noreg Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 hei. har lyst til å bli bedre i engelsk! har sett en del engelske filmer, med engelsk tekst på. Har nå også begynnt å lese en lettlest bok på engelsk, som heter charlie og sjokolade fabrikken. er det noen som har gjort det samme, som meg å blitt bedre i engelsk? har også letet etter, plasser på internett, hvor jeg kan snakke med random folk som snakker engelsk. gjennom skype eller lignende, men har ikke funnet noe enda! noen som har noen forslag? mvh:-:noreg;-d Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg har blitt automatisk god gjennom en del filmer og spill. Men dersom du spiller online spill (eks COD, WOW) så kommer du lett i kontakt med folk og der MÅ du prate engelsk Lenke til kommentar
noreg Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 spiller COD på ps3. Har ikke komme i noen kontakt, med noen som snakker engelsk. Kun norske:/. Å lese bøker er det, det beste eller tar jeg feil der? men er det noen som, vet av noen nettsteder hvor jeg kan snakke, med engelske folk?;; thanks for the help! Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 Du ønsker å bli bedre i uttale eller vokabular? Lenke til kommentar
Musematta Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 Eit chattrom er ikkje den beste plassen å lære seg engelsk fordi det er masse slangord og slikt, men dersom du finn ein fin nettside der du SNAKKER engelsk kan jo dette forbedre muntlig enkelsk. Dersom du skal bli bedre i skriftlig er det nok lurt å pugge gramatikk i tilleg til å lese diverse engelske artikklar og bøker. Desverre har eg ikkje peiling på kor ein kan finne nettside å prate med engelske folk, skulle gjerne visst det sjølv Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg tenkte på spill og "chatrom" der man må snakke med stemmen sin, gjennom headset Lenke til kommentar
( ) Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Man nevnte bøker, og i den forbindelse vil jeg nevne min måte: Man leser om igjen bøker. Jeg hadde lest en del Agatha Christie-bøker i oversettelse, og jeg leste dem rett og slett om igjen, på originalspråket. Dermed kjente jeg allerede historien, og jeg kunne konsentrere meg om språket. Og så finnes det jo noe som heter BBC... Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Du kan jo ihvertfall begynne med å henge litt i The English Pub på forumet Lenke til kommentar
Thrinduil Skrevet 16. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 16. januar 2011 Jondev20: Gramatikk er jo greit å kunne, men tror nok at for de fleste vil det være enklere å lære språket gjennom et mer praktisk medie. Husker i tyskklassen på videregående var det mange som slet med selve gramatikken - men snakket forholdsvis bra tysk (gramatisk) når det var praktiske oppgaver. Men selvfølgelig - en kan jo ikke utelukke gramatikk heller. Til trådstarter; å lese bøker på engelsk vil nok gi deg masse, og du vil nok lære en god del uten at du selv legger merke til det. Begynn, sånn som du har gjort, med å lese lettleste bøker på engelsk - og gå sakte men sikkert opp gjennom "vanskelighetsgradene" i språk. Når du er usikker på ord, slå dem gjerne opp i ordbok og se hva de(t) betyr. Forslaget til akroev er jo også et ganske bra alternativ til hvordan du kan bli bedre i engelsk. Hvis du også vil bli bedre i muntlig engelsk så er jo det å se engelske filmer som du nevte - med engelske undertekster - supert. Da får du jo dobbelt opp med hvordan ordet uttales og skrives. Lenke til kommentar
noreg Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. januar 2011 takk til alle dere som svarer : )!. har begynnte å chatte litt å snakke engelsk med tilfeldige folk fra nettet. Holder også på å lese denne boken jeg har nevnt, men føler att jeg ikke før så mye ut av å lese boken :/. Fordi, i hver setning som står i bokene mere og mindre, er det ett ord jeg ikke forstår! skal jeg bare blad opp alle ordene jeg ikke kan, og skrive de ned på norsk og engelsk på ett ark? har også fått tak i e noe som heter: rosetta stone . Lenke til kommentar
( ) Skrevet 17. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2011 Det åpenbare svaret er: Hvis du tror ordet er viktig for betydningen av setningen, slår du opp. Hvis det er mindre viktig, tar du det igjen senere. Og så vil jeg påpeke fordelen med bøker du allerede har lest på et språk du kan: Når du da kan historien, er det også lettere både å konsentrere seg om språket, og å faktisk forstå det som står skrevet. Og tråden jeg anbefaler, for skriftlige øvelser, er "Ye Olde Pub", og den står som oftest på første side av området "Kultur/Språk", hvor du også finner denne tråden. Good Luck! Lenke til kommentar
