Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Heving av bilkjøp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Vist det står i kontrakten at bilen selges som den er, så skal det litt til å for å få hevet kjøpet.

Så sant du ikke greier å bevise at eieren kjente til problemet, men valgte og ikke opplyse om det.

F.eks. en provisorisk løsning for å stoppe oljelekkasjen når du så på bilen før kjøp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har ikke noe kontrakt bare salgsmelding, men har på sms at han sa clutchen var bra og at det ikke var oljelekasje

Da er du i hvert fall en erfaring rikere. Du kjøper eller selger aldri bil uten å tegne kontrakt først.

En fin kombo av å ikke ha sjekket bil nok og ingen kontrakt(som kunne hjulpet deg) gjør at dette er bortimot håpløst.

Ditt tap, og som kent touch this sier, du er en erfaring rikere, men noen kroner fattigere.

Lenke til kommentar

Det står i loven at hvis det viser seg å være at opprinnelig eier har holdt tilbake tydligvis vesentlig informasjon, så kan du heve kjøpet da den opprinnelige eieren er pliktet til å fortelle kjøperen om forholdet. Uansett om det står "selges som den er". Har selv hevet et bilkjøp. "selges som den er" er ikke så vanntett.

Lenke til kommentar

Det står i loven at hvis det viser seg å være at opprinnelig eier har holdt tilbake tydligvis vesentlig informasjon, så kan du heve kjøpet da den opprinnelige eieren er pliktet til å fortelle kjøperen om forholdet. Uansett om det står "selges som den er". Har selv hevet et bilkjøp. "selges som den er" er ikke så vanntett.

Det er vanskelig å bevise at informasjon er holdt tilbake når det ikke eksisterer noen kontrakt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det er vanskelig å bevise at informasjon er holdt tilbake når det ikke eksisterer noen kontrakt.

Nettopp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Selger har jo bekreftet per sms at det ikke skal være lekasje.

SMS faller under skriftlig dokumentasjon.

Det beviser likevel ikke at han kjente til lekkasjen.

Har vært borti lignende før, det blir påstand på påstand.

Lenke til kommentar

har du kjøpt bilen privat og slik den står kan hva som helst skje.

kan fortelle at jeg kjøpte selv en bil sommer 2010. da var det snakk om at bilen var strøken.

høres jo veldig flott ut det og greier. skulle ikke vær en eneste feil på den.

første jeg gjorde da jeg kjøpte bilen var å sette den inn på merkeverksted for å se om det var noe feil med den. joda det var det. i bøtter og spann. endte med at jeg reparerte bilen for ca 40000 kroner på 3 månder så jeg fikk den i tipp topp stand. så kan si at det er mange uærlige bilselger ute å går ;) så pass på. man burde sjekke og se over bilen før man kjøper den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...