Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Win er verken best eller mest brukervennlig. Mac sin økende andel er et meget sterkt vitnesbyrd om at de som vet om alternativer, gjerne velger det. Derimot er det mange lock-in mekanismer og nettverkseffekter som favoriserer win. For MS er det irrelevant om de lager et bedre produkt. De er en dominerende markedsaktør, og da handler det i hovedsak om å holde konkurrenter borte. En dominerende aktør har sjeldent det beste produktet, de andre må ha et bedre produkt for å overleve. Windows+office lisens koster heller ikke skjorta, det er når du begynner å addere opp lisenser på serversiden at det begynner å monne, spesielt for de større bedriftene. Det der er bare BS. Microsoft er i høyeste grad opptatt av å ha et godt produkt var veldig snar ute med Windows 7 da det viste seg at Vista var crapy. Deres nærmeste konkurent (OSX) er ikke kommet i noen særlig ny versjon på snart 10 år. OSX kom i mars 2001 og kattene som har kommet etterpå kan med god vilje kalles for servicepacks. Så om ikke Apple kommer snart med et nytt OS, så vil de over tid tape enda mer, men det virker som om de driter i det bare de klarer å selge maskiner.... En domnerende aktør er dominerende nettop på grunn av et godt produkt. Hvordan skulle man ellers bli dominerende. Det har gjennom hele historien eksistert konkuranse til Windows og de har flere søksmål mot seg uten å bli dømt for noen monopol utnyttelse. Mediaplayer og browser integrasjon som de er blitt dømt til i EU, har ingenting med OS å gjøre. Lenke til kommentar
Decoy^ Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Dette er visst vanskelig.... Et kjent problem er at resten av verden bruker Microsoft Office, og at alle man forholder seg til vil levere ms office filer. Open Office takler fint de enkle filene, men ikke når det begynner å bli litt avansert. Da MÅ du desverre ha microsoft office. XL er et program som er 10 millioner ganger bedre enn Calc, og det er opplest og vedtatt av alle, selv ihuga open office fans. XL brukes faktisk til ganske mye rart i ymse organisasjoner som budsjetter, oversikter, lage beregninger etc. Calc kan ikke måle seg fordi det mangler en masse grunnleggende ting, og har overhode ikke noe avansert. Så er det også slik at mange bedrifter benytter seg av andre bedrifter, som leverer office tjenester, for å gjøre visse type jobber. Man gjør ikke alt internt. I norge så er det en stor mangel på bedrifter som kan levere jobber til open office, mens det finnes tonnevis til microsoft. Og så er det nok slik at leverandørtjenester antagelig er dyrere og mer tungvinte, fordi open office ikke er laget for bruk i bedrifter og organisasjoner. Et annet ankepunkt er jo at open office ikke har en outlook tjeneste. Det å sammenligne thunderbird + hjemmesnekret imap/pop server opp mot outlook + excange, så sammenligner man sykkel og romfartøy. Begge tar deg fremover, og sykkel er fint til korte avstander og det er godt for helsa. Men romfartøyet kan gå lengre, ta med mer, og kan gjøre en hel drøss mer som også er relevant for bedriften. Dere har ikke jobbet i bedrifter. Dere er i beste fall naive skoleelever som har brukt open office til å gjøre enkle ting, og sett at man gjør ikke stort mer med ms office i deres verden. Lisenser er bare en bitteliten del av hverdagen. Open Office er for menig mann, og fattigfolk. Det ble laget for dem. Ingen som har jobbet med Open Office har spurt bedrifter og organisasjoner om hvordan de vil ha ting, og derfor suger open office til den bruken. Et av de mest fornuftige innleggene i hele tråden, i en tråd som virkelig viser at arbeidserfaring er ikke akkurat en force hos mange av de som hyler og bærer seg når noen velger å ikke bruke fri programvare. Tror ikke du skal være så snar til å avskrive arbeidserfaringen til forumgjengerne her, men det får så være. Jeg synes ikke det innlegget var så veldig fornuftig. Resten av verden bruker ikke Microsoft Office. Ihvertfall ikke blant private hvor OpenOffice naturlig nok stormer frem, og gjett hvem det er kommunene kommuniserer mye med? Tror du ikke det ramler bra mange dokumenter skrevet i OpenOffice inn til norske kommuner? Det har jeg førstehånds kjennskap til at det gjør, så det synes jeg var et dårlig poeng. Heller et argument for OpenOffice enn mot. Og å si at Outlook og Exchange er det eneste saliggjørende e-postsystemet avslører manglende kunnskap om de mange alternativene. Hørt om Zimbra? Zarafa? Scalix? Alle disse løsningene er mulige erstatninger for Exchange. Etter min erfaring med produktene, er Scalix litt svakere, Zarafa omtrent jevngodt og Zimbra ganske mye bedre. Ja, bedre. Zimbra er langt kraftigere og mer brukervennlig enn Exchange, skjønt ikke nødvendigvis særlig mye billigere. Og med alle disse løsningene, inkludert Exchange, er det helt valgfritt om en vil bruke Thunderbird, Outlook, Apple Mail den innebygde webmailen eller hva annet en måtte ønske som klient. Så jeg synes ikke DarkSlayer skal snakke så høyt når det gjelder manglende arbeidserfaring og hjemmesnekring. Før man vet ordet av det sitter man i glasshus. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Den er til deg, ja. Vi dummer det ned litt til. #1 - Det finnes noe tilsvarende WYSIWYG til LaTeX. #2 - Man kan kompilere og kjøre preview også med LaTeX. #3 - Poenget med LaTeX er at man ikke skal tukle masse med tekstformatering undervies; det er selve hensikten. LaTeX tar seg selv av det, ergo er poenget med WYSIWYG borte. Skulle man trenge å se over formateringen er det ikke verre enn preview. Da har du misforstått meg totalt. jeg har ikke sagt noen ting om latex (som jeg ikke har peiling på hva gjør ) eller andre tilsvarende programmer bare det at mange trenger WYSIWYG eller forhåndsvisning for å sikre seg om at det man holder på med får riktig utseende. De aller fleste programmene som kan bruke det har også denne funksjonen innebygget . For meg så høres det som enkelte av der nærmest vil forby bruken av hva du ser er det du får for de man ikke trenger det . Det er mange som trenger det En ting i et svar lenger oppe: hva er poenget med et tilleggs program til latex for få til WYSIWYG når man ikke har bruk for det , programmet ordner det selv. for dere som ikke forstår bruken av WUSIWUG så funger det bare der man bruker et grafisk grensesnitt. poenget er ene og alene å få et visuelt inntrykt på hvordan det vil se ut på skjermen ,en nettside eller på papir mens man jobber slik at feil kan rettes opp under veis. Det er jo siden her på forumet et bevis på Har man ikke bruk for det så lar man ganske enkelt være å bruke det Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Da har du misforstått meg totalt. jeg har ikke sagt noen ting om latex (som jeg ikke har peiling på hva gjør ) eller andre tilsvarende programmer bare det at mange trenger WYSIWYG eller forhåndsvisning for å sikre seg om at det man holder på med får riktig utseende. De aller fleste programmene som kan bruke det har også denne funksjonen innebygget . http://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX Preview er ikke noe "tilleggsprogram", er heller en prosess der man ferdigstiller dokumentet og sjekker at alt er korrekt. Når man produserer dokumenter med LaTeX sørger riktignok malen at utseendet blir riktig uansett, så det faller litt bort. For meg så høres det som enkelte av der nærmest vil forby bruken av hva du ser er det du får for de man ikke trenger det . Det er mange som trenger det Hvor har du fått det fra? En ting i et svar lenger oppe: hva er poenget med et tilleggs program til latex for få til WYSIWYG når man ikke har bruk for det , programmet ordner det selv. Det er ikke noe tilleggsprogram - det er rett og slett å lage dokumentet og se på det med en intern eller ekstern viewer. for dere som ikke forstår bruken av WUSIWUG så funger det bare der man bruker et grafisk grensesnitt. poenget er ene og alene å få et visuelt inntrykt på hvordan det vil se ut på skjermen ,en nettside eller på papir mens man jobber slik at feil kan rettes opp under veis. Det er jo siden her på forumet et bevis på Har man ikke bruk for det så lar man ganske enkelt være å bruke det Tingen er at man ikke skal trenge å se på formateringen underveis, fordi brukeren strengt tatt ikke skal fikle med det. Dermed blir det heller ikke feil underveis. 1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Det der er bare BS. Microsoft er i høyeste grad opptatt av å ha et godt produkt var veldig snar ute med Windows 7 da det viste seg at Vista var crapy.Win7 er Vista SP3. De rettet noen håpløse feil i Vista for å unnga at Apple og linux fikk markedsandeler. Akkurat innovativt kan vel win7 neppe kalles.Deres nærmeste konkurent (OSX) er ikke kommet i noen særlig ny versjon på snart 10 år.OSX har endret seg mer enn Windows i samme periode. Du burde også være klar over at MS ser på linux som hovedkonkurrent. Apple eksisterer bare fordi MS hjalp dem ut av knipa, i tide for antitrust søksmålet hvor de ble dømt for misbruk av markedsmakt.En domnerende aktør er dominerende nettop på grunn av et godt produkt.Du må våkne. Bill Gates har selv uttalt at nettverkseffekter var virkemiddelet. Her har du en kortversjon:http://entrepreneurs.about.com/od/famousentrepreneurs/p/billgates.htm Det har gjennom hele historien eksistert konkuranse til Windows og de har flere søksmål mot seg uten å bli dømt for noen monopol utnyttelse. Mediaplayer og browser integrasjon som de er blitt dømt til i EU, har ingenting med OS å gjøre.Nettleser og Officepakke ble bevisst brukt av MS for å vinne OS-krigen. MS måtte porte ie og office over til Mac for å redde Apple. De brukte Office for å drepe OS/2. Da de ble dømt for misbruk av markedsmakt i nettleserkrigene hevdet MS i retten at ie og windows var å regne som et produkt, uatskillelige. MS er altså på ingen måte enig med deg i at nettleser er noe annet enn OS. Les her:http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_v._Microsoft Endret 16. januar 2011 av Del 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Da har du misforstått meg totalt. jeg har ikke sagt noen ting om latex (som jeg ikke har peiling på hva gjør ) eller andre tilsvarende programmer bare det at mange trenger WYSIWYG eller forhåndsvisning for å sikre seg om at det man holder på med får riktig utseende. De aller fleste programmene som kan bruke det har også denne funksjonen innebygget . http://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX Preview er ikke noe "tilleggsprogram", er heller en prosess der man ferdigstiller dokumentet og sjekker at alt er korrekt. Når man produserer dokumenter med LaTeX sørger riktignok malen at utseendet blir riktig uansett, så det faller litt bort. For meg så høres det som enkelte av der nærmest vil forby bruken av hva du ser er det du får for de man ikke trenger det . Det er mange som trenger det Hvor har du fått det fra? En ting i et svar lenger oppe: hva er poenget med et tilleggs program til latex for få til WYSIWYG når man ikke har bruk for det , programmet ordner det selv. Det er ikke noe tilleggsprogram - det er rett og slett å lage dokumentet og se på det med en intern eller ekstern viewer. for dere som ikke forstår bruken av WUSIWUG så funger det bare der man bruker et grafisk grensesnitt. poenget er ene og alene å få et visuelt inntrykt på hvordan det vil se ut på skjermen ,en nettside eller på papir mens man jobber slik at feil kan rettes opp under veis. Det er jo siden her på forumet et bevis på Har man ikke bruk for det så lar man ganske enkelt være å bruke det Tingen er at man ikke skal trenge å se på formateringen underveis, fordi brukeren strengt tatt ikke skal fikle med det. Dermed blir det heller ikke feil underveis. Da har du ikke forstår hensikten med forhåndsvisningen. Antagelig så bruker du ikke slike programmer der det er nødvendig. poenget er f.eks å finne ut hvilken tekst strøelse passer best på et dokument , hvilke farger som virker best samme elle hvor det er best å plaser bilder eller grafikk . dette er viktig hvis man vil plaser alt på en side hvis jeg driver å lager en tabell i Write som skal skrives ut så må jeg noen ganger endre retningen på arket for at det skal få riktig format. eller i calck må jeg definer utskriftsområde samt juster kolonne slik ad det passer inn på arket . Dette er ting man kun ser på en forhåndsvisning eller med WYSIWYG , spesielt når man skal skrive ut et regneark . Nå er også WYSIWYG bare en annen form for forhåndsvisning Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Jeg gir opp - enten så vil eller så kan du ikke skjønne. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Jeg gir opp - enten så vil eller så kan du ikke skjønne. Kan du forklare meg hva du ser som er problemet ? Jeg mistanker at vi ikke snakker om samme tingen. Det som her å snakke forbi hverandre. For min del har jeg hele tiden snakket om programmer som lager ting som skal vises på en skjerm eller skrives ut på papir Når det gjelder programmer som gerer rapporter o.s.v.fra databaser el.l. så skal dette programmet ordne alt selv selv om det ikke alltid fungerer 100% Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Det var snakk om dokumentproduksjon og rapportskrivning, jf MS Word. MS Word er en WYSIWYG tekstbehandler. LaTeX er ikke, men begge kan brukes til å produsere dokumenter. Hva trodde du vi snakket om? Begge disse programmene produserer ting til skjerm eller print. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Det var snakk om dokumentproduksjon og rapportskrivning, jf MS Word. MS Word er en WYSIWYG tekstbehandler. LaTeX er ikke, men begge kan brukes til å produsere dokumenter. Hva trodde du vi snakket om? Begge disse programmene produserer ting til skjerm eller print. eller hva du trodde. jeg snakket om poenget med og hvorfor man bruker WYSIWYG. Alt dette stod i artikkelen i wikipedia som jeg refererte til , det stod også at ikke alle hadde behov for det . man kan nok i grunnen mest sammenligne det med Wordstar ( fra gamle dager) eller en gammel versjon av Wordperfect som bare kunne vise utseendet i forhåndsvisningen. hvis man brukte flere skrifttyper ( strøelser) på samme side så er det lit vanskelig å vite hvor teksten blir plassert uten forhåndsvisning . som sagt så er det ikke viktig for alle Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Jeg vet godt hvorfor man bruker WYSIWYG, men vet også grunnen til å la være. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Jeg vet godt hvorfor man bruker WYSIWYG, men vet også grunnen til å la være. hvilke da ? de eneste grunnene jeg klarer å se er at det kan sinke ytelsen på svak maskin og at man absolutt vil bruke et tekstbasert eller kommandolinje basert grensesnitt Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Vel, jeg er ikke designer, typograf eller spesielt god på layout. Hvis jeg skal tukle med sånt gjør det antagelig resultatet verre, ikke bedre. Derfor eksisterer også TeX/LaTeX, slik at jeg kun trenger å tenke på strukturen i teksten, ikke layouten. Dermed forsvinner også poenget med WYSIWYG, ettersom jeg ikke skal fikle med det. Det har ingenting med ytelse å gjøre, det har med resultat å gjøre. Forøvrig er dette off-topic, men jeg anbefaler deg å ta en kikk på wikipedialinken min. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Hovedproblemet med what you see is what you get, er at what you see is not always what you want to get. Det blir ofte mye rot med formateringen. Er ikke så mye trøst å se i realtime at alt ikke ser ut som du vil AtW 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Hovedproblemet med what you see is what you get, er at what you see is not always what you want to get. Det blir ofte mye rot med formateringen. Er ikke så mye trøst å se i realtime at alt ikke ser ut som du vil AtW Antagelig så er det bare an eller flere gale innstillinger som gjør disse problemene. Selv har jeg aldri opplev feil når alt er sat opp riktig . Nå får jeg se om jeg finner sen artikkelen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Hovedproblemet med what you see is what you get, er at what you see is not always what you want to get. Det blir ofte mye rot med formateringen. Er ikke så mye trøst å se i realtime at alt ikke ser ut som du vil AtW Antagelig så er det bare an eller flere gale innstillinger som gjør disse problemene. Selv har jeg aldri opplev feil når alt er sat opp riktig . Nå får jeg se om jeg finner sen artikkelen Jeg tror ikke jeg kjenner noen som har produsert større rapporter i word som ikke har opplevd problemer med formatering, ting som ikke er der det skal osv. I særdelshet ikke om man skal flette inn dokumenter i hverandre. Hvilke konkrete innstillinger er det du mener ofte er gale. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 En gang da jeg bruket feil skriver driver opløsningen på skriveren får lav i forhold til arket slik at bare 1/4 del av arket ble brukt . en annen gang da jeg skulle bruke et programmeringsspråk for å lagge direkte utskrift så ble det litt trøbbel med å få alt riktig. Det er de eneste gangene jeg kan huske det ble krøll med utseende på en utskrift Ellers så er det lit vanskelig å vite hva som gjør at det blir feil. Word har en del innstillinger og det er lett å gjøre lit feil hvis man ikke passer på forøvrig så er det ganske likt i de andre tekstbehandlingsprogrammene også etter å ha lest artikkelen ( oversatte den til norsk med google) får jeg inntrykket at dette er typografens svar på et tekstbehandlingsprogram. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Problemet er ikke at ting ser annerledes ut på utskrift enn på skjerm, men at det på skjermen ikke ser ut slik som du vil. (nå spiller dog tilogmed printeren inn på hvordan ting ser ut i word, kobler du opp en annen printer kan selve dokumentet forandre seg) AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Problemet er ikke at ting ser annerledes ut på utskrift enn på skjerm, men at det på skjermen ikke ser ut slik som du vil. (nå spiller dog tilogmed printeren inn på hvordan ting ser ut i word, kobler du opp en annen printer kan selve dokumentet forandre seg) AtW En gang i tide skyldtes dette at skrifttypen som ble bruk kun støtte skjermen eller skriveren , men ikke begge to. det er derfor man hat trye type og Open type ( tror det var riktig betegnelse) . Da er det viktig å holde seg til slike skrifttyper En ting som det virker som noen få har problemer med å godta er hvor mage tegn det er plass til på en linje. jeg ser også at noen sliter med å få plassert bilder riktig. Hvis man skriver mere tekst mellom det som er der fra før så flytter bildene seg. Flytter man på bildene så endre plasseringen av teksten seg . Dette er ting som man kan minimalisere ved gjøre det riktig med en gang. Her kan man låse plasseringen av bilder Nå tviler jeg på at flesteparten av brukere av slike programmer er klar over hvilke muligheter de har Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 begynner å bli noen poster siden denne tråden forsvant fra sitt opprinnelige diskusjon.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå