V?rbris Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Hei Sitter med ny data ( Windows 7 ) med tilhørende komponenter. Har behov for overføring av data fra noe eldre PC. Har demontert 3 stk harddisker fra den eldre pc, men de gamle har ide-kontakter og passer ikke i min nye maskin som har sata? kontakter. Vet det er overganger på markedet. Har jeg noen mulighet for å hente ut info fra de gamle harddisker uten å måtte koble dem opp i den gamle maskin igjen? I den en harddisk ligger stort sett bare det gamle OS ( Windows XP 32bit ). Er 2 andre harddisker som er interessante. Den ene er på 500gb og kunne blitt brukt som ekstern harddisk hvis det fantes kabinett med kontakter ( for ide ) for denne. Noen som har gode råd, eventuelt liker til løsninger, slik at jeg slipper å montere gammel maskin sammen igjen. Var hos ett datafirma her og spurte etter usb kontakter for å koble sammen mine to maskiner. De anbefalte å kjøpe en ekstern harddisk... Syntes dette var litt drøyt, da det vel må gå an å overføre data fra en maskin til en annen uten å gå om ekstern harddisk? Endret 13. januar 2011 av Vårbris Lenke til kommentar
runerask Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 I slike tilfeller søker jeg "råd" på eBay, utrolig hva man finner der xD Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Brukbar løsning: Hiyatek USB 2.0 til IDE/SATA Adapter Lenke til kommentar
PerB Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Eller evt. et 3.5" eksternt kabinett for IDE harddisker slik at du kan gjenbruke de gamle harddiskene som backup/transportmedia. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Brukbar løsning: Hiyatek USB 2.0 til IDE/SATA Adapter Denne koster jo nesten 300 kr, jeg kjøpte en slik sak for ca 3 dollar. Noe som tilsvarer ca 20 kr på eBay (totalt, inkl. porto) Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Ok, ser der er muligheter. Er det slik å forstå at denne: Hiyatek USB 2.0 til IDE/SATA Adapter Er bare å koble til de interne hardisker når de er ute av pc-kabinettet og så plugge inn i usb kontakten på ny pc. Og da dukker denne opp som en ekstra disk som det bare er å flytte / kopiere filer fra? Ser også at det muligens er en annen løsning med ekstern kabinett for idehardisker som har usb tilkobling. En slik ville vært grei hvis de tok 2 - 3 hardisker. Som sagt det gamle OS ligger på den ene disken, regner med det ikke har noe å si? Bare å slette innholdet, eller formatere disken, siden stort sett det gamle OS ligger der. Har montert disse hardisker i det gamle kabinett igjen, får se om jeg finner usb kabel i morgen. Synes jeg så noe hos Europris. Hvis ikke får jeg ta en tlf til Komplett.No og høre. Blir for lenge å vente på kjøp igjennom Ebay fra utlandet tror jeg. Endret 13. januar 2011 av Vårbris Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 2-3 disker på en gang er ikke så lett. Det du gjør er at du bare kobler og skrur, og ja de dukker opp som en disk i min datamaskin forutsatt at de ikke er korrupte eller har blitt ødelagt. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Blir for lenge å vente på kjøp igjennom Ebay fra utlandet tror jeg. Brukte 12 dager for min del fra Kina eller noe sånt. Tar bortimot like lenge fra f.eks komplett ;-) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Nei, hvis Komplett har det på lager så tar det aldri 12 dager. Sist jeg handlet tok det 2 dager. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 Takker for gode råd, ser det er muligheter. Har sendt email til Komplett.No og bedt om hjelp - eventuelt linker til produkter som løser problemet. Vurderer å kjøpe ekstern hardisk og ekstern brenner også, så i tillfelle slår jeg dette sammen med Hiyatek USB 2.0 til IDE/SATA Adapter Hvis det finnes overganger fra gamle ide-hardisker til nyere SATA?, så tror jeg at jeg kobler til minst en av de gamle i den nye maskinen. Denne er på 500GB, og er litt sløseri og bare la den ligge eller å kaste den. De andre to er på 80GB og 160GB, den siste har nyere tilkobling - ikke ide- flatkontakt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Det finnes IDE / SATA overgang. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575802 Det koster 150 kr. En ny 500 GB disk koster 370 kr. Et adapter hadde ikke vært mitt valg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå