Gå til innhold

Ny PC, trenger hjelp

SefN

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal nå kjøpe meg en ny laptop. Denne skal i brukes til skolearbeid og spill.

Vil en pc med følgende kvalifikasjoner klare å kjøre nyere spill på et høyt nivå?:

Intel Core i7-640M 2.80GHz 2.5 GT/s Prosessor

8GB (2x4GB) DDR3 Minne

500GB SATA 7200RPM 2.5

Intel HD Grapics og GeForce GT425M skjermkort med 1GB GDDR3 (DirectX 11, PhysX, CUDA og Optimus v1.2 støtte)

Windows 7 Home Premium 64-bit installert

Denne maskinen vil koste mellom 10 og 11 lapper.I denne maskinen er det skjermkortet som er det usikre momentet. Er det for dårlig til spillbruk?

Funker dette??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eeeeh... Tviler sterkt på det skjermkortet jeg altså. Svaret er NEI, det skjermkortet vil langt ifra kjøre alle nyeste spill på high. 8GB ram er langt ifra viktig. 4gb fungerer helt ypperlig til spill. CPU-en er så så, men ikke noe å skryte av den heller.

Hvis du vil ha en såkalt "gaming laptopt" burde du vurdere en av disse da der et de eneste laptopene med de sterkeste mobile skjermkortet ute på markedet akkurat nå:

Asus g73jw FULL HD eller HD+ Evt. også G53jw ( Mindre versjon)

Forskjellen på FULL HD og HD+ er at HD+ har litt mindre oppløsning enn FULL HD, men vil gi litt bedre fps i spill på sin native oppløsning siden det krever mindre kraft ved mindre oppløsning.

MSI GX 660(266 NE)

Denne har en SMULE sterkere skjermkort enn JW og har betraktelig bedre lyd en generelle laptoper.

Ta i betrakning av laptop skjermkort yter omtrent 50% av Desktop versjon storebrødrene sine. Disse laptopene vil yte helt greit på relativt høye instillinger i dagens spill men kan ikke måle seg med en stasjonær gaming pc til samme pris. Det er ingenting som heter " Fremtidssikret"

Endret av Haygon
Lenke til kommentar

Den ser ut til å ha GTX 460m skjermkortet som er bra. Men på alternativene som kan velges er det en CPU jeg er litt skeptisk til( har egentlig ikke så peiling på om denne cpuen er bra eller dårlig.. ) , samt bare 2gb RAM hvor man helst skulle hatt 4. Du KAN kjøre på med 7200 RPM harddisk for litt raskere generell ytelse i maskinen, filer, browsing or surfing etc. Men disse oppgraderinge kan fort koste. Med mindre du driter penger ville jeg gått for de jeg linket til. Når det kommer til GAMING er det nesten bare skjermkortet som teller. Men en for dårlig CPU kan fort jekke ned ytelse. I de jeg linket til et CPU og GPU kraft samt andre funksjoner og komponentet balansert ganske så bra til en hyggelig pris. Er det en spesiell grunn til at du ikke vil velge de jeg linket til? :p

Lenke til kommentar

@Haygon

Mener du at en i7-640 CPU blir en flaskehals for et GTX460M?

Jeg spør fordi jeg lurer :)

Vurderer nemlig en G73JW med i5-480 og GTX460M....

Heh, som sagt vet jeg lite om notebook CPUer. Så bare at klokkehastigheten var så lav ( På den andre han linket) og ble litt skeptisk men tjaja! Antar vel at i7-640 er grei den. Men du skal være sikker på at i JW'en vil alt yte så bra som det kan. i5'en er helt grei til gaming :thumbup:

Endret av Haygon
Lenke til kommentar

De du linket til så kjempe bra ut de. Jeg er bare oppmerksom på hva som er på markedet å prøver å kartlegge litt. hehe. og det trenger jeg bae litt hjelp til:) Så tusen takk, det hjelp mye med tilbakemeldingene. Får bare se hva jeg gjør.

Lenke til kommentar

De cpuene er QM (quad mobile) altså 4 kjerner. De vil yte bra. I hvertfall om du skulle finne på å kjøre en del videoredigering etc.

460 kortet yter veldig bra, det er relativt nytt og manlger fortsatt skikkelig gode drivere. Når disse dukker opp etterhvert så vil det være et veldig veldig godt kort til bærbar å være.

Hadde en multicom pc med 8800M gtx kortet fra nvidia tidligere og det tok alt jeg kastet på det.

8gb ram er bare nødvendig om du driver med tunge video/musikk/bildeprogrammer eller andre veldig store programmer. Da er det greit å ha nok ram slik at ikke pc'en må begynne å skrive til harddisken for virtuelt minne som vil være mye tregere.

Til spill burde 4 gb holde i massevis foreløpig. Har du råd så kan du putte inn 8 i pakka.

Har pcen mulighet for to disker? Da er det mest optimal å kjøpe en mindre ssd disk til windows og noen programmer, og ha en vanlig spin-disk til lagring av alt annet møl.

Hvis ikke og du trenger mye plass til en billig penge, kjøp med en billig harddisk og kjøp en seagate momentus XT ved siden av. Denne har 4 gb flash som fører til raskere oppstart og raskere oppstart av mindre programmer. Den spinner også på 7200rpm som skulle duge greit i en laptop, samt gjør at loading tid på spill blir bedre. Kjøper du 500 gb versjonen så får du også bra med datatetthet som hjelper på hastighet. Flotte disker med 5 års garanti mener jeg å huske.

Lykke til!

Lenke til kommentar

I7 460m kan booste til over 3 ghz. Råskinn. i5 vil strengt tatt holde i massevis den også. F.eks den på 2,53 ghz.

QM står for 4 kjerner. I5 har 2 fysiske kjerner og mulighet for virtuelle 2 kjerner til.

Alt dette skal være bra nok i massevis.

Her er forøvrig specs for i7 820 QM cpuen. Den kan booste til 3,06 GHZ hvis ønskelig.

Link: http://ark.intel.com/Product.aspx?id=43124

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer sånn boosting? er dette en vanskelig prosess?

'Ser f.eks på den ene asus'en at det står:

Prosessor Intel Core i7 740QM / 1.73 GHz

Max Turbo-hastighet 2.93 GHz

Dette må jo være obligatorisk å gjøre når man får dataen?

Har også skjønt at en ssd-disk er veldig nyttig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...