Gå til innhold

– Openoffice.org for dyrt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Exchange er Microsoft sin mailserver.

Hadde den bare vært en mailserver hadde dette vært enkelt. Problemet er at den er mye mer enn det. Det er fortsatt mulig å bruke andre løsninger, men man må* rive opp Exchange/Outlook med roten dersom man skal gjøre dette.

 

EDB Sak og arkiv er et program som brukes av de fleste offentlige avdelinger og som er windows/office basert.

 

Prøv å få EDB til å forandre den applikasjonen til openoffice.

Forskjellige verktøy til forskjellige utfordringer. Har en viss tvil om at saksbehandling er hovedoppgaven til en gjennomsnittlig førskolelærer. Det finnes fortsatt andre alternativer til revisjonskontroll, men kan ha en viss forståelse for at denne er grodd fast i saksbehandlingsmiljøer.

 

Og ja. Jeg jobber i offenlig sektor og har erfaring fra privat sektor også og begge sektorene gjenspeiler virkeligheten. 90% Microsoft over hele fjøla.....

Sant nok, men dette er ikke en diskusjon om hvordan ting er, men hvordan ting ideellt burde vært, som sagt. Og hva gjelder det, er jeg selv usikker. Er ganske glad i Exchange, men det finnes som sagt alternativer som kan være like gode eller bedre på visse punkter.

 

*En viss overdrivelse. Det finnes kompatible systemer, men ingen er fullverdige.

Endret av Turtlefence
Lenke til kommentar

Office-pakken brukes ikke bare til å åpne .doc og .xls-filer samt skrive slike. Fagsystemene som er i bruk i kommunene er tett integrert mot Office, f.eks. ved at det genereres brev som skal sendes ut til innbyggerne i fagprogrammet. Noen leverandører støtter også andre kontorpakker, men å få kabalen til å gå opp slik at alle fagprogrammene støtter én og samme alternative kontorpakke tror jeg blir en stor utfordring. Og igjen, hvorfor skal man kjøre friprog hvis det ikke lønner seg i den store sammenhengen? Tjenestene kommunen leverer ut er viktigere enn hvilke løsninger som kjøres internt.

Jeg vet godt hvordan Office brukes i kommunene, jeg har selv jobbet ved en kommunal IKT-avdeling, og vært med på å vurdere OpenOffice til bruk internt i den kommunen.

Jeg vet at det er få systemer som hadde den støtten når vi vurderte det for et drøyt år siden. Men allerede mens vi satt og vurderte det, fikk vi signaler fra flere og flere leverandører om at støtte for OpenOffice var alt fra under utvikling til rett rundt hjørnet. De hadde oppfattet signalene fra den offentlige sektoren og rettet seg etter det. Etterspørsel skaper tilbud, men det forutsetter naturligvis at kommunene tør å vise vilje til å vurdere andre løsninger. Og på akkurat det punktet vil jeg påstå at Sarpsborg kommune nå sender ut signaler som kan slå uheldig ut for andre kommuner.

 

 

Ok, så Scalix og Zarafa er litt dårligere enn Exchange, Zimbra er dyrere. Hvorfor skal man bytte? Andre argumenter for Exchange utenom innebygd integrasjon i alle smartphones og med resten av MS-plattformen er at det finnes et stort fagmiljø i Norge. Det er ganske lett å få tak i medarbeidere med Exchange-kompetanse, mens jeg tipper man vil slite litt med å erstatte en Zimbra-konsulent utenfor Oslo. Det arrangeres en rekke kurs, også lokale, i MS-produktene, slik at det er ganske enkelt å få hevet kompetansen på sine medarbeidere. Velger man noe sært som Zimbra eller Zarafa så blir man fort fryktelig personavhengig, og havner i en dyr knipe den dagen denne personen slutter eller faller fra.

 

Exchange er rett og slett det mest rasjonelle og fornuftige valget for en norsk kommune.

Synes du bør sjekke fakta bedre før du kommer med slike svar. Kommer ikke på en eneste smartphone som ikke har innebygd støtte for alle de nevnte løsningene. Og jeg sa ikke at Zarafa var dårligere, men at det er jevngodt, skjønt du står fritt til å mene hva du vil om det. Men du bør i det minste ha testet disse løsningene før du kommer med påstander om dem.

Ikke sa jeg at Zimbra er dyrere heller, men at det gir mer for pengene enn Exchange. Og du unngår lock-in mot Microsoft, samt får en gruppevareplatform som etter min mening er mer tilpasningsdyktig og åpen for tredjepartsintegrasjoner. Som nevnt av Del finnes det et stort norsk konsulentfirma som leverer og drifter denne løsningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

he he. Javel. Hva er SNIP??

 

Exchange er Microsoft sin mailserver.

 

EDB Sak og arkiv er et program som brukes av de fleste offentlige avdelinger og som er windows/office basert.

 

Prøv å få EDB til å forandre den applikasjonen til openoffice.

 

Og ja. Jeg jobber i offenlig sektor og har erfaring fra privat sektor også og begge sektorene gjenspeiler virkeligheten. 90% Microsoft over hele fjøla.....

 

ESA er en trasig gammel relikvie av et program slik som jeg kjenner det. Men nå er det heldigvis et annet sak- og arkivsystem som har tatt størsteparten av markedet i offentlig sektor. Staten og mange kommuner bruker i hovedsak ePhorte utvilket av ErgoGroup, og det systemet støtter OpenOffice.

Forøvrig har jo EDB og ErgoGroup slått seg sammen nå. Signalene er at de vil videreføre både ESA og ePhorte inntil videre, og da tror jeg ikke du skal være så pessimistisk til at ESA også får støtte for OpenOffice.

Lenke til kommentar

Jøss, mens jeg var på jobb har Sundance blitt gruset. Kan bare tilføye at det heldigvis også finnes noen åpne alternativer til dokumenthåndteringsystemer som i mange tilfeller vil dekke behovet på et god måte. Sjekk ut Alfresco. For de som er interessert er overgangen i Munchen en svært interessant kilde. De har konvertert alle 14.000 desktoper til Firefox+Thunderbird+OO, åpenbart er det mulig. De letter også veien for andre med gode eksempler på løsninger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

nevnte bare en applikasjon. Kan nevne at helse-nord har over 400 i sin pool.

Så lenge der ikke kommer noe som er mye bedre en dagens foretrukne OS, programmer og katalogtjeneste, så vil Microsoft ha et klart større fortrinn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det hele dreier seg om planlegging hvor prioritet 1 må være å fjerne alle applikasjoner i organisjasjonen som krever en bestemt tredjepart (aka 'lock-in').

 

Det vil gjøre valg mye enklere i fremtiden fordi man kan velge fritt uten å ha allverdens knytninger å ta hensyn til. Sannsynligvis vil dette også bli rimeligere i lengden.

Lenke til kommentar

Da er man altså enig om at de forskjellige etatene i en kommune trenger forskjellige (verktøy)programmer)

Disse programmene nødvendigvis kunne brukes mot hverandre.

Dette er internt i kommunen. men hva om disse programmene må kunne brukes mot programmer som andre kommuner bruker ?

 

Som kjent er det ofte at 2 like programmer, som er utviklet fra forskjellige systemer mye trøbbel med å fungere sammen

Lenke til kommentar

nevnte bare en applikasjon.

Som du så finnes det flere alternativer til denne, og faktisk et godt gratis alternativ.
Kan nevne at helse-nord har over 400 i sin pool.

Så lenge der ikke kommer noe som er mye bedre en dagens foretrukne OS, programmer og katalogtjeneste, så vil Microsoft ha et klart større fortrinn.

Hm, 400? Høres ut som det er store beløp å spare. Kanskje du har noen flere windows-only eksempler blant disse?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hm, 400? Høres ut som det er store beløp å spare. Kanskje du har noen flere windows-only eksempler blant disse?

nope. Jobber ikke der, så jeg kan ikke nevne noen, men å bare skifte ut programmer sånn helt uten videre, er nok ikke bare bare. Spesielt innenfor helsevesenet.

Lenke til kommentar

nope. Jobber ikke der, så jeg kan ikke nevne noen, men å bare skifte ut programmer sånn helt uten videre, er nok ikke bare bare. Spesielt innenfor helsevesenet.

Det har du helt rett i. Utfasing av programmer bør taes meget seriøst. Gjør en grundig evaluering av alternativer først. Ikke påtving brukere systemer uten videre. Søk gjerne å jobbe sammen med leverandører for å få frem plattformuavhengige alternativer. Web-baserte applikasjoner basert på java har vært populært her, men å utvikle eller porte over applikasjoner til Java kan bli en svært kostbar affære, så vurder nøye i hvert tilfelle. Dersom man har et godt alternativ på plass bør man først kjøre en pilot med et begrenset antall brukere, fortrinnsvis frivillige. Går man frem forsiktig, så er det fullt mulig å holde risiko til et minimum, og gi brukerne et fullgodt produkt. Endret av Del
Lenke til kommentar

Outlook er ikke en mailklient. Det er en exchangeklient og har mailfunksjonalitet i tillegg. Det er den eneste exchangeklienten som finnes og er derfor uten konkuranse.

Bare fordi noe kaller seg "exchange" betyr ikke det at det er uten konkurranse. Hva er Exchange? Jo en type gruppevare, med flere komponenter i seg. Finnes det andre måter å håntere mengder brukere? Åpenbart. Er de til tider bedre? Ja.

 

Poenget her var vel å poengetere hvor meningsløst det er å sammenligne Outlook med Thunderbird, som er en ren e-postklient og som out-of-the-box ikke engang har kalender.

 

Alle de avdelingene som ramses opp har egne systemer som er utviklet spesielt for de behovene de avdelingene har.

Nei. Alle de avdelingene du pekte på har ikke det, og i alle fall ikke i alle kommuner, jeg kan ikke snakke for denne kommunen spesifikt.

 

Svært mange avdelinger i norske kommuner MÅ bruke fagspesifikke applikasjoner, siden de må være tilpasset norsk regelverk og oppdateres i takt med bl.a. lovendringer. De må i mange tilfeller også kunne integreres mot Altinn, og kunne levere statistikk til SSB. Derfor er man låst til norske programvareleverandører (som EDB/Ergo, Visma, Acos, Norkart, Unit4/Agresso m.fl.).

Lenke til kommentar

Jeg vet godt hvordan Office brukes i kommunene, jeg har selv jobbet ved en kommunal IKT-avdeling, og vært med på å vurdere OpenOffice til bruk internt i den kommunen.

Jeg vet at det er få systemer som hadde den støtten når vi vurderte det for et drøyt år siden. Men allerede mens vi satt og vurderte det, fikk vi signaler fra flere og flere leverandører om at støtte for OpenOffice var alt fra under utvikling til rett rundt hjørnet. De hadde oppfattet signalene fra den offentlige sektoren og rettet seg etter det. Etterspørsel skaper tilbud, men det forutsetter naturligvis at kommunene tør å vise vilje til å vurdere andre løsninger. Og på akkurat det punktet vil jeg påstå at Sarpsborg kommune nå sender ut signaler som kan slå uheldig ut for andre kommuner.

 

Det som er tydelig er at for mange av dere er det prioritet 1 å unngå Microsoft for enhver pris. Mener du at OpenOffice er bedre enn MS Office? Er Calc bedre enn Excel? Neppe. OOo hadde dekket mitt private behov, og kan fungere passe greit i f.eks. skolesektoren, men det hadde ikke vært et fullgodt alternativ i den kommuneadministrasjonen jeg kjenner godt. OOs fortrinn er at det er gratis og plattformuavhengig, men andre fordeler har jeg vanskelig for å se. Etter min mening er det en langt dårligere pakke enn MSO. Det betyr ikke at det ikke finnes gode alternativer til MSO, men det er OpenOffice denne tråden handlet om og som flere her trekker frem som alternativet.

 

Synes du bør sjekke fakta bedre før du kommer med slike svar. Kommer ikke på en eneste smartphone som ikke har innebygd støtte for alle de nevnte løsningene. Og jeg sa ikke at Zarafa var dårligere, men at det er jevngodt, skjønt du står fritt til å mene hva du vil om det. Men du bør i det minste ha testet disse løsningene før du kommer med påstander om dem.

Ikke sa jeg at Zimbra er dyrere heller, men at det gir mer for pengene enn Exchange. Og du unngår lock-in mot Microsoft, samt får en gruppevareplatform som etter min mening er mer tilpasningsdyktig og åpen for tredjepartsintegrasjoner. Som nevnt av Del finnes det et stort norsk konsulentfirma som leverer og drifter denne løsningen.

