kozeklumpen Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Hvorfor regner du med at det ikke skjer? Fordi, som jeg sa, det blir for dumt. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Men nå er det ikke alle som har den tankegangen. Lenke til kommentar
kozeklumpen Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Men nå er det ikke alle som har den tankegangen. Dessverre, men jeg håper jeg har rett. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 For å si det slik: Om hun får og tar imot islandsk statsborgerskap ser jeg ingen ting problemer med at hun kan bli på Island. Men nå er det andre som er i possisjon til å gjøre noe med saken og de tenker på andre måter. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Maria Amelie jobber med ny bok: http://www.dagbladet.no/2011/01/28/kultur/litteratur/bok/maria_amelie/ulovlig_norsk/15230989/ Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Er det så lett å bli islandsk statsborger? Islands regler er ikke så merkverdige. Men de har en nyttig tilleggsregel: Politikerne (det vil si Alltinget) kan innvilge statsborgerskap ved et lovvedtak. Så om alle de statiske reglene (at du må ha islandsk mor, elller ha bodd lovlig i 5 år, og så videre) står i veien, men konsensus er at personen burde få bli av humanitære eller andre årsaker, så kan det fremmes som et lovforslag på Alltinget. Får det flertall, vel så får du statsborgerskap. Vel å merke er det vel bare Alltingets representanter som kan fremme et slikt lovforslag, så du må ha noen der som støtter ideen. Egentlig er det ganske meningsfylt. Det samme Alltinget har jo full anledning til å endre innvandringslovene i alle fall, og da er det egentlig bedre at de kan gjøre unntak enn at de skal drive å endre loven for å ta hensyn til alle slags særtilfeller. Slik kunne de slippe inn Bobby Fischer uten at det satte noen presedens for at de måtte slippe inn all verdens gærninger (les: sjakkgenier som hadde tippet over...) Og slik kan de slippe inn Amelie uten at det betyr at de må slippe inn alle som hives ut fra Norge. Geir Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Og slik kan de slippe inn Amelie uten at det betyr at de må slippe inn alle som hives ut fra Norge. Slippe inn og slippe inn. Det kommer jo fram at den eneste grunnen til at de vil gjøre det er å gjøre det enklere for henne å komme tilbake til Norge. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 I denne spesielle saken er det motivet ja. Men ikke desto mindre er det den muligheten loven gir dem. OT: Kanskje at alternativ for Julian Assange, om han blir frikjent i Sverige, da. Islendingene er ikke så pysete overfor Washington, virker det som. Geir Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Men nå har jo Island ingen ting å gjøre med dette uansett så hvorfor skulle Norge slippe henne inn igjen bare på det premisset at hun har islandsk statsborgerskap (om det skulle skje)? Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Men nå har jo Island ingen ting å gjøre med dette uansett så hvorfor skulle Norge slippe henne inn igjen bare på det premisset at hun har islandsk statsborgerskap (om det skulle skje)? En islandsk statsborger har vel rett til å komme til Norge for å jobbe, såvidt meg bekjent. Det er vel det som er tanken her. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Norden har siden midten av 50-tallet hatt en passunion med tilhørende arbeidstillatelse. En borger av ett nordisk land kan uten videre reise til og jobbe i et annet nordisk land. Idag har Schengen-avtalen gjort dette litt overflødig. På den lokale butikken vår jobber det flere svenske ungdommer. De har kunnet flytte hit og ta jobb uten å måtte søke om arbeidstillatelse, slik folk utenfor Norden har måttet. Geir Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Da foreslår jeg at vi bomber island, send ut F16 og dropp alt vi har på lager fra Kongsberg Våpenfabrikk. De har jo allerede irritert oss med fisking i smutthavet, de startet en europeisk finanskrise med å gå på snørra, og tror du faen ikke den derre jævla vulkanen deres sørget for at man ikke fikk flydd noesteds i flere uker. Dersom de i tillegg gir statsborgerskap til denne kommunistrotta foreslår jeg at vi bomber de sønder og sammen, det er jaggu på tide, la oss utslette de en gang for alle 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Hvis det er noe stort problem jhadde en bedre løsning vært å innlemme Island i Norge. har jo vært snakket om før. Men nå tror jeg i utgangspunktet hun ville si nei til islands statsborgerskap uansett. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Da foreslår jeg at vi bomber island, send ut F16 og dropp alt vi har på lager fra Kongsberg Våpenfabrikk. Hvorfor bombe når vi kan kjøpe hele Island for en brøkdel av oljepengene? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Men hvordan er det egentlig med den loven? Kan man slippe inn med nordisk statsborgerskap selvom man har blitt kastet ut av landet? Er det ikke mulig å si nei om mman ikke vil ha folk inn? Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Men hvordan er det egentlig med den loven? Kan man slippe inn med nordisk statsborgerskap selvom man har blitt kastet ut av landet? Er det ikke mulig å si nei om mman ikke vil ha folk inn? Jeg vil tro det, med mindre man for eksempel skulle ha grunn til å tro at hun er en fare for rikets sikkerhet, noe som ikke er tilfellet i denne saken. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Men hun oppholdt seg ulovleig her i årevis og det kan vel telle inn ang. om man vil ha henne inn igjen som arbeider el!? Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Men hvordan er det egentlig med den loven? Kan man slippe inn med nordisk statsborgerskap selvom man har blitt kastet ut av landet? Er det ikke mulig å si nei om mman ikke vil ha folk inn? Dersom noen er vedtatt utvist for f ex to år med innreiseforbud, da kan vi nekte. Problemet er at de har bestemt seg for å avvente utvisningsvedtak, i akkurat denne saken, som om for å holde døra på gløtt for henne.. Jeg mener vi bare må forte oss og fatte et utvisningsvedtak, minimum to år, slik at disse islandsfjottene ikke kommer noen vei med tøvet sitt. Island har da faen ikke noen rett til å blande seg inn i vår asylpolitikk!! Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Hadde vært interessangt å se hva som egentlig står i den loven tom waits for alice siktet til. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Nå er det egentlig ikke asylpolitikk Norge driver med. Vi driver et spill som går ut på å finne ut hvor mange personer som leker med rikets sikkerhet man kan ha her i landet. Samtidig driver vi og mobber dem som kommer hit og får avslag men nekter å forlate landet grunnet lit tvilsom behandling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå