Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

22 år: Hvilken retning skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Uten å fortelle hele livshistorien min, så har det seg slik at jeg er 22 år, er arbeidsledig og ønsker å gjøre noe med det. Jeg vurderer å søke meg inn på en skole nå, men det er bare en tanke jeg er innom. Jeg har ikke peiling på hva det skulle være.

Gikk to år på yrkesskole etter ungdomsskolen, der jeg fullførte med eksamen og gjennomsnittlige karaktere og greit fravære (ca 4 dager). Fikk ikke lærlingplass etter det, fikk ikke jobb, og kom dermed rett i den VIP klubben kalt NAV. Etter det har jeg vært på attføreing (arbeidsavklarings penger)i fire år. Begynner å bli rimelig lei, og innser at noe må gjørest men jeg vet ikke hva, og NAV hjelper meg ikke.

Siden søknadsfristen er 1.mars, så må jeg naturligvis bestemme meg innen den tid. Har jeg rett på vidr.g. opplæring etter så mange år? Er det urealistisk? Kommer jeg til å få noe ut av det?

Vil ikke hive vekk flere år på tull. Forslag? Erfaringer? :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du søker fortsatt lærlingplass ikke sant? Det er alltids en masse skoler du kan gå videre på. Du kan ta forkurs til ingeniørstudie, eller så kan du gå på teknisk fagskole, eller noe helt annet. Poenget er bare å finne ut hva du kan studere, og velge noe du syntes virker greit. I mellomtiden kan du prøve å finne deg en jobb som er relevant i forhold til utdannelsen din.

Lenke til kommentar

Det er fem år siden jeg søkte lærlingeplass på den linjen jeg gikk på, og har ikke interesse for det lenger. (Kjemi og prosess, nå TIP). Det er bare så mange ting jeg er redd for skal gå feil, har ikke lyst å gå tilbake til ingenting igjen. Det er jo selvfølgelig bare å prøve og gjøre sitt beste når man først har begynt, men jeg husker jeg var veldig skolelei sist gang jeg gikk på vidregående, men kanskje det har bedret seg nå...

Uten å gjøre denne tråden alt for personlig, så hadde jeg noen psykiske problemer de to årene på vidregående som virkelig gikk utover konsentrasjonen min; pga jeg ble mobbet hver dag fra jeg var 11 til 16 år (slutten av barneskolen og hele ungdomstrinnet). Har jo kommet over det meste av det, men har fortsatt sosial angst, noe som jeg er redd skal ødelegge for meg hvis jeg begynner på en skole. Vet heller ikke om jeg takler å begynne med folk 6 år yngre enn meg, blir litt rart hehe. Men forkurs ingeniørstudie/teknisk fagskole har jo litt eldre elever antar jeg.

Er det noen rådgivere jeg kan ta kontakt med innen utdanning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...