sinnaelgen Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Hvordan blir dette når man har gjort seg avhengig at et fritt program og de som lager dette ikke lenger orker å utvikle det. Selv om man ikke er garantert at neon av programmene man bruker vil bli videreutviklet i fremtiden så har de firmaene som tar betalt en større motivasjon for å forsette ende som gjør dette frivillig og uten å ta betaling , skjønt de blir nok sponset i mer eller mindre grad . Problemstilling er at man i større grad kan risikere at et fritt program forsvinner fra markedet en et man kjøper. Noen unntak er det også . Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Elgen, historien har vist at dette er et mye større problem for proprietær programvare. De ledende åpne prosjektene dør sjelden. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Elgen, historien har vist at dette er et mye større problem for proprietær programvare. De ledende åpne prosjektene dør sjelden. Jeg har nå oppfattet det som like i begge leirene. Er det et stor firma som står bak så vil programmet overleve eller få erstatninger uansett. Microsoft vil overleve, Goggle vil overleve. Linux vil nok overleve på en eller annen måte. Mozille er jeg lit usikekr på samme med OO. Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Microsoft ga nettopp opp sin bloggtjeneste. Alle ble oppfordret til å bruke wordpress istedet. MS har forsøkt å fase ut VBA fra office lenge, VB støtte ble endelig utfaset av MS i 2008, da måtte alle over på .net. MS har allerede forlatt IE6 kompatiblitet for nettlesere, mange har måttet legge om sine nettsider. Det er mange eksempler på forlatt teknologi fra de store. Blant ledende åpne prosjekt er det få. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Kan man bruke noe annet enn VBA til å lage makroer og sånn i dag (i excel)? Vet det er litt OT, men VBA er et merkelig språk, og kunne godt tenkt meg et annet alternativ om det finnes. AtW Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Du får vente til de bytter det ut 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Microsoft ga nettopp opp sin bloggtjeneste. Alle ble oppfordret til å bruke wordpress istedet. MS har forsøkt å fase ut VBA fra office lenge, VB støtte ble endelig utfaset av MS i 2008, da måtte alle over på .net. MS har allerede forlatt IE6 kompatiblitet for nettlesere, mange har måttet legge om sine nettsider. Det er mange eksempler på forlatt teknologi fra de store. Blant ledende åpne prosjekt er det få. beviser hvordan gratistjenester ikke har livets rett... Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Forklar deg, hva mener du? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Gratis programmer vil alltid mangel etter eller annet i forhold til betalings versjonen. Nå så enkelte også mener at du ikke har bruk for det ekstra man betaler for så må de følge bedre med. Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Bah, du er en mester i å teste folks tålmodighet. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 (endret) Trodde OpenOffice var gratis? Hvis du må ha X antall konsulenter, driftere og brukerstøtte i sysselsetning for at den daglige driften skal fungere blir fort lisenskostnadene i seg selv en filleting. Et supportårsverk er fort 150-300 lisenskostnader, å leie inn IT-konsulenter for å integrere OO i proprietær programvare er gjerne det samme eller mer. Som andre har nevnt, MS Office er de facto standarden annen programvare tilbyr integrasjon mot out-of-the-box, og folk kjenner seg spesielt igjen i Exchange fra tidligere arbeidsplasser. I tillegg kommer kostnaden av evt. redusert effektivitet som følge av at folk ikke kjenner seg igjen i/er komfortable med løsningen. Det er som regel stor motstand og frustrasjon blant de ansatte ved innføring av nye dataløsninger. Når det er sagt hadde det vært interessant å se de konkrete tallene kommunen baserer seg på, siden de skriker høyt om det i media. Det er vel heller ingen som forventer at det vil komme noe positivt ut av at open source-killeren Oracle implisitt har kjøpt opp OpenOffice. Endret 22. januar 2011 av Saftis Lenke til kommentar
apollo3 Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Det er saksbehandling som er utfordringen. Alle saksbehandlingssystemene må være tilpasset norsk regelverk, kunne oppdateres hurtig i takt med lov- og regelendringer, og i mange tilfeller være integrert mot statlige systemer for innrapportering og statistikk. Fagsystemene må i tillegg snakke med hverandre, f.eks. med arkivsystemet og lønnssystemet. Dette gjelder bl.a. fagsystemene for barnevern (leveres f.eks. av Visma og Acos), omsorgsektoren (som Tieto Gerica og Visma Profil), helsestasjonene (HSPro) og for tildeling av SFO- og barnehageplass. Kan du forsøke å svare relevant for en gangs skyld. Hvis du har noe å fare med så bør det ikke være så fordømt vanskelig: -Gi konkret eksempel på fagsystem som påtvinger kommunene MS Office (hvis noen av eksemplene dine gjør det i dag, så konkretiser det) -Estimer hvor stor andel av kommuneansatte som sitter på slike system (grovt estimat er helt greit, jeg vil bare vite hvilken planet du er på) -Estimer hvor mange av disse som ikke har konkurransedyktig alternativ Den som er fordømt vanskelig her er åpenbart deg. Jeg listet opp en rekke programmer her for dem som kan lese. Med teskje: Acos Barnevern, Visma Barnevern, Visma Profil, HSPro, Visma Barnehage (gamle MD Opptak). Tieto Gerica fikk Sarpsborg til å kjøre mot OOo. Både Visma og Acos støtter kun MS Office. KomTek fra Norkart Geoservice krever ikke nødvendigvis MS Office, men det er kun til MS Office de leverer en integrasjonsmodul. Andel kommuneansatte som sitter på slike system er irrelevant, fordi man ikke kan sammenlikne en saksbehandler som har mer eller mindre 100% av sine arbeidsoppgaver knyttet til PCen med en hjelpepleier eller lærer som har et langt lavere behov. Når det gjelder å bytte ut fagsystemer så er det ikke slik at IT-avdelingen kan diktere dette. Representanter fra fagavdelingene er som regel bedre kvalifisert til å si hvilke applikasjoner som best kan løse deres behov enn det IT-avdelingen kan. Å bytte bare fordi alternativet støtter OOo vil neppe møte særlig forståelse. Enkelte systemer sitter også tungt i organisasjonen, kanskje tyngre enn Microsoft. OpenOffice er på ingen måte vesentlig bedre enn MS Office. Man bør ha vesentlig tyngre grunner enn en middemådig kontorpakke for legge applikasjonskabalen opp på nytt med alt hva det innebærer. Eksperimentet i Sarpsborg tyder ikke på at det er verdt det. Sant nok, men den veien blir svært kort når du har byttet ut applikasjonene. Binding til applikasjoner er hovedargumentet for å kjøre windows. Windows som klient har såvidt jeg vet ingen fordeler. Alle alternativer er bedre på alt. Med unntak av at flere har erfaring med windows, noe jeg regner med du ser på som viktig. Slik taler kun en fundamentalist. Jeg er veldig glad vi ikke har noe som helst med konsulenter som deg å gjøre. Faktisk tror jeg du gjør OOo/friprog/linux-miljøet en bjørnetjeneste ved å opptre så nedlatende. Dette med plattformuavhengighet er kanskje en hellig gral for deg, Nei, det er en måte å sikre at du bruker mine skattepenger fornuftig. Heldigvis du ingen påvirkningskraft i så måte. Du har ikke utvist noen som helst forståelse for kompleksiteten i et kommunalt nettverk, så hva som er mest fornuftig i en slik sammenheng tror jeg du vet fint lite om. Jeg kjører Mozilla på jobb, og eneste forskjellen jeg har merket er at jeg ikke får single-signon der dette er implementert mot IE(8). Jeg har dog ikke testet alle løsningene mot Firefox eller Chrome. Forsøker du å si at du kunne klart deg godt med OO+Thunderbird+Firefox+zimbra i din jobb? Nei, selvfølgelig ikke. Vel jeg kjenner faktisk en god del større og mindre miljø som kjører GNU/Linux, hvilket naturligvis også innbefatter alternativer til diverse applikasjoner. Hvilke norske kommuner tenker du på? Nei. Det er ingen tvil om at det er enklere å ersatte windowskompetanse enn linuxkompetanse. Det er selvsagt riktig at man kan gjøre sitt system mindre personavhengig med de rette grepene, og ofte er det her problemet ligger, men det er uansett en større tilgjengelighet på it-folk med microsoft-kompetanse. Vel, dette oppveies ofte av at kvaliteten på linuxkompetansen er høyere. Jeg ville aldri ansatt en drifter som kun kan MS, det er idioti i dag. Jeg har sett en del av skadevirkingene, det koster. Dine subjektive påstander er uinteressante i forhold til det faktum at tilbudet på ms-kompetanse er høyt, over hele landet. Det er rart at hvis OOo og friprog er så saliggjørende så må du til Tyskland for å finne et eksempel på en kommune som har tatt steget. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Med teskje: Acos Barnevern, Visma Barnevern, Visma Profil, HSPro, Visma Barnehage (gamle MD Opptak). Tieto Gerica fikk Sarpsborg til å kjøre mot OOo. Både Visma og Acos støtter kun MS Office. KomTek fra Norkart Geoservice krever ikke nødvendigvis MS Office, men det er kun til MS Office de leverer en integrasjonsmodul. Alle disse applikasjonene du nevner hindrer deg effektivt i å velge fritt blandt kontorapplikasjoner. Jeg forstår ikke hvordan du samtidig kan hevde følgende; Dette lock-in problemet dere snakker om fremstår for meg som betydelig overdrevet. Det er enhver IT avdelings ansvar og fremme teknisk kravspesifikasjon til de applikasjonene som skal benyttes i organisasjonen. Disse kravene bør utformes slik at en unngår situasjoner hvor man blir låst til en enkelt leverandør. Det er altså ikke primært MS Office som er problemet her, men istenden den kravspsifikasjonen som er gitt ved valg av de andre systemene. PS; IT avdelingen må være sterk nok til å stille krav til det som velges av programvare i organisasjonen, det kan ikke bare brukerne som alene avgjør alt. Det er dømt til å gå galt på lang sikt. Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) Hvordan blir dette når man har gjort seg avhengig at et fritt program og de som lager dette ikke lenger orker å utvikle det. Selv om man ikke er garantert at neon av programmene man bruker vil bli videreutviklet i fremtiden så har de firmaene som tar betalt en større motivasjon for å forsette ende som gjør dette frivillig og uten å ta betaling , skjønt de blir nok sponset i mer eller mindre grad . Problemstilling er at man i større grad kan risikere at et fritt program forsvinner fra markedet en et man kjøper. Noen unntak er det også . Hva skjer hvis et firma som lager et program slutter å lage det? Da er du i trøbbel. Er det derimot åpen kildekode, kan hvem som helst plukke det opp. Ja, du kan til og med videreutvikle det selv. Det er også bare tull å tro at programmer med åpen kildekode blir utviklet på fritiden til folk. Programmer som OpenOffice, Firefox, osv. har store og profesjonelle organisasjoner bak seg. Endret 23. januar 2011 av snartenkt 1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) Kan du forsøke å svare relevant for en gangs skyld. Hvis du har noe å fare med så bør det ikke være så fordømt vanskelig: -Gi konkret eksempel på fagsystem som påtvinger kommunene MS Office (hvis noen av eksemplene dine gjør det i dag, så konkretiser det) -Estimer hvor stor andel av kommuneansatte som sitter på slike system (grovt estimat er helt greit, jeg vil bare vite hvilken planet du er på) -Estimer hvor mange av disse som ikke har konkurransedyktig alternativ Acos Barnevern, Visma Barnevern, Visma Profil, HSPro, Visma Barnehage (gamle MD Opptak). Tieto Gerica fikk Sarpsborg til å kjøre mot OOo. Både Visma og Acos støtter kun MS Office. KomTek fra Norkart Geoservice krever ikke nødvendigvis MS Office, men det er kun til MS Office de leverer en integrasjonsmodul.Takk.Andel kommuneansatte som sitter på slike system er irrelevant, fordi man ikke kan sammenlikne en saksbehandler som har mer eller mindre 100% av sine arbeidsoppgaver knyttet til PCen med en hjelpepleier eller lærer som har et langt lavere behov.Du har åpenbart ikke lest mine poster. Hvis du leser tilbake har jeg foreslått at de som er avhengige av slike systemer får fortsette å bruke dem, ihvertfall inntil konkurransedyktige alternativer er på plass. Da er det svært relevant hvor mange brukere dette gjelder. I Munchen utgjorde disse 10%, og de ble tatt hensyn til. Gjennom få år kunne også disse uproblematisk gå over til OO. Det høres ut på deg som at dere i Sarpsborg ga en lang faen i disse brukerne, og dyttet alle over på OO over natten. Håper jeg tar feil her, men jeg får liksom det inntrykket fra deg.Når det gjelder å bytte ut fagsystemer så er det ikke slik at IT-avdelingen kan diktere dette.Når det gjelder kravspec er en kapabel IT-avdeling alltid meget tilstedeværende. Mine erfaringer er riktignok hovedsaklig fra næringslivet, men jeg kan garantere deg at fag-applikasjoner i næringslivet har samme problemstillinger.Heldigvis du ingen påvirkningskraft i så måte. Du har ikke utvist noen som helst forståelse for kompleksiteten i et kommunalt nettverk, så hva som er mest fornuftig i en slik sammenheng tror jeg du vet fint lite om.Uheldigvis for deg har jeg og mange andre betydelig påvirkningskraft, og om ikke lenge kommer vi og biter deg i rompa. På forståelsesiden synes jeg kanskje du bør gå i deg selv. Les gjerne postene mine en gang til, fagsystemene har jeg aldri avskrevet som en utfordring, tvert imot. Vel jeg kjenner faktisk en god del større og mindre miljø som kjører GNU/Linux, hvilket naturligvis også innbefatter alternativer til diverse applikasjoner. Hvilke norske kommuner tenker du på? Ingen norske kommuner dessverre, men her har det offentlige noe å lære av næringslivet. I tilfelle du enda en gang blir fristet til å dra frem fundamentaliststempelet, jeg mener ikke at å dytte over en hel kommune på GNU/Linux over natten er en god ide.Det er rart at hvis OOo og friprog er så saliggjørende så må du til Tyskland for å finne et eksempel på en kommune som har tatt steget.Munchen startet overgangen i 2003. Det er godt dokumentert, og ble profesjonelt utført. De er også store nok til at de har gitt store bidrag til friprog, mest imponerende gjennom prosjektet Gosa. Jeg finner det derfor naturlig å bruke dette som eksempel, men det er svært langt fra det eneste. Du kan kontakte Friprogsenteret for informasjon der, allerede i 2009 klarte de å samle 25 norske kommuner som brukte openoffice:http://blogg.friprog.no/2009/06/workshop-for-kommuner-som-jobber-med-openofficeorg/ Endret 23. januar 2011 av Del 1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Ser en del har spredd usikkerhet rundt oppdelingen av OpenOffice til Oracle sin OpenOffice og røkla sin LibreOffice. Ser ut som vi har fått flere svar allerede. Oracle slapp for en tid siden ny versjon av openoffice, og bekreftet med den at de ønsker å satse videre på egen hånd. LibreOffice har i dag kommet etter med ny versjon 3.3: http://listarchives.documentfoundation.org/www/announce/msg00026.html Legg merke til at libreoffice nå har over 100 aktive utviklere. De har selskap som Red Hat, Canonical og Novell i ryggen. De bygger videre på det som var go-oo, en versjon av openoffice med tilleggsfunksjonalitet fra Novell. I LibreOffice finner du i motsetning til Oracles versjon, støtte for import av MS Works dokumenter (det burde gjøre deg glad elgen), og mulighet for å lagre dokumenter i MS sitt nye ooxml format (dvs. docx osv.). Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 LibreOffice har i dag kommet etter med ny versjon 3.3 Utfra det du sier ser det vel ikke ut som det er noen grunn til å ikke velge LibreOffice nå. (Så får man se etter hvert om Oracle velger å fortsette med OpenOffice separat, eller om det blir en 'merge' av navn/produkt en gang.) München's Linux-prosjekt (LiMux) er forøvrig langt fra avsluttet, så de endelige konklusjonene kan ennå ikke trekkes. En av lederne for prosjektet innrømmet i fjor på sin blogg at de nok hadde vært naive i starten og spesielt hadde de feilkalkulert kostnadene ved å migrere fra de mange ulike eksisterende systemene. Det er også nyttig kunnskap for de som vurderer å "ta en München". (Jeg argumenterer ikke for at de ikke skal gjøre det - jeg vil bare at de skal gjøre det med åpne øyne. Men det er vel også slik at mange store politikervedtatte prosjekter aldri ville ha blitt startet dersom man hadde visst på forhånd hva sluttregningen ville komme på.) Det skulle ikke forundre meg om kommunene først burde fokusere på interoperabilitet mellom eksisterende og nye systemer, for så i neste omgang å stå friere til å velge OpenSource SW eller ikke for de enkelte systemene. (Men noen vil vel argumentere at man ikke kan få det ene uten det andre.) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Det skulle ikke forundre meg om kommunene først burde fokusere på interoperabilitet mellom eksisterende og nye systemer, for så i neste omgang å stå friere til å velge OpenSource SW eller ikke for de enkelte systemene. (Men noen vil vel argumentere at man ikke kan få det ene uten det andre.) Jepp. Det er også her så mange feiler fordi det er vanlig å tenke interopabilitet mot systemer en allerede benytter i når organisjasjonen skal anskaffe ny programvare. Det ville vært mer fornuftig å tenke generell interopabilitet slik at en også dekker fremtidige valg. Dvs gjennomføre en generell strategi for kommunikasjon systemene imellom i organisjasjonen. Problemet er ofte at det er vanskelig å argumentere for en slik strategi da det ofte gir tungvindte og kostbare løsninger på kort sikt. Det er sjelden folk blir gratulert med gode avgjørelser tatt i tidligere tider. Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 (endret) München's Linux-prosjekt (LiMux) er forøvrig langt fra avsluttet, så de endelige konklusjonene kan ennå ikke trekkes.Helt korrekt. Det som er avsluttet er overgang til åpne applikasjoner for alle klienter, dvs. Firefox+Thunderbird+OO. I dette ligger det også en omlegging av (fag)tjenestene på serversiden nettopp for å unngå bindingen til MS. Dette har tatt flere år. Det som fortsatt pågår er overgangen fra windows til linux på alle klienter. Det er en stund siden vi så tall her, men jeg vil anta at omlag en tredjedel nå er over på linux.En av lederne for prosjektet innrømmet i fjor på sin blogg at de nok hadde vært naive i starten og spesielt hadde de feilkalkulert kostnadene ved å migrere fra de mange ulike eksisterende systemene. Det er også nyttig kunnskap for de som vurderer å "ta en München".også veldig godt poeng. Fagapplikasjoner er tricky, og det er det ingen grunn til å benekte. Dessuten er det viktig å være villig til å ta en utgift ved overgangen. Å selge inn åpne løsninger som besparende fra dag en faller på sin egen urimelighet. Munchen har valgt et langsiktig perspektiv, og har vært villige til å utvikle nye løsninger som gjør det mye billigere for neste tyske by, eller for Sarpsborg for den saks skyld. Her anbefaler jeg varmt å se på prosjektet Gosa i første omgang, som løser omtrent halvparten av ankepunktene i Sarpsborg:http://en.wikipedia.org/wiki/GOsa Jeg vil vel anta at Sarpsborg ikke engang har visst om Gosa (det støtter faktisk fire gruppevareløsninger). Et annet fint bidrag er Wollmux, systemet Munchen bruker for håndtering av templates i oo. Dette ble sluppet i 2008: http://www.muenchen.de/Rathaus/dir/limux/wollmux/229499/p_e.html Det er klart at slikt ikke er gratis, men du verden det er godt for oss andre å se verdikjeden som blir tilgjengelig. Med slike løft synes jeg det er utrolig om de skulle spare penger på kort sikt, men jeg er rimelig overbevist om at tyske byer som følger etter vil komme til dekket bord. Allerede er det flere miljøer som har tatt en "Munchen" ved blåkopimetoden: Similar projects exist in Amsterdam (OpenAmsterdam), Vienna (Wienux), and Zaragoza (AZLinux). ref. http://en.wikipedia.org/wiki/Limux Men det er vel også slik at mange store politikervedtatte prosjekter aldri ville ha blitt startet dersom man hadde visst på forhånd hva sluttregningen ville komme på.Dette gjelder vel noen av Norges største melkekuer fra oljebransjen, så av og til er det best å ikke vite sluttregningen. Gevinsten kan vise seg å overstige alle forventninger. Personlig er jeg ikke opptatt av pengesparedelen, jeg brenner mye mer for økt verdiskapning. For meg betyr det mye mer at norske kommuner og norsk ungdom får et teknologiløft ved å bruke åpne løsninger. Det åpner for så mye mer. Eksempelvis Tønsberg kommune som ved å ta i bruk Zimbra har tilbudt alle elever på grunnskolen full gruppevarefunksjonalitet med kun ti timers arbeidsinnsats som kostnad. Hadde de valgt Kolab kunne elevene i tillegg synket sine mobiltelefoner mot mail+kalender+kontakter osv. Det åpner opp for mye mer effektiv kommunikasjon mellom lærer, elever og foreldre.Det skulle ikke forundre meg om kommunene først burde fokusere på interoperabilitet mellom eksisterende og nye systemer, for så i neste omgang å stå friere til å velge OpenSource SW eller ikke for de enkelte systemene.Veldig godt poeng. Men dette kan gjøres parallelt. Det store flertall av kommuneansatte og elever har ingen slike bindinger, så betydelige miljøer kan gå over uten store problemer. For resten må man være varsom. Asker har vist vei her ved å arbeide aktivt for at tilbydere av fagsystemer skal støtte oo. Munchen banet veien i forhold til SAP, verdens mest utbredte lønnsystem. Det er klart veien er tyngre å gå for pionerene, slik som Sarpsborg har vært, så de er ekstra sårbare. Da blir jeg fryktelig trist når begreper som "steinalderen" kommer fra en person som burde vite mye bedre. Eller postene til apollo som viser at han ikke ante det fantes alternative gruppevareløsninger som faktisk funker like godt som outlook+exchange. Endret 26. januar 2011 av Del Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 hvilke versjoner av disse office pakene er nå tilgjengelig. hvor får jeg tak i Windows versjonene ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå