge parter blir enige om å bryte kontrakten. Er utleier vanskelig så MÅ du betale ut HELE perioden. Forbrukerombudet har tidligere gått ut og advart mot denne type kontrakter og det har vært diskutert hvorvidt man skal forby det i framtida.

Krev heller en tidsubegrenset standardkontrakt.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=126620

http://www.lovdata.no/all/nl-19990326-017.html

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tidsbestemte leiekontrakter er en tikkende bombe. Den kan nemlig ikke sies opp, med mindre begge parter blir enige om å bryte kontrakten. Er utleier vanskelig så MÅ du betale ut HELE perioden. Forbrukerombudet har tidligere gått ut og advart mot denne type kontrakter og det har vært diskutert hvorvidt man skal forby det i framtida.

Det er jo i utgangspunktet ikke lov med kontrakter med kortere varighet enn tre år, med visse unntak § 9-3.

Depositum er helt greit, men det SKAL inn på en egen depositumkonto.

Lenke til kommentar

Fra 9-3:

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

Kontrakten med 1 års tidsbestemt leie kan muligens være ugyldig og dermed ansees som tidsubestemt.

Det er gode nyheter for trådstarter! :)

Bare et lite apropos om depositumskontoen. Den BØR stå i utleiers hovedbankforbindelse (der han har huslån etc). Det gir bedre juridiske rettigheter for både utleier og leietaker enn om man velger en annen bank.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke detaljene nå, men har fått det forklart før. Det handler om dersom det oppstår problemer og huseier krever noe av depositumet til erstatning. Da vil huseier og leietaker få gratis juridisk hjelp til å løse floken. Dersom depositumet står i en annen bank enn hovedbankforbindelsen så vil ikke banken ha noen forpliktelse til å hjelpe til. Det var noe sånt. Jeg husker ikke flere detaljer. Det var fordeler for leietaker også uten at jeg husker hva.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det hørtes jo i utgangspunket ut som en størst fordel for huseier, etterosm det er han som må gå til rettslige skritt dersom depositumet ikke skal utbetales. Men klar, det er jo i alles interesse at en sak ikke går lenger enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...