Gå til innhold

Årets nordmann arrestert!

Anbefalte innlegg

Jeg kom med et estimat og forklarte skritt for skritt hvordan jeg hadde resonert meg frem til dette. Det var ingen her som utfordret meg på ett eneste av punktene i mitt resonement.

Du gjorde så. Jeg tror at du vurderer effekten feil. Slik "reklame" er egnet til øke å prisen (som du selv hinter til), ikke etterspørselen. Vi har så liten etterspørsel etter asyl for akademikere for tiden. Med mindre vi får et nytt militærkupp i Sør-Amerika. Men nå er det kanskje ikke chilenerne fra forrige gang som har laget de største problemene i det multikulturelle Norge.

De færreste asylspekulanter er så utspekulerte, og i motsetning til Amelie har de ikke ressursene som skal til. En utvisning tilbake til f. eks. Somalia er litt verre enn til Moskva, spesielt for en som ikke har penger. Og de vil som oftest heller ikke ha det nødvendige jobbtilbudet. Det er - sammen med kravet om godkjent utdanning - flaskehalsen som kommer til å regulere adgangen. Har de utdanning og et reelt jobbtilbud, så er det ikke meg imot at de får oppholdstillatelse.

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og de vil som oftest heller ikke ha det nødvendige jobbtilbudet. Det er - sammen med kravet om godkjent utdanning - flaskehalsen som kommer til å regulere adgangen. Har de utdanning og et reelt jobbtilbud, så er det ikke meg imot at de får oppholdstillatelse.
Dette er detaljer som analfabeter i Somalia nok ikke så lett får med seg.

Det er også 3 trinn her:

1. Asylsøkeren kommer til Norge og søker asyl her.

2.Ved avslag skjuler asylsøkeren seg i Norge.

3. Personen har lurt seg til utdanning og klarer få arbeidstillatelse og opphold i Norge.

Når man bare sier at "Hah, få fra Somalia kommer seg gjennom punkt 3" så glemmer man alle de tusener som har kommet seg gjennom punkt 1 og 2 og som er et reelt problem og utgift for Norge.

Ellers er det umulig å komme til norge som første sikre land for noen som reiser fra Somalia så vil skulle ikke tatt imot en eneste asylsøker derifra om vi fulgte eksisterende regler.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Analfabeter i Somalia har ikke to årslønner å betale med. Og vil aldri få det. De vet det kanskje ikke selv, men menneskesmuglerne vet det. Det er begrenset bruk for analfabeter i det norske abeidslivet. Og NAV øker ikke utbetalingene for å kompensere for Lex Amelie. Altså bli ikke den jevne somalier noe mer lønnsom for smuglerne etter loven enn idag.

Det er også 3 trinn her:

3. Personen har lurt seg til utdanning og klarer få arbeidstillatelse og opphold i Norge.

Når man bare sier at "Hah, få fra Somalia kommer seg gjennom punkt 3" så glemmer man alle de tusener som har kommet seg gjennom punkt 1 og 2 og som er et reelt problem og utgift for Norge.

Nei, jeg glemmer ikke de. jeg tror bare ikke noe på at Ameliesaken vil ha annet enn marginell innvirkning på antallene av illegale innvandrere. De kommer til Norge ikke fordi det er enkelt, men fordi det er lukrativt. Med mindre vi kutter på velferdsgodene til de som er kommet til landet, vil Norge være et attraktivt sted, i forhold til land som lar dem sove på parkbenker og vaske seg på totalettene på busstasjonen.

Ellers er det umulig å komme til norge som første sikre land for noen som reiser fra Somalia så vil skulle ikke tatt imot en eneste asylsøker derifra om vi fulgte eksisterende regler.

Nei vi skulle i god norsk humanitær ånd overlatt dem til Italia og Hellas som er de nærmeste EU-landene. Eller hva med å lukke EU hermetisk? Men dette er en problemstilling som er Lex Amelie uvedkommen. Den sier ikke noe om hvorvidt hun og andre i hennes situasjon burde ha kommet hit første gang, den sier at den vurderingen ikke skal hindre en søknad om arbeidstillatelse dersom vilkårene for en slik er oppfylt, uten krav om karantene.

Lenke til kommentar

Mange av skolene her i Norge gir gratis undervisning men man må betale for materiellene og oppholdet.

Kostnadene blir da dekket av fellesskapet. her er det ikke noe unntak om en er Nordmenn elle innvandrer.

Når man så kommer i lønnet arbeid så bidrar man til denne kassen og betaller både for utdanningen og andre ting som man ikke har benyttet seg av.

Foreldrene til Amalie vil neppe stå frem før de får lovlig opphold her .

hvis man kan få de til å bidra på ene eller annen måte så må det da være en brukbar tilnærming.

Lenke til kommentar

Jeg kan bare gratulerer årets SV'er (kåret av magasinet Ny Tid, som er del-eid av SV og i nesten 30 år var SV's offisielle partiorgan) med å ha fått manipulert og kranglet seg til opphold i Norge, gjennom en nøye regissert PR-kampanje styrt av sosialister som ønsker slappere asyllovgivning.

Takk til alle som har gjort dette flotte tiltaket mulig.

Lenke til kommentar

Idiotisk å la henne komme tilbake.

Dvs. at det ikke er noen konsekvenser for å bryte loven da. Du blir bare sendt på en ferie i hjemlandet på 4-6 uker også er du tilbake i Norge.

Noen som vet om hun må betale tilbake de skattepengene hun skylder eller er det snilismen som råder der også?

Spør om dette igjen. Noen som vet om hun må skatte av det hun har tjent ulovlig eller er det bare et klapp på skulderen som vanlig?

Lenke til kommentar
Analfabeter i Somalia har ikke to årslønner å betale med. Og vil aldri få det. De vet det kanskje ikke selv, men menneskesmuglerne vet det.
Norge har i uhjelp finansiert båter til Somalia slik at fiskerne skulle kunne dra lengere ut fra land. Og dehar andre typer bruk som gir gode inntekter. Ellers kan å sende noen til Norge være en investering for hele landsbyen.
Det er begrenset bruk for analfabeter i det norske abeidslivet. Og NAV øker ikke utbetalingene for å kompensere for Lex Amelie. Altså bli ikke den jevne somalier noe mer lønnsom for smuglerne etter loven enn idag.
Påstår du at NAV har et begrenset antall somaliere de kan betale sosiale utgifter for? "Sorry, vi har allerede 50.000 somaliere som går på trygd så du får ikke noe"? Det må du i så fall dokumentere!

Poenget er ikke om de får seg jobb og opphold i Norge, men at de får vite at de umulig kan tape om de bare kommer seg til Norge og får sagt det magiske ordet "asyl". Det er nok til å øke tilstrømmingen.

Det er også 3 trinn her:

Nei, jeg glemmer ikke de. jeg tror bare ikke noe på at Ameliesaken vil ha annet enn marginell innvirkning på antallene av illegale innvandrere. De kommer til Norge ikke fordi det er enkelt, men fordi det er lukrativt. Med mindre vi kutter på velferdsgodene til de som er kommet til landet, vil Norge være et attraktivt sted, i forhold til land som lar dem sove på parkbenker og vaske seg på totalettene på busstasjonen.
Norge er et land de færreste har hørt om i de landene de fleste asylsøkerne kommer fra. De er altså avhengig av å høre en historie om Norge. Salamova-saken er en slik historie.

Nei vi skulle i god norsk humanitær ånd overlatt dem til Italia og Hellas som er de nærmeste EU-landene. Eller hva med å lukke EU hermetisk?
Det kan skje raskere enn du tror.
Men dette er en problemstilling som er Lex Amelie uvedkommen. Den sier ikke noe om hvorvidt hun og andre i hennes situasjon burde ha kommet hit første gang, den sier at den vurderingen ikke skal hindre en søknad om arbeidstillatelse dersom vilkårene for en slik er oppfylt, uten krav om karantene.
Det er saken vedkommende for hun og familien hadde allerede vært innom et annet trygt land og fått avslag på asyl der.

Har forresten ikke lest lovteksten. Hvor mange typer kriminalitet er det man gir amnesti for?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Norge har i uhjelp finansiert båter til Somalia slik at fiskerne skulle kunne dra lengere ut fra land. Og dehar andre typer bruk som gir gode inntekter. Ellers kan å sende noen til Norge være en investering for hele landsbyen.

Sant nok. Men jeg trviler på at det å være sosialklient i Norge betaler mer enn å være pirat i Adenbukta.

Påstår du at NAV har et begrenset antall somaliere de kan betale sosiale utgifter for? "Sorry, vi har allerede 50.000 somaliere som går på trygd så du får ikke noe"? Det må du i så fall dokumentere!

Nei, jeg påstår at NAV ikke betaler noe mer til den enkelte bidragsmottager etter denne loven. Så det blir ikke noe mer lønnsomt å drive menneskesmugling, og selv om det i teorien kunne føre til at flere ønsket å komme til Norge, ville det ikke skape flere med råd til det. Hvis det som du sier er en investering hele landsbyen står bak så blir ikke disse i stand til å betale reisen for flere enn de er i dag.

Poenget er ikke om de får seg jobb og opphold i Norge, men at de får vite at de umulig kan tape om de bare kommer seg til Norge og får sagt det magiske ordet "asyl". Det er nok til å øke tilstrømmingen.

Det er ikke enkelt å komme seg til Norge. Det er neppe så mange som kommer hit uten assistanse fra profesjonelle smuglere. Det er begrensningen her, med mindre loven er med på å øke inntektsgrunnlaget for disse.

Norge er et land de færreste har hørt om i de landene de fleste asylsøkerne kommer fra. De er altså avhengig av å høre en historie om Norge. Salamova-saken er en slik historie.

Det er 25000 somaliere i Norge nå, som sender nyheter og penger tilbake. Jeg tror ikke de trenger Ameliesaken for å høre om Norge i Somalia. Samme med Iran og Irak. Uten sammeligning forøvrig: Se på "ekteskapsannonsene" fra thailandske og fillipinske jenter. De forteller ikke sjelden at har fått en slektning eller venninne som alt er i Norge til å hjelpe dem å skrive på norsk. Det er den veien ryktet sprer seg, ikke gjennom avisartikler.

For menneskesmugleren spiller det neppe noen rolle. Han får ikke mer betalt for å få folk inn i EU fordi om det er Norge eller Sverige som er siste stoppested på reisen.

Det er saken vedkommende for hun og familien hadde allerede vært innom et annet trygt land og fått avslag på asyl der.

Det er relevant for hennes opprinnelige ønske om å få bli. Men hvorfor er det relevant for Lex Amelie?

Har forresten ikke lest lovteksten. Hvor mange typer kriminalitet er det man gir amnesti for?

Hvor mange typer kriminalitet er det som gir yrkes- og innreiseforbud i Norge i utgangspunktet? Med mindre du er ettersøkt for en kriminell handling, hvilket Amelie ikke er, er det noen typer forbrytelser som gjør at man ikke får adgang til riket i det hele tatt? Krigsforbrytelser og terror kanskje, skjønt vi har jo Mullaen her fremdeles...?

Hva slags amnesti er det forresten du mener at Lex Amelie gir? (Nå har du jo ikke lest den, så det er kanskje ikek så lett å svare på.)

Det er for så vidt ikke en lovendring i det hele tatt, det er en instruks til UDI om hvordan de skal forholde seg til arbeidssøkere med tidligere utvisningsvedtak, og du finner pressemeldingen her: Link.

Lenke til kommentar
Sant det. Problemet er bare hvordan hun skal få det til uten å ha jobb med inntekt. Det ville hun hatt i Norge.
Hun hadde jo skattefri inntekt i Norge som det ser ut som hun slipper å betale for og hun svindlet til seg utdanning hun visst også slipper å betale for.

Og så leker de tøffe og sier hun må betale for flyet ut. :!:

Hun burde ha endel penger for sine bøker så penger burde ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...