Gå til innhold

Generell diskusjon rundt sikkerhet og trussel på flyplasser og fly

Sikkerhet og trussel på flyplasser og fly  

25 stemmer

1. 1. Er du redd/engstlig for terror eller andre farer når du oppholder deg på flyplasser og/eller fly?

2. 2. Hva mener du om sikkerhetstiltakene på flyplassene?

• Gode nok
    • Overdrevne
    • For dårlige
    • Ingen formening/vet ikke
  3. 3. Tror du flyplasser og/eller fly kan være særlig utsatt for trussler som terrorisme?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Unnskyld min primitive tankegang, men ville ikke det da blitt enkelt for al-qaida(Evt. andre) å infiltrere denne vakttjenesten og dermed ikke gjøre mer enn å reise seg med sitt våpen, og kapre flyet?

Hvorfor ikke infiltrere selve flyselskapet, og bli pilot? Da slipper du å kapre flyet, og kan bare fly akkurat dit du vil.

Åpenbart dårlig gjennomtenkt fra min side.

Lenke til kommentar

Vil fjerne avslørende kroppsskannere

De omdiskuterte kroppsskannerne på amerikanske flyplasser vil trolig erstattes av maskiner som tar mer hensyn til privatlivets fred.

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/vil-fjerne-avsloerende-kroppsskannere-3405319.html

Dette er vel noe som blir tatt godt imot vil jeg tro. Dessuten vil disse maskinene fungere slik at de reisend efår se bilde selv og. Og vi har jo alt hatt et innlegg som har uttrykket missnøye til disse scanningmaskinene:

Enkelt og greit: Jeg vil heller ha væpnede vakter på (norske) fly enn å måtte bli befølt/scannet som de nå må i USA.

Lenke til kommentar

Vil fjerne avslørende kroppsskannere

De omdiskuterte kroppsskannerne på amerikanske flyplasser vil trolig erstattes av maskiner som tar mer hensyn til privatlivets fred.

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/vil-fjerne-avsloerende-kroppsskannere-3405319.html

Dette er vel noe som blir tatt godt imot vil jeg tro. Dessuten vil disse maskinene fungere slik at de reisend efår se bilde selv og. Og vi har jo alt hatt et innlegg som har uttrykket missnøye til disse scanningmaskinene:

Av mine bekjente i USA, har jeg blitt fortalt av det overhodet ikke er godt tatt imot. Se gjerne på skandalene som allerede kommer på rullende bond om hvordan sikkerhetspersonale lagrer kroppsbilder, og deler dem med andre.

Dersom jeg fikk sett kroppsbildet mitt, hvordan skulle det gjøre meg mottakelig til et system hvor de kan se meg naken, og deretter lagre bildene av meg.

Det er invasjon av privatlivet tatt til et ekstremt nivå.

Lenke til kommentar

Ein flyplass er ein bygning med masse mennesker, noko du og vil finne mange andre stader her i verda. Skal staten kontrollere alle som går inn i bygningar med mykje folk?

Eit fly er svært sårbart, at sikkerheten der må være større enn på ein buss eller eit tog er forståeleg. Flyplassen derimot er ikkje meir enn ein stort befolka bygning.

Lenke til kommentar

Av mine bekjente i USA, har jeg blitt fortalt av det overhodet ikke er godt tatt imot. Se gjerne på skandalene som allerede kommer på rullende bond om hvordan sikkerhetspersonale lagrer kroppsbilder, og deler dem med andre.

Dersom jeg fikk sett kroppsbildet mitt, hvordan skulle det gjøre meg mottakelig til et system hvor de kan se meg naken, og deretter lagre bildene av meg.

Det er invasjon av privatlivet tatt til et ekstremt nivå.

Hva er det du mener ikke er tatt godt imot? De gamle scanningsmaskinene eller de nye som nå skal erstatte dem?

Ein flyplass er ein bygning med masse mennesker, noko du og vil finne mange andre stader her i verda. Skal staten kontrollere alle som går inn i bygningar med mykje folk?

Eit fly er svært sårbart, at sikkerheten der må være større enn på ein buss eller eit tog er forståeleg. Flyplassen derimot er ikkje meir enn ein stort befolka bygning.

Du sier jo at det er forståelig med større sikkerhet på flyene og flyplassen er jo avgangshall for folk som skal ombord i flyene så da er det jo logisk med mer sikkerhet der og.

Lenke til kommentar

Du sier jo at det er forståelig med større sikkerhet på flyene og flyplassen er jo avgangshall for folk som skal ombord i flyene så da er det jo logisk med mer sikkerhet der og.

Ikkje nødvendigvis. Om eit fly går ned er sjansen stor for at alle omkommer. Eksploderer ei bombe i ein avgangshall er det mange faktorar som kan være med å gjere det talet lågare. På eit fly skal det lite til før det styrtar og du har store dødstall. Ei bombe i same størrelse vil ikkje kunne ta livet av like mange i avgangshallen.

Dersom argumentet var folkemengden poengterte eg at du og finn store folkemengder andre stader i samfunnet, utan at det er sikkerhetsvakter der for å luke ut bomber.

Lenke til kommentar

Nei, poenget var at om folk skal smugle bomber eller andre ting ombord på flyet så må de uansett gjennom innsjekking og sikkerhetskontroll på flyplassen før de kommer ombord på flyet og dermed er sikkerheten på flyplassene nødvendig. Man komme ikke ombor på et fly uten å gjøre det via flyplassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...