Gå til innhold

Årets nordmann arrestert!

Anbefalte innlegg

Om noen vil betale henne for å gjøre en jobb, så er det ikke opp til oss å overprøve vedkommende.

Det er mer enn nok folk med mastergrader som ikke har relevant jobb, noe som er en skandale. Men TU skal gi henne en av disse jobbene som del av et politisk stunt?!

Det er forskjell på å ha mastergrad innen "samfunnsfag og teknologi" og det å ha f.eks spesialkompetanse innen programmeringsspråk som java, C++ og å være ekektronikkspesialist.

"Alle" kan skrive generelle artikler i et blad om populærteknologi. Dessuten sorterer hennes utdanning under samfunnsfag og inneholder knapt teknologi. Statoil ville vel ha en søt jente hos seg. Og så fikk hun skrive en masteroppgave der... Nok en trøkk for en norsk student som ikke fikk den muligheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Baserer du det på annet enn ansettelsen hans i klassekampen? Hvis hun ikke er bedre enn noen vi allerede har, hvorfor valgte statoil å gi henne skrivestipend og ikke en annen? (Som jusstudent vet jeg at det er ikke overflod av masterstipender hos de mest ettertraktede firmaene).

Hvor får du dette med stipend fra? Skrev hun ikke bare oppgave for Statoil?

Det står at mastergraden var "sponset av Statoil".

Lenke til kommentar

Det er mer enn nok folk med mastergrader som ikke har relevant jobb, noe som er en skandale. Men TU skal gi henne en av disse jobbene som del av et politisk stunt?!

TU kan gi henne jobben fordi de liker filmen, for alt jeg bryr meg. Det er deres lønnsbudsjett og så lenge de vil ha henne så er det greit. (TU hadde også tatt opp saken med redaksjonsklubben og fått de ansattes velsignelse.) Hva er alternativet, at utenforstående skal bestemme hvem TU skal ansette? Hvem skulle det være? Staten, som i gode kommunistiske land? Eller kanskje vi skulle avholde folkeavstemninger om alle ansettelser omkring. Jeg kunne godt tenke meg å velge ut kassadamene i den lokale Rema-butikken... ;)

Det er forskjell på å ha mastergrad innen "samfunnsfag og teknologi" og det å ha f.eks spesialkompetanse innen programmeringsspråk som java, C++ og å være ekektronikkspesialist.

Ja, det er en forskjell, og den forskjellen kjenner TU sikkert godt nok til å avgjøre hvem de vil ansette. Jeg har spesialkompetanse innen programmeringsspråk, og har programmert i 35 år, er det et argument for at TU burde ansette meg istedet for Amelie?

Statoil ville vel ha en søt jente hos seg.

Det nivået gidder jeg ikke argumentere på.

Nok en trøkk for en norsk student som ikke fikk den muligheten.

Hvis du mener at Statoil skal ta nasjonalistiske hensyn så kjøp aksjer i selskapet og gå på generalforsamlingen. Eller skal staten bestemme hvem ulike selskaper skal bruke sine sponsormidler på? Beklager, da er vi uenige. Jeg er (sosial-)liberalist, ikke sosialist.

Den åpenbare svakheten med logikkken din er at det er nordmenn som studerer utenlands akkurat som det motsatte. Skulle de bli nektet stipend eller støtte der, fordi de "tar opp plassen som en [sett inn nasjonalitet] student ellers ville fått? Utveksling av kunnskap er et gode for alle land, spesielt for lille Norge som har så små fagmiljøer selv.

Geir :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Den åpenbare svakheten med logikkken din er at det er nordmenn som studerer utenlands akkurat som det motsatte. Skulle de bli nektet stipend eller støtte der, fordi de "tar opp plassen som en [sett inn nasjonalitet] student ellers ville fått? Utveksling av kunnskap er et gode for alle land, spesielt for lille Norge som har så små fagmiljøer selv.

De jeg kjenner som har vært utenlands har ikke vært i det landet ulovlig. Så det argumentet ditt er åpenbart ugyldig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nok en trøkk for en norsk student som ikke fikk den muligheten.

Hvis du mener at Statoil skal ta nasjonalistiske hensyn så kjøp aksjer i selskapet og gå på generalforsamlingen. Eller skal staten bestemme hvem ulike selskaper skal bruke sine sponsormidler på? Beklager, da er vi uenige. Jeg er (sosial-)liberalist, ikke sosialist.

Det som gir Statoil sin makrposisjon er tilgangen de har, og har hatt, på norske naturressurser. Er det da så rart å kreve at de skal ansette nordmenn? Vi har mer enn nok kvalifiserte folk som kunne gått inn der eller hos TU.

OT:

Hva TU egentlig bidrar med av verdi og verdiskaping er jo en annen sak. Jeg vet ikke. En postmann gjør jo noe nyttig som trengs og er helt avgjørende for et samfunn, men hva med å skrive artikler? Det trenger vi ikke utlendinger til altså!

Lenke til kommentar

De jeg kjenner som har vært utenlands har ikke vært i det landet ulovlig. Så det argumentet ditt er åpenbart ugyldig.

Nei. Oppholdstillatelsen er en sak mellom myndighetene og Amelie. Det er ingenting som sier at Statoil som firma skal være statens moralske voktere i denne saken. De har blitt presentert for masterstudenter ved NTNU og valgt en av dem. Det var neppe i deres tanker en gang at hun ikke var der lovlig.

Hva hvis det ikke var Statoil, men Esso eller Shell, som ikke er norske firmaer. Skulle de fortsatt være nasjonalistiske og favorisere norske studenter?

Lenke til kommentar

Det som gir Statoil sin makrposisjon er tilgangen de har, og har hatt, på norske naturressurser. Er det da så rart å kreve at de skal ansette nordmenn? Vi har mer enn nok kvalifiserte folk som kunne gått inn der eller hos TU.

Det er ikke rart i det hele tatt. Å sørge for seg og sine først er et helt naturlig instinkt. Men det gjør det ikke mere rett.

OT: Hva TU egentlig bidrar med av verdi og verdiskaping er jo en annen sak. Jeg vet ikke. En postmann gjør jo noe nyttig som trengs og er helt avgjørende for et samfunn, men hva med å skrive artikler? Det trenger vi ikke utlendinger til altså!

Jeg tar sjansen på å kommentere denne også: Jeg vil nemlig si tvert om: Postmann kan "selv" en nordmann være. Og er det noe som er viktig fra et nasjonalisitisk ståsted så måtte det vel være at vi var selvforsynte på basistjenester. Ikke at jeg mener det er slik, og nordmenn gidder jo knapt ta slike jobber lenger.

For å skrive artikler om IT og teknikk, som så har et globalt perspektiv, kan det være nyttig å ha en synsvinkel som strekker seg lenger enn til vadmelsbuksa. Derfor er det viktigere for TU å ha internasjonale skribenter enn det er for posten å ha internasjonale postbud. Begge deler er dog greit, og posten hadde vel neppe godt rundt om den skulle basere seg på nordmenn i sin rekruttering...

Og om TU bedriver verdiskapning eller ikke er vel knapt relevant for hvem de skal ansette?

Lenke til kommentar

Nei. Oppholdstillatelsen er en sak mellom myndighetene og Amelie. Det er ingenting som sier at Statoil som firma skal være statens moralske voktere i denne saken. De har blitt presentert for masterstudenter ved NTNU og valgt en av dem. Det var neppe i deres tanker en gang at hun ikke var der lovlig.

Hva hvis det ikke var Statoil, men Esso eller Shell, som ikke er norske firmaer. Skulle de fortsatt være nasjonalistiske og favorisere norske studenter?

Eh? Nå snakker du om noe helt annet.

Lenke til kommentar

Vil bare si at vi trenger nordmenn til både postbud og å skrive tåpelige artikler.

Dessuten om man åpner for Saddamova så kommer det til å bane vei for ikke-EØS borgere til å ta alt som er av jobber.

Håper de som skal skrive reglene tenker på dette. Egentlig burde de snu og droppe hele greia nå som hun er ute av landet. Det hadde jeg gjort.

Lenke til kommentar

Vil bare si at vi trenger nordmenn til både postbud og å skrive tåpelige artikler.

Dessuten om man åpner for Saddamova så kommer det til å bane vei for ikke-EØS borgere til å ta alt som er av jobber.

Håper de som skal skrive reglene tenker på dette. Egentlig burde de snu og droppe hele greia nå som hun er ute av landet. Det hadde jeg gjort.

Anker punktet her er jo om hun har brutt loven helt av fri vilje.

Det tror jeg ikke.

Det er denne saken jeg var red for.

ingen av dere som har tenk det slik

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Nei, jeg kommenterer det som var det opprinnelige utsagnet, nmlig at dette var "nok en trøkk for en norsk student som ikke fikk den muligheten."

Tenk på det: Oppholdstillatelse er en av mange grenser man kan sette for utveksling av studenter. Akkurat som toll er en av mange mulige grenser for utveksling av varer. Vi kan være strenge og dermed sikre at mange innenlandske plasser går til norske nordmenn. Resultatet er at andre land er like strenge for å beskytte sine "egne", og så er vi like langt. Norge har som lite land alt å vinne på å være liberale i slike sammenhenger, det gir oss en viss troverdighet når vi ønsker at andre land skal være gjestfrie mot våre...

Dersom Statoils skal favorisere nordmenn, så kan Shell favorisere amerikanere. Hvilken begrunnelse de bruker er mindre interessant.

Norske studenter bør ellers være dyktige nok til å hevde seg i konkurransen, ellers ligger vi dårlig an. Det er flere nordmenn som drømmer om en plass på Stanford enn det er utlendinger som drømmer om NTNU, for å si det slik. Ikke for å si noe stygt om sistnevnte.

Lenke til kommentar

Ærlig talt, TWA , hva har vi å hente på å reise ut til EU som har 10 % offisiell ledighet? Det eneste vi oppnår ved å åpne opp er å øke vår egen ledighet.

Norske studenter bør ellers være dyktige nok til å hevde seg i konkurransen, ellers ligger vi dårlig an. Det er flere nordmenn som drømmer om en plass på Stanford enn det er utlendinger som drømmer om NTNU, for å si det slik. Ikke for å si noe stygt om sistnevnte.

Norske studenter ligge uansett dårlig an, fordi den norske grunnskolen gir et elendig grunnlag. Jeg husker fortsatt jeg ble satt på plass av en utvekslingsstudent fra Italia da jeg satt på Sogn studentby med en innleveringsoppgave i matematikk. Og h*n studerte ikke engang dette faget.

Lenke til kommentar

Syns det lukter svidd av heile saken, for å sei det sånn. Hun har bodd mesteparten av det voksne livet her ... tenk hvor deprimerende det må være å bli tvangsflyttet i et helt nytt miljø som er rimelig avansert sett i forhold til "lille" norge. Moskva og russland er rimelig stort og tettbefolket. Ta alt det gode og alt det vonde i oslo og doble det med titusen liksom. Det blir i hvert fall en stor forandring for henne, forhåpentligvis for godt, men situasjonen tatt i betraktning, så kan det om muligens bli en bratt vei å gå.

Lenke til kommentar

Nei, jeg kommenterer det som var det opprinnelige utsagnet, nmlig at dette var "nok en trøkk for en norsk student som ikke fikk den muligheten."

Du skal få lov til å tro det, men vi vet begge to at du bare prøver å ro deg i land nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du skal få lov til å tro det, men vi vet begge to at du bare prøver å ro deg i land nå.

Nei, jeg vet det ikke. Men hvis du legger argumenter på bordet og ikke bare påstander så kan vi diskutere det.

Du kan starte med å begrunne hvorfor oppholdstillatelse i seg selv er en faktor i kunnskapsutvekslingen, og at en norsk student taper mer eller mindre på å miste plassen sin avhengig av om konkurrenten har lovlig opphold.

Lenke til kommentar

Ærlig talt, TWA , hva har vi å hente på å reise ut til EU som har 10 % offisiell ledighet? Det eneste vi oppnår ved å åpne opp er å øke vår egen ledighet.

Hvem har mest å tape: Franske bønder på at Norge har toll på mat, eller norske fiskere på at Frankrike har det? Norge er et uviktig marked for de aller fleste vestlige land, EU er alfa og omega for norsk eksport. Hvorfor skulle kunnskap være anderledes?

Norske studenter ligge uansett dårlig an, fordi den norske grunnskolen gir et elendig grunnlag. Jeg husker fortsatt jeg ble satt på plass av en utvekslingsstudent fra Italia da jeg satt på Sogn studentby med en innleveringsoppgave i matematikk. Og h*n studerte ikke engang dette faget.

Det er et argument for å bedre norsk skole, ikke for å stenge grensene så vi slipper å konkurrere.

Lenke til kommentar

Hvem har mest å tape: Franske bønder på at Norge har toll på mat, eller norske fiskere på at Frankrike har det? Norge er et uviktig marked for de aller fleste vestlige land, EU er alfa og omega for norsk eksport. Hvorfor skulle kunnskap være anderledes?

Fordi vi allerede har den kunnskapen her hjemme og ikke trenger flere på trygd. Og fordi vi ikke har som mål å få flest mulig innbyggere - det er ikke det som skaper vekst. Bare se på Bangladesh.

Sør Korea og Kina hadde forresten aldri klart å bygge seg opp som de har gjort uten toll og proteksjonisme. Daewoo og Hyundai var statlig kontrollert på mange vis og fikk mye hjelp derfra.

Lenke til kommentar

Bra leserinnlegg fra Folgerø:

Jeg er i grunnen litt forbuset over at ikke flere gjør som meg og er åpne om sine motiver: Jeg ønsker å endre loven. Men noen har jo sine grunner, når Høyre snakker om å løse saken under dagens regelverk så er det selvsagt fordi det var de som innførte de skjerpede reglene, men ikke vil vedkjenne seg konsekvensene.

Lenke til kommentar

Fordi vi allerede har den kunnskapen her hjemme og ikke trenger flere på trygd.

Sa du ikke nettop at vi ikke hadde den:

Norske studenter ligge uansett dårlig an, fordi den norske grunnskolen gir et elendig grunnlag.

Og fordi vi ikke har som mål å få flest mulig innbyggere - det er ikke det som skaper vekst. Bare se på Bangladesh.

Ikke flest mulig innbyggere nei, men mest mulig kunnskap. Ellers er ikke folketallet i seg selv problemet, det er vekstraten (og integreringstakten.) Amelie - eller tusen som henne - er ikke noe problem i seg selv, det er skremmebildet av tusenvis av uutdannede mørkemenn på uføretrygd som en antatt konsekvens av en liberalisering som gjør det farlig. Vel, jeg tror ikke noe på at det er en nødvendig konsekvens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...