Gå til innhold

Minne: PC2100 eller PC2700?

leffi

Anbefalte innlegg

Hei !

Spørsmålet 1:

Hvis jeg velger xp2200+ (t-bred 266 bus) på EPoX EP-8RDA+ hovedkort, blir det da noe ytelsesforskjell mellom pc2100 og pc2700 minnebrikker?

Dvs må cpu og minne kjøre på samme bus-hastighet, nemlig 266? Eller kan cpu kjøre på 266, og minne på 333, da hovedkortet støtter 333, og vel også 400 med bios-oppdat.? Hvor mange % ytelsesforbedring kan jeg i såfall vente?

Spørsmål 2:

Det blir bare én minnebrikke på enten 256mb eller 512mb. Vet at kortet støtter dual minne, så det er mulig det senere kan blir en til av samme type senere. Det går jo self. an å ta 2x256mb nå allikvel, men hva gir best ytelse i dual med 266 eller 333 minnebrikker da, når cpu kjører på 266?

Til info:

Vet self. at jeg burde velge 2500+ (barton) og pc2700 eller pc3200 minne, men det er lavt budsjett...

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tjener nesten ingenting på å kjøre minnet på høyere hastighet enn prosessoren. Så har du ingen planer om overklokking er det riktigst med PC2100 minne. Men du kan uten problemer endre fsben til 333 med en 266 prosessor så jeg vil uten tvil anbefale PC2700 minne samme hva (det tar ikke skade av å kjøre på PC2100 hastighet heller for den saks skyld).

Dual channel gir heller ikke den helt store økningen i ytelsen. I tester viser det seg at det ikke er mer enn ca 3-5% økning fra single til dual channel på AMD hovedkort (nForce 2).

Sånn med tanke på evt framtidige oppgraderinger så hadde jeg vurdert sterkt å kjøpe PC3200 minne istedenfor PC2x00 minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...