Bordplate Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg registrer at tusenvis demonstrer mot utkastelsen i diverse byer nå. Altså, jeg føler med henne, virkelig. Problemet er at om vi skal gi ut oppholdstillatelser basert på følelser, må vi gi det til så og si alle som søker. Det er ikke sånn det fungerer. Man kan ikke gjøre unntak fordi det er så synd på personen, det kan ikke fungere sånn. Likhet for loven er tydeligvis et prinsipp som ikke er så viktig allikevel. Fullstendig enig med deg. Og det er problemet med norske statsborgere, de er altfor følelsesmessige og medfølende. Vi fortrenger alle problemer ved å ta på oss blomsterbrillene og vi kun ser livet og verden gjennom lysere perspektiv! Mektig irritert av saker som dette: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10013369 Og hvorfor blir hun kalt "årets nordmann"? Hun har da ikke gjort en dritt for Norge? 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 Dere vil kaste ut alle som ikke kommer fra vestlige land, men ikke henne? Hva er det jeg ikke forstår? Hvem har sagt dette? Hva er det du sier da? DERP Kan du ikke argumentere saklig så har du ingenting du skulle ha sagt. Dere vil kaste ut alle som ikke kommer fra vestlige land, men ikke henne? Hva er det jeg ikke forstår? Fordi hun er søt og ser norsk ut. Hadde det vært Mombassa fra Somalia hadde ingen brydd seg. Utallige mennesker har blitt sendt hjem grunnet ulovlig opphold, selv om de har jobbet ufattelig hardt på luselønn. Forskjellen her er at hun ser ut som en nordmann og lever som en nordmann, da stiller det seg helt annerledes. Og dette er ikke diskriminering? Det er du som ikke kan argumentere saklig ved å antyde at noen ønsker å kaste ut alle ikke-vestlige, noe du tydeligvis ikke greier å vise til. DERP Jeg antydet ingenting. Jeg spurte hva som gjorde henne mer norsk. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) 100% sympati til denne russiske jenta. Det er noe umoralsk med hvordan vi mennesker hevner oss på mennesker som sier ifra om tilstanden i forskjellige kriker og kroker av samfunnet. Typisk at alt var greit så lenge hun holdt kjeft, men så fort hun gir ut bok, så er hun en politisk fare. Klapp, klapp for å gjøre utkastelsen av henne til en såkalt "prinsippsak." Som om det var et slags prinsipielt høyverdig ståsted at mennesker måtte velsignes av UDI før de fikk plante ræva si på disse geografiske områdene. Jeg håper de politimenneskene som anholdt henne, får krim-kongo virus, og blør ut av alle åpninger av kroppen til de dauer. Nei, hvorfor er likhet for loven, et prinsipp vi skal opprettholde? Loven er dritt. Loven, som tillater tusenvis av sharia-arabere å komme seg inn i landet, mens russiske damer som er langt mer kompatible med kulturen, og som gjør sitt for å integrere seg, skal pælmes ut, fordi noen av de millioner av byråkrater Norge har, føler seg utfordret? Vi har ikke noen rett til Norge, eller dette geografiske området. Vi har annektert det, og forsvarer rått, brutalt og kynisk våre landområder, som hvilken som helst annen steinalderstamme. Jeg skjønner ikke hva slags drittsekker som velger å jobbe som snut, eller som udi-hore. Selv har jeg en på jobben som bidrar med mange hundre tusen i skatt til staten, en produktiv og velutdannet jævel som har ventet i over 3 år på å få kona si + barnet sitt til landet. (Nei, vedkommende er ikke muslim). Norge spytter ham i ansiktet. Drittsekker. Endret 13. januar 2011 av Nihilist1 Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) UT med kjerringa. Skal alle som oppholder seg ulovlig i dette landet bare skrive en bok og så kan de bli? Nei, hvis hun blir så blir det ikke fordi hun har skrevet en bok, men fordi det er grunnlag å gi hun oppholdstillatelse på humanitært grunnlag som vi finner hjemmel i utlendingsloven § 38, jf utlendingsforskriften § 8-7, slik som jeg har nevnt to ganger tidligere. Men denne loven kan ikke anvendes på alle ulovlige borgere. Edit: Men Krekar får bli? Hurra for Norge lissom.. Først vil jeg si at har jeg problemer med å ta seriøst folk som skriver ”lissom”, men det få gå denne gangen. Krekar får bli fordi Krekar ikke kan sendes tilbake på bakgrunn av manglende bilaterale avtaler med Irak. Så lenge Irak ikke kan garantere for hans sikkerhet så kan han ikke sendes siden Norge er forpliktet til internasjonale avtaler i forbindelse med asylinstituttet, og siden Norge offisielt ikke støtter dødsstraff. Krekar har allerede et utvisningsvedtak over seg, men så lenge Irak er et land i kaos kan vi ikke sende han tilbake. Vi kan heller ikke sette han i forvaring siden Krekar ikke er blitt dømt for noe her i Norge. Han gikk gjennom en omfattende rettssak men domstolen fant ikke grunnlag til å dømme han. Derfor er Krekar fri man og fremdeles i Norge. Endret 13. januar 2011 av statsviter 4 Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 Dette er et tema som jeg tror det er viktig at det blir diskusjon rundt. Jeg er personlig ikke sikker på hva jeg mener om det, men foreløpig tror jeg ikke at jeg ville gått så langt som å demonstrer. Det er helt klart dårlig av regjering å ikke være forberedt på en slik situasjon og diskutering rundt slike hendelser burde ha skjedd mye tidligere. Men å begynne med hele "Ohhh! The goverment is evilll!!" vinner ingen på. Det som jeg ser på som veldig viktig punkter i saken er i vertfall: arbeids kvote: Hun har full utdanning, og skrevet en helt spesiell bok. Det er jo i mange yrkes retninger i Norge hvor vi faktisk mangler arbeidskraft, derfor prøver vi å ofte å få inn innvandrer som kan fylle slike plasser. Hun kom inn som barn: Det kan jo diskuteres om det i det hele tatt er hennes feil at hun er her i Norge, siden det tross alt var foreldrene hennes som tok henne med inn. Idag er hun jo nærmest en Norsk jente, hvor skal hun gå? Uansett hva ende resultat blir så har hun ihvertfall klart å påvise et stort hull i innvandrings systemet her i landet. Quoter meg selv fra den andre tråden. Anbefaler debatten på nrk2. 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 Kjenner ikke saken og vet ikke hvorfor TS synes det er en bra ting å kaste henne ut. Men når folk har bodd i Norge siden de var veldig unge er det jo nesten for galt å paragrafride dem ut av landet. Det burde vært større rom for skjønn når man behandler opphold for unge mennesker mener jeg (på generelt grunnlag). Etter faktaboksen til VG så kom hun til norge i 2002. Da hun var 16-17 år. Jeg vil ikke betegne det som veldig ung. Da snakker vi under tenårene. Er enig med FRP, sett prioriterings rekkefølge, med Krekar først i køen. Men vi kan ikke beholde alle som vil her i landet. Hun her vil nok kunne bidra positivt til norges samfunn, men da får hun heller ta turen via Russland, og komme tilbake på lovlig vis. Vi har nok arbeid til de som ønsker å jobbe. Men loven må følges hele veien. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 Er enig med FRP Frp har NULL troverdighet i slike saker. De bare hiver seg på media-styret å mener i hytt & pine etter hvilken vei vinden blåser 7 Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 Har litt blandete følelser om denne saken. På ene siden så har hun - som mange andre - gått igjennom en saksbehandlingsprosess som har besluttet at hun ikke har grunnlag for oppholdstillatelse. Skal hun behandles anerledes enn de tusener av andre som har gått igjennom samme prosessen? Hvorfor isåfall? På andre siden så tror jeg at reglene bør revurderes. Vi bør sitte oss ned og tenke hvem vi ønsker å gi oppholdstillatelse. Verden er et fryktelig sted, og vi kan ikke ta i mot alle som har det forferdelig. Men noen kan vi ta imot. Ut over dette bør vi være kresen og velge folk som bidrar til samfunnet i forskjellig grad. Det å gi ut en bok anser jeg som et bidrag, det å meste språket på en god måte viser iniativ og vilje til integrering, og det å ta utdannelse viser vilje til å fortsette å bidra. 2 Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 Etter faktaboksen til VG så kom hun til norge i 2002. Da hun var 16-17 år. Jeg vil ikke betegne det som veldig ung. Da snakker vi under tenårene. Hun var mindreårig når hun sammen med foreldrene flyktet fra Russland og det lille jeg har fått med meg så har hun ikke blitt behandlet individuelt av UD, men i stedet er hun forvist på bakgrunn av avgjørelsen foreldrene fikk. Du tenker på henne som "voksen" men saken hennes har ikke blitt behandlet individuelt. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 [..] flyktet fra Russland Dog, hun/familien har ikke greid å godgjøre hverken for finske eller norske myndigheter at de var truet eller forfulgt i Russland Ergo kan det likså godt handle om "lykkesøker" Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 Er enig med FRP Frp har NULL troverdighet i slike saker. De bare hiver seg på media-styret å mener i hytt & pine etter hvilken vei vinden blåser Og hva baserer/begrunner du det med? Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 [..] flyktet fra Russland Dog, hun/familien har ikke greid å godgjøre hverken for finske eller norske myndigheter at de var truet eller forfulgt i Russland Ergo kan det likså godt handle om "lykkesøker" Hvem sier du er lykkesøker, hun og/eller foreldrene? Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Er enig med FRP Frp har NULL troverdighet i slike saker. De bare hiver seg på media-styret å mener i hytt & pine etter hvilken vei vinden blåser Og hva baserer/begrunner du det med? Jeg vet ikke hva Mr. M har som argument, men for meg er ordet populisme et stikkord i forhold til dette. Det er ikke til å stikke under stolen at Frp i lang tid har operert med en innvadringspolitikk som i mange tilfeller strider med demokratiske rettsprinsipper. Blant annet har de på programmet forslag om lukkede asylmottak – et forslag som strider med demokratisk rettspraksis. Lukkede asylmottak er frarøving av bevegelsesfrihet, noe som enkelt kalles for fengsling. Under et demokratisk styresett kan du ikke sette folk under langvarig fengsling så lenge det ikke foreligger en dom fra domstolen. I dette tilfellet trår Frp over disse prinsipper (alle er uskyldig til det motsatte er bevist) siden de ønsker å sette folk i forvaring uten at disse mennesker har brutt de norske eller internasjonale lover. Slike forslag gjør Frp særdeles useriøse i innvandringsdebatten siden forslaget er basert på populisme i stede for hva reelt er mulig å oppnå under et demokratisk rettssystem. Jeg tror de er nok fullstendig klar over det selv, men de likevel ønsker å fremme forslaget – ikke fordi forslaget er noe de tror på men fordi forslaget kan skaffe dem noen ekstra stemmer. Det kalles populisme. Endret 13. januar 2011 av statsviter 3 Lenke til kommentar
Mildir Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 Hvordan klarte hun å ta en mastergrad ved NTNU uten papirene i orden? 1 Lenke til kommentar
ZenMuch Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 Hvordan klarte hun å ta en mastergrad ved NTNU uten papirene i orden? Tenkte akkurat det samme! 1 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 Hvordan klarte hun å ta en mastergrad ved NTNU uten papirene i orden? Antakelig fordi NTNU er ett universitet og dermed driver mest med utdanning og forskning og sånnt, og ikke så mye med å sjekke om folk har oppholdstillatelsen i orden. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 Hvordan klarte hun å ta en mastergrad ved NTNU uten papirene i orden? Har du gått på universitet? Hvis du har gjort det så kunne du legge merke til at i majoriteten av tiden, dvs. i forhold eksamensavvikling, så opererer universiteter med studentnummer i stede for navn. Når hun da ikke søkte noen former for studiestøtte, så blir det enda mindre byråkrati rundt dette. Eneste hun trengte å gjøre er å ha et navn og adresse slik at hun kunne betale semesteravgifter. Den vanskeligste prosessen for hun har nok vært å komme seg inn på universitetet uten papirer som kan bekrefte at hun har generellstudiekompetanse og karaktergrunnlag. Etter det er det det rent faglige som står i fokus hos universiteter, og ikke identitet. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 [..] flyktet fra Russland Dog, hun/familien har ikke greid å godgjøre hverken for finske eller norske myndigheter at de var truet eller forfulgt i Russland Ergo kan det likså godt handle om "lykkesøker" Hvem sier du er lykkesøker, hun og/eller foreldrene? Det blir jo fortrinnsvis foreldrene. Men loven er jo sånn at du som barn i en slik setting må være med på å betale prisen "for dine forfedres synder" Kan virke urettferdig Lenke til kommentar
Sykkel92 Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 Syns hun skal benhandles som alle andre ville blitt og siden asyl søknaden ble avvist så skal hun enten reise frivillig eller med "tvang". 1 Lenke til kommentar
Decline Skrevet 13. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2011 Boka hennes heter "Ulovlig norsk". Og det er nettopp det hun har vært gjennom oppveksten sin, inklusiv under utdannelsen som hun har måttet jukse seg til (altså jukse seg til å FÅ utdannelse, resultatene er selvsagt noe annet). Har nettopp vært på torget i Trondheim sammen med 1000-1500 trøndere og demonstrert for denne saken. Appellantene var flinke til å bruke dette til å også sette søkelys på alle de andre papirløse flyktningene i Norge. Og da særlig barn som har vokst opp i Norge med papirløse foreldre, disse bør få Amnesti. Siv Jensen driter seg jo totalt ut på TV når hun evner å kritisere regjeringa for dette vedtaket SAMTIDIG som hun innrømmer at det var RIKTIG å følge regelverket? Hva mener egentlig dama? Ville hun bare på TV? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå