Juji Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) Hei Vurderer å bytte ut bærbaren min (aspire 8930g) i en stasjoner, eller det vil si at jeg kommer til å bytte den ut Så da er spørsmålet, kjøpe nå eller vente på Bulldozer fra AMD? Skal bruke pcen til spill(cod, F2010 osv) og skulearbeid for det meste, har også lyst å kjøpe meg Eyefinity, bare for å prøve dette Satt meg sammen en handlekurv gjennom prisguiden, prisen ble på omtrent 20k så budsjettet er omtrent der, skal se om jeg klarer å linke til kurven AMD Oppsett Endret 12. januar 2011 av Juji Lenke til kommentar
ManheiM Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Siden du skal bruke såpass mye på ny pc ville jeg ha ventet på bulldozer, hvis du absolutt skal ha amd. Er ikke sikker på når bulldozer blir lansert, men har lest Q2. Hvis du ikke kan vente ville jeg ha gått for et sandy bridge oppsett. Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Bulldozer kommer i Q2 ja. Hvis du kan vente til da, så hadde jeg gjort det, for da vil nok Intel svare med mer Sandy Bridge også (flere kjerner). Det er først da det blir spennende! (fra både AMD og Intel) Men på en annen side så kommer det alltid noe nytt i denne verden. Skal du kjøpe nå, så er det enten sekskjernene til AMD eller Sandy Bridge som er aktuelle. Ville nok gått for SB i utgangspunktet HVIS ikke AMD setter ned prisene innen du skal kjøpe. Isåfall bør du vurdere på nytt. SKal du ha en CPU til <1000kr, så er det AMD som gjelder. Du får MYE cpu for penga hvis du velger Athlon 2. Endret 13. januar 2011 av hardrock_ram Lenke til kommentar
Haygon Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Bulldozer kommer i Q2 ja. Hvis du kan vente til da, så hadde jeg gjort det, for da vil nok Intel svare med mer Sandy Bridge også (flere kjerner). Det er først da det blir spennende! (fra både AMD og Intel) Men på en annen side så kommer det alltid noe nytt i denne verden. Skal du kjøpe nå, så er det enten sekskjernene til AMD eller Sandy Bridge som er aktuelle. Ville nok gått for SB i utgangspunktet HVIS ikke AMD setter ned prisene innen du skal kjøpe. Isåfall bør du vurdere på nytt. SKal du ha en CPU til <1000kr, så er det AMD som gjelder. Du får MYE cpu for penga hvis du velger Athlon 2. Hva menes med Q2? Hvilken måned / år? Jeg hadde tenkt å bygge ny PC snart og tenke å kjøre på med Asus croshair IV formula og AMD Phenom II 965 BE... Det vil vel ikke bottlenecke et 6970 vil det? Det skal jo utelukkes brukes til gaming. Trur du det vil holde ut et år til eller to på gaming fronten? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Bulldozer kommer i Q2 ja. Hvis du kan vente til da, så hadde jeg gjort det, for da vil nok Intel svare med mer Sandy Bridge også (flere kjerner). Det er først da det blir spennende! (fra både AMD og Intel) Men på en annen side så kommer det alltid noe nytt i denne verden. Skal du kjøpe nå, så er det enten sekskjernene til AMD eller Sandy Bridge som er aktuelle. Ville nok gått for SB i utgangspunktet HVIS ikke AMD setter ned prisene innen du skal kjøpe. Isåfall bør du vurdere på nytt. SKal du ha en CPU til <1000kr, så er det AMD som gjelder. Du får MYE cpu for penga hvis du velger Athlon 2. Hva menes med Q2? Hvilken måned / år? Jeg hadde tenkt å bygge ny PC snart og tenke å kjøre på med Asus croshair IV formula og AMD Phenom II 965 BE... Det vil vel ikke bottlenecke et 6970 vil det? Det skal jo utelukkes brukes til gaming. Trur du det vil holde ut et år til eller to på gaming fronten? Vil nok holde greit, og blir nok neppe noe flaskehals i spill. Det er som regel skjermkortet som har kortest levetid :-) Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Q2 eller second quarter = sent på våren/ tdlig på forsommeren = Mai / Juni tipper jeg. Så vil du bygge NÅ så gå for Sandy Bridge. (Sandy Bridge er det som gir mest ytelse nå for en forholdsvis billige penge) (banker AMD hardt og lenge, samt de fleste av Intels forrige generasjons chips) Endret 13. januar 2011 av Phyltre Lenke til kommentar
Haygon Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Q2 eller second quarter = sent på våren/ tdlig på forsommeren = Mai / Juni tipper jeg. Så vil du bygge NÅ så gå for Sandy Bridge. (Sandy Bridge er det som gir mest ytelse nå for en forholdsvis billige penge) (banker AMD hardt og lenge, samt de fleste av Intels forrige generasjons chips) Aha. Skulle gjerne hatt en liste jeg over intel santy bridge CPUene + kompitable hovedkort med navn og pris... Også om de er limitert til AMD eller NVIDIA og crossfire / SLI. Har budsjett på 10k, kan strekke meg til 11, så jeg må tenke på hvilke deler man må bytte ut ved å gå med intels sandy bridge og alle de små prisforskjellene fordi til slutt kan det vise seg å være betydelig mer kostbart. Bulldozer kommer i Q2 ja. Hvis du kan vente til da, så hadde jeg gjort det, for da vil nok Intel svare med mer Sandy Bridge også (flere kjerner). Det er først da det blir spennende! (fra både AMD og Intel) Men på en annen side så kommer det alltid noe nytt i denne verden. Skal du kjøpe nå, så er det enten sekskjernene til AMD eller Sandy Bridge som er aktuelle. Ville nok gått for SB i utgangspunktet HVIS ikke AMD setter ned prisene innen du skal kjøpe. Isåfall bør du vurdere på nytt. SKal du ha en CPU til <1000kr, så er det AMD som gjelder. Du får MYE cpu for penga hvis du velger Athlon 2. Hva menes med Q2? Hvilken måned / år? Jeg hadde tenkt å bygge ny PC snart og tenke å kjøre på med Asus croshair IV formula og AMD Phenom II 965 BE... Det vil vel ikke bottlenecke et 6970 vil det? Det skal jo utelukkes brukes til gaming. Trur du det vil holde ut et år til eller to på gaming fronten? Vil nok holde greit, og blir nok neppe noe flaskehals i spill. Det er som regel skjermkortet som har kortest levetid :-) Aha, det er betryggende. Så ikke svared ditt først, haha. Blir nok tvilsomt sandy bridge da, selv om jeg kunne ønske meg det Som sagt, hvis man skal altid ha det nyeste og beste blir man sittende og vente samt det vil koste dyrt til slutt! Lenke til kommentar
Juji Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 Okei så gå for SB hvis jeg absolutt skal ha meg pc nå? Kjenner jeg har sykt lyst på ny pc nå, bærbaren går varm ofte for tiden Tenkte også at jeg kan jo kjøpe et dårlig AM3 hovedkort og en 2 kjerner eller noe også bytte til Bulldozer senere? Tanker om dette? Lenke til kommentar
Haygon Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Okei så gå for SB hvis jeg absolutt skal ha meg pc nå? Kjenner jeg har sykt lyst på ny pc nå, bærbaren går varm ofte for tiden Tenkte også at jeg kan jo kjøpe et dårlig AM3 hovedkort og en 2 kjerner eller noe også bytte til Bulldozer senere? Tanker om dette? Et bra hovedkort burde du ha uansett. Hvis du kjøper et ræva AM3 hovedkort vil du definitivt angre på det. Samme med CPU. Å kjøpe noe bare for å ha det midlertidlig for så og spare til noe som er mye bedre vil koste deg dyrt til slutt, faktisk mye mer en hva det ville koste å kjøpe det samme bare DA. Det jeg anbefaler er å kjøpe et greit hovedkort til AM3 innenfor budsjettet ditt som passer behovene dine, samt en grei prosessor. Du får helt knalle prosessorer for rundt 1,000 kr som vil passe ypperlig til spill den dag i dag. ( Hvis gaming er det du skal drive på med!) Med mindre du skal drive med tung videoredigering og 3d greier ville jeg bare kjørt på med et greit AM3 HK med de funksjonene jeg trenger og en billig Phenom x4. Noe dårligere enn det kan fort bli litt skart på ytelsen. Kjøp rimelig etter behov for øyeblikket, ikke i fremtiden! Endret 13. januar 2011 av Haygon Lenke til kommentar
ManheiM Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Amd skal også lansere am3+ sammen med bulldozer. Så vet ikke om bulldozer vil være bakoverkompitabel med am3 hovedkort. Så jeg hadde ikke satset på å kjøpe et am3 hk, for å finne ut til sommeren at du uansett må ha et nytt hk for å få bulldozer. Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 (endret) Bulldozer kommer ikke til å være bakoverkompatibel med AM3. (Men dages AM3-cpu`er vil passe i AM3+ HK) Skal du spille, så hadde jeg gått for et greit Phenom 2 X4 - oppsett. CPU`en gir mye for pengene, og du får som regel ganske gode hovedkort for ca 1000 kr. Legg desto mer penger i skjermkort. Du kan jo vurdere nVidias GTX570 isteden? Da trenger du ikke å stresse med å kjøpe ny pc. Er uansett ikke allverdens å spare på å gå for et "ræva" oppsett, så lenge du uansett skal ha et godt skjermkort. Endret 14. januar 2011 av hardrock_ram Lenke til kommentar
Juji Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 Bulldozer kommer ikke til å være bakoverkompatibel med AM3. (Men dages AM3-cpu`er vil passe i AM3+ HK) Skal du spille, så hadde jeg gått for et greit Phenom 2 X4 - oppsett. CPU`en gir mye for pengene, og du får som regel ganske gode hovedkort for ca 1000 kr. Legg desto mer penger i skjermkort. Du kan jo vurdere nVidias GTX570 isteden? Da trenger du ikke å stresse med å kjøpe ny pc. Er uansett ikke allverdens å spare på å gå for et "ræva" oppsett, så lenge du uansett skal ha et godt skjermkort. Bærbaren slo seg av igår også pga varme, sjekket med GPU-Z og skjermkortet peaket på 109 grader!! Så nå tror jeg det blir sandy bridge på meg, kan jo alltids bytte til AMD igjen hvis det blir behov for dette. Tenkte å gå for en 2500K, ser ikke vitsen med 700kr ekstra for 100MHz, HT og litt bedre innebygd gpu som jeg ikke kommer til å bruke. Tenkte da å klokke litt, så trenger noe annet en stock kjøleren, hørt at D-14 ikke passer hvis du har Vengeance ram, noen som vet noe mer om dette og kanskje har en annen noctua kjøler som passer istedet for? Lenke til kommentar
Zivole Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Nedprioritering av CPU og GPU til fordel for RAM og SSD? Du skal kjøpe 3 nye skjermer og du velger uten DP? La meg sette opp ett oppsett til deg heller =) Lenke til kommentar
Zivole Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Slik: Sandy Bridge oppsett og: 1366 Oppsett (edit:) Glemte å legge ved ett AM3 build, kan sette opp ett hvis ønskelig. Sandy Bridge oppsettet er billigere, men gir deg mindre GPU kraft, noe som er viktig til Eyefinity. 1366 oppsettet er dyrere, men gir deg mye mer GPU kraft til å spille spillene dine. Ett AM3 oppsett vil bli billigere enn ett 1366 oppsett, og vil gi deg like mye / mer spillytelse, på bekostning av at noen programmer kjører litt senere (komprimering av fil kan ta 7 sekunder istedenfor 5 hvis du forstår hva jeg mener, har ikke disse nummerene i hodet.) Begge oppsettene inneholder 3x Dell U2311H, som er IPS 23" med Displayport, som gjør at adapter og lignende ikke er nødvendig. Dette er mer ett tips enn ett "kjøp dette" post, så hvis du har spørsmål, fyr løs Endret 15. januar 2011 av Diabolicelf Lenke til kommentar
Juji Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 Nedprioritering av CPU og GPU til fordel for RAM og SSD? Du skal kjøpe 3 nye skjermer og du velger uten DP? La meg sette opp ett oppsett til deg heller =) Sandy Bridge er jo ikke en nedpriotering da denne yter bedre enn AMD sin 1100T i spill Skjønner det med å ha en displayportskjerm for å slippe adapter, men det er så få dp-skjermer og disse er ofte dyrere, den skjermen du linket til er det jo bare Dustin så har og de har den ikke på lager, men for all del, kom gjerne med flere tips, kan jo være greit med en dp-skjerm uansett for å slippe adapteren Lenke til kommentar
Juji Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Slik: Sandy Bridge oppsett og: 1366 Oppsett (edit:) Glemte å legge ved ett AM3 build, kan sette opp ett hvis ønskelig. Sandy Bridge oppsettet er billigere, men gir deg mindre GPU kraft, noe som er viktig til Eyefinity. 1366 oppsettet er dyrere, men gir deg mye mer GPU kraft til å spille spillene dine. Ett AM3 oppsett vil bli billigere enn ett 1366 oppsett, og vil gi deg like mye / mer spillytelse, på bekostning av at noen programmer kjører litt senere (komprimering av fil kan ta 7 sekunder istedenfor 5 hvis du forstår hva jeg mener, har ikke disse nummerene i hodet.) Begge oppsettene inneholder 3x Dell U2311H, som er IPS 23" med Displayport, som gjør at adapter og lignende ikke er nødvendig. Dette er mer ett tips enn ett "kjøp dette" post, så hvis du har spørsmål, fyr løs Enig i oppsettet, kommer ikke til å kjøre 1366 oppsett uansett, men takk for at du tar deg bryet med å sette opp et Bruker denne linken som referanse på ytelsen. Har funnet iallefall et bytte jeg kommer til å gjøre iforhold til den opprinnelige listen, bytte Corsair Force i en c300, og 2 tb disker til lagring. Også har jeg sett for meg å skaffe Obsidion 700D uansett, ja jeg vet det er ganske dyrt, men det er så smooth Trenger ei Noctua vifte som vil passe til vengeance rammen btw (kan jo alltids gå for corsair h50/70, noen som har god erfaring med disse? Kjøler disse bedre enn alt på luft? Endret 15. januar 2011 av Juji Lenke til kommentar
Zivole Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Gadd ikke lese alle postene i mellom, så ja, iforhold til OP var det nedprioritering Men hvis du vil ha Eyefinity gjør deg selv en tjeneste og bruk CFX/SLI + DP skjerm, kjøper du skjermer uten DP og håper du finner ut av noe gjør du sannsynligvis deg selv en bjørnetjeneste. Selv sitter jeg og bruker adapter, og kjøper 3 nye skjermer ASAP, man blir virkelig lei av trøbbelet man kan få av det. Når jeg anskaffet meg skjermer var DP skjermer mye dyrere enn de er er nå, så jeg ser ingen grunn til at du skal droppe det. Har selv Corsair 800D kabinettet, og det er ett fantastisk kabinett (!). Sånn, her er ett AMD oppsett sånn som du ville ha det, byttet ut Noctuna viften med en H50 da de er ca like dyre med H50'en ser bedre ut, i tillegg medfølger det en vifte til rammen (både vifte og ram er rød og svart, i stil med HK). 2 TB mekanisk lagringsplass og 64GB SSD til OS og viktigere programmer. Nå må du også skaffe deg 3x DVI kabler + en Aktiv DP - DVI adapter. Altså: 3 av Disse + en av Disse Vil du virkelig ha disse "billigere skjermene" ? Skjermene jeg tidligere linket til er overlegne, har medfølgende VGA og DVI kabel + du trenger bare en DP kabel. 3x Dell U2311H = (1999x3)+195= 6192 KR 3X BenQ G2420HDBL = (1649x3)+(249x3)+295= 5989 KR for 200 KR mer får du IPS panel, pivot, displayport osv. Endret 15. januar 2011 av Diabolicelf Lenke til kommentar
Empathy Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Vengeance kjølebrikkene er klipset fast og med et fint lite skrujern skulle det ikke være noe problem å fjerne de. Noctua DH-14 + i5 2500k må være herlig å eie. 2500K kan tross alt lekende lett dras opp til 4,3 Ghz og ligge på en fin og stabil temperatur med Dh-14. Om du skal vente eller ikke, må du nok bestemme selv. Men om jeg hadde vært i besittelse av en sugen dritt laptop og hadde penger til en god stasjonær, er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde gjort. Lenke til kommentar
roffenn Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Vent til amd kommer med ny Og ikke kjøp benq når du har et så pass budsjett Lenke til kommentar
Juji Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Gadd ikke lese alle postene i mellom, så ja, iforhold til OP var det nedprioritering Men hvis du vil ha Eyefinity gjør deg selv en tjeneste og bruk CFX/SLI + DP skjerm, kjøper du skjermer uten DP og håper du finner ut av noe gjør du sannsynligvis deg selv en bjørnetjeneste. Selv sitter jeg og bruker adapter, og kjøper 3 nye skjermer ASAP, man blir virkelig lei av trøbbelet man kan få av det. Når jeg anskaffet meg skjermer var DP skjermer mye dyrere enn de er er nå, så jeg ser ingen grunn til at du skal droppe det. Har selv Corsair 800D kabinettet, og det er ett fantastisk kabinett (!). Sånn, her er ett AMD oppsett sånn som du ville ha det, byttet ut Noctuna viften med en H50 da de er ca like dyre med H50'en ser bedre ut, i tillegg medfølger det en vifte til rammen (både vifte og ram er rød og svart, i stil med HK). 2 TB mekanisk lagringsplass og 64GB SSD til OS og viktigere programmer. Nå må du også skaffe deg 3x DVI kabler + en Aktiv DP - DVI adapter. Altså: 3 av Disse + en av Disse Vil du virkelig ha disse "billigere skjermene" ? Skjermene jeg tidligere linket til er overlegne, har medfølgende VGA og DVI kabel + du trenger bare en DP kabel. 3x Dell U2311H = (1999x3)+195= 6192 KR 3X BenQ G2420HDBL = (1649x3)+(249x3)+295= 5989 KR for 200 KR mer får du IPS panel, pivot, displayport osv. Følger det ikke med kabler til BenQen?, skulle nå tro at man fikk med alle kabler til de utgangene skjermene har når man kjøper skjerm liksom.. Edit: Så at det ikke fulgte meg kabel på disse, hvorfor i allverden?? Angående om jeg vil ha disse "billige" skjermene, dama har en benq 24 tommer, uten led baklys og den er ganske bra. Vil Eyefinity bli dårlig med bare et 6970?, tenkte å prøve med et kort også eventuelt oppgradere med et ekstra hvis det ikke fungerer. Noen som kjører Eyefinity med bare et kort(5870, 5850 68xx eller noe som kan svare på dette?) Endret 15. januar 2011 av Juji Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå