Rebel-Rider Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Som om ikke Krekar, muslimer og innvandringsnaive politikere er reelle problemer? Det er faktisk det, selv om du lever i en drømmeverden. Det reelle problemet er hat og uvitenhet. Som kommer i mange former og ikke er etnisk betinget. Det er blant annet sterkt tilstede blant nordmenn, som saken så effektiv illustrerer. Noen av oss har faktisk veldig gode grunner for å ha de "konservative" standpunktene vi har. Jeg har selv sett somaliske asylanter som har sendt tusenvis av kr til noe som heter "blue flag relief foundation", og det var ikke bare en person som gjorde dette, alle personene som fikk tildelt penger sendte så og si alt de fikk til denne organisasjonen. Grunnen til at jeg vet om dette er fordi jeg jobbet på en kontorbutikk der vi hadde en faksmaskin som disse asyantene lånte for å sende kvitteringene fra banken til denne "organisasjonen". Kontaktet politiet om dette, men de sa bare at de viste om det og aktet ikke å gjøre noen ting med det... En annen ting er at Imamen til disse menneskene dukket opp en dag og skulle ha kopiert tekster (på Norsk) som ble brukt i koran skolen han drev, og der kunne jeg lese følgende om hva en god muslim skal forholde seg til ateister og andre religioner. (arket har jeg enda den dag i dag) og der kan en lese: Koranen Sier: 9.29: Bekjemp de som ikke tror på Allah inntil den siste dag, for de holder heller ikke forbudt det som er blitt forbudt av Allah og hans budbringer, og som heller ikke erkjenner religionens sannhet, selv om de er et folk av boken Selv om dette ikke har noen direkte sammenheng med denne saken, så ligger det i sakens natur at slike erfaringer er med på å forme ens meninger om innvandring og asyl. Skal noen, uansett hvem de er få min tilitt så må de gjøre seg fortjent til den, og det punktet fraviker jeg ikke med en tomme. Og folk som missbruker / har missbrukt systemet har jeg naturlig nok meget lite til overs for.. 1 Lenke til kommentar
-Sevve- Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 LA OSS ALLE STEMME PÅ MULLAH KREKAR SOM ÅRETS NORDMANN 2011 3 Lenke til kommentar
bögfisk Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 https://www.politi.no/Nyhet_9480.xhtml Enda et eksempel på medias ukritiske propaganda? 3 Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 https://www.politi.no/Nyhet_9480.xhtml Enda et eksempel på medias ukritiske propaganda? Oh wow. Media finner på usannheter uten å sjekke kilder. Med unntak av Valla / Yssen saken tror jeg dette er den mest ensporede saken jeg har sett på lang tid. 1 Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Litt OT: Lagmannsretten har ikke fått tysken i kjennelsen helt på plass: Det heter Fingerspitzengefühl og ikke Fingerspitzgefühl Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Pressen har nå smått begynt å se kritisk på egen rolle: http://www.journalisten.no/node/33424 Det er bra. Ser også VG prøver med en artikkel med argumenter for og imot, sikkert merket seg kritikken. 1 Lenke til kommentar
Brillefin Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Ellers må jeg si meg lite imponert over det nivået her inne. Danskebåter, Krekar, politikerforakt og muslimhets over en lav sko. ... Ellers er det flott at et forum kan være fingeravtrykk av folkets mening, fremfor en sminket eller sensurert utgave. Så vet vi hvilken tanker som er der ute, på godt og vondt. Mer interessant enn flott egentlig Kommentarfeltene i tabloidene er overbefolker av høyre-populister, det samme var Holmgang og slikt i sin tid. Jeg hadde egentlig ikke regnet med det samme her. Etter de siste målingene stemmer 74,7 % av befolkingen Rødt, SV, AP, SP, KrF, V eller Høyre, men det skulle en ikke tro om internett var ens eneste kilde. Det reelle problemet er hat og uvitenhet. Som kommer i mange former og ikke er etnisk betinget. Korrektomundo Var på et foredrag med Kai Eide om Afghanistan-krigen for ikke så lenge siden. Hans siste hjertesukk var at problemet i dag er at informasjon flyter nå uendelig mye raskere enn før, men forståelse og innsikt ikke kommer frem noe raskere. Dette utløser konflikter som f.eks. karikaturstriden, som vi ikke ville ha sett for 20 år siden. Håper høyesterett tar til vettet og lar henne slippe varetekt nå. Unndragelsesmulighetene er lik null, og hun trenger å få pakket, samlet seg og forberede seg til eventuell utreise. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 I følge Øystein Bogen i TV2 så har politiet det russiske innenrikspasset hennes fra søknaden i 2003-2003. Så hun er ikke papirløs som noen hevder. LA OSS ALLE STEMME PÅ MULLAH KREKAR SOM ÅRETS NORDMANN 2011 Ja... Dessverre så får kun ansatte i venstreintelletuelle publikasjoner lov til å stemme. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Synes hegnae sa mye fornuftig på tv debatten på NRK i kveld. Bra st noen faktisk også bruker navnet hennes, gikk å stusset på at hun hadde ett så norsk navn. Men man ser jo igjen at "vaktbikkja" ikke utøver mye kritisk jorbalistikk men som vanlig pøser alt ut i en vinkling av saken som selger. Naive mennesker og politikere henger seg selvfølgelig på. Er ikke så lenge siden Ali fahra Synes hegnae sa mye fornuftig på tv debatten på NRK i kveld. Bra st noen faktisk også bruker navnet hennes, gikk å stusset på at hun hadde ett så norsk navn. Men man ser jo igjen at "vaktbikkja" ikke utøver mye kritisk jorbalistikk men som vanlig pøser alt ut i en vinkling av saken som selger. Naive mennesker og politikere henger seg selvfølgelig på. Er ikke så lenge siden Ali fahra-saken, får fortsatt en vond smak i munnen når jeg tenker tilbake på det. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Mer interessant enn flott egentlig Kommentarfeltene i tabloidene er overbefolker av høyre-populister, det samme var Holmgang og slikt i sin tid. Jeg hadde egentlig ikke regnet med det samme her. Etter de siste målingene stemmer 74,7 % av befolkingen Rødt, SV, AP, SP, KrF, V eller Høyre, men det skulle en ikke tro om internett var ens eneste kilde. Forumdemografien vår er en overvekt av menn under 40 år, de fleste i 20-årene. Ellers har mine siste ti år på nettfora lært meg at "høyresiden" er mer aktive - mens "venstresiden" virker å trekke seg ut i møte med "motparten". Ofte i frustrasjon (samtidig blir jeg trist når noen trekker seg og krever at vi modererer vekk folks meninger. Vi er ikke her for å sminke på slikt) Som tilhenger av en Habermas-diskurs lignende tilnærming syntes jeg det er trist. Samtidig er jeg glad for at jeg ikke møter overvekt av likesinnede i en diskusjon, det har liten verdi for meg. Forsøket er å unngå ad hominem og få frem argumenter for kontroll av egen virkelighetsmodell. I tillegg se hva folk mener der ute. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Noen av oss har faktisk veldig gode grunner for å ha de "konservative" standpunktene vi har. Jeg har selv sett somaliske asylanter som har sendt tusenvis av kr til noe som heter "blue flag relief foundation", og det var ikke bare en person som gjorde dette, alle personene som fikk tildelt penger sendte så og si alt de fikk til denne organisasjonen. Grunnen til at jeg vet om dette er fordi jeg jobbet på en kontorbutikk der vi hadde en faksmaskin som disse asyantene lånte for å sende kvitteringene fra banken til denne "organisasjonen". Kontaktet politiet om dette, men de sa bare at de viste om det og aktet ikke å gjøre noen ting med det... Det er uheldig å dømme noe som er nasjonalt på bakgrunn av hva man personlig opplever i nærmiljøet. Det blir unyansert (det blir som om jeg, som har veldig positive opplevelser med innvandrere her i Bergen vest skulle ignorert integreringsproblemene ellers i landet). En form for en mer lokal etnosentrisme. Denne saken var nå uansett preget av mye forutinntatthet - på begge sider. Så spørs det om hver og en kan innrømme om det også gjelder dem. Lenke til kommentar
Brillefin Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Forumdemografien vår er en overvekt av menn under 40 år, de fleste i 20-årene. Ellers har mine siste ti år på nettfora lært meg at "høyresiden" er mer aktive - mens "venstresiden" virker å trekke seg ut i møte med "motparten". Ofte i frustrasjon (samtidig blir jeg trist når noen trekker seg og krever at vi modererer vekk folks meninger. Vi er ikke her for å sminke på slikt) Som tilhenger av en Habermas-diskurs lignende tilnærming syntes jeg det er trist. Samtidig er jeg glad for at jeg ikke møter overvekt av likesinnede i en diskusjon, det har liten verdi for meg. Forsøket er å unngå ad hominem og få frem argumenter for kontroll av egen virkelighetsmodell. I tillegg se hva folk mener der ute. Problemet for min del er som regel knyttet til siste halvdel av begrepet høyre-populist. Jeg har ingen problemer med å møte mennesker med andre meninger. Jeg er glad i å diskutere, og som høyremann i et venstreorientert miljø er det noe jeg både er vant til og setter pris på. Mye av argumentasjonen her virker å komme av frustrasjon og avmakt, og er både kunnskapsløs og hatfull. Jeg er kanskje bortskjemt etter for mye befatning med akademia, men jeg nekter å tro at dette representerer flertallet. For å komme oss litt tilbake til topic igjen : Hva sa Hegnar på TV? Fikk det ikke med meg. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Forumdemografien vår er en overvekt av menn under 40 år, de fleste i 20-årene. Og da mener man bestemte ting? Ja, man må vel helst være kvinne eller gammel og sentimental for å la seg lure av Marie Amelie..... Men jeg tror folk litt opp i åra neppe synes hun bør få bli. Støttespillerne har kuppet regien. Litt mer fakta: http://www.dagbladet.no/f/20110113120627406.pdf "Både Amelie og hennes foreldre forklarte seg i retten i februar 2004. 8. mars 2004 avgjorde Oslo tingrett at Utlendingsnemndas vedtak i saken var gyldig. Amelies foreldre anket ikke domstolens avgjørelse" Her var hun 18 år og selv ansvarlig for å reise ut og følge vedtaket Endret 18. januar 2011 av Kaarerekanraadi Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Og da mener man bestemte ting? Ja, man må vel helst være kvinne eller gammel og sentimental for å la seg lure av Marie Amelie..... Statistisk har gruppen unge menn særtrekk, akkurat som forsvarsfolk, politiyrket, unge kvinner, eldre kvinner, somaliske innvandrere, svenske innvandrere osv. For vår del som forum har vi overvekt av unge teknologisk interesserte menn, som stemmer mer FRP, Høyre og Venstre enn SV, KRF, SP og AP. Det er generalisering, og bør ikke brukes til å stemple enkeltpersoner innen en gruppe - men finne fellestrekk. Det er bare en observasjon. Forhåpentligvis vil fremtidens Diskusjon.no være sterkt representert av alle grupper. Akkurat nå domineres den av unge menn, som vil merkes både i skriftlig språkbruk (mer ironi og kraftige ord), politisk tilhørighet, interesseområder og annet som kjønnsrollemønster og annet er del av. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Det er uheldig å dømme noe som er nasjonalt på bakgrunn av hva man personlig opplever i nærmiljøet. Det blir unyansert (det blir som om jeg, som har veldig positive opplevelser med innvandrere her i Bergen vest skulle ignorert integreringsproblemene ellers i landet). En form for en mer lokal etnosentrisme. Denne saken var nå uansett preget av mye forutinntatthet - på begge sider. Så spørs det om hver og en kan innrømme om det også gjelder dem. Først så må jeg få påpeke at mitt syn er basert på "litt" mer en det jeg har opplevd lokalt, men nok om det. Poenget jeg ville få frem var at denne skepsisen ikke bare er basert på forutinntatthet, (alle asylanter=kjeltringer). Selv om jeg er klar på at det er riktig å sende henne ut i juridisk forstand, så kan jeg til en viss grad ha forståelse for argumentene om at hun pga omstendighetene har fått en så sterk tilknyttning til Norge at å sende henne tilbake kan virke lite hensynsfullt. For dette er ikke utelukkende hennes feil, myndighetene har ikke vært aktive nok i håndhevingen av vedtakene de fatter og derfor har det som var en klar sak for 10 år tilbake nå blitt en hengemyr, der kampen nå står mellom juss og medmenneskelighet. Faren med å gi etter er at denne saken kan skape en ny bølge med uberettigede asylsøkere som satser på at mydighetene blir å forholde seg like passive som i denne saken. Derfor mener jeg at hvis saken ikke kan løses uten at vi lager smutthull i systemet, så må hun ut for å bevare respekten for loven. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 "Både Amelie og hennes foreldre forklarte seg i retten i februar 2004. 8. mars 2004 avgjorde Oslo tingrett at Utlendingsnemndas vedtak i saken var gyldig. Amelies foreldre anket ikke domstolens avgjørelse" Her var hun 18 år og selv ansvarlig for å reise ut og følge vedtaket Dette blir som om en person skulle bli dømt for ran eller voldtekt og så forventer man at personen på eget initiativ skal møte opp i fengselet. Jeg håper at man snart får slutt på dagens hodeløse praksis med at man slipper inn i Norge personer som ikke har lovlig opphold her. Lenke til kommentar
drz Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Det er uheldig å dømme noe som er nasjonalt på bakgrunn av hva man personlig opplever i nærmiljøet. Det blir unyansert (det blir som om jeg, som har veldig positive opplevelser med innvandrere her i Bergen vest skulle ignorert integreringsproblemene ellers i landet). En form for en mer lokal etnosentrisme. Denne saken var nå uansett preget av mye forutinntatthet - på begge sider. Så spørs det om hver og en kan innrømme om det også gjelder dem. Først så må jeg få påpeke at mitt syn er basert på "litt" mer en det jeg har opplevd lokalt, men nok om det. Poenget jeg ville få frem var at denne skepsisen ikke bare er basert på forutinntatthet, (alle asylanter=kjeltringer). Selv om jeg er klar på at det er riktig å sende henne ut i juridisk forstand, så kan jeg til en viss grad ha forståelse for argumentene om at hun pga omstendighetene har fått en så sterk tilknyttning til Norge at å sende henne tilbake kan virke lite hensynsfullt. For dette er ikke utelukkende hennes feil, myndighetene har ikke vært aktive nok i håndhevingen av vedtakene de fatter og derfor har det som var en klar sak for 10 år tilbake nå blitt en hengemyr, der kampen nå står mellom juss og medmenneskelighet. Faren med å gi etter er at denne saken kan skape en ny bølge med uberettigede asylsøkere som satser på at mydighetene blir å forholde seg like passive som i denne saken. Derfor mener jeg at hvis saken ikke kan løses uten at vi lager smutthull i systemet, så må hun ut for å bevare respekten for loven. Problemet er vel at den kampen mellom jus og medmenneskelighet ikke burde eksistere. Medmenneskelighet har vært vurdert under prosessen, men kan ikke trumfe over helt klare regler. Hun kommer nok tilbake desverre (var vel noe snakk om at hun hadde fått fast jobb) men hvis en ikke klarer å sende henne ut nå, så er det en trist dag for norsk rettssystem. Jeg sier desverre fordi hun i mine øyne er en kriminell. Hun har med full viten og vilje brutt norsk lov i flere år, så skal hun belønnes for det? oh come on... En kan ikke "lage" et smutthull når loven er så klar, en kan gjøre unntak. Hele poenget med smutthull er jo at lovgiver ikke har tenkt over det aktuelle forholdet som gjør at folk kan snike seg unna, som feks da en del porscher i Norge kjørte rundt med grønne skilter pga lovgiver hadde glemt å definere minimumsstørrelse på et adskilt bagasjerom Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) 1: Det er ikke sympatien vår som gjør at vi vil ha henne: Det er kompetansen hennes og intellektet 2: Jeg mener at praksisen med å kaste ut alle som ikke lengre har krav på asyl er gal. Vi kan gi kremen av kremen arbeids og oppholdstillatelse. Det kan gi flyktningene en grunn til å oppføre seg, selv om bare 1 av 1000 får arbeids og oppholdstillatelse grunnet ekstraordinær høy kompetanse og integrering. 3: Vi tar bare i mot kvoteflyktninger, X = X = X, uansett hvilken praksis vi har. Vi har 2 helt forskjellige ordninger:Asyl: gis til personer som har beskyttelsesbehov og kan søkes ved ankomst til Norge. Ved avslag må de forlate Norge. Arbeidsopphold: Kan gis til personer som kan dokumentere at deres kompetanse er etterspurt og det må søkes fra hjemlandet. Ditt nye forslag til kombinert asyl/arbeidsinnvandring: Absolutt alle kan komme til Norge og søke asyl. Ved avslag kan de fortsatt få oppholde seg i landet bare de holde seg skjult her og de kan ta utdanning på norske skattebetaleres regning. Om de tar en høyere utdanning og får en stor nok støttegruppe på Facebook skal de få arbeidsopphold uten å måtte dra ut av Norge for å søke om det. Har jeg skjønt det nye lovforslaget ditt riktig? Nei. NÅR hun kommer tilbake med arbeidstillatelse, så er dere sikkert kjempeglade for at vi brukte hundre tusen på å kaste ut mennesker som kommer til å få bli i landet, og som kommer til å betale for våre arbeidsløse, narkomane og uføre i større grad enn nordmenn flest. Alle kan søke arbeidstillatelse i landet. Alle kan søke asyl i landet. Alle kan gjemme seg for politiet i landet. Noen asylsøkere kan klare å få seg en utdannelse i Norge fordi de kan norsk, og klarer å komme inn på studier. Det er dagens situasjon. Jeg foreslår UTELUKKENDE at mennesker som søker arbeidstillatelse ikke på LIV OG DØD skal arresteres av ørten politimenn, settes i fengsel i flere dager, sendes tilbake til hjemlandet, før de får søknaden innvilget og kan bli kjøpe flybillett tilbake. Det høres bare for dumt ut. Jeg ser ikke hvordan en FORENKLING av DAGENS PROSEDYRE plutselig skal føre til at flere skal komme til Norge, når forenklingen ikke fører til forandringer i praksisen. Men jeg støtter forsåvidt også forslaget om at asylsøkere må få søknadene sine behandlet så kjapt at de kan sitte på lukkede mottak, så slipper vi at asylsøkere går under bakken med barna sine. Da slipper vi slike situasjoner som denne overhode, hvor et barn har ankommet landet, og en kvinne utvises 10 år senere til et land hun ikke har sett på 12 år og ikke har noe (voksent) forhold til. Endret 18. januar 2011 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Blir så provosert over at hu kan gå "fri" nå.. Så jævlig typisk Norge. Da kan vi vel løslatte de andre menneskene med ulovelig opphold! det verste er enkelte folk som roper strengere innvandingspolitikk er dem som også støtter hun godeste kriminellen Så kjære nordmenn. Når dere drar til et muslimskland eller andre vestlige land! Kan dere ikke vær så snill å reklame for norge at man kan bare komme.. for ulovlig opphold er lovlig opphold. Det skal jeg nemelig gjøre! Folk er jo så positive til å ha ulovlige personer her i Norge. Endret 18. januar 2011 av Laffe Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Kriminell er blitt et utvannet ord. For meg er en kriminell enn som forbryter seg mot straffeloven. Folk som begår innbrudd, voldtar, dreper med mere er kriminelle. Folk som kjører for fort på Mosseveien bryter også loven - vegtrafikkloven - men de er ikke kriminelle av den grunn. Det eneste Amelie har gjort galt er å unndra seg utvisning. Det er ulovlig, men ikke kriminelt. Det er paradoksalt at folk som stjeler og raner slippes fri med kvantumsrabatt (det går folk på gaten her i Bergen med mer enn 40 dommer, og helt uten utsikt til eller hensikt om å forbedre seg), mens en som har oppført seg pent hele livet, tatt utdannelse og vil jobbe og skatte til landet, møter nulltoleranse fra de samme lovens voktere og lovgiverne. Geir 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå