Gå til innhold

Hvordan hente ut info fra gamle hardisker?

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter med ny data ( Windows 7 ) med tilhørende komponenter.

Har behov for overføring av data fra noe eldre PC.

Har demontert 3 stk harddisker fra den eldre pc, men de gamle har ide-kontakter og passer ikke i min nye maskin som har sata? kontakter.

Vet det er overganger på markedet.

Har jeg noen mulighet for å hente ut info fra de gamle harddisker uten å måtte koble dem opp i den gamle maskin igjen?

I den en harddisk ligger stort sett bare det gamle OS ( Windows XP 32bit ).

Er 2 andre harddisker som er interessante.

Den ene er på 500gb og kunne blitt brukt som ekstern harddisk hvis det fantes kabinett med kontakter ( for ide ) for denne.

Noen som har gode råd, eventuelt liker til løsninger, slik at jeg slipper å montere gammel maskin sammen igjen.

Var hos ett datafirma her og spurte etter usb kontakter for å koble sammen mine to maskiner.

De anbefalte å kjøpe en ekstern harddisk...

Syntes dette var litt drøyt, da det vel må gå an å overføre data fra en maskin til en annen uten å gå om ekstern harddisk?

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, ser der er muligheter.

Er det slik å forstå at denne:

Hiyatek USB 2.0 til IDE/SATA Adapter

Er bare å koble til de interne hardisker når de er ute av pc-kabinettet og så plugge inn i usb kontakten på ny pc.

Og da dukker denne opp som en ekstra disk som det bare er å flytte / kopiere filer fra?

Ser også at det muligens er en annen løsning med ekstern kabinett for idehardisker som har usb tilkobling.

En slik ville vært grei hvis de tok 2 - 3 hardisker.

Som sagt det gamle OS ligger på den ene disken, regner med det ikke har noe å si?

Bare å slette innholdet, eller formatere disken, siden stort sett det gamle OS ligger der.

Har montert disse hardisker i det gamle kabinett igjen, får se om jeg finner usb kabel i morgen.

Synes jeg så noe hos Europris.

Hvis ikke får jeg ta en tlf til Komplett.No og høre.

Blir for lenge å vente på kjøp igjennom Ebay fra utlandet tror jeg.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Takker for gode råd, ser det er muligheter.

Har sendt email til Komplett.No og bedt om hjelp - eventuelt linker til produkter som løser problemet.

Vurderer å kjøpe ekstern hardisk og ekstern brenner også, så i tillfelle slår jeg dette sammen med Hiyatek USB 2.0 til IDE/SATA Adapter

Hvis det finnes overganger fra gamle ide-hardisker til nyere SATA?, så tror jeg at jeg kobler til minst en av de gamle i den nye maskinen.

Denne er på 500GB, og er litt sløseri og bare la den ligge eller å kaste den.

De andre to er på 80GB og 160GB, den siste har nyere tilkobling - ikke ide- flatkontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...