Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Not enough space to copy PCI Option ROM

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Har nettopp fått meg Zotac GTX580 kort og Asus Xonar D2X. Før installering av disse, har jeg et Adaptec 5405 som styrer systemdiskene, og den intergrerte Intel Matrix RAID kontrolleren som tar seg av andre bruker data. Det gamle skjermkortet var et Asus ENGTX280 kort, men etter jeg har satt i de nye kortene, vil ikke Intel Matrix Storage Option ROM starte under POST'en, til tross for at den er satt opp til å starte i BIOS'en, og begge diskene er koplet til. Eneste muligheten for å bruke de nå, er å sette Intel kontrolleren i AHCI-modus.

Etter at Adaptec kontrolleren har startet (Som forøvrig er konfigurert i RAID 5 med hot-spare), dukker det opp følgende feilmelding når Intel RAID-skjermen skal dukke opp:

"Not enough space to load PCI option rom (00:1f:02)"

Ting jeg har gjort for å prøve å rette opp dette, er å disable Marvell kontrolleren bl.a.

Dette har ikke hjulpet.

Er det noen der ute som har vært borti noe liknende? Og har noen tips til hvordan dette kan fikses?

RAID oppsett:

Adaptec 5405:RAID 5 med hot-spare

Intel Matrix:RAID 1

Hovedkort: Asus Rampage Extreme, 8Gb RAM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde samme problem på mitt oppsett med srcu42x pcix scsi kontroller.

Jeg deaktiverte også marvell kontrolleren og onboard lydkort - etter det så var alt ok og maskina kunne boote uten problemer.

Vil vel anbefale deg å oppdatere hk bios og adaptec bios for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Ja det var allerede gjort, men min redning ble en kar som slipstreama den nyeste HK bios'en med den nyeste BIOS'en fra Intel. I den offisielle nyeste versjonen til Asus, går det ikke!

Men nå funker det altså!

Hei. =)

Har samme HK og tilsvarende problem her nå. Har du mulighet for å dele den bios'en? Evt link til hvor du fant den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...