Gå til innhold

Internett via strømnettet


Anbefalte innlegg

D-Link byr på 500 Gbit/s via strømnettet med sin Powerline AV 500.

 

Ut med fiber og cat6, inn med PR 2x2,5mm *k9z*

 

Tettspaden: Alle kursene i boligen din er sammenkoblet i sikringsskapet. I dette tilfellet kan du sammenligne hovedsikringen din med en stor skjøtepadde, hvor de forskjellige kursene plugges inn på. Det som pleier å være "sikkerheten" ved homeplug er at signalene forstyrres av måleren (som skjøtepadda er plugga inn i), slik at en igrunn ikke skulle hatt behov for kryptering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som bruker LAN over lysnettet her på forumet som "kun" har gode erfaringer med det? Jeg alltid synes disse løsningene har virket svært praktiske, men har til gode å høre om noen som er fornøyde med løsningen.

 

Kun og kun, det er varierende resultat ut fra hvilken kurs de går på... Jeg har stikkontakter fra 2 forskjellige kurser i stua mi, ingen av de er den samme kursen som den pluggen som er koblet til rutern min står på.

 

På den ene kursen får jeg under 1Mbit og på den andre kursen får jeg stabilt godt over 10Mbit (min internett hastighet). Siden jeg kun bruker den til streaming og kablet nett til PS3 har jeg ikke kjørt noe mer nøyaktig testing på hastigheten, annet enn på den kursen som var rævva...

 

Konklusjonen er vel at det er litt bingo om den fungerer eller ikke, godt vi har angrerett på nettkjøp!

 

/Espen

Lenke til kommentar

hvor langt er det egentlig dette vil kunne gi virkning? er det f.eks mulig å koble opp noe sånnt hos naboen og la signalet gå helt inn til seg ved å sette opp den andre boksen der?

 

grunden til at jeg lurer er at min søster bor på andre siden av en brannvegg der hun leier, og det trådløse nettet holder ikke mål gjennom veggen. ville dette løst hennes problem?(de har ikke samme sikringsskap tror jeg)

Lenke til kommentar

hvor langt er det egentlig dette vil kunne gi virkning? er det f.eks mulig å koble opp noe sånnt hos naboen og la signalet gå helt inn til seg ved å sette opp den andre boksen der?

 

grunden til at jeg lurer er at min søster bor på andre siden av en brannvegg der hun leier, og det trådløse nettet holder ikke mål gjennom veggen. ville dette løst hennes problem?(de har ikke samme sikringsskap tror jeg)

 

En kollega av meg klarer å få tilkobling gjennom 2 sikringskap, men tror det er unntaket heller enn regelen. Han har heller ikke gjort noe hastighetstester ettersom jeg forsto, annet enn at det holdt til å streame musikk =)

 

/Espen

Lenke til kommentar

hvor langt er det egentlig dette vil kunne gi virkning? er det f.eks mulig å koble opp noe sånnt hos naboen og la signalet gå helt inn til seg ved å sette opp den andre boksen der?

 

grunden til at jeg lurer er at min søster bor på andre siden av en brannvegg der hun leier, og det trådløse nettet holder ikke mål gjennom veggen. ville dette løst hennes problem?(de har ikke samme sikringsskap tror jeg)

 

En kollega av meg klarer å få tilkobling gjennom 2 sikringskap, men tror det er unntaket heller enn regelen. Han har heller ikke gjort noe hastighetstester ettersom jeg forsto, annet enn at det holdt til å streame musikk =)

 

/Espen

Koblet om målerne? :dremel:

 

Hehe, kan være jeg tar feil mtp at måleren er en sikkerhetsbarriere, altså.

Lenke til kommentar

En kollega av meg klarer å få tilkobling gjennom 2 sikringskap, men tror det er unntaket heller enn regelen. Han har heller ikke gjort noe hastighetstester ettersom jeg forsto, annet enn at det holdt til å streame musikk =)

 

/Espen

Koblet om målerne? :dremel:

 

Hehe, kan være jeg tar feil mtp at måleren er en sikkerhetsbarriere, altså.

 

Jeg kjenner ikke til detaljene, men dette er en gammel gård, sikkert med et noe utdatert elanlegg. Om dette lar seg gjøre i f.eks. nyere bygårder eller om man er trygg for naboen der er nok en annen sak.

Lenke til kommentar

For dem som måtte være interessert kan jeg nevne at jeg prøvde dette for 1 år siden, og det funker rett ut av boksen og jeg har hatt mye mindre problemer med dette enn både trådløst og kablet nett. Jeg er rett og slett svært overrasket (det var da knapt noe info om det på nettet heller).

 

Jeg bor i 4 etg i et 100 år gammelt hus, og modemet står i 2 etg. Det fungerer så og si hele tiden (2 restarts på 1 år). Eneste hindring er at man må være på samme hovedkurs, men det er ikke noe stress for de fleste.

 

Jeg kjøpte Devolo sin 3-pack fra komplett for ca 1000kr i sin tid.

Lenke til kommentar

Kjører den over 2 kurser? hvordan er dette mulig? såvidt jeg vet er dette umulig siden to kurser ikke har noen sammenkobling i ledningene.

Har de ikke noen sammenkobling? De kommer vel fra samme hovedstrømsledning. Nå er ikke jeg noen ekspert men kan tenke meg at dersom en 3-fase ledning er blitt delt opp slik at hver av de 3 fasene har en omtrentlig tredjedel av antall kurser i sikringsboksen, at kanskje det kan være en forklaring.

 

Det er likevel mange av kursene som burde dele samme fase.

Lenke til kommentar

Kjører den over 2 kurser? hvordan er dette mulig? såvidt jeg vet er dette umulig siden to kurser ikke har noen sammenkobling i ledningene.

Har de ikke noen sammenkobling? De kommer vel fra samme hovedstrømsledning. Nå er ikke jeg noen ekspert men kan tenke meg at dersom en 3-fase ledning er blitt delt opp slik at hver av de 3 fasene har en omtrentlig tredjedel av antall kurser i sikringsboksen, at kanskje det kan være en forklaring.

 

Det er likevel mange av kursene som burde dele samme fase.

 

Stemmer det, som du sier har de fleste hus 3 faser innlagt. De er som oftest fordelt slik (fra sikkring til nabosikkring, hvis faseskinne er brukt): IT eller TT nett L1-L2 L3-L1 L2-L3 og TN nett N-L1 N-L2 N-L3

Endret av Faddn
Lenke til kommentar

Hadde de klart å levere 50mbit (25mbit begge veier) ville jeg vurdert det, inntil da er det uaktuelt. Jeg har prøvd Dlink sin 300mbit sak og den gir knapt nok lokal ip etter litt krangling. Denne saken er ikke for oss som har et hus med gammelt "strømutstyr", og går over 2 etasjer + ikke samme kurs. Tviler på dette er noe særlig bedre.

Lenke til kommentar

Men om la oss si 2 kurser deler (la oss si) fase L1, så vil de sannsynligvis kunne bære datatrafikken fra den ene kursen med en "homeplug" til den andre kursen til en annen "homeplug".

 

"homeplug" = nettverksadapter for strømnettet

 

Folk henger seg nok for mye opp i at det ikke går mellom kursene, selv om det gjerne hender at det ikke går, så er det ingen regel. Da folk her har gitt eksempler på at det går. 400 Volts anlegg (trefase) er mye mer vanlig i dag.

Lenke til kommentar

Siden dette er et produkt som vil fungere under tvil, finnes det leverandører som tilbyr bytterett i dag? Jeg skal nå flytte inn i et 87 år gammelt hus om 14 dager men det her endel av strømnettet blitt byttet ut med årenes løp. Jeg vil gjerne prøve homeplug/ish greie for å sjekke om jeg slipper å strekke ut 50 meter kabel (pent opplagt) fra loft til kjeller :)

Lenke til kommentar

Har også kjørt Devolo AVsmart+ serien i leiligheten min i ett år nå. Elektriker installerte dedikerte 16 amps kurser i nesten alle rom når jeg flyttet inn, med unntak av kjøkkenet (som allerede var grei og skal bygges om senere uansett) og studio (der jeg krevet minst 20 amp).

 

Har en homeplug i hvert rom (totalt 6). Hele systemet er stabilt som et fjell, og fungerer utmerket. Alle er koblet opp mot svitsjer med minst to apparater som krever nettverkstilkobling, og det finnes ikke antydning til forsinkelser på LAN'et når alle er under belastning.

 

Kynxx: Det bør gå helt greit. 16-etasjers blokken jeg bor i er opprinnelig fra 1970-tallet, og jeg prøvde homeplug'ene til å streame nettradio fra routeren i soverommet til anlegget i stuen rundt den tiden da jeg pusset opp leiligheten, før elektriker var innom. Fikk også testet de ut nå i julen hjemme hos foreldrene mine som bor i større enebolig med kjellerleilighet som har eget sikringsskap/strøminntak. Huset deres var bygd på midten av 80-tallet, og jeg tror de har bare skiftet ut det elektriske i hovedhuset siden de flyttet inn etter forrige eier (i 1996). Homeplug'ene skal vel egentlig være begrenset til kurser som deler samme sikringsskap, men jeg ble positivt overrasket. Såvidt jeg har lest, så tror jeg at de fleste vil oppleve begrensningen her, men de færreste er vel borti denne problemstillingen.

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar

Kjører den over 2 kurser? hvordan er dette mulig? såvidt jeg vet er dette umulig siden to kurser ikke har noen sammenkobling i ledningene.

Har de ikke noen sammenkobling? De kommer vel fra samme hovedstrømsledning. Nå er ikke jeg noen ekspert men kan tenke meg at dersom en 3-fase ledning er blitt delt opp slik at hver av de 3 fasene har en omtrentlig tredjedel av antall kurser i sikringsboksen, at kanskje det kan være en forklaring.

 

Det er likevel mange av kursene som burde dele samme fase.

 

Stemmer det, som du sier har de fleste hus 3 faser innlagt. De er som oftest fordelt slik (fra sikkring til nabosikkring, hvis faseskinne er brukt): IT eller TT nett L1-L2 L3-L1 L2-L3 og TN nett N-L1 N-L2 N-L3

 

På et IT-nett vil man alltid ha to felles ledere på forskjellige kurser om man tar i bruk jord, så her ser jeg ingen grunn til at det ikke skulle fungert på kurser med forskjellige faser.

På et TN-nett derimot kan dette bli litt plundrete siden jord og N har samme potensiale, dermed vil kan kunne sitte med kun en felles leder med en annen kurs.

 

Og hva meg bekjent er det ikke mulig å kommunisere på kun en leder.

Lenke til kommentar

Og hva meg bekjent er det ikke mulig å kommunisere på kun en leder.

 

Tja. Hvis to punkter begge har god jord, så er det mulig å kommunisere på en leder og dumpe overskuddet til jord. Det brukes blant annet på noen undersjøiske kraftledninger - det går kun en leder i den undersjøiske kabelen, og landstasjonene bruker jord som retur.

 

Strøm-LAN bør kunne virke på samme måte. Jeg antar strømstyrken i signalene til disse power-LAN-boksene er så lav at de i praksis kan bruke den lederen de ikke har direkte kontakt på som jord.

Lenke til kommentar

Og hva meg bekjent er det ikke mulig å kommunisere på kun en leder.

 

Tja. Hvis to punkter begge har god jord, så er det mulig å kommunisere på en leder og dumpe overskuddet til jord. Det brukes blant annet på noen undersjøiske kraftledninger - det går kun en leder i den undersjøiske kabelen, og landstasjonene bruker jord som retur.

 

Strøm-LAN bør kunne virke på samme måte. Jeg antar strømstyrken i signalene til disse power-LAN-boksene er så lav at de i praksis kan bruke den lederen de ikke har direkte kontakt på som jord.

 

Tror du missforstår litt nå.

Jord er nemlig denne ene lederen som er felles i et TN nett hvor man prøver å koble seg på forskjellige kurser med forskjellig fase.

Husk at N-lederen har samme potensial som jord, da disse er koblet sammen i inntaket.

Lenke til kommentar

Kan noen kjapt fortelle meg prinsippene her?

 

1. Er det bare å kjøpe routeren, plugge den i veggen og kjøre på?

2. Hvem er det som blir nettleverandøren min da? Hvem tilbyr abonnement gjennom strømnettet? Man må vel ha en ISP å forholde seg til for at dette skal fungere?

3. Blir det som med ADSL?; i beste fall 100 MBIT ned og 0,7 MBIT opp?

Lenke til kommentar

1. Er det bare å kjøpe routeren, plugge den i veggen og kjøre på?

2. Hvem er det som blir nettleverandøren min da? Hvem tilbyr abonnement gjennom strømnettet?

 

Du får ikke internett over strømnettet ved å kjøpe en ruter. Overskriften i artikkelen er grovt misvisende.

 

Boksene som blir diskutert her kan brukes til å sette opp et lokalnett i huset ditt. Altså, hvis modemet fra ISPen din står i gangen, og du vil koble til en PC på arbeidsrommet, så kan du bruke en powerLAN-boks i hvert rom i stedet i stedet for å trekke nettverkskabler gjennom veggen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...