Gå til innhold

CPU Usage = 100% - Hjelp meg


Anbefalte innlegg

Ikke noe særlig skjer da...... jeg får litt mer ledig minne.

 

Hvis dere ikke tror meg så ikke svar, jeg er ute etter noen som kan hjelpe meg. Selv om dere ikke har vært borti noe lignende så betyr det ikke at det ikke går an. For å si det sånn; Jeg heller skjønner ikke en dri** :evil:

 

EDIT: Grunnen til at jeg bruker 50 mer minne på bilde 02 er jo opplagt da :D Jeg har jo PhotoShop oppe på bilde nr.2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at jeg har hatt pc'n på i 3-4 dager i strekk (bruker windows :p) skjer AKKURATT det samme!

Jeg også får av og til cpu'en opp i 100 (%) og da er det system idle process'en...jeg pleier bare å kille explorer.exe....å ja må starte den igjen etter på :D

Jeg også killer bare explorer.exe og starter den igjen.

Lenke til kommentar
Dette lukter det muffens av...

Fra prosess-listen til performance-listen bruker du plutselig 50 megabyte mer minne...noe henger ikke helt sammen.

Men du har også en DC++ download-dings gående. Hva skjer hvis du lukker den?

Hvis du ser litt nøyere på screenshotene har han også Photoshop oppe på det andre bildet, selvfølgelig fordi han limet inn den første screenshoten.

Folk burde vel ha fraslått seg mistanken om at dette er tull etter at han postet screenshotene, selv om dere ikke har peiling på hva dette kommer av.

 

Edit: Så ikke at det var en side til jeg :D

Lenke til kommentar

fins en annen post her på forumt som en skrev om,og da var det lydkortet som var pro(eller driverene til kortet).

 

 

xcomiii kometerer jo denne også.

 

så prøv og avinnstaler lydkordriverne,og se om det hjelper.

 

dette er en kopi fra innlegget hans:

 

Jeg tok ut alle kort bortsett fra skermkort: Lydkortet og nettverkskortet, startet opp igjen, og da roet prosessoren seg (!) Alle ressurser var ledige..

 

Satte nå i nettverkskortet igjen, og det fungerer så langt.. så synderen er nok etter alt å dømme lydkortet (Diamond MonsterSound MX400)

 

 

men prøv det.og ikke si at vi ikke kan hjelpe deg hvis du ikke orker selv og prøve.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig er CPU opptatt med noe hardware relatert, ja. Men det trenger ikke være lydkortet (eller driverne) dersom han da ikke har samme kort og drivere.

 

CPU bruk i performance-view'et (som også står nederst i status linja til task monitor) viser reell bruk, mens processlista kun viser CPU bruk til de enkelte programmer som kjører, så summen trenger ikke stemme med reell CPU bruk (men den er aldri høyere). Drivere har også en tendens til ikke å vises i process lista, iallefall ikke under "eget navn", så derfor er det ikke godt å si om det er drivere som "stjeler" CPU og i såfall hvilken driver.

 

Men husk at CPU også må styre div. hardware, og at dette nødvendigvis ikke vil vises i processlista, så dersom noe hardware krever oppmerksomhet fra CPU vil jo nødvendigvis dette ta litt CPU. F.eks. CD-ROM'er som kjører i PIO-mode (PIO = programmed I/O, dvs. CPU må jobbe) eller hardware som sender interrupt request.

Lenke til kommentar

Uansett, det kan jo være en bug som oppgir noen gale verdier. Tidligere har jeg opplevd at det har stått 100 % cpu usage mens ingen prosesser kjørte.

 

Hakker ikke maskina di, og spillene går glatt, samt at tempen ligger på nogenlunde fornuftig nivå er mitt råd å bare ignorere det.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om det er så lurt å ignorere det i første omgang.

Ett kjapt søk på google på save.exe ga meg en del treff på adware o.lign.

 

Sannsynligheten for at et virus eller noe spyware/adware ligger på maskinen og i værste fall logger og rapporterer surfevanene dine er absolutt tilstede.

Ikke ta dette ille opp, det er ikke et personlig angrep, men når du sier det er rart at "system idle" bruker 99% av sier dette noe om brukernivået/din kjennskap til denne siden av NT. For all del, sjekk maskinen din litt mer nøye før du gir deg.

 

sjekk siden

http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pa...es/tasklist.htm

 

her finner du en liste over en god del kjent "malware", programmer som ikke hører hjemme i task-listen din og som gjerne skriver seg fra virus/spyware/adware. Gå gjerne gjennom resten av prosessene dine også. Og ikke minst, hold virusprogrammene dine oppdaterte, spesielt om du er en ihuga P2P slave.

 

Edit: får litt dårlig samvittighet her. Forumet er til for å hjelpe hverandre til å løse problemer og ikke minst lære hverandre noe nytt. Poenget mitt er at noen kjappe søk på forumet eller feks google kan løse mange problemer som allerede er kjent/diskutert. Dessuten er det lærerikt. :)

Lenke til kommentar

Som sagt, dette har ingenting med programvare/virus/adware eller noe sånt. Problemet er IRQ-ruting. Noen enheter tåler bare rett og slett ikke å dele IRQ (selv om w2k/xp støtter dette). En må da bytte på IRQ på hardwarenivå, slik som en del NIC og integrerte lydkort gjør. Jeg trengte ikke å reinstallere, bare bytte om IRQ på lydkortet mitt.

 

Det er ingen bug i win ihvertfall, men heller dårlig arbeid fra hardware produsentene sin side.

Lenke til kommentar

xcomiii:

Ikke vær så skråsikker da :wink: Kan være mange årsaker til treg maskin.

 

Maskinen hans har plutselig begynt å gå dårligere (dette er windows da). Så vidt jeg har fått med meg har han ikke nevnt noe om å legge til noe HW eller endringer av denne whatsoever. Rett meg om dette ikke stemmer. Sant å si har jeg ikke sett snurten av trådstarteren på mange timer. Venter til han gir livstegn :D

Lenke til kommentar
dette gjelder spyware, noe som relaterer til save.exe.

 

Har du en folder som heter:

 

c:Program Filessave

 

I fall du har, så kommer jeg tilbake til saken, evt slå opp save.exe i google.

 

Hvis du leser side 1, innlegg #3, ser du at save.exe er terminert.

Lenke til kommentar

terminert ja fra process lista, men hva med opphavet?

Spm mitt er mest stilt for å utrede om trådeier har noe adware installert. Selv om prosessen er terminert trenger den ikke være deleted. Det finnes faktisk uninstaller for slikt om dette er tilfellet her. Uansett så kan vi diskutere dette i det uendelige, men så lenge trådeier ikke svarer så er dette en død tråd :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...