Gå til innhold

Årets nordmann arrestert!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes nå at det likevel var merkelig at Amali ( jeg klarer aldri å huske det rette navnet) skulle kastes ut den første gangen sa lenge myndighetene ikke hadde kontroll på foreldrene hennes. jeg anser det som årsaken til lovbruddene senere.

Problemet er at jeg med andre ikke helt ser logikken ( og rettferdigheten) i hvem som kastes ut.

Problemet er at de er de som er ganske snille ( som lurer seg unna p.g.a redsel ) så ofte får førsteprioritert på utsendelse mens det som har gjort noe virkelig farlig ( kan være til får for Norges sikkerhet) får bli på bekostning av de først nevnte.

i begge tilfellen har der rømt til Norge

Hvilket land var det Mulle kom til først forresten ?

Lenke til kommentar

Takk. Når er dette en innstruks og ikke en lov, men bortsett fra det så kan man jo lese hva den sier:

Utlending som har reist til Norge etter å ha oppnådd beskyttelse i annet land, eller etter å ha hatt opphold i stat eller område hvor utlendingen ikke var forfulgt og heller ikke hadde grunn til å frykte tilbakesendelse til sitt hjemland, kan bortvises til dette såkalte første asyllandet uavhengig av om utlendingen kan ansees som flyktning.

Snip...

Denne instruks kommer ikke til anvendelse i saker hvor søkeren har fått endelig avslag på sin asylsøknad i land han ellers kunne bortvises til.

Mine uthevninger. Altså, instruksen har to klare alternative forbehold som ikke var oppfylt i tilfellet til Amelies foreldre:

1. At de hadde oppnådd beskyttelse i et annet land. Det hadde de ikke. Eller:

2. At de ikke hadde grunn til å frykte hjemsendelse fra dette landet. Det hadde de.

Geir :)

Lenke til kommentar
Hvor mange ganger skal jeg måtte gjenta i denne tråden at familien Salamova etter gjeldende lover må forholde seg til Finland og ikke Norge for opphold? Norge hadde ikke engang lov å slippe dem inn i Schengen-området.
Det er nettopp det. Norge har ikke lov å sende henne ut , De må spørre Finland først.
Finland har valgt å kaste dem ut og vi har ikke lov til å overprøve Finland. Hva i alle dager er det du mener vi skal spørre Finland om?

Nå er det foreldrene som drog Amali hit til Norge derfor virker det besynderlig ( jeg vil mene urettferdig ) å straffe Amali mens foreldrene hennes går fri.
Foreldrene er enda ikke fengslet og kastet ut fordi de er i skjul. Hadde de også gitt ut bok og holdt foredrag om å være ulovlig i Norge hadde det vært like lette å få tak i. Dette har blitt gjentatt flere ganger i denne tråden så hvorfor late du fremdeles som om det er en bevisst forskjellsbehandling her?

Dere er så til de grader opptatt at hun har brut noen fille lover og skal av den grunn bortvises uten å bry seg om årsaken.

Med slike holdninger får man mangeasylsøkere som gjemmer seg .

Slike praksis vil medføre at mange lykkejegere og kriminelle heller prøver seg på et annet land enn Norge.

At Norge ikke skal ha lov til undersøke ( behandle saken) for å finne ut om det er trygt i hjemlandet virker helle ikke særlig lurt
Hvorfor er det "ikke særlig lurt" å overholde internasjonale avtaler? Det er Finland som allerede har vurdert tryggheten i russland og vi kan ikke overprøve dem. En eventuell anke må gå til finske myndigheter.
Lenke til kommentar
Hvor mange ganger skal jeg måtte gjenta i denne tråden at familien Salamova etter gjeldende lover må forholde seg til Finland og ikke Norge for opphold? Norge hadde ikke engang lov å slippe dem inn i Schengen-området.
Det er nettopp det. Norge har ikke lov å sende henne ut , De må spørre Finland først.
Finland har valgt å kaste dem ut og vi har ikke lov til å overprøve Finland. Hva i alle dager er det du mener vi skal spørre Finland om?

Nå er det foreldrene som drog Amali hit til Norge derfor virker det besynderlig ( jeg vil mene urettferdig ) å straffe Amali mens foreldrene hennes går fri.
Foreldrene er enda ikke fengslet og kastet ut fordi de er i skjul. Hadde de også gitt ut bok og holdt foredrag om å være ulovlig i Norge hadde det vært like lette å få tak i. Dette har blitt gjentatt flere ganger i denne tråden så hvorfor late du fremdeles som om det er en bevisst forskjellsbehandling her?

Dere er så til de grader opptatt at hun har brut noen fille lover og skal av den grunn bortvises uten å bry seg om årsaken.

Med slike holdninger får man mangeasylsøkere som gjemmer seg .

Slike praksis vil medføre at mange lykkejegere og kriminelle heller prøver seg på et annet land enn Norge.

At Norge ikke skal ha lov til undersøke ( behandle saken) for å finne ut om det er trygt i hjemlandet virker helle ikke særlig lurt
Hvorfor er det "ikke særlig lurt" å overholde internasjonale avtaler? Det er Finland som allerede har vurdert tryggheten i russland og vi kan ikke overprøve dem. En eventuell anke må gå til finske myndigheter.

Vi må spørre Finland om hvordan de har vurdert saken da kan man også få dokumenter om hun ville være trygg eller ikke når hun blir sent hjem.

Fordi Amali er i praksis blir straffet for det foreldrene har gjort.

Folk som kommer hit vil alltid prøve å gjemme seg når det ikke godtar disse avgjørelsene ( det går mest på at de er livredd for å komme hjem) .

Derfor har jeg mer tro på at de vil gjemme seg en å lå være å komme hit.

Nå de ikke blir tatt hand om når de kommer hit så går det den veien

Nå ville det være lurt å behandle saken i samarbeid med Finland . Å behandle en slik sak innebærer også gjøre klart for utsendelse

Lenke til kommentar
Vi må spørre Finland om hvordan de har vurdert saken da kan man også få dokumenter om hun ville være trygg eller ikke når hun blir sent hjem.

Nå ville det være lurt å behandle saken i samarbeid med Finland . Å behandle en slik sak innebærer også gjøre klart for utsendelse

Finland har behandlet saken ferdig og de har konkludert. Norge har ikke noen rett til å overprøve Finland og har ikke noe å spørre Finland om.

Salamova er kastet ut av landet og saken er avsluttet. Get over it.

Lenke til kommentar

Hun kommer fra Russland. Selvfølgelig er hun trygg når hun kommer hjem. Og hvis det er noen som er ute etter henne, så vil de uansett gå etter familien for å presse henne til å dra tilbake. I tilegg er det ingenting som hindrer henne i å fly til et annet land. Er noen ute etter henne, så er hun nok tryggere i et uland enn Norge.

Lenke til kommentar

Jeg finner det ørlite pradoksalt a folk som operer under et anonymt nick i en nettdebatt klager på at andre ikke bruker sitt virkelige navn...

Det er nå ganske så sort forskjell på et debattforum hvor det er akseptert å bruke alias og det å bruke et falskt navn som man later som er korrekt for å søke opphold og prøve å få tjenester man ikke har rett til.
Lenke til kommentar

Finland har behandlet saken ferdig og de har konkludert. Norge har ikke noen rett til å overprøve Finland og har ikke noe å spørre Finland om.

Jeg savner fortsatt et svar på mitt spørsmål om innstruksen som Nikka linket til, og som synes å si noe annet..?

Salamova er kastet ut av landet og saken er avsluttet. Get over it.

Men det er flere som henne her i landet, så problemet forsvinner ikke med henne. Edit: Hvis hun ikke var blitt kastet ut, men hadde fått oppholdstillatelse, hadde du da sluttet å diskutere saken fordi den var avsluttet?

Hun kommer fra Russland. Selvfølgelig er hun trygg når hun kommer hjem.

Hvorfor er det selvsagt?

Det er nå ganske så sort forskjell på et debattforum hvor det er akseptert å bruke alias og det å bruke et falskt navn som man later som er korrekt for å søke opphold og prøve å få tjenester man ikke har rett til.

Omstendighetene er forskjellige, men det dreier seg nå en gang om å kunne fungere i et nettsamfunn uten å måtte stå til ansvar for det som person. Her på forumet kan folk uttrykke meninger som de antagelig ikke hadde våget gjøre i for eksempel en TV-debatt. Det har vi forstålse for, og det er derfor vi tillater anonym posting. Begrunnelsene kan være så ymse. Men i mine øyne er ikke navneendringen vesentlig i denne saken.

Geir :)

Lenke til kommentar

Hun kommer fra Russland. Selvfølgelig er hun trygg når hun kommer hjem.

Hvorfor er det selvsagt?

Jeg fortalte hvorfor. Historien hun har fortalt er at foreldrene har fått problemer med myndighetene. Men hvis problemen er så store, hvorfor kan foreldrene forsette å bo i Russland og det er faktisk foreldrene som er i størst fare, ikke henne. Å føle seg utrygg er ikke en god nok grunn til å få asyl.

I tilegg hvis de virkelig er ute etter henne, så er det ingenting som hindrer henne i å dra til et uland. Etter det jeg vet, er det ingenting som hindrer henne i å bosette seg i slummen i Venezuela, Bolivia, Peru eller i Brazil. Sør-Afrika er også en god mulighet. Dette handler egentlig om at hun ønsker å øke sin levestandar, ikke at hun er redd for hennes sikkerhet. Hvis de var ute etter henne, så ville de tvunget henne til å dra hjem ved å ta noen av familien hennes til fange. Hun ville heller ikke ha vært trygg i Norge, fordi man kan lett identifiseres i Norge. Hvis hun risikerte livet, hadde hun nok vært tryggere i slummen i Brazil enn i Norge.

Lenke til kommentar
Men i mine øyne er ikke navneendringen vesentlig i denne saken.
Strafferammen er 2 års fengsel som antagelig er en ubetydelighet i dine øyne sammenlignet med kriminalitet fra andre innvandrere og som du muligens heller ikke vil straffe.

Det er ingen slik strafferamme for å velge brukernavnet "GagaFan" på et anonymt forum hvor en bruker registrerer seg for å diskutere Lady Gaga.

Lenke til kommentar
Du vet at for oss nordmenn med papirer så kan vi fult lovlig søke om navnendring av både fornavn og etternavn.
Ja, da må man først søke og så få det innvilget, men kan ikke bare fritt begynne å bruke og signere med et hvilket som helst navn når man har lyst for å få visse fordeler eller for å slippe unna sin kriminelle fortid.

Det å bare ta seg til rette og ikke bry seg om man har fått noe innvilget er forresten noe som Salamova ikke er helt ukjent med.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...