 

At det finnes et(!) norsk konsulentfirma som drifter Zimbra skal liksom kunne måle seg med det enorme Microsoft-fagmiljøet som finnes i Norge? Det som er lock-in her er å basere seg på et system som ett selskap drifter, og som det vil være nesten umulig å få tak i folk som kan rundt om i distrikts-Norge. Da er man låst da! Exchange og andre Microsoft-løsninger finnes det drøssevis av konsulentfirmaer over hele Norge som har ekspertise på, og som hvis nødvendig kan gi onsite hjelp uten at man er avhengig av flyavganger. Da er man mindre sårbar, og mindre låst til ett konsulentfirma. Slike ting betyr mye mer for rådmenn og it-sjefer rundt omkring i landet enn at noen "datanerder" synes plattformuavhengighet er alfa og omega.

Lenke til kommentar

Poenget her var vel å poengetere hvor meningsløst det er å sammenligne Outlook med Thunderbird, som er en ren e-postklient og som out-of-the-box ikke engang har kalender.

Forsøk å ta innover deg det som står i tråden, så kan du forsøke igjen. At Thunderbird er bygd opp modulært slik at den kan installeres uten kalender er ikke et minus, det er et plus. Synes du tvungen bundling av produkter er en god ting?

 

Når det gjelder Thunderbird (med kalender) så har den full gruppevarefunksjonalitet mot zimbra, gmail+google calendar, og en noe mer rufsete støtte for Kolab. Exchange støtte er på vei gjennom opensync prosjektet, men jeg har ikke fulgt med hvor langt det har kommet.

 

Den store fordelen med Thunderbird er at den har vært stabil på alle OS (Windows, Mac OSX, Linux, Unix, BSD) i en årrekke. Kontact er på vei, og windowsversjonen av denne er rimelig stabil nå. En stund siden jeg sjekket opp OSX-porten, men skulle ikke forundre meg om den funker knirkefritt nå.

 

Som sagt brukes Thunderbird av alle de 14.000 kommuneansatte i Munchen, og de rapporterer det som vellykket etter langtidsbruk.

Svært mange avdelinger i norske kommuner MÅ bruke fagspesifikke applikasjoner, siden de må være tilpasset norsk regelverk og oppdateres i takt med bl.a. lovendringer. De må i mange tilfeller også kunne integreres mot Altinn, og kunne levere statistikk til SSB. Derfor er man låst til norske programvareleverandører (som EDB/Ergo, Visma, Acos, Norkart, Unit4/Agresso m.fl.).

Tja, vi har bare sett et eksempel. Dette eksempelet var rimelig svakt i.o.m at Ergogroup (som du lister opp) har et MS-uavhengig alternativ. Jeg foreslår at du nå svare på helt enkle spørsmål:

-Hvor stor andel av kommuneansatte tror du er avhengige av slike win-only fagsystemer?

-Hvor mange av disse igjen mangler konkurransedyktige alternativer uten lock-in?

 

Det er nok at du tipper, jeg forventer ikke at du vet svaret. Bare så vi vet hvor du står.

 

Det er klart slike systemer finnes, og at dette gjør det vanskelig for en del. For flertallet av kommuneansatte tror jeg derimot ikke dette er et problem.

 

Kan du gi oss et par eksempler på de verste problemsystemene du ser for deg?

Lenke til kommentar

Det som er tydelig er at for mange av dere er det prioritet 1 å unngå Microsoft for enhver pris.

Kutt ut tåpelige stråmenn. Vi snakker om plattformuavhengige løsninger. Å unngå lock-in. MS er bare tilfeldigvis den største synderen på det området, og MS Office er en betydelig del av problemet.
Mener du at OpenOffice er bedre enn MS Office?
På flere punkter ja. På andre punkter nei. Dette kan vi diskutere til vi blir grønne, men faktum er at OO er rimelig bra alternativ for de fleste i dag. Det er også fullt mulig å porte over templates og macroer til OO, og Munchen bidrar med både verktøy og kompetanse hvis man vender blikket en millimeter forbi nesetippen til IT-sjefen i Sarpsborg.
Er Calc bedre enn Excel?
Si heller hva du mener er killer feature i Excel.
men det hadde ikke vært et fullgodt alternativ i den kommuneadministrasjonen jeg kjenner godt.
Ta heller å del med oss akkurat hva du ikke får gjort effektivt i Calc. Jeg er oppriktig interessert.
At det finnes et(!) norsk konsulentfirma som drifter Zimbra skal liksom kunne måle seg med det enorme Microsoft-fagmiljøet som finnes i Norge?
Sjekk fakta før du sprer FUD. Det er såvidt jeg vet en drøss tilbydere av Zimbra i Norge. Redpill Linpro er store, derfor var det naturlig å nevne dem. Zimbra har i motsetning til Exchange faktisk en velfungerende web-interface, så selv om brukere fucker opp klienten sin er de ikke opprådd på noen måte. Et profesjonelt oppsatt miljø kan dessuten driftes med minimal loka tilstedeværelse. Dette gjøres med hell i de største miljøene i Norge. Selv grisgrente strøk kan fint vente til neste flyavgang om de trenger lokal hjelp med større ting.
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at utviklerne ideelt sett burde laget websider og webapplikasjoner som fulgte webstandardene, men samtidig skjønner jeg godt at bedrifter ikke ville bruke tid og penger på dette i den situasjonen som var da.

Det spørs om det ikke allikevel hadde vært det beste å gjøre jobben skikkelig første gangen

 

Som sagt, jeg er helt enig i at de burde gjort det, men jeg forstår hvorfor det veldig ofte ikke ble slik. Jeg jobbet selv med webutvikling på en tid hvor IE var tilnærmet enerådende, og heller ikke konkurenten Netscape alltid fulgte webstandardene. Vi valgte å lage to versjoner, og velge hvilken som skulle vises basert på en klientsjekk. Det gikk med masse ekstra tid for å få løsningen til å fungere i en nettleser som "ingen" brukte, og i alle fall ingen bedriftskunder. Så i første halvdel av 2000-tallet skjønner jeg godt at det meste ble laget for IE5/IE6. I andre halvdel av tiåret hadde utviklerne mye dårligere unnskyldning for å lage IE-only løsninger, for da fikk IE nye konkurrenter som var teknisk overlegne, fulgte standardene og ikke minst stjal brukerandeler fra IE. Idag finnes det vel knapt unnskyldninger. :)

 

 

 

Det er ikke alltid kostnadene ved den raske & rimeligste løsninge kommer til syne umiddelbart.

 

Det er et tilsynelatende kostnadseffektivt valg å basere seg på Excel macroer spredt ut i bedriften for foretningslogikk. Samtidig blir et evt. bytte av verktøy både dyrt og vanskelig å gjennomføre på et senere tidspunkt. Dette er lineært med IE6 problemet. Enhver bør unngå at "in-boxing" blir et tungtveiende argument for valg av system.

 

Sant nok. Spredte Excel-makroer i bedriften er absolutt ikke noe jeg vil anbefale, da det blir veldig tungt å drifte, og en utfordring å holde oversikt over i en større organisasjon. Likevel gir det at Excel støtter makroer naturligvis store fordeler for utviklerne av applikasjoner, men det må gjøres på en måte som det er lett å vedlikeholde og administrere.

Lenke til kommentar

Utrolig slitsomt når du starter med slik oppramsing, hold deg til programvarekategorier. Det du ramser opp er i hovedsak yrker. La oss ta et par eksempler, hvilke lønnssystemer tenker du på? Hva med barnehagene, hvilke windowsbehov har de? Hva med skolene? Forsøk inderlig å være konkret denne gangen

 

Slitsomt??

Skoler og barnehager er helt klart de det hadde vært enklest å kjøre over på alternative løsninger, da det spesielt i undervisningssektoren allerede finnes mange alternativer. Det er saksbehandling som er utfordringen. Alle saksbehandlingssystemene må være tilpasset norsk regelverk, kunne oppdateres hurtig i takt med lov- og regelendringer, og i mange tilfeller være integrert mot statlige systemer for innrapportering og statistikk. Fagsystemene må i tillegg snakke med hverandre, f.eks. med arkivsystemet og lønnssystemet. Dette gjelder bl.a. fagsystemene for barnevern (leveres f.eks. av Visma og Acos), omsorgsektoren (som Tieto Gerica og Visma Profil), helsestasjonene (HSPro) og for tildeling av SFO- og barnehageplass. Her finnes det et par store leverandører i Norge, og selv om det helt sikkert finnes flere alternativer bør man ha bedre argumenter enn bare "plattformuavhengighet".

 

Du skriver Windowsbehov. Å skifte ut Windows er en helt annen diskusjon enn alternativer til MS Office, og ikke noe jeg har tenkt å bruke tid på.

 

Istedet for å spre FUD er det fint om du kan vært konkret. Hvor stor andel av kommuneansatte tror du er avhengige av windows-only fagsystemer? Hvor stor andel av disse igjen tror du mangler konkurransedyktige plattformuavhengige alternativer? Mens du er i gang, kanskje du også kan tippe hvor mye skattepenger norske kommuner betaler til MS hvert år? For ordens skyld, er din lønn knyttet til dette?

 

I antall dominerer ansatte i omsorgsektoren og skolene, mens det utvilsomt er i administrasjonen man har de tyngste brukerne. Andelen som bruker spesifikke fagsystemer er høy, bl.a. fordi omsorg er en av disse. Det finnes helt sikkert alternativer for en rekke av dem, men ikke nødvendigvis konkurransedyktige. Dette med plattformuavhengighet er kanskje en hellig gral for deg, men et svært tynt grunnlag for å skifte ut fagsystemene spør du meg. Ditt siste spørsmål er lavmål. Jeg kunne like gjerne spurt deg om din lønn er knyttet til hosting på Linux-servere. Min lønn er overhodet ikke knyttet til MS.

 

 

Jepp, men her har man altså vært nødt til å ta store utgifter for å komme seg over på løsninger som følger web-standard. Hvor mye tror du dette ekteskapet med ie6 har kostet norske skattebetalere? Se du noen av dagens systemer med tilsvarende lock-in? Tror du det er god samfunnsøkonomi å satse på slike løsninger?

 

Det har åpenbart kostet noen mye, men ikke oss. Vi har fått oppdaterte versjoner tilgjengelige for installasjon uten ekstra kostnad enn det ellers ville vært. Små it-avdelinger som betaler leverandøren for å utføre oppgraderingen har nok betalt mer. Jeg kjører Mozilla på jobb, og eneste forskjellen jeg har merket er at jeg ikke får single-signon der dette er implementert mot IE(8). Jeg har dog ikke testet alle løsningene mot Firefox eller Chrome. Det siste spørsmålet anser jeg som retorisk. ;)

 

 

Hva er det med folk som har tatt et høkkert år på Merkantildata og tror de har sett lyset. Gruppe policy har vært integrert i alle *nix siden dag en, før du gikk med bleier. Alle *nix klienter har gruppekontroll innebygget, det faktisk umulig å unngå det. Det er heller ikke noe problem å integrere linuxklienter med AD og single sign-on. Dette har overhodet ingenting med Outlook å gjøre. Skjønner du? AD er MS sitt desperate forsøk på å lappe på en mangel som gjør windows totalt uhensiktsmessig i flerbrukermiljø. Det betyr bare at du må få oppsatt en server for autentisering. Det er fordyrende.

 

Dette er en annen diskusjon. Jeg snakker om Microsoft Office vs alternativer, ikke om alternativer til Windowsmiljøet.

 

Det må man selvfølgelig ikke. Hvor har du kunnskapen din ifra? OO har dessuten støttet nett-install på alle OS siden 1.0 kom ut i 2002.

 

Selvfølgelig kan operasjonen automatiseres, men norsk ordliste var ikke inkludert i pakken når man lastet ned norsk utgave av Open Office inntil til relativt nylig.

Se veiledning for OOo 2.0: http://no.openoffice.org/files/documents/178/2830/norskOOo.pdf

Og OOo 3.0: http://no.openoffice.org/Filer/Installasjon_av_ordlister-v2.pdf

 

Hvorfor tror du det nå står: "Norsk stavekontroll (ordliste, synonymer og orddeling) skal nå være med". Skal nå være med, fordi den ikke var det tidligere.

 

Mer FUD. Redpill Linpro drifter Zimbra. De kan ta seg av hosting også slik at lokal tilstedeværelse er irrelevant. Det gjelder forsåvidt enhver linuxserver, de kan driftes fra hvor som helst. Har du i det hele tatt peiling på hvordan en server driftes?

 

Det at man kan bruke et eksternt selskap til hosting er ikke et argument mot at det vil være vanskelig å få inn kompetanse på systemet i kommunens egen IT-avdeling. De fleste kommuner har egen it-avdeling og ønsker å drifte systemene sine selv. Alternativt samarbeider man med nabokommuner om dette. Lokal tilstedeværelse er ikke irrelevant. Jeg vil påstå det for de fleste er plattformuavhengighet som er irrelevant. Du kan spare deg for spørsmål som det siste du kommer med der, du bare fremstår som useriøs.

 

Dette gjelder uansett løsning man velger. Mange bedrifter har slitt når nøkkelkompetanse på windows har forsvunnet. Dette handler om å ha et robust oppsett hvor man relativt lett kan skifte drifter. Dette er ofte lettere med åpne løsninger av mange grunner. Tar gjerne en lengre diskusjon på dette. Hovedpoenget er at ditt argument i stor grad et argument mot windowsløsninger.

 

Nei. Det er ingen tvil om at det er enklere å ersatte windowskompetanse enn linuxkompetanse. Det er selvsagt riktig at man kan gjøre sitt system mindre personavhengig med de rette grepene, og ofte er det her problemet ligger, men det er uansett en større tilgjengelighet på it-folk med microsoft-kompetanse.

Lenke til kommentar

Merkelig at denne tråden strekker seg over så mange sider når selve fasiten står allerede på den første siden:

 

Et annet ankepunkt er jo at open office ikke har en outlook tjeneste.

 

Enhver som har jobbet noen år vet at det ikke er tekstbehandling eller regneark som er killer-app'en i de fleste kontormiljøer. Det er det Outlook som er.

 

Jeg kan telle på en hånd de gangene i løpet av en uke jeg bruker regneark eller tekstbehandling. Outlook derimot bruker jeg nesten hele tiden, og det gjelder veldig mange. Så lenge Open Office ikke har noe like bra som fungerer like bra er det relativt uinteressant for mange å bruke noe annet enn MS Office.

 

Om arbeidsverktøyet fører til lisenskostnader eller er gratis har minimalt å si i den store sammenhengen. Det er dyrt å ha ansatte - spesielt her i landet. Sprer man alle utgifter forbundet med å drive et firma på alle ansatte (lønn, kontorleie, strøm, sosiale utgifter, forsikringer, pensjonssparing, helsetjenester ++++) så koster det fort 5-600.000 i året å ha en helt gjennomsnittlig ansatt med middels lønn. Å da henge seg opp i om et kontorverktøy som brukes daglig koster en tusenlapp i året istedet for å være gratis er helt uinteressant i den store sammenhengen.

 

Og det er her tilhengere av 'gratis' programvare alltid går i fella; de fokuserer på at det er gratis - noe som ingen utenfor gutterommet strengt tatt bryr seg om - istedet for å fokusere på hva programvaren eventuelt kan gjøre bedre enn betal-alternativene.

Endret av satchman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Enhver som har jobbet noen år vet at det ikke er tekstbehandling eller regneark som er killer-app'en i de fleste kontormiljøer. Det er det Outlook som er.

Merkelig, jeg jobber i et kontormiljø og vi ikke bruker email klient i det hele tatt, saksbehandlings systemet fikser all epost. Personlige kontoer er prinsippielt sett ikke særlig effektivt i en organisjasjon.

(Noen har en klient/gmail for privat epost).

Og det er her tilhengere av 'gratis' programvare alltid går i fella; de fokuserer på at det er gratis - noe som ingen utenfor gutterommet strengt tatt bryr seg om - istedet for å fokusere på hva programvaren eventuelt kan gjøre bedre enn betal-alternativene.

For min del gir jeg blaffen i om ting er gratis eller ikke, men jeg er veldig opptatt av at folk vet om alternativene. Jeg er også motstander av at valg av system gjøres med bakrunn i integrasjons egenskaper fordi dette ofte er resultat av et dårlige valg på et tidligere tidspunkt. Det bør jobbes for å frigjøre seg fra lock-in tvangstrøya.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Sarpsborg kommune har droppet Openoffice.org til fordel for Microsoft Office.

 

<a href="http://www.hardware.no/artikler/-_openoffice_org_for_dyrt/80529" title="– Openoffice.org for dyrt">Les mer</a>

Det er ikke dumt å ha monopol. Da kan man gjøre det vanskelig for andre å konkurrere.

 

Har dere tenk på at med monopol er det lettere å integrere ting mot hverandre ( ikke alle vil følge de samme standarden likevel) .

Med konkurranse har man flere og kanskje bedre alternativer. noen ganger slår dett en vei andre ganger den andre veien = noen fortrekker Open office andre foretrekker MS office ( de får ikke gjort jobben ved feil office )

Monopol gir redusert konkurranse, noe som gir dårligere tilbud og produkter til kundene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...