Tee-Zee Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Og du har heller ingen rasjonelle argumenter for hvorfor man skal forskjellsbehandle. Vennligst ikke bruk herskerteknikker når du diskuterer med meg. Det får deg til å se ut som en idiot. Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Dette er et tema som jeg tror det er viktig at det blir diskusjon rundt. Jeg er personlig ikke sikker på hva jeg mener om det, men foreløpig tror jeg ikke at jeg ville gått så langt som å demonstrer. Det er helt klart dårlig av regjering å ikke være forberedt på en slik situasjon og diskutering rundt slike hendelser burde ha skjedd mye tidligere. Men å begynne med hele "Ohhh! The goverment is evilll!!" vinner ingen på. Det som jeg ser på som veldig viktig punkter i saken er i vertfall: arbeids kvote: Hun har full utdanning, og skrevet en helt spesiell bok. Det er jo i mange yrkes retninger i Norge hvor vi faktisk mangler arbeidskraft, derfor prøver vi å ofte å få inn innvandrer som kan fylle slike plasser. Hun kom inn som barn: Det kan jo diskuteres om det i det hele tatt er hennes feil at hun er her i Norge, siden det tross alt var foreldrene hennes som tok henne med inn. Idag er hun jo nærmest en Norsk jente, hvor skal hun gå? Uansett hva ende resultat blir så har hun ihvertfall klart å påvise et stort hull i innvandrings systemet her i landet. Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Ser at vi går rundt i en ond sirkel her. Jeg har sagt det jeg har å si. Dersom du er uenig så vil jeg fortsatt mene det samme. Kvinnen har bodd i norge i over 7 år. Hun er utdannet i norge og snakker flytende norsk. Hvorfor rive fra henne det livet hun lever her nå, når det er så godt? Hva adskiller oss fra tankeløse maskiner hvis vi bare skal følge reglene blindt? Her synes jeg noen kan legge en menneskelig hånd på det hele og si at, "føkk it, dette mennesket er faktisk godt, og hun skal vi beholde." Alt er ikke bare sort/hvitt min lille venn. Jeg mistenker trolling. Etter din mening så burde skriveføre utlendinger som prater norsk stå over lovens bokstav, og å hevde noe annet er middelaldersk?? 1 Lenke til kommentar
bögfisk Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Uten at det er direkte relatert til denne saken, så vil jeg si at det er forkastelig at man skal samle opp de ressursterke personene, mens de som sliter med analfabetisme (etc.) grunnet manglende utdanning i hjemlandet skal bli kastet ut. Burde det ikke heller være en målsetning at disse ressursterke personene kan være med å gjøre hjemlandene sine et bedre sted å være? Såfremt området ikke er ulevelig/overhengende fare for at personen blir drept - noe som, så vidt jeg vet, ikke er tilfelle i denne saken. Og når det er sagt; personer som nekter å føye seg etter det norske samfunn og regler, og ikke er interessert i å lære seg norsk, burde bli deportert uten unntak. Endret 13. januar 2011 av bögfisk Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Uten at det er direkte relatert til denne saken, så vil jeg si at det er forkastelig at man skal samle opp de ressursterke personene, mens de som sliter med analfabetisme (etc.) grunnet manglende utdanning i hjemlandet skal bli kastet ut. Burde det ikke heller være en målsetning at disse ressursterke personene kan være med å gjøre hjemlandene sine et bedre sted å være? Såfremt området ikke er ulevelig/overhengende fare for at personen blir drept - noe som, så vidt jeg vet, ikke er tilfelle i denne saken. Av de bortimot 6000 som fikk avslag på asylsøknad i fjor, tror jeg at kanskje 98% hevdet at de ville bli drept om de ble sendt hjem. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Tråden har fått ny, mer beskrivende emnetittel og har blitt flyttet fra OT-baren til Oppslagstavlen. Denne tråden er for generell diskusjon rundt papirløse. Diskusjon rundt Maria Amelie tas i denne tråden.Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Hun kom inn som barn: Det kan jo diskuteres om det i det hele tatt er hennes feil at hun er her i Norge, siden det tross alt var foreldrene hennes som tok henne med inn. Nettopp dette er eneste valide pointet jeg for min del synes kvalifiserer til oppholdstillatelse på humanitert grunnlag hvis man bestemmer å gå en runde til i rettsapparatet. Både for henne og andre i lingnende situasjoner (som kom hit som barn) Alt prat om hvor vellykket man er mht. utdannelse osv. mener jeg er uvedkommende. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 De som søker asyl i Norge uten å kunne identifisere seg (enten ved å ikke ha med pass eller brenne fingertuppene sine), ikke kan vise til et rulleblad og hvor de kommer fra har noe å skjule. Pga dette mener jeg at alle som ikke kan bli identifisert skal utvises fra Norge vedvarende av det de ikke vil at de som skal godkjenne dem skal vite om deres fortid. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg synes det hadde vært verre om politiet skulle begynne å vurdere hvilke personer de skulle velge å forfølge ut fra hva personene gjør ellers. Da kunne vi fått situasjoner der enkefru Hansen ikke blir arrestert når hun åpenlyst stjeler i fra kassa på Rimi. Fordi hun drev jo bakeriet ved siden av politikammeret i 40 år og var kjempehyggelig mot alle politifolkene. (Banalt eksempel, jeg veit, men jeg kom ikke på noe bedre i farta. Poenget står.) Denne saken er ikke inter-individuell på samme måte som eksempelet ditt (som forøvrig er helt OK.) Bortsett fra det, så er det i praksis ikke likhet for loven. Politiet tar seg også til rette ovenfor svært mange unge, ved at de bedriver negativ diskriminering. Jeg tror altså ikke at holdningen din, uansett hvor forståelig, er en garanti for likebehandling. For å komme tilbake til tråden, så er mitt syn på papirløse asylanter at de kan dra til helvete. Jeg er ikke noen fan av asyl. Jeg vil derimot, at mennesker som har fått seg godt betalt jobb her, skal få alle papirer ordnet på dagen. Lenke til kommentar
Chekkos Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Til trevakt Marie Amelie og andre papirløse asylsøkere. Til alle dere som vil at Amelie skal få bli. Hun og hennes familie søkte først opphold i Finland i år 2000, før de søkte i Norge. I Finland brukte de andre identiteter og fortalte ulike historier enn de brukte i Norge. Begge land kom fram til at de ikke trengte beskyttelse. I 2004 kom i tillegg oslo tingrett frem til at familien ikke hadde behov for beskyttelse. Er dere klar over hvor mye ressurser det brukes på HVER asylsøker! Tolker, konsulenter, rådgivere, kontakt med opprinnelseslandet, opphold på asylmottak, mat, klær, dagpenger osv. Etter å ha fått avslag har familien vært her ulovlig i åtte år. Hun har brukt falsk identitet og skjult seg for myndighetene. I land vi ikke liker å sammenligne oss med ville denne motarbeidelsen av myndighetene gitt lang fengselsstraff! Ikke i snille Norge. Snu på saken, hva har Norge gitt Marie Amelie? I tillegg til mat, klær, dagpenger så har hun fått en 5-årig Mastergrad utdanning fra NTNU som nå gjør henne attraktiv på det internasjonale arbeidsmarkedet. Skulle hun tatt tilsvarende utdannelse i f.eks USA, ville dette kostet flere hundre tusen kroner, det fikk hun gratis takket være norske skattepenger! Hvis dere tror Norge har strenge innvandringsregler, her er Sveits sine regler og beskrivelse http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3673736.stm http://www.bfm.admin.ch/content/bfm/en/home/themen/buergerrecht/faq.0002.html#a_0002 Dere lar følelsene styre fornuften. Vi kan ikke ha det sånn at de som roper høyest, blir populære og får mest oppmerksomhet skal få bli. Skal ressurspersoner som har pressgrupper (Facebook osv.) i ryggen få opphold, mens de svakeste som ingen hører blir sendt ut!!! Norge kan ikke ta i mot hele verden. Det er alt fra 1000-18000 papirløse i Norge (http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1528162.ece) da må vel alle de også få bli? Og ærlig talt, hun er 25 år med en utdanning, hun står ikke akkurat med luen i hånden, her er noen som det kanskje er synd på http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=194094 Hun kommer uansett tilbake til Norge, fordi at fra Russland kan hun søke om arbeidsinnvandring, takket være en utdanning hun fikk ulovlig og gratis fra Norge!!! "Straffen" for å ... 1. ikke si hva hun flykter fra 2. bruke falsk identitet 3. ikke respektere avslaget 4. være åtte år ulovlig i Norge 5. få gratis Master-utdanning verdt tusenvis av kroner, ... blir noen måneder i Russland, før hun kommer tilbake som arbeidsinnvandrer. Er det fortsatt synd på henne? 4 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Norge burde ha hatt et bedre system sånn at det er lettere å innvandre til Norge om man er en kvalifisert innvandrer. Det norske systemet er bare rot og vanskelig å forstå. Norge burde ha et poengsystem som Australia. Hadde vi hatt det systemet så kan hun fritt søke seg til statsborgerskap i Norge. Jeg ser ikke hvorfor hun må søke statsborgerskap i Norge, det finnes mange andre land i verden som er gode å bo i og som hun sikkert ville vært kvalifisert for. Hvorfor måtte hun absolutt gå den ulovelige veien. At hun ikke fulgte lovene, fører ikke til at jeg gir henne mer sympati. Men reglene er som de er, og vi kan ikke begynne å gjøre unntak for lovene bare fordi hun får medieoppmerksomhet. Hvem er det som skal bestemme når man gjør unntak og når man ikke gjør det? Et viktig prinsipp i en rettstat er likhet for loven. Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Har ikke regjeringen hele tiden fått pes for en altfor liberal innvandringspolitikk? Og nå, når folk faktisk ser at det er mennesker innvolvert, er reglene altfor strenge? Det høres kanskje kynisk ut, men loven må være lik for alle. Vi kan ikke bare la henne bli fordi 1: Hun har fått seg utdannelse uten papirer, og 2: Hun virker hyggelig og oppegående. Hva med alle andre som blir sendt ut av landet? Blir jo helt feil hvis vi skal gi oppholdstillatelse på grunnlag av hvor godt vi liker personen. Synes forøvrig Camlon sa det på en perfekt måte. Jeg er helt åpen for å endre lovene hvis det trengs. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Hvordan tar man utdanning ved norske universiteter uten noen form for identifikasjon? Jeg må vise ID når jeg skal ta eksamen. Tok hun eksamen, eller noen andre for henne? Hvis hun tok eksamen, på hvilken måte identifiserte hun seg? Hvis hun ikke identifiserte seg, hvordan får man da fullført eksamen? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Hvordan tar man utdanning ved norske universiteter uten noen form for identifikasjon? Jeg må vise ID når jeg skal ta eksamen. Tok hun eksamen, eller noen andre for henne? Hvis hun tok eksamen, på hvilken måte identifiserte hun seg? Hvis hun ikke identifiserte seg, hvordan får man da fullført eksamen? Jeg ble tilbudt en studieplass ved handelshøyskolen fordi jeg møtte en amerikaner som kjente en lektor ved universitetet. Jeg takket nei fordi det strider mot mine rettsprinsipper, og fordi jeg er mer interessert i teknologi enn penger. Mitt inntrykk er at mange skoler er SVÆRT liberale i hvem de tar inn bakdørene og sidedørene. De fleste må bruke hovedinngangen, så jeg lurer fælt på hvordan hun fikk femårig utdannelse. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Såpass! Jeg har måttet vente i mange år på å studere i mangel av studiekompetanse. Men jeg mente først og fremst praktisk. Når man møter opp klokken 9 på morgenen og skal skrive eksamen, hva sier pensjonistene som er eksamensvakter hvis jeg ikke har husket ID? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 [...]Når man møter opp klokken 9 på morgenen og skal skrive eksamen, hva sier pensjonistene som er eksamensvakter hvis jeg ikke har husket ID? Vet ikke hvordan de gjør det nå, men på NTNU for 10 år siden ville da eksamensvakten finne fram en svær bok med navn, studentnummer og bilde av alle studenter og sjekke om opplysningene du oppga stemte med det som sto i boka og att du lignet på bildet. Så så lenge hun hadde en eller annen form for legitimasjon med bilde (bankkort, polsk førerkort, russik pass, finsk asylsøkerbevis etc. Tror NTNU ville godtatt det meste untatt russekort) når hun be inmatrikulert, så ville dte ikke by på noen problemer å ikke lenger ha disse papirene på ett senere tidspunkt. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Ser at vi går rundt i en ond sirkel her. Jeg har sagt det jeg har å si. Dersom du er uenig så vil jeg fortsatt mene det samme. Kvinnen har bodd i norge i over 7 år. Hun er utdannet i norge og snakker flytende norsk. Hvorfor rive fra henne det livet hun lever her nå, når det er så godt? Hva adskiller oss fra tankeløse maskiner hvis vi bare skal følge reglene blindt? Her synes jeg noen kan legge en menneskelig hånd på det hele og si at, "føkk it, dette mennesket er faktisk godt, og hun skal vi beholde." Alt er ikke bare sort/hvitt min lille venn. Det er vell kanskje denne tankegangen som fører til forskjellsbehandling, korrupsjon og diskriminering. "Jeg synes du er så flink at reglene gjelder ikke for deg". Da mister også lover og regler mye av sin hensikt og ting bli mye mindre rettferdig. "Du er så pen at du får bli", "du er så flink at du får blir", "du er så hvit at du får bli" osv. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Såpass! Jeg har måttet vente i mange år på å studere i mangel av studiekompetanse. Men jeg mente først og fremst praktisk. Når man møter opp klokken 9 på morgenen og skal skrive eksamen, hva sier pensjonistene som er eksamensvakter hvis jeg ikke har husket ID? Jeg viste bare semesterkortet mitt, som de sjekket opp mot studentnummeret mitt. Når du først har det kommer du nok gjennom ubemerket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå