sosialliberal Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Dette stemmer ikke2.men hvis man ser hvem som vil ta over ved ett skifte så kan jeg love deg at dette blir tilfelle.(det etter komma altså...) Er litt usikker hva du mener som ikke stemmer, så jeg tar meg frihet å utdype begge påstander i mitt utsagn. Hvis du mener det ikke stemmer at du ikke kan få opphold med det eksisterende regelverket, så er jeg helt uenig. Jeg har flere ganger presisert at man kan gi hun opphold på humanitært grunnlagg, samt at man finner hjemmel i flere andre punkter, fordi hun oppfyller flere av de punktene som regelverket fremmer under behandlingen. Som sagt var hun et barn når hun kom til Norge, noe som regleverket sier det skal tas hensyn til, i tillegg til at du ikke lenger har noen tilknytting til landet som hun er født i, noe som regleverket også fremmer når det sier at humane og menneskelige elementer skal tas til etterretning og ikke bare det rent innvandringspolitiske. Det er nok i denne saken for å gi henne opphold, det står bare på politisk vilje, og siden vi praktiserer ministerstyre i dette landet så kan en hver enkel minister i sin departement gå aktivt inn i denne saken. Hvis du mener at det ikke stemmer at Ap har gjort dette til en prinsippsak, så er jeg nok en gang uenig. Ap har nå lang tid strammet regelverket, og blitt mer populistiske i forhold til innvandringspolitikken. Det er bare å sammenligne verdier de stod for bare 2-3 år siden, og situasjonen nå. De ønsker seg velgere tilbake som har gått over til Frp, og eneste måten de kan gjøre det er å stå fast ved den nye innvandringspolitikken. Jeg tror nok vi fleste som følger med på politikk har sett store endringer i Aps tilnærming til innvandringspolitikken, dette er ikke noe man kan bare stikke under stolen. Selvsagt kan man vurdere subjektivt om dette er en positiv eller negativ endring, men det er ikke det som er mitt poeng. Jeg har heller ikke sagt at det hadde blitt noe bedre eller dårligere med Frp i regjering. Personlig mener at Frps innvandringspolitikk er katastrofalt mye mer dårligere enn Aps med tanke på forslag som lukkede asylmottak og den generelle generaliseringen av innvandrere osv. Men det var heller ikke dette som var poenget mitt. hun var en unge på den tiden og disse må regelverket endres for! Nei, det er det jeg prøver å fortelle hele tiden at det ikke er behov for. Det er nok å ta av i hennes sak som kunne gitt henne opphold, jeg har vært bort i mennesker som har fått opphold på mye mindre grunnlag enn henne. Problemet ligger at dette er blitt en kjent mediasak og dermed kan ikke regjeringen, og da tenker jeg spesielt Ap, snu i denne saken og instruere ministeren i departementet til å gå inn og overstyre beslutningen tatt i byråkratiet. Men hvis de gjør det så kommer de til å miste stemmer fordi da fremstår de som svake og snillistiske i forhold til innvandringspolitikken når deres politiske mål i det siste var å vise folket at de kan være strenge. Du kan selvsagt være uenig i dette. Endret 15. januar 2011 av statsviter Lenke til kommentar
pk2010 Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Kan det tenkes statsviter at dette er en konstruert sak med et allerede kjent utfall? Lenke til kommentar
pk2010 Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Denne jenta er trossalt med på å male et rosenrødt bilde av innvandrere, hun har skrevet en bok og kommet seg fremover tilsynelatende uten hjelp(!?). Denne Amalie (i-am-a-lie?) Virker mere og mere som en brud som har blitt ført frem til alteret. Endret 15. januar 2011 av pk2010 2 Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Kan det tenkes statsviter at dette er en konstruert sak med et allerede kjent utfall? Det vet jeg rett og slett ikke, og har ingen godt grunnlag til å spekulere i det. Det skal en del krefter i sving for at denne saken skal konstrueres i detalj slik som denne saken har fremstått. Men så klart at dette er mat til konspirasjonsteoretikere og de som generelt sett er skeptiske til dagens styresett eller Aps dominans i den norske politikken. Jeg for min del har så pass mye tillit til det norske styresettet at jeg ville ikke støtte en slik forklaring. Men det kan godt hende at jeg er naiv i forhold til dette, man kan aldri være helt sikker. Lenke til kommentar
satchman Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Herregud og Jesus. Idioter i TU (teknisk ukeblad) har tilbudt henne jobb. De gikk med 20 milloner underskudd i 2009, men de kan ansette flere? JEG skulle ha hatt tilbud om den jobben , IKKE en illegal sleip løgner. Er helt enig - dette er bare en politisk greie for dem. Arbeidsmarkedet for journalister er tynt i dag; de hadde på dagen glatt fått en håndfull søkere som var langt mer kvalifisert enn henne innenfor de aktuelle fagfeltene hvis de faktisk trengte en journalist så mye at de utlyste en jobb. Det er tull og tøys de driver med, skulle tro at TU om noen faktisk holdt seg borte fra føleri og fjas og gikk etter objektive kriterier. Endret 15. januar 2011 av satchman Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Madina Salamova må snarest rette seg etter vedtaket fra 2002 og reise fra Norge. Det samme gjelder foreldrene. 3 Lenke til kommentar
satchman Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Det kan forøvrig nevnes at Teknisk Ukeblad gikk så dårlig at de måtte si opp 5 - FEM - mennesker rett før jul i 2009. Men nå har de plutselig råd til å ansette nye mennesker og greier. Hadde vært artig å høre hva de som ble sparket ut for et drøyt år siden synes om denne saken... 3 Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Et prinsipp vi har i Norge er at det aldri skal lønne seg å bryte loven. Det har hun gjort, og hun bør ikke belønnes ved å få oppholdstillatelse. Nettopp har mange irakiske barn blitt hjemsendt, hun her har ikke bedre rett enn andre. 2 Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Skal ikke mediene målbære motforestillinger også? Det er jo ingenting! 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 UDI: – Marias jobb forandrer ingenting: http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/udi-marias-jobb-forandrer-ingenting-3388898.html Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Denne saken hadde vært en ikke-sak dersom dette hadde vært en ufaglært somalisk kvinne. Dette er et godt eksempel på diskrimminering i Norge. 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Det er jo det at vi snakker om en person som har utdanning og som kan bidra som gjør det til en interessang sak. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Et prinsipp vi har i Norge er at det aldri skal lønne seg å bryte loven. Det har hun gjort, og hun bør ikke belønnes ved å få oppholdstillatelse. Nettopp har mange irakiske barn blitt hjemsendt, hun her har ikke bedre rett enn andre. Et annet prinsipp er at et barn ikke skal straffes for foreldrenes handling. Nå fortsatte hun å bryte loven etter fylte 18, men hun gjorde det grunnet en situasjon hun ble dratt inn i av foreldrene i en alder av rundt 12 år. Det er dominobrikker. Noe jeg mener, på generelt grunnlag, bør veie tyngt og vi bør ha et system som fanger det opp. Om ikke annet kan vi i det minste holde henne i landet til hun har betalt skatten hun skylder etter det svarte arbeidet. ^^ Ellers registrerer jeg at SV, som har støttet dette systemet og gjennom handling gjort sitt for at det er som det er, i ord sier noe annet. Det virker som et politisk spill for å sanke stemmer som ellers ville gått til det eneste partiet som virkelig ser ut til å ville gjøre noe med systemet - Venstre. Mens pressen har fungert som mikrofonstativ. De ser ut til kun å stille kritiske spørsmål til de som vil ha henne ut. Bare se på intervjuer av kjæresten, av henne, av støttespillerne hennes, hvordan artikler er formulert og annet. Det er ikke journalistikk og jeg håper det etterhvert blir en debatt og analyse av pressens opptreden i denne saken. Er flere spørsmål vi lesere ikke får svar på, og flere påstander som ikke blir kritisk undersøkt. Slett arbeid. Når det er sagt, er jeg ikke imot at hun skal bli. Jeg er såpass idealist at grensene like godt kan fjernes for min del og vi med det kan kvitte oss med hele innvandringsproblematikken og heller bytte problemene ut med noen nye og artigere 1 Lenke til kommentar
N. Tveranger Skrevet 15. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2011 Rart igrunn hvor mye skriving og omtale, bare pga. denne asyljenta. Lurer på hvor mange hundre mennesker det er til neste gang det er noe asylomtale.. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 16. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 16. januar 2011 Hun er resurssterkt, med godt kontaktnett (som Heikki Holmås), skrevet bok og fått PR, og er en jente vi har mye enklere å relatere oss til. Spesielt den mektige akademikergruppen. Det skader selvfølgelig ikke, for hennes del. Jeg tror ikke jeg er alt for på bærtur når jeg sier hun har store deler av pressens sympati - som blir godt illustrert når Teknisk Ukeblad går vekk fra rollen som formidler og over til aktør som tilbyr jobb. Pressen rapporterer heller reiseplaner fremfor å gå skikkelig kritisk til verks for å gi oss mest mulig info om alle sidene ved denne saken. Jeg liker det ikke, med tanke på pressens samfunnsrolle og ansvar. Jeg føler ikke pressen har gitt meg nok innsikt og balanse hva sakens faktorer angår. SV og FRPs oppførsel er jeg også kritisk til (ikke noe walk the talk). Venstre imponerer mer og er mer i stil med min egen overbevisning på området. Samtidig virker Stoltenberg og co. å ha sitt på det rene med dagens system og det er et system flertallet av det norske folk har støttet. Noen er uenig med dette, men det blir i så fall ikke styrket av at domstolen - som ikke er APs politiske løpegutt - ser ut til å ha kommet frem til noe annet (i hvert fall foreløpig). Alt i alt er dette et enkelttilfelle som er konsekvens av et system vi har støttet og stemt for. Jeg tror endel kanskje har godt av å reflektere over hvorfor de stemte som de gjorde ved forrige valg... 1 Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 16. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 16. januar 2011 SV har ikke stått bak dette systemet til din informasjon, de har tatt ut dissens. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. januar 2011 Når hun kom til Norge som 15-16 åring så er hun ikke noe annerledes en en hvilken som helst annen russisk 16-åring som skulle krysse grensen. Og de får ikke opphold i Norge fordi Russland er et utviklet land for alle praktiske formål. Andre land har faktisk ansvar for sine egne, men vi skal redde hele verden likevel her i Norge? Det kommer til å koste oss dyrt, og det blir mange fattige pensjonister i 2040 (dagens 35 åringer ) Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 16. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 16. januar 2011 SV har ikke stått bak dette systemet til din informasjon, de har tatt ut dissens. SV har stemt for denne politikken, med mindre Heikki sa feil i debatten på NRK. I intervju forklarte også Halvorsen at de gjorde dette fordi de var i regjering og da må man gi og ta. Forslag til Venstre skal ikke ha blitt støttet av SV. I integreringspolitikk var det tydeligvis ikke viktig nok å ta, men å gi (men bevis meg gjerne feil). Ellers er norsk integreringspolitikk og den linjen som ligger vært støttet av de fleste partier og et stort flertall av Stortinget. I denne saken virker det som kun Venstre er det partiet som forsøker å handle i tråd med ordene de taler. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 16. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 16. januar 2011 Hvis du mener dette det er slik det skal fungere så tror jeg du har missforstått noe vesentlig, krigsforbrytere (Mullah Krekar, anyone?) og forbryterpakk ("Røde Tarzan") får bli og ærlige folk som ønsker å lære seg norsk, la seg integrere, arbeide og betaler skatt blir sendt ut.... Du skal ikke følge mye med på nyhetene for å forstå at det er noe alvorlig galt med innvandringspolitikken her i landet. Jeg ser dette argumentet i ulike former repetert om og om igjen. Såvidt jeg kjenner til ER Krekar allerede utvist fra landet, men på grunn av regelverk vi har valgt å følge så sender vi ikke folk ut så lenge de risikerer dødsstraff der de kommer til å bli sendt. Dette er noe Maria Amelie risikerer i Russland. Dersom vi ikke skal kunne deportere noen inntil Mulla Krekar er ute av landet betyr dette i prinsippet at vi ikke kan deportere noen som helst inntil: 1. Irak blir trygt for folk som Krekar, noe som i praksis betyr at vi må vente helt til USA trekker seg ut av Irak. 2. Norge legger om reglene sine, slik at vi ikke lenger bryr oss om skjebnen til de vi sender ut. Begge disse alternativene er så klart helt urimelige. Derfor er det naturligvis en mye mer rasjonell løsning å la livet gå sin gang uavhengig av hva Krekar holder på med, og så får han bli sendt ut når han blir sendt ut. Det handler uansett ikke om at vi har valgt å beholde Krekar på bekostning av Maria Amelie sin plass, eller noe sånt. Det er to separate saker, med hver sine spesielle nyanser, og utfallet av den ene har ingen ting med den andre å gjøre. Beklager men her lager du stråmannsargument av mitt innlegg. 1. Krekar er IKKE utvist fra norge, det er et faktum: Krekar-utvisning fortsatt helt i det blå 2. Igjen kommer du med utsagn som ikke er faktabasert, det er de Kurdiske selvstyremyndighetene som må garantere for at en ev. rettsprosess ikke ender med dødstraff. (se link ovenfor) USA har ingenting med dette å gjøre. Loven er veldig klar og det er ingen tvil om at grunnlaget for vedtaket er rett, men de har latt det gå 10 år og har passivt sett på at denne personen har laget seg et liv i Norge. Da ligge det i sakens natur at myndighetene er å klandre for dette, og jeg mener de fortjener den pepperen de får selv om kritikken kommer fra feil side. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 16. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 16. januar 2011 Maria Amelie må ut, mens i disse sakene snudde Utlendingsnemnda: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7463087 Unntak har vært gjort før så får se om det skjer her og. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå