Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bedre å røyke og å trene kondisjon, enn å ikke gjøre noen av delene? (for kondisjonen)

Sitronsaft

25 stemmer

1. 1. Hva er best for kondisjonen?

• Røyke OG trene kondisjon
      15
    • Verken røyke eller trene kondisjon
      10

Anbefalte innlegg

Sitter her og har en diskusjon med en kompis, om nettopp dette. Jeg er ikke lege, og har ingenting som minner om en medisinsk utdannelse. Men jeg mener å ha hørt at det er bedre å røyke og å trene kondisjon, enn å ikke gjøre noen av delene. Dette synes jeg også høres litt fornuftig ut. Kompisen min er uenig. Han mener det hadde vært bedre å sitte inne, enn å røyke og trene.

Jeg tror det kommer helt an på hvor mye man røyker, og hvor mye man trener. Og det er så klart mange ting som påvirkes, ikke bare ett målbart element. F.eks. forbedres ikke munnhygiene noe særlig av kondisjonstrening, men den blir merkbart dårligere av røyking, osv osv.

Hva mener dere? Røyke OG trene, eller sitte inne foran dataskjermen? Som MAL kan vi jo si at man røyker ca. én pakke i uken, og trener kondisjon tre ganger i uken, intervalltrening/30min langkjøring, noe slikt. For moro skyld har jeg laget avstemning.

EDIT: Jeg har valgt å gjøre spørsmålet litt mindre, og spør nå kun om kondisjonen. Ettersom både røyking og trening kan gi bedre psykisk helse, og siden det er så uendelig mange andre faktorer som både blir påvirket likt og ulikt, ser jeg at dette ble nødvendig. Men si gjerne hva du synes er best for helsen som helhet også.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett at begge spiser noenlunde sunt, holder en riktig vekt, er i regelmessig bevegelse (men ikke direkte trening) og ellers god livsstil, holder jeg en knapp på "ikke røykeren".

Han/hun er muligens ikke den raskeste på 2000 meteren av de to, men vil generelt sett ha en bedre fysisk totaltilstand.

Ser nå totalt bort fra genetiske forskjeller.

Endret av Thorsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
De fleste var klar over de små ulempene, for eksempel dårlig ånde, gule fingrer og tenner, tidlig aldrende hud og dårlig kondisjon. Men forskningen de siste årene har vist de virkelige helsefarene med røyking. Svulster, dårlig blodsirkulasjon, astma og diverse lungesykdommer er noen av dem. En annen sykdom som kommer av røyking, er KOLS. Den gjør at lungene ikke har noen kapasitet i det hele tatt. Man har ingen utholdenhet og orker rett og slett ingenting og man blir aldri kvitt KOLS.

http://www.daria.no/skole/?tekst=8002

Jeg stemte ikke-røykeren.

Lenke til kommentar

Preben Elkjær, en meget kjent dansk fotballspiller, var en notorisk røyker. I pausene og oppvarmingen røyket ble han ofte observert røykende. Jeg har hørt at han røyket så mye som 40 om dagen, mens han var en aktiv fotballspiller. Det finnes også flere kjente idrettstjerner som røyker, så jeg vil tro at det er bedre å røyke og samtidig trene, enn å ikke gjøre noe.

Lenke til kommentar

Preben Elkjær, en meget kjent dansk fotballspiller, var en notorisk røyker. I pausene og oppvarmingen røyket ble han ofte observert røykende. Jeg har hørt at han røyket så mye som 40 om dagen, mens han var en aktiv fotballspiller. Det finnes også flere kjente idrettstjerner som røyker, så jeg vil tro at det er bedre å røyke og samtidig trene, enn å ikke gjøre noe.

Men her snakker en intens trening

Det er klart at er en som trener mye og røyker i bedre form enn en som bare sitter fremfor TVen med chips, burger og cola, men det blir en litt "unfair" sammenligning synes dere ikke ?

Lenke til kommentar

Som Kris får frem ved sitatet sitt, burde man under ingen omstendigheter røyke, da dette har så utrolig mange flere negative sider enn bare dårligere kondisjon.

Men hva selve (og kun) kondisjonen angår, tror dere det går litt "opp i opp" om man trener kondisjon og røyker, eller vil man få bedre/dårligere kondisjon? Det er egentlig det jeg spør om i førstepost. I tilfelle hvor mye må man røyke/trene for at det går "opp i opp"? Om det ikke er forsket på det, er det så klart umulig å si..

Angående fotballspilleren: greit nok, han klarte å gjøre begge deler. Men tenk hvilken sinnsykt mye bedre kondisjon han hadde hatt om han ikke hadde røykt. Alt er jo relativt.

For å tippe: Jeg vil tro at om man trener kondisjon regelmessig, og festrøyker (kanskje én 20-pakning røyk i måneden, gjennomsnittlig), vil dette gi økt kondisjon, og en bedre helse kontra det å aldri røyke, og aldri trene. Røyker man fast, kanskje en pakke for dagen eller bare en pakke i uken, vil dette ha ganske negativ effekt på helsen, om man trener eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...