Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HD 6950: Vifte kjører konstant på 100%, lar seg ikke regulere

Anbefalte innlegg

Hei på dere!

Mange års leser, men bare 2 gangs poster her.

Jeg har følgende system:

HK: EVGA 680i LT

CPU: [email protected] (vanligvis OC til 3.4)

PSU: Mist 500w

GFX: 8800 GTS (fikk det nylig av en venn da mitt 8800GTX tok kvelden etter mange års bruk)

RAM: 4GB Corsair Dominator PC6400

Da det er på høy tid med ny maskin ville jeg begynne med å kjøpe et gfx kort, da jeg helst vil vente med HK og CPU (og resten)til LGA 2011. Så jeg kjøpte et PowerColor Radeon HD 6950 fra Komplett da det var på tilbud nylig.

Problemet er altså med det nye HD 6950 kortet:

Kortet kjører viftehastighet på full guffe, og det regulerer ikke seg selv og det lar seg ikke regulere i CCC heller. Allerede ved oppstart/boot er viftehastigheten på fullt (5500+ rpm)

Jeg har avinstallert alle gamle drivere (båre i kontrollpanelet og ved driversweeper). Jeg har nyeste drivere både til gfx (10.12a hotfix) og til hk (versjon 15.51). Kortet kjører på stock, og orginal bios. Jeg skulle gjerne lagt ved noen screen shots, men kortet bråker så mye at jeg ikke orket, det er som å ha 3 støvsugere på i samme rom. Men CCC viste gpu temp på ca 30C idle og viftehastighet på rundt 35%, GPU-z viste det samme, men merkelig nok viste GPU-z viftehastighet på 5500+ rpm samtidig som hastigheten var satt til rundt 35%. Om jeg forsøkte å regulere viftehastigheten til la oss si 20% manuellt skjedde heller ingen ting.

Da jeg lurte på om det kunne være min maskin, teste jeg også dette i min bror sin maskin:

HK: Gigabyte GA-X58A-UD3R

CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930

PSU: Chieftec Super Series 650W PSU

GFX: XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5

RAM: 6GB Corsair PC3-10600

Resultatet her var det samme, allerede ved oppstart/boot er det maksimalt guff på gfx viften.

Er det bare å sende kortet inn på reklamasjon, eller er det noe jeg gjør galt her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...