JuC1y Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Hei Jeg skal for aller første gang betale regningene mine over internett. Jeg skal ta i bruk nettsiden "www.postbanken.no". Det jeg lurer på er; - Hvordan setter jeg i gang med dette? Er det en form for guide jeg kan ta og lese gjennom som grundig kan forklare meg hvordan ALT fungerer og SKAL gjøres? - Er det trygt å betale regningene over internett? - Blir regningene betalt med engang? Eller tar det en viss tid før de blir betalt? - Er det noe annet jeg bør vite? Vil helst unngå store tabber og slikt, derfor spør jeg her og håper på å styre unna det. Tusen takk på forhånd! Lenke til kommentar
PerB Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Hvordan setter jeg i gang med dette? Er det en form for guide jeg kan ta og lese gjennom som grundig kan forklare meg hvordan ALT fungerer og SKAL gjøres? - Det er hjelpfunksjoner i alle nettbanker. De er også veldig enkle i bruk. Du bør ikke ha problemer med å benytte noen norske nettbanker. Er det trygt å betale regningene over internett? - Ja. Det blir betalt millioner av regninger via norske nettbanker hver måned. Blir regningene betalt med engang? Eller tar det en viss tid før de blir betalt? De blir betalt på den dagen du angir de skal betales. Angir du en dato som ikke kan benyttes for du beskjed om ny reell dato. Er det noe annet jeg bør vite? - Nei Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Gå inn og se først, så oppdager du at du ikke trenger å spørre. Menyene er enkle oppsatt, alt står klart til å fylle innn; konto, kid, sum, dato ++. Så lenge du klarer å registrere deg og skrive et innlegg her inne, klarer du å betale via nettbank. Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Det eneste jeg mener er VIKTIG å huske er nok bare å ha fingrene på rette taster og alltid skrive riktige tall. Da snakker vi KID nummre og Beløp, for ikke å snakke om kontonummer. Husker du å alltid dobbeltsjekke disse vil du aldri angre på å ha betalt over nett Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg kan ikke huske sist jeg betalte en regning på annet enn nettbank. Jeg har ikke postbanken, men jeg regner ikke med at det skal by på problemer. "Alle" bruker nettbank for tiden. Angående dine spørsmål: - Jeg regner med at nettbanken din har instruksjoner om hvordan du går fram, men det er stort sett selvinnlysende. - Ja. Det er like trygt å betale på nett som å gå i banken. Du går jo på en måte i en selvbetjent bank når du bruker nettbank. - Regningene blir ikke betalt med en gang. Mottakeren har som regel pengene dagen etter. Når du betaler regninger legger du bare inn forfallsdatoen som står på regningen så blir den betalt til rett tid. - Det andre du bør vite er at du må være nøye med å fylle ut KID og kontonummer riktig samt å dobbeltsjekke før du klikker OK. Lykke til. Det går sikker helt greit. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Gå inn og se først, så oppdager du at du ikke trenger å spørre. Menyene er enkle oppsatt, alt står klart til å fylle innn; konto, kid, sum, dato ++. Så lenge du klarer å registrere deg og skrive et innlegg her inne, klarer du å betale via nettbank. Godt sagt Et hint er å lage efaktura-avtale med alle firmaene som fakturerer deg. Da får du alle fakturaene automatisk inn i nettbanken, så du slipper å skrive inn kid, kontonr, osv. Det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne efakturaen og ha nok penger på konto. (BTW: forfallsdato kan du trygt sette til siste betalingsdato på fakturaene, på denne måten utnytter du gratis kreditt fra de som fakturer deg til det fulle.) Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 (endret) KID-nummer har kontrollsiffer, så det skal egentlig godt gjøres å taste inn dette feil. Edit: det samme gjelder forøvrig for kontonummer. Endret 14. januar 2011 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå