Battaman Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg går i 1VGS og vi hadde om Beta-stråling i naturfagen, jeg syns ikke det vi lærte hang helt på greip, så jeg satte meg litt bedre inn i det og dette er sånn jeg mener det fungerer. For å forstå Beta-stråling må man først vite noen grunnleggende fakta om kjemi. Nøytroner består av to nedkvarker og en oppkvark. Protoner består av en nedkvark og to oppkvarker. Oppkvarker har elektrisk ladning 2/3 og nedkvarker har elektrisk ladning -1/3. (Nøytron; 2/3 + (-1/3) + (-1/3) = 0 Proton; 2/3 + 2/3 + (-1/3) = 1) Når et ustabilt stoff skiller ut Beta-stråling er det som skjer at en nedkvark blir til en oppkvark og det skilles ut et elektron. Kvarkene i nøytronet forandrer den elektriske ladningen fra 0 til 1. Dermed er kjernepartikkelen ikke lenger et nøytron, men et proton. Elektronet som skilles ut utjevner den elektriske ladningen (1 + (-1) = 0). Men i tillegg til elektronet skilles det ut et anti-nøytro, dette er fordi massen til et elektron og et proton til sammen er mindre enn massen til et nøytron. Proton: 1.00727646677 n Nøytron: 1.0086649156 n Elektron: 0.00054857990943 n Proton + Elektron = 1,007825047 Nøytron – (Proton + Elektron) = 0.00083986859999996 En del av denne ekstra massen blir fylt av et anti-nøytrio men en del går over til energi. Så, har jeg forstått det? Lenke til kommentar
Ballestikk Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Seriøst går selv VG1, men det eneste vi trengte å vite om beta-stråling var at det lå mellom alfa og gamma i gjennomtregningsstyrke Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Seriøst går selv VG1, men det eneste vi trengte å vite om beta-stråling var at det lå mellom alfa og gamma i gjennomtregningsstyrke Går og i VG1, måtte vite litt mer en dette, da ved betastråling, så blir et nøytron omgjort til et proton + et elektron, elektronet skytes ut (strålingen) og protonet blir igjen. Altså et grunnstoff "høyere" og samme nukleontall Lenke til kommentar
OneWingedAngel Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Går og i VG1, måtte vite litt mer en dette, da ved betastråling, så blir et nøytron omgjort til et proton + et elektron, elektronet skytes ut (strålingen) og protonet blir igjen. Altså et grunnstoff "høyere" og samme nukleontall Bekreftes. Det trådstarter nevner (med unntak av 'massedelen') lærte jeg først i Fysikk 1. Lenke til kommentar
Ballestikk Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Seriøst går selv VG1, men det eneste vi trengte å vite om beta-stråling var at det lå mellom alfa og gamma i gjennomtregningsstyrke Går og i VG1, måtte vite litt mer en dette, da ved betastråling, så blir et nøytron omgjort til et proton + et elektron, elektronet skytes ut (strålingen) og protonet blir igjen. Altså et grunnstoff "høyere" og samme nukleontall Det jeg skrev var en forenkling, men det du skrev var rett på prikken riktig. Dog skal jo alle egentlig lære likt, alle må jo følge læreplanmålene. Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 Seriøst går selv VG1, men det eneste vi trengte å vite om beta-stråling var at det lå mellom alfa og gamma i gjennomtregningsstyrke Er fulstendig klar over at dette ligger utenfor pensum, men det er da ikke noe galt med å vite mer enn nødvendig Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Seriøst går selv VG1, men det eneste vi trengte å vite om beta-stråling var at det lå mellom alfa og gamma i gjennomtregningsstyrke Går og i VG1, måtte vite litt mer en dette, da ved betastråling, så blir et nøytron omgjort til et proton + et elektron, elektronet skytes ut (strålingen) og protonet blir igjen. Altså et grunnstoff "høyere" og samme nukleontall Går i VG1 jeg også, og vi lærte nøyakig det samme, hverken mer eller mindre. EDIT: Men jeg er ganske over gjennomsnittet interessert i naturfag, så jeg har lest en del utenfor dette også. Endret 15. januar 2011 av Mokko Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå