Gå til innhold

Årets nordmann arrestert!

Anbefalte innlegg

Noen som har notert seg navnet på alle politikkerne som støtter udi's vedtak?

Slik at vi husker hvem vi skal stemme på under neste valg?

Jeg syns det er tullete, ja, nærmere idiotisk, at hun får så mye oppmerksomhet i media.

Det synes ikke jeg. Vi måtte fint sitte å se på månedsvis på månedsvis med skriverier om Orderud-saken og mange andre stygge lovbrudd av samme kaliber. Det var sykt kjedelig lesning spør du meg.

Men, intriger selger, men jeg lokkes tydeligvis ikke av såpe-TV eller intriger fra det virkelige liv.

Dette her er jo noe som engasjerer alle. For hun framstår jo som ett skikkelig menneske, selv om hun gjemte seg og gjorde de lovbrudden som UNE beskriver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

UDI sitt avslag er BEGRUNNET med svadaet om at hun ikke er i fare osv.

Men begrunnelsen ligger overhodet ikke til grunn for avslaget.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10013311

Ja, de kunne kastet henne ut fordi det er trygt for henne å reise til foreldrenes hjemland.

Men grunnen til at hun blir kastet ut er nettopp det jeg sa, bare formulert på en annen måte

.

De er redd for at barn som har flyktet fra krig og elendighet skal tro at de har en framtid i landet dersom de gjemmer seg og bor i landet og integrerer i seg i ti år og bidrar til samfunnet.

Det kan vi ikke ha noe av, for norge vil ha fler terrorister som risikerer dødsstraff i hjemlandet.

Jeg gjør det så enkelt og greit og kopierer innlegget mitt jeg skrev for ett par timer siden:

Regjeringspartiene er de første som vil endre regelverket. la det være hevet over all tvil. De gjorde det med Navrud og kan gjøre det igjen. Bare tenk hvis det hadde vært regjeringsskifte. Holmås bekreftet jo at da ville tingene sett mye verre ut.

Og det er grunner til at Krekar ikke sendes ut og det er nasjonal sikkerhet. Hvordan tror du ekstremister og terrorristorganisasjoner hadde reagert hvis de fant ut at deres gamle kompanjong og ansar al-islam leder var blitt henrettet?

Lenke til kommentar

Noen som har notert seg navnet på alle politikkerne som støtter udi's vedtak?

Jeg syns det er tullete, ja, nærmere idiotisk, at hun får så mye oppmerksomhet i media.

Jeg synes nå verken det er tullete eller idiotisk. Det er helt tydelig at det opptar folk, derfor er det helt på sin plass at det får oppmerksomhet. Det jeg synes er tullete er at media ikke klarer å holde seg objektive. Det må jo alltid helle til en side, men det er mer enn helling vi ser nå.

Lenke til kommentar
- Jeg frykter at dette er ren taktikk fra politiets side, slik at de kan handle mens advokater og media sover, og sende henne ut av landet med første fly torsdag morgen, sier Risnes til VG Nett.

Men Krekar, han har vi enda.

Bare gjenta noe jeg skrev tidligere i tråden;

* Irak har aldri sendt noe utleveringsbegjæring på Krekar (når Iraks utenriksminister var på Norges-besøk ble han tvertimot irritert på journalistene som bare ville snakke om Krekar. Han ville heller snakke om olje med norske myndigheter

* Krekar har sagt at han gjerne tar med seg familien å flytter fra Norge (Cuba har vært nevnt) men han kommer ingen vei fordi politiet har tatt passet hans

Lenke til kommentar

Dette blir rett og slett helt patetisk. Her står Stoltenberg fram med å si at det er rettferdig at hun må sendes hjem. Det at folk får lov til å bli i Norge, for at det er krig i hjemlandet, er greit. Men det er pokker meg ikke alle av de som får medhold til oppholdstillatelse.

Men denne dama, som virkelig skiller seg utfra folkemengden, med hva hun gjør - får ikke bli. Når Stoltenberg sier dette er rettferdig, bør de på lik linje som dette, sende ut alt som er av utenlands identitet.

Mulla Krekar sitter nok igjen å tar seg i skjegget, og ler over de norske styresmaktene, for hvordan alle andre må reise, mens han sitter trygt.. Mens Mullaen som BURDE vært sendt hjem for 10 år siden, enda sitter trygt i leiligheten sin, med politibeskyttelse utenfor døra.

Lenke til kommentar

Mulla Krekar sitter nok igjen å tar seg i skjegget, og ler over de norske styresmaktene, for hvordan alle andre må reise, mens han sitter trygt.. Mens Mullaen som BURDE vært sendt hjem for 10 år siden, enda sitter trygt i leiligheten sin, med politibeskyttelse utenfor døra.

Les innlegget mitt over

Lenke til kommentar

Blir litt sånn smålig irritert over alle disse innvandrerne som ikke har fått norsk statsborgerskap, som fortsatt søker asyl eller ikke er ordentlig intergrert i samfunnet. Her kommer de til VÅRT land og forlanger egne muslimske skoler og moskeer! Og Norge som nasjon lar seg bare voldta og kjøres over av disse muslimene som tror de kan behandles som konger bare fordi norge er et flott land å bo i!

Lenke til kommentar
- Jeg frykter at dette er ren taktikk fra politiets side, slik at de kan handle mens advokater og media sover, og sende henne ut av landet med første fly torsdag morgen, sier Risnes til VG Nett.

Men Krekar, han har vi enda.

Bare gjenta noe jeg skrev tidligere i tråden;

* Irak har aldri sendt noe utleveringsbegjæring på Krekar (når Iraks utenriksminister var på Norges-besøk ble han tvertimot irritert på journalistene som bare ville snakke om Krekar. Han ville heller snakke om olje med norske myndigheter

* Krekar har sagt at han gjerne tar med seg familien å flytter fra Norge (Cuba har vært nevnt) men han kommer ingen vei fordi politiet har tatt passet hans

Har hørt fra flerne politikere at de vil ha Krekar ut av landet, men problemet er at hvis de sender han ut har han kjangs for og bli drept.

Syns da det er urettferdig at de kan sende henne ut, hun som har like stor kjangs for og bli drept som han.

Men igjen, hvis norge vil ha han ut, send han bort. De drøyer bare tiden virker det ut som.

Lenke til kommentar

Men denne dama, som virkelig skiller seg utfra folkemengden, med hva hun gjør - får ikke bli. Når Stoltenberg sier dette er rettferdig, bør de på lik linje som dette, sende ut alt som er av utenlands identitet.

Denne posten reprenterer greit hva som er galt med nordmenn. Ignoranse.

1.

Hun skiller seg ut fordi MEDIENE har valgt henne ut. Eller er det fordi hun har skrevet en bok? Skal alle som bor ulovlig her til lands få bli hvis du skriver en bok?

2. Krekar sin sak er blitt forklart millioner av ganger her inne. Den norske stat vil ikke ha han, men MÅ beholde han. Hva er så vanskelig med å forstå dette?

• Liker 6
Lenke til kommentar

Act les innlegget mitt litt over.Der har jeg ett par meninger om det. Ser og at bordplate visstnok har hatt sine egne opplevelser resten av folket ikke har. Kan ihvertfall kalles for generalisering...

men ett poeng som burde kommet klarere frem fra debatten er at AP ganske sikkert vil sitte seg ned å diskutere dette med barn og kanskje ett par andre punkter slik at det kommer frem at de ikke fører Frp-politikk. Merkelig nok er det uklarhet og ribbing av oljefondet Frp scorer på, på gallupmålingene...

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

Skal de ikke håndheve de lover som flertallet av nordmenn gir dem? Er det det du prøver å si?

Det gjøres stadig vekk unntak for loven, noe som også burde være naturlig for UDI når de rette omstendighettene ligger til, i dette tilfellet dog så er dette en høy profil sak som benyttes i mine øyne for å mørkelegge det som skjer med DLD.

Mer for å få en klar politisk innsikt i hvem som er hvem her.

Flere av partiene har gjort det klart under valgkampene at de har vært innvandrer vennlig og humanitære , men det er så og si en skandale å se hvordan disse partiene opptrer i virkeligheten når de har sikret seg for de neste årene.

Om det utgjør noe for enhver når de skal stemme ved neste valg får selvsagt være opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar

Men grunnen til at hun blir kastet ut er nettopp det jeg sa, bare formulert på en annen måte

De er redd for at barn som har flyktet fra krig og elendighet skal tro at de har en framtid i landet dersom de gjemmer seg og bor i landet og integrerer i seg i ti år og bidrar til samfunnet.

Så hvis jeg tolker deg rett så ønsker du at flest mulig som har fått endelig avslag på asylsøknad bør blåse i dette, og komme seg inn på skoler etc. for å ha noe annet å slå i bordet med?

Det hadde vært en god ide. Hvordan taper jeg på dette?

Lenke til kommentar

Registrerer at det er stor oppstandelse rundt denne saka. Folk må forstå at det ikkje alltid er samspel mellom hardkokt juss og sunn fornuft (og synsing). Og kvifor det? Fordi sunn fornuft ikkje alltid er i tråd med det som objektivt sett er mest riktig. Den norske rettshandevinga på dette området er konsekvent, og gir faktisk rom for konkrete vurderingar. Ei slik konkret vurdering vart føreteke, utan at folk har lagt nevneverdig merke til det. Mest pga at media lagar såpeopera utav heile saka. Og kva så med alle dei andre tusen på tusen "papirlause" som er i same situasjon, utan å få rydda framsidene i den kulørte pressa? Vart desse fyrst interessante når Amelie fekk sitt endelege vedtak hjå UNE? Det er lett å segle i medvind...

På tv-debatten i kveld vart noverande regelverk problematisert. Regelverket er ikkje perfekt, og det vil det aldri bli. Eg blir litt oppgitt når folk går i robot-modus i anledning saka, og utbasunerer "master-grads"-argumentet, 8 år i Noreg, super-integrert, spesiell historie etc etc. ALLE som søker om beskyttelse i Noreg har slike historier i ryggsekken.

Eg tek det også for gitt at 90% av folket som meiner noko i denne saka ikkje eingong har lese det endelege vedtaket frå UNE.

Lenke til kommentar

Hun skiller seg ut fordi MEDIENE har valgt henne ut. Eller er det fordi hun har skrevet en bok? Skal alle som bor ulovlig her til lands få bli hvis du skriver en bok?

Positiv diskriminering på bakgrunn av medieoppmerksomhet - kanskje det hadde vært noe å se nærmere på om kunne settes i system?

Den norske rettshandevinga på dette området er konsekvent

Hitler var også konsekvent.

Hva med å tilpasse lovverket? Det hadde jo bare vært en fordel å ha denne høyt utdannede, norskspråklige unge kaukasus-dama.

Lag en klausul som sier at alle som klarer å snike seg unna den norske stat, skaffe seg utdannelse, og et jobbtilbud, de får statsborgerskap, forutsatt at antatt lønn ligger over 350 lapper.

Da soper vi inn masse smarte utlendinger, beholder de som arbeidsmarkedet vil ha, og når utlendinger kommer inn i en godt betalt jobb, så blir de mindre ekstreme.

Endret av Nihilist1
Lenke til kommentar

Det har blitt kommet med en rekke usubstansierte påstander.

* Det blir hevdet at Madina Salamova (også kjent som Maria Amelie) ikke har utsikter til retur. Dette er tøv. Russland har erkjent hennes statsborgerskap, og er har sagt ja til å motta henne. Hun vurderes ikke å være utsatt for beskyttelsespliktig forfølgelse i hjemlandet. Hun risikerer ikke dødsstraff.

* Det har blitt hevdet at Madina Salamova er identitetsløs. Dette er tull. Hennes famile oppga riktignok falsk identitet da de ankom Norge. Dette vil ikke Madina straffes for da hun ikke var myndig, men hennes identitet er fastslått. Den er bekreftet via russiske myndigheter.

* Det har blitt hevdet at man ikke vet hvor Madina Salamova kommer fra. Dette stemmer ikke. Selv om hun selv underkjenner det ved å bruke det vide begrepet "Kaukasus" er det vel etablert at hun kommer fra Nord Ossetia. Som mange steder i verden er ikke alt som det burde være i regionen, men det vurderes ikke som spesielt urolig, og langt mer fredelig enn andre steder i Kaukasus. Fra Russland er avslagsprosenten på asylsøknader rundt 95%. Mange av disse opprinner fra Kaukasus.

* Det er ikke grunnlag for å gi henne opphold på humanitært grunnlag. Selv om hun åpenbart ikke tilfredstiller kriteriene flyktningekonvensjonen legger til grunn, er det heller ingenting som tyder på at hun risikerer annen form for forfølgelse i Russland. Hennes tilknytning til Norge er i hovedsak dannet i den tiden hun har oppholdt seg ulovlig i landet, et valg hun selv tok da hun var myndig og som hun selv står ansvarlig for. Dette kan ikke legges til grunn.

* Det er trukket sammenligninger til mullah Krekar. Disse er ikke gyldige. Han kan ikke sendes ut da han risikerer dødsstraff, og Norge er etter internasjonale avtaler forpliktet til å ikke effektuere utvisningsvedtaket som er fattet mot ham. Absolutt ingenting tyder på at Madina risikerer ikke dødsstraff i Russland, og jeg har ikke sett noen det er verdt å ta alvorlig hevde noe annet

* Det hevdes at hennes kompetanse tilsier opphold. Denne er opparbeidet under hennes ulovlige opphold. Norge har intet generelt amnesti ved god integrering eller fullført stadium. Om ikke et utvisningsvedtak fattes kan hun eventuelt søke om særskilt arbeidstillatelse grunnet spesialkompetanse fra Russland. Hun har ikke søkt om dette. Man øker heller ikke sitt beskyttelsesbehov med en master fra NTNU.

* Det er likhet for loven. Denne saken er ikke spesielt unik. Mange mennesker hare oppholdt seg ulovlig i Norge over lender tid og knyttet bånd. En har retningslinjer på at mennesker står ansvarlige for sine egne handlinger. Disse personene, noe som inkluderer Madina, har selg valgt å oppholde seg ulovlig i visshet om at et utsendelsesvedtak er fattet. Ansvaret for de ekstra negative konsekvensene knuttet till dette påligger dem selv. Dette er det god rettspraksis på.

* Enkelte mener at politikere burde sette loven til side og gripe inn. Mener dere samme rett burde gjelde for å omgjøre saker der UDI eller UNE har fatter vedtak till fordel for opphold? I.e., mener dere Storberget også burde ha kunnet gripe inn om hun var gitt opphold (la oss se bort i fra retten til utvisning ved fare for rikets sikkerhet, som er fattet mot eksempelvis mulla Krekar) ? Hvorfor, eller hvorfor ikke?

Til slutt kan jeg legge til at det ikke er vanskelig å se at dette er opprivende, og en kan ha en viss sympati. Men til syvende og sist er Madina selv ansvarlig for de valgene hun fattet da hun var myndig. Hun valgte å aktivt unndra seg et utsendelsesvedtak. Hun har fra starten av vært kjent med at konsekvensen til syvende sist ville være å bli sendt ut av landet. Hun erkjenner selv at hun representerer vanlig rettspraksis. En kan mene denne rettspraksisen er kynisk og opprivende, men noe annet ville medført en sterk liberalisering av Norges allerede liberale asylpolitikk. En ville økt incentivene for mennesker som er villige til å ta ulovlige metoder i bruk for få opphold i Norge.

Det er mange som vil bo i Norge. Derfor må spillereglene følges, og forsøk på å omgå dem kan ikke belønnes.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Positiv diskriminering på bakgrunn av medieoppmerksomhet - kanskje det hadde vært noe å se nærmere på om kunne settes i system?

Den norske rettshandevinga på dette området er konsekvent

Hitler var også konsekvent.

Ok, så me skal ikkje vera konsekvente, men me skal likevel oppretthalda eit ynskje om effektiv sakshandsaming?

Lenke til kommentar

Nå var det ikke akkurat dette jeg tenkte på. Ikke det at jeg kjenner hun, men det jeg vil komme fram med i det generelle, er at alle de som kommer hit for å få et bedre liv, få seg en jobb, bidra og kanskje attpå skaffe seg utdannelse, de som er de "svakeste" i samfunnet må som oftest dra hjem igjen.

Mens de tungkriminelle, gateslyngere regjerer som oftest. Har flere eksempel på dette her hvor jeg bor. De som kom her for en stund siden for å leve et normalt liv er hjemsendt. Mens gangsterne med kjettinger rundt halsen fortsatt går gatelangs.

Sier litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...