Gå til innhold

Årets nordmann arrestert!

Anbefalte innlegg

Det jævla oppstyret for ei lita russerkjerring som har sneket seg inn i landet ulovlig?

Kall meg gjerne kynisk men jeg har NULL medfølelse med ho. Ho er en kjeltring som ikke fortjener NOE bedre enn andre.

Er det nå jeg skal rope justismord?

Det er fordi du ikke klarer å ha medfølelse med mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jævla oppstyret for ei lita russerkjerring som har sneket seg inn i landet ulovlig?

Kall meg gjerne kynisk men jeg har NULL medfølelse med ho. Ho er en kjeltring som ikke fortjener NOE bedre enn andre.

Er det nå jeg skal rope justismord?

Det er fordi du ikke klarer å ha medfølelse med mennesker.

Bastant påstand om meg det der...

Har du noe mer en det ene inlegget om en person å begrunne svaret ditt med?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette problemet har oppstått pga måten UDI har behandlet denne og lignende saker på, hadde behandlingen vært effektiv og kontant så hadde dette vært en ikke sak. Det viser bare hvor innkompetent UDI er i behandlingen og oppfølgingen av vedtakene de selv lager, det sier seg selv at når en med viten og vilje sitter å ser på at "ugresset" vokser i *10 år*, så kan man fanden meg ikke sitte å klage på resultatet heller.

Jeg tilhenger av en streng asyl og innvandringspolitikk, men da må også være like strenge krav til oppfølgingen av vedtakene ellers får vi saker akkurat som denne. Nei, dette er dårlig håndtverk og de som er ansvarlig for dette fortjener å "få passet påskrevet".

Lenke til kommentar

Argumentene om at hun er en ressurs, utdannet og så videre mener jeg er et sidespor i denne saken. Dette har med arbeidsinnvandring å gjøre, ikke asyl. Det er et ironisk moment, men likefullt et sidespor.

Den handler heller ikke om den politiske situasjonen i Sør-Ossetia/Georgia/Russland, hvorvidt de en gang hadde grunn til å flykte og om det er trygt i dag.

Det dette handler om er at den nåværende praksisen, et resultat av både regelverk og tolkning av regelverk gjennom flere år, fører til inhuman behandling av en gruppe papirløse flyktninger, her representert av en spesifikk (og trolig relativt unik) sak: Maria Amelie.

Maria kom til Norge som 16-åring, sammen med foreldrene sine. Dette etter å ha vært på flukt fra Kaukasus siden hun var 12. Merk at hun var altså umyndig da hun kom, et rent tilheng til foreldrene.

Hun har aldri valgt å komme hit, eller selv avgjort at hun vil bryte loven og gå under jorden. Det er klart at hun rent rettslig burde på sin 18-årsdag brutt opp fra foreldrene og reist tilbake til et land hun ikke hadde vært i siden hun var et lite barn, men kom igjen, alle ser vel at det er fullstendig urealistisk, og ikke noe noen av oss ville ha gjort?

Årene har gått, Maria Amelie er nå 25 år, har en master fra NTNU, snakker flytende norsk og har masse venner og bekjente i Norge, ingen i Russland og ingen i Finnland, ingen i Georgia. Det er i bakgrunn av dette at Ny Tid har valgt å kalle henne nordmann, og at hun selv omtaler seg som ulovlig norsk. Hun burde ikke vært det, men er det. Akkurat det kan vel ingen si noe på?

Og det er derfor folk demonstrerer i gatene, høyre-opposisjonen har blitt asylliberal og Arbeiderpartiet uenig med seg selv. Loven og praksisen er slik sier dere, likhet for loven og alle skal med. Ingen som setter seg inn i saken, fra et menneskelig perspektiv, kan stå for å sende henne ut. Da er det nærliggende å hevde at det er noe galt med loven, og utførelsen av den.

Så kan vi si -"men alle asylsøkere har en hjerteskjærende historie, om vi lar den telle vil det bli kaos". Og det er riktig. Og derfor fikk familien avslag den gang de kom, og derfor burde de ha dratt. Således er denne saken også et argument for effektiv saksgang og tvungen hjemsendelse av flyktninger som får avslag.

Som en eller annen politiker sa tidligere om denne saken - tiden har løp fra myndighetene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Maria kom til Norge som 16-åring, sammen med foreldrene sine. Dette etter å ha vært på flukt fra Kaukasus siden hun var 12. Merk at hun var altså umyndig da hun kom, et rent tilheng til foreldrene.

Hun har aldri valgt å komme hit, eller selv avgjort at hun vil bryte loven og gå under jorden.

Det var først og fremst jeg som ville reise fra Russland, for jeg så hvor deprimerte mamma og pappa ble der.

http://www.dagbladet.no/2011/01/13/nyheter/utenriks/maria_amelie/trandum/15059826/

Endret av Jan T. Lovenskiold
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folkens, hvis Maria får bli, vær forbredt på at i den nærmeste framtiden, vil en haug med ulovlige innvandrere prøve seg på mye oppsiktsvekkende greier. Noen vil prøve seg som norsk folkemusiker, andre blir å skrive moderne trymskvida. For hva har disse så lært? Jo, få det til å virke at du har en betydning, dette vil fange oppmerksomheten til mediene slik at du kan påvirke folket, som igjen vil presse en allerede alt for liberal asylpolitikk til å gjøre særtiltak og BAM! Du har klart det.

Jeg kjøper bare ikke de tårevåte øyeblikkene til Maria og vennene sine som smiler og er i lykkerus på hvert jævla bilde i avisene. Det hele virker planlagt, legg masse sentimentalt viss vass ut, og få et last med sympati. Maria er nok langt mere utspekulert og kalkulert enn hva vi ønsker å tro.

Endret av dicktator
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hun har aldri valgt å komme hit, eller selv avgjort at hun vil bryte loven og gå under jorden.

Hun var et BARN! Rundt 14 år på denne tiden. Hva vil du egentlig frem til med dette?

Det var først og fremst jeg som ville reise fra Russland, for jeg så hvor deprimerte mamma og pappa ble der.

http://www.dagbladet.no/2011/01/13/nyheter/utenriks/maria_amelie/trandum/15059826/

Hun var et BARN! Rundt 14 år på denne tiden. Hva vil du egentlig frem til med dette?

Folkens, hvis Maria får bli, vær forbredt på at i den nærmeste framtiden, vil en haug med ulovlige innvandrere prøve seg på mye oppsiktsvekkende greier. Noen vil prøve seg som norsk folkemusiker, andre blir å skrive moderne trymskvida. For hva har disse så lært? Jo, få det til å virke at du har en betydning, dette vil fange oppmerksomheten til mediene slik at du kan påvirke folket, som igjen vil presse en allerede alt for liberal asylpolitikk til å gjøre særtiltak og BAM! Du har klart det.

Jeg kjøper bare ikke de tårevåte øyeblikkene til Maria og vennene sine som smiler og er i lykkerus på hvert jævla bilde i avisene. Det hele virker planlagt, legg masse sentimentalt viss vass ut, og få et last med sympati. Maria er nok langt mere utspekulert og kalkulert enn hva vi ønsker å tro.

Jeg skal legge kortene på bordet med en gang her. Jeg og Maria er bekjente fra tida hennes i Trondheim. Maria var ofte utrolig lykkelig, og jeg har aldri sett henne ikke smile, ikke være hyggelig, og aldri oppfattet henne som falsk. Hun har skapt seg et fint liv her i Norge rett og slett.

Når det gjelder første delen av innlegget ditt: denne saker angår ikke bare Maria. Hun er jo nå kjent som et ansikt for de ansiktsløse. Kjernen i saken i utgangspunktet var ikke å lage et særtiltak for henne, men å sette fokus på alle i hennes situasjon. Klart, det har blitt litt desperat nå etter hun ble arrestert. Jeg klarer ikke etter beste evne å se at det scenarioet du skisserer har noe for seg. Det er ikke på bakgrunn av hva hun har gjort hun skal få bli, selv om det er et effektivt blikkfang.

Jeg er selv for en stram asylpolitikk og har stemt høyre i alle år, men når en setter seg inn i denne situasjonen, i Marias sko, er det vanskelig å stille seg bak en slik behandling av et menneske.

Lenke til kommentar

Ja, hva slags signal dette sender ut er relevant. Og for min del er det det absolutt største argumentet for å å ikke la hanne bli.

Lenke til kommentar

[...]hva slags signal dette sender ut er relevant.[...]

Jepp, men hvilket signal vi ønsker å sende er ikke nødvendighvis idenisk med det signalet fremtidige asylsøkere oppfatter. Vi ønsker å fortelle at det om du er ulovlig i landet hjelper det ikke hva du gjør, ut skal du (og det er ett fornuftig signal å sende). Problemet er at det likegjerne kan være at signalet som faktisk blir mottatt "på andre siden" er at "så lenge du holder deg til småkriminalitet og vaskejobber (uten skattekort...) så dritervi i om du er lovlig i landet eller ikke, om vi derimot ser at du tar en mastergrad og havner i media så er det rett ut".

Lenke til kommentar

@brillefin

Ikke skriv inn ting I quoten da ;)

Utsagnet mitt var kun ment som respons til de som hevder Maria var et vedheng til foreldrene. Lei av at alle skal fremstille ei, som du sier, 14 år gammel jente som et "dakkar lite barn", tyllet inn i et skittent pledd og smuglet ut av landet, totalt fri for evne til å tenke selv. Tror ikke det ganger saken...

Du mener hun gir et ansikt til de ansiktsløse. Jeg mener at straks denne saken er avklart, er alle de ansiktsløse igjen ansiktsløse. Standard prosedyre. Champagne på Maria, utsendelse på han med barten.

Når det er sagt, synes jeg det er fantastisk at hun endelig har fortalt om sin bakgrunn i Kaukasus. Endelig kan jeg føle en smule sympati for henne. Det gjør dog ikke saken lettere, siden det til syvende og sist aldri har eller aldri vil handle utelukkende om Maria. Hva utfallet enn blir, får det ringvirkninger langt inn i fremtiden. For svært mange som... unnskyld utrykket... drites i av den gemene hop.

For min del har det skadet Marias sak mye at hun har et så stort apparat rundt seg, og har tydelig blitt instruert og koreografert til å følge et visst handlingsforløp. Det er ikke bare Maria som har interesse av denne saken. Mange gribber har kastet seg på lasset og klekket ut en mest mulig kynisk måte å presse gjennom det hele på et emosjonelt plan istedet for et rasjonelt.

Endret av Jan T. Lovenskiold
Lenke til kommentar

Jepp, men hvilket signal vi ønsker å sende er ikke nødvendighvis idenisk med det signalet fremtidige asylsøkere oppfatter. Vi ønsker å fortelle at det om du er ulovlig i landet hjelper det ikke hva du gjør, ut skal du (og det er ett fornuftig signal å sende). Problemet er at det likegjerne kan være at signalet som faktisk blir mottatt "på andre siden" er at "så lenge du holder deg til småkriminalitet og vaskejobber (uten skattekort...) så dritervi i om du er lovlig i landet eller ikke, om vi derimot ser at du tar en mastergrad og havner i media så er det rett ut".

Jeg har vansker for å tro at det er akkurat det signalet de tar. Signalet kan heller være at "Nå skjerper vi kontroll og regler så ikke prøv å oppholde dere ulovelig i landet".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...