Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte øvemuntlig på mandag! :(X

Anbefalte innlegg

Hei. Vi har matte øvemuntlig på mandag, og jeg kommer ikke helt igang med oppgaven.. =p Temaet er "Arkitektur" Og faglærer sa at det kunne være en god ide å ta utgangspunkt i at vi skulle reise for å studere bygninger og annet O_o. Sååå har litt problemer med valg av oppgaver, og hvordan jeg burde gå fram :s hjelp?

Btw: På forsida står det noen stikkord: Areal og volum, Vei fart tid, sannsynlighet, Prosent, Målestokk og formlikhet, Brøkregning, Funksjoner, Likninger, Valuta, Budsjett.

Jeg er en 3-er elev i matte :s så ikke post FOR avanserte svar...... (håper på en 4'er da.. på presentasjonen :s)

Takk takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker å late som at jeg er på "tur" på eksamener. Her kan du gjøre følgende:

# Du skal reise til en plass med buss, strekningen er X og tiden det tar å kjøre er Xt og Xkm, så skal du finne gjennomsnittsfarten.

# Etter X antall km lurer du på hvor mange prosent av reisen du har kjørt.

# Pluttselig stopper bussen på en busstopp og du må skifte buss. Tre busser står der og du har ikke peiling på hvilken buss du skal ta. Da kan du regne ut sannsynligheten for at du velger rett buss.

Du besøker en byggning og lurer på grunnflata osv. Der må du betale med $, men du har bare NOK. Du får vite av en person der at de har 500 000 besøkende per år og du setter opp en linking for å finne ut hvor mye de tjener.

Fortsett slik og kanskje tilslutt finner du ut av budsjettet ble sprengt?

Tror dette kan være et godt grunnlag for deg :thumbup:

La meg få vite hvordan det gikk :D

Endret av heh115
Lenke til kommentar

Noen forslag

Vei fart tid

Der må du nesten regne på selve reisen. Si at du skal møte noen kl 15 og drar kl 12. Hvor fort må du kjøre om de er 150km unna og du skal ha 5 minutter kaffepause hver time?

Areal og volum.

Her kjører du kanskje forbi en bondegård, hvor du tar ene pausen din. Bonden forteller at han har en silo som er 12 m høy og er 3 meter i diameter. Hva er volumet her?

Og han skal male siloen sin...han trenger å vite hvor mange kvadratmeter overflaten er før han skal kjøpe maling.

så kommer du frem til mannen og bygningen som du skulle se på.

Prosent

Han foreteller at bygningen kostet 20% mer å bygge enn planlagt. Tilslutt kostet den 15 millioner. Hva var budsjettert pris?

Sannsynlighet

Han forteller også at det er en kodelås på døren med en 4 siffret kode. Hvis du får 10 forsøk, hvor stor er sannsynligheten for at du greier det? Hvis han forteller at det finnes ingen 9-tall i koden, hvor mange kombinasjoner finnes det da?

Målestokk

Inne i bygningen er en minimodell av bygningen. Den er i målestokk 1:50 og er 60 cm høy. Hvor stor er den ekte bygningen?

Valuta

Entreprenøren ville ha betalt i dollar, med en kurs på 6,5. Hvor mange dollar fikk han?

Likninger

Det jobber dobbelt så mange menn som damer i bygningen. Hvis halvparten av damene går ut av bygningen er det 30 damer igjen i bygningen. Hvor mange jobber i bygningen inkludert vakthunden?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen forslag

Vei fart tid

Der må du nesten regne på selve reisen. Si at du skal møte noen kl 15 og drar kl 12. Hvor fort må du kjøre om de er 150km unna og du skal ha 5 minutter kaffepause hver time?

Areal og volum.

Her kjører du kanskje forbi en bondegård, hvor du tar ene pausen din. Bonden forteller at han har en silo som er 12 m høy og er 3 meter i diameter. Hva er volumet her?

Og han skal male siloen sin...han trenger å vite hvor mange kvadratmeter overflaten er før han skal kjøpe maling.

så kommer du frem til mannen og bygningen som du skulle se på.

Prosent

Han foreteller at bygningen kostet 20% mer å bygge enn planlagt. Tilslutt kostet den 15 millioner. Hva var budsjettert pris?

Sannsynlighet

Han forteller også at det er en kodelås på døren med en 4 siffret kode. Hvis du får 10 forsøk, hvor stor er sannsynligheten for at du greier det? Hvis han forteller at det finnes ingen 9-tall i koden, hvor mange kombinasjoner finnes det da?

Målestokk

Inne i bygningen er en minimodell av bygningen. Den er i målestokk 1:50 og er 60 cm høy. Hvor stor er den ekte bygningen?

Valuta

Entreprenøren ville ha betalt i dollar, med en kurs på 6,5. Hvor mange dollar fikk han?

Likninger

Det jobber dobbelt så mange menn som damer i bygningen. Hvis halvparten av damene går ut av bygningen er det 30 damer igjen i bygningen. Hvor mange jobber i bygningen inkludert vakthunden?

Takk :) men har dette så mye med Arkitektur og sånn å gjøre da? :s må prøve å holde meg LITT innenfor emne ;P

Lenke til kommentar

Takk :) men har dette så mye med Arkitektur og sånn å gjøre da? :s må prøve å holde meg LITT innenfor emne ;P

Arkitektur er vel strengt tatt kunst. Men å tolke dette som konstruksjon av bygninger gir endel mer spillerom.

Det meste i svaret mitt, unntatt reisen, har direkte eller indirekte med bygninger å gjøre.

Ser vel ikke helt hvordan det andre svaret hadde særlig mer med arkitektur enn mitt å gjøre.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Vet det er litt off-topic men:

Lagde du en helt egen bruker bare for å lage denne tråden? x)

uhhhh ja :p.. vell.. altså, jeg driver ikke så ofte med sånn forum-greier, også gadd jeg ikke lage et ordentlig brukernavn :D:D

Arkitektur er vel strengt tatt kunst. Men å tolke dette som konstruksjon av bygninger gir endel mer spillerom.

Det meste i svaret mitt, unntatt reisen, har direkte eller indirekte med bygninger å gjøre.

Ser vel ikke helt hvordan det andre svaret hadde særlig mer med arkitektur enn mitt å gjøre.

ok, takk :) Jeg tenker litt inne i boksen xD

Lenke til kommentar

Areal og volum.

En silo.. har den form som en sylinder? Isåfall er formelen

V=G.h = Pi r²h?

Endret av Øvemuntlig O_O
Lenke til kommentar

Hehe, jeg kom aldri fra til en byggning på turen jeg skrev over pga en tannlegetime ventet :new_woot:

Lenke til kommentar

Vær obs på at det ikke kun nytter å presentere historien, du må forstå det du gjør også. Kunne forklare og reflektere over de matematiske utregningene du gjør. Dersom du ikke mestrer dette, vil lærerene se det ganske fort. Men fortvil ikke, 3er-elever kan få 5 dersom de jobber godt og er sikre på oppgavene de legger frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...