noreg Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. januar 2011 takk! men noen som vet om rosetta stone er et bra program,? hvis noen har det, hadde det vært fint om du kontakter meg. Jeg skjønner ikke installajonen :/... kontakt meg med ett brev:- ) Lenke til kommentar
( ) Skrevet 17. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2011 Efter å ha lest om programmet på Wikipedia, vil jeg si at det virker på meg som at det skulle kunne være et noenlunde brukbart program til formålet - men som fra min synsvinkel har ett avgjørende problem: Man tillates ikke å kjøpe eller selge lisenser av programmet fra andre enn programutsteder selv; noe som ikke bare er over streken (IMNSHO), men endog kan være i strid med norsk lov... Men ellers - hvorfor ikke stikke innom puben vår ? -akr Lenke til kommentar
noreg Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) takk for svar er det noen vits i å lese engelsk bok, når jeg ikke skjønner sammenhengend på mange setninger? er det noen som kan anbefale en veldig lett lest bok, for en nybegynner? har også tenkt på å begynne med wow, er det en bra ting med å få inn språket? thanks for answers! Endret 18. januar 2011 av noreg Lenke til kommentar
( ) Skrevet 18. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 takk for svar er det noen vits i å lese engelsk bok, når jeg ikke skjønner sammenhengend på mange setninger? er det noen som kan anbefale en veldig lett lest bok, for en nybegynner? har også tenkt på å begynne med wow, er det en bra ting med å få inn språket? thanks for answers! Det finnes bøker med forenklet språk, disse kalles gjerne "Easy Reader" eller lignende. For å finne de, må du gjerne gå innom skolebiblioteker eller større kommunale biblioteker. (Hvis du befinner deg i/nær Oslo, vil jeg tro Deichmanske skulle ha en del.) Det går evt. også an å be biblioteket skaffe en bok fra et annet bibliotek, men da bør du ha skaffet referansen fra Bibsys først. Ellers, - vel, før eller siden må du hoppe i det, å bare tørrtrene på land hjelper fanden så lite! (Det skader evt. heller ikke å lese samme tekst to eller fire ganger...) Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 18. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 Den som vil bli bedre i engelsk (eller et annet språk) bør sette i gang å bruke språket: Lese, skrive, snakke. Dette er både en enkel og meget effektiv måte. Eneste minus er dog at man får noen huller i kunnskapen sin, slik man alltid vil få ved selvlæring. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 20. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) takk for svar er det noen vits i å lese engelsk bok, når jeg ikke skjønner sammenhengend på mange setninger? er det noen som kan anbefale en veldig lett lest bok, for en nybegynner? har også tenkt på å begynne med wow, er det en bra ting med å få inn språket? thanks for answers! Ikke begynne å spille wow (Forøvrig av andre enn språkgrunner også). Jeg har en jeg kjenner som har sittet inne i snart 4 år og spilt wow hver dag, og han er ikke blitt noe bedre i engelsk, heller tvert om. Det eneste du lærer av sånt er ubrukelige nerde-ord. Det beste måten å lære seg språk på vil jeg si er å bruke språket. Hvis du har mulighet, dra til utlandet, dra på interrail i europa i sommer eller noe slikt. Bare å komme over den barriæren med å snakke, og snakke mye, så kommer mye av seg selv. Jeg har forsøkt både å lære meg russisk og kinesisk ved å høre på lydbøker (Pimsleur, tilsvarende rosetta) og det har funket veldig greitt! Lydkursene jeg har brukt har ikke fokusert på gramatikk, og det tror jeg er noe av hemmeligheten. Hvis du tenker deg om, vet du hvorfor du bøyer verb ol. som du gjør på norsk ? Jeg kan ikke komme på at jeg kan noe som helst form for norsk gramatikk utenom det som faller meg naturlig å snakke utfra erfaring Jeg tror også det er greitt å fokusere på en ting av gangen. Jeg bryr meg mindre om å lære å skrive språk, men konsentrerer meg kun om å kunne snakke. Er trossalt det jeg føler jeg har mest bruk for. Men det kan klart variere fra person til person. Endret 20. januar 2011 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå