MeMyself&I Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Hei hei =) Jeg er ny på forumet her, men har lest par innlegg her i ny og ne=) Synes folk er kjempeflinke til å gi gode råd her, så jeg tenkte jeg skulle registrere meg her jeg også ^^, Jeg kjøpte en mini-pc(Acer Aspire One Happy) fra NetOnNet i desember. Den funket helt bra i ca. 1 ukes tid, men plutselig ble skjermen helt ødelagt =S Det så ut som skjermen hadde sprukket innvendig =/ Jeg har ikke mistet pc'n, eller tråkket på den/lagt noe tungt over den.. Jeg hørte bare en lyd, og når jeg gikk inn i rommet ser jeg at skjermen er svart med en lang, hvit ripe fra nedre venstre hjørne til nesten øvre høyre hjørne.. Pc'n slo seg også av av seg selv, og før jeg kunne starte den måtte jeg vente litt (ca 15min) Jeg ringte Acer support, og fikk beskjed om å levere den inn, da dette var en fabrikasjonsfeil, og at garantien gjaldt, da dette skjedde innen 14 dager.. I dag fikk jeg en e-post av NetOnNet, hvor det står følgende: "Kjære kunde, produktet De har levert inn for reperasjon har blitt undrsøkt av serviceverkstedet som har kommet frem til at det ikke er en garantisak. q Produktet kan De få reparert. Totalpris: 1400 NOK,- inkl. fraktkostnad q Retur av produktet i nåværende stand. Totalpris: 700 NOK ,- inkl. fraktkostnad q Verkstedet destruerer produktet på stedet. Inget tillbehør retuneres. 0,- Begrunnelse: LCD panelen på datorn är mekaniskt bruten och täcks därför inte av garantin. Kostnadsförslaget avser byte av LCD panel. Produktgarantien dekker kun oprinnelige feil, dvs. feil som fantes på produktet ved leveringstidspunktet. Gjelder det f.eks. feil håndtering eller feilinstilling av produktet må vi belaste Dem for kostnaden. Dette gjelder uansett i de tilfeller vi ikke kan finne noe feil på produktet eller de tilfeller De har forårsaket skaden selv." Jeg har ikke håndtert pc'n feil, og jeg synes det er veldig rart at en pc skjerm skal bli ødelagt slik i løpet av så kort tid =/ Jeg leste på forbrukerportalen sin nettside om reklamasjonsrett, men er usikker på om den gjelder her? Den burde jo det, da dette skjedde innen 1 uke, uten at det ble påført pc'n noen ytre skader fra min side..eller hva? Takker på forhånd for hjelpen! =) Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Nå er jeg litt usikker på hvordan du skal begrunne dette, men du bør ta kontakt asap med NetOnNet og påpeke at du bestrider påstanden om at pcen har blitt håndtert feil. Du bør selvsagt forklare at du har vært i kontakt med Acer support som forklarte at dette var en kjent fabrikasjonsfeil Pc'n slo seg også av av seg selv, og før jeg kunne starte den måtte jeg vente litt (ca 15min)Jeg ringte Acer support, og fikk beskjed om å levere den inn, da dette var en fabrikasjonsfeil, og at garantien gjaldt, da dette skjedde innen 14 dager.. Tipper at pcen bør sendes videre til Acer i dette tilfellet i og med Acer har sagt at dette er en kjent fabrikasjonsfeil. Lenke til kommentar
MeMyself&I Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 Hmm, da jeg ringte NetOnNet for en uke tilbake så sa de at den var inne hos Acer..=/ og de sier jo "serviceverksted", så det betyr vel at Acer (=serviceverkstedet?) sa at garantien ikke dekker dette, selv om kundebehandleren sa at dette tydelig og klart var en fabrikasjonsfeil når jeg forkarte ham over telefon hva som hadde skjedd.. =S Takker for svar Malvado =) Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Forbrukerkjøpsloven sier: § 18. Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere. Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art. Selgeren svarer også for en mangel som oppstår senere, dersom den skyldes kontraktsbrudd fra hans eller hennes side. Dette med LCD skjerm kan være vanskelig. I de aller fleste tilfeller er det feilbruk som er årsak til at skjermen er knust. Men du kan forsøke å lufte paragrafen over til NetOnNet. Jeg tok et kjapt søk på FTU sine sider og fant noen saker der forbrukeren ikke fikk medhold i knust skjerm selv om PC'n var under 6 mnd, men det skader ikke å forsøke seg. Lenke til kommentar
MeMyself&I Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Ja, skjønner =( Men altså..en uke! man må liksom ha dengt pc'n i veggen for at den skal bli ødelagt så fort liksom =/ Edit Kundebehandler (Acer support) sa noe om DOA og ga meg et referansenummer.. hjelper det saken min litt? Endret 13. januar 2011 av MeMyself&I Lenke til kommentar
Deaktivert Konto Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Fikk du noe beskjed om disse ekstrakostnadene, om det ikke var fabrikasjonsfeil, da du sendte pcen inn? Dessuten går det ann å bruke normal skrifttype Lenke til kommentar
MeMyself&I Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Haha! okayy da, skal bruke normal skrift..(synes den andre var så fin, jeg=P) men men..=P Nei jeg fikk ikke noe info om det, jeg fikk bare høre at dette her var en fabrikasjonsfeil og jeg skulle sende pc'n inn, så skulle jeg få tilsendt en ny.. oxo fikk jeg et referansenummer fordi dette var en DOS-feil eller noe.. Edit DOA, ikke DOS Endret 13. januar 2011 av MeMyself&I Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Haha! okayy da, skal bruke normal skrift..(synes den andre var så fin, jeg=P) men men..=P Nei jeg fikk ikke noe info om det, jeg fikk bare høre at dette her var en fabrikasjonsfeil og jeg skulle sende pc'n inn, så skulle jeg få tilsendt en ny.. oxo fikk jeg et referansenummer fordi dette var en DOS-feil eller noe.. Edit DOA, ikke DOS DOA = Dead on arrival, noe som betyr at pcen var ubrukbar (død) når du fikk den eller så og si fra samme stund. Jeg vet faktisk ikke om verkstedene greier å se om det er en skade som er påført av brukeren eller om det kan være en skade som har skjedd pga transport eller produksjon. Rent prinsipielt dog så lenge du har alt på ditt rene bør man prøve å føre saken videre. Lenke til kommentar
MeMyself&I Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 Aha, fordi han fyren sa til meg at det var fabrikasjonsfeil og jeg skulle bare levere inn pc'n og få tilsendt en ny en, men så får jeg mail med kostnadsforslag osv...ikke rart jeg ble litt satt ut=| Men jeg skal prøve å få ringt dem i morgen, så får vi se åssen det går =) Takker for alle svar =) (kryss fingrene for meg=P) Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Det kan selvfølgelig være vanskelig for butikken å vite om du lyver men utifra hvordan du legger frem saken synes jeg at de i dette tilfellet skal la tvilen komme kunden til gode og dermed ta denne på garanti/reklamasjon. De aller fleste behandler ikke IT-produktene slik de skal, men en PC skal tåle å stå skrudd på... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Slik eg tolker førsteinnlegget så er det her snakk om TO feil, hvorav den første gjelder at maskinen slår seg av og den andre er en ødelagt skjerm. Eg forstår det slik at det var den første feilen som det ble ringt til Acer support om, og det er da denne det ble avtalt innlevering/reklamasjon på. Så kom feil nr 2 etter det. Normalt sett vil ikke en supportmedarbeider avtale å fikse feil på garanti/reklamasjon via telefon, uten å ha sett på utstyret/feilen selv eller via verkstedet. Spesielt ikke dersom vi snakker om tydelig fysisk skade, uavhengig av om det er selvpåført, ytre påvirkning eller konstruksjonsfeil. Lenke til kommentar
MeMyself&I Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 (endret) Nei, jeg ringte ikke pga feil om at pc'n slår seg av, jeg ringte pga ødelagt skjerm, og det var da den begynte å slå seg av også, etter at skjermen plutselig hadde riper innvendig =/ Jeg kan ikke uttale meg om hva supporterarbeidere har lov/ikke lov til liksom, men det han sa til meg var at dette var en fabrikasjonsfeil og jeg sku bare sende inn og få ny pc tilsendt..også sa han noe om at dette er DOA feil og ga meg et referansenummer, som liksom skulle være bekreftelse på at det er DOA feil da..(om jeg ikke misforsto helt=/) Han nevnte ingen kostnader for evt reprasjon eller noe (fordi han mente jeg bare skulle få tilsendt en ny pc), og det gjorde ikke NetOnNet heller da jeg fortalte hva Acer mannen sa, de bare sendte en fraktseddel.. Nå sitter jeg liksom fast, betale 700 for å få en ødelagt pc tilbake, eller betale halvparten av det pc'n kosta og få den reparert.. =S Edit Kan de be meg betale når de ikke har informert meg? Fordi det som ble sagt over tlf var jo noe helt annet, så har de lov til å gjøre dette? Og jeg fikk heller ikke noe mail om det (kostnader eller no slikt), eneste mailen jeg fikk var der det var vedlagt fraktseddel, også sto det: "Kjære kunde! Her har du din fraktseddel (se vedlegg). Fraktseddelen er ferdigadressert og ferdigbetalt. Pakk ned varen godt i samme emballasje og eske som den kom med. Legg med alle tilbehør til produktet. Legg med tydelig feilbeskrivelse av hva som skjedd. Legg med kopi av ditt garantibevis. Skriv ut fraktseddelen og lim den utenpå pakken. Levere den inn på nærmeste postkontor. NB! Da pakken skal fortolles i Oslo før den sendes videre til oss i Borås, Sverige, kan returen ta noen dager ekstra." Endret 14. januar 2011 av MeMyself&I Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 De har ikke lov til å kreve penger for forundersøkelse og retur av datamaskinen (700 kroner) om ikke dette er informert om ved inngåelse av avtale om avhjelp. Med andre ord, har du ikke skrevet under på noen papirer om at du godtar et slikt gebyr, så kan du kreve å få datamaskinen ureparert tilbake uten å betale dette gebyret. Om dette går på garanti/reklamasjon, skal jeg ikke uttale meg om, da jeg vet for lite om hvordan en skjerm er bygget opp og om det kan oppstå senskader i form av fysiske feil som en følge av fabrikasjonsfeil. Lenke til kommentar
MeMyself&I Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 Det som ble avtalt var jo at jeg skulle sende inn pc'n og få en ny tilsendt - dette sa Acer support Jeg fortalte jo det til NetOnNet, og de sa ingenting på det, ba meg bare sende inn pc'n.. Så jeg vet ikke helt hva dette kommer under, jeg..fordi avtalen med Acer var noe annet, men så går NetOnNet bort fra den fordi de påstår skaden er påført selv..Blir ikke dette et problem mellom Acer og NetOnNet da? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Hvem problemet blir mellom er ikke godt å si, men det er tydelig at her har sannsynligvis NetOnNet rotet, siden som marekatten sier, så skal de ha sagt ifra til deg om kostnadene insendingen kunne forårsake for deg om de fant ut at du var skyldig i skaden. Om du ikke har brukt datamaskinen på en uansvarlig måte i det hele tatt (feks latt den stå ved siden av et åpnet vindu mens du luftet) og heller ikke utsatt den for noen form for fysiske skader så synnes jeg personlig at dette er en sak som må taes videre. Min anbefalning er at du tar kontakt med NetOnNet via mail og sier ifra at du ønsker å ta saken videre da du er sikker på at du ikke har forårsaket noen skade på maskinen og at dette kan ikke være noe annet enn fabrikasjonsfeil eller en skade pga transport som ikke har dukket opp før maskinen ble tatt i bruk litt. En liten søk på nettet viser at flere av Acer Aspire one har hatt lignende feil feks : Sak 1 Sak 2 Youtube Utifra hva jeg har funnet på nettet (henvis gjerne NetOnNet til disse søkene) så har du nok sannsynligvis fått en defekt Acer Aspire One Happy og har sannsynligvis ikke forårsaket dette selv. Endret 15. januar 2011 av Malvado Lenke til kommentar
TEE Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Forbrukerkjøpsloven sier: § 18. Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere. Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art. Selgeren svarer også for en mangel som oppstår senere, dersom den skyldes kontraktsbrudd fra hans eller hennes side. Dette med LCD skjerm kan være vanskelig. I de aller fleste tilfeller er det feilbruk som er årsak til at skjermen er knust. Men du kan forsøke å lufte paragrafen over til NetOnNet. Jeg tok et kjapt søk på FTU sine sider og fant noen saker der forbrukeren ikke fikk medhold i knust skjerm selv om PC'n var under 6 mnd, men det skader ikke å forsøke seg. Jeg ville forsøkt å henvise til §18 i kontakt med NetOnNet. Gi pokker i Acer, du kan velge å ha all kontakt med selger. Acer, og andre produsenter, vil i slike saker ofte være litt mer tungvindte å ha kontakt med enn butikken. Supportansatte er bundet opp av regler som settes av folk ved regionskontorer, og du vil aldri få kontakt med disse Du er ikke garantert å vinne frem med en ødelagt LCD, selv med §18, men dersom skaden er på innsiden av skjermen kreves det meget god dokumentasjon fra selger/verksted på at dette er din skyld. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Tee : Mye som tyder på at dette kan være en fabrikasjonsfeil på Aspire One serien. Se linkene ovenfor. Lenke til kommentar
MeMyself&I Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) Malvado, kanskje det er derfor han Acer fyren sa med en gang at det var fabrikasjonsfeil, da dette har skjedd med så mange andre pc'r? Jeg tenker å ringe i morgen, har ikke hatt tid før det, men takker for linkene! =D TEE, da får jeg fortelle dem hva Acer supprt sa (+ linkene), og at de ikke kan kreve penger når de ikke har informert meg, også henviser jeg til §18 =) Takker for svar! =) Edit Men hva vil det si at den er mekanisk brutt? At de kan se at den er blitt "åpnet"? I så fall er det bare tull =| Endret 17. januar 2011 av MeMyself&I Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) Malvado, kanskje det er derfor han Acer fyren sa med en gang at det var fabrikasjonsfeil, da dette har skjedd med så mange andre pc'r? Jeg tenker å ringe i morgen, har ikke hatt tid før det, men takker for linkene! =D TEE, da får jeg fortelle dem hva Acer supprt sa (+ linkene), og at de ikke kan kreve penger når de ikke har informert meg, også henviser jeg til §18 =) Takker for svar! =) Edit Men hva vil det si at den er mekanisk brutt? At de kan se at den er blitt "åpnet"? I så fall er det bare tull =| Mekanisk brutt : Antar at man mener det har intruffet en fallskade eller at noe har truffet skjermen med tyngde. Igjen så lenge dette ikke har skjedd og det er kun NetOnNet som har vurdert pcen (i mange tilfeller er det nettop hva som skjer når man sender pcen til selskapene) så tror jeg egentlig at du bør ta saken videre. Endret 17. januar 2011 av Malvado Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 De 3 linkene kan like godt være 3 linker til kunder som har vært uheldig å knust skjermen sin og som lager en sak utav det for å prøve å sverte produsent selv om de selv vet at de er skyld i problemet. Vi stoler da ikke blindt på en random blogg/forum-bruker vel? Det gjør i allefall ikke jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå