Gå til innhold

Div ved innlevering av ligningspapirer


Anbefalte innlegg

Opprettet et enkeltpersonsforetak på slutten av 2010, og litt usikker på hvordan jeg skal gå frem ang. ligningsbiten. Vil jeg få en helt vanlig selvangivelse i posten, eller kommer det en "annen" selvangivelse pga min næring. Har ligningsmyndighetene på en måte fått registrert disse opplysningene i min selvangivelse??

Har forstått det slik at jeg i tillegg må sende inn næringsoppgave og personinntektskjema (kun disse?), vil jeg også få dette i posten, eller må jeg selv finne disse inne på skatteetaten og skrive de ut? Og må jeg sende inn alt på papir, eller får man sendt det inn sammen med selvangivelsen, slik privatpersoner gjør?

Jeg fører regnskapet på excel, så har ikke noe avansert regnskapsprogram i ryggen som hjelper meg med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå bruker jeg et program som jeg har funnet på internett, hvor jeg fører debet/kredit, og hvor jeg får frem salbobalanse, regnskap, kunde-og leverandørreskontro osv, så vil tro jeg får frem de tallene jeg trenger for å fylle inn næringsoppgaven osv..

Men må jeg da selv finne de andre skjemaene inne på skatteetaten, og sende de inn manuelt evt..?

Lenke til kommentar

Om du leverer selvangivelsen på nett (AltInn), så kan alle vedlegg-skjemaene til selvangivelsen hentes fram der. Avanserte regnskapssystemer kan også sende dataene rett inn i AltInn uten manuell utfylling. Papirskjema kan du hente på ligningskontorene; er litt usikker på om de kan skrives ut fra skatt.no. De kommer ikke i posten.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du legger ved næringsoppgave og personinntektsskjema som vedlegg til selvangivelsen. Alle disse skjemaene finner du i altinn, men de kan være litt kronglete å fylle ut der inne. Har du driftsmidler må du i tillegg levere avskrivningsskjema, har du bil må du levere bilskjema og har du ansatte må du levere kontroilloppstillingen. De skjemaene som jeg har nevnt holder for de aller fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...