Gå til innhold

Hvilke lover og regler må jeg forholde meg til ute i naturen?

Fix92

Anbefalte innlegg

Heisan. Jeg har veldig lyst til å begynne å gå mer i skog og fjell. Gjerne slå opp telt og overnatte også.

Men jeg lurer på om det er noen spesielle lover og regler jeg må forholde meg til for å få gjøre dette?

Kan jeg slå opp telt hvor jeg vil?

Kan jeg bare hogge meg et tre og gjøre bål av det, eller må jeg ha spesiell tillatelse for dette?

Evt. hvor kan jeg finne en oversikt over disse reglene?

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Allemannsretten er en fin greie og ikke alle land har vel et så godt lovverk som i Norge:

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=5

Siterer bare:

Telting

Det er tillatt å sette opp telt i utmark, men det må ikke skje nær bebodd hus eller hytte at det forstyrrer beboernes fred. Avstanden må under enhver omstendighet være minst 150 meter. Kravet om at huset skal være bebodd innebærer f.eks. at et tomt sommerhus ikke har avstandsbeskyttelse mot telting.

http://www.aktivioslo.no/allemannsretten.php

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ser du har fått noen bra svar tidligere. Skal bare nevne, at det er et gennerelt bålforbud om sommeren, fra 1.April og til utpå høsten (hukser ikke datoen). Det finnes en egen forskrift på området og lokale brannmyndigheter, kan ha spessiele regler. Sjekk lokalt, i aktuell kommune.

Men det virker ikke som om du er så erfaren i utmarka og med friluftsliv. Det er mye du bør ta hensyn til, hvis du skal ha bra turer. Tror du skal lese en annen "tråd" (også under Jakt og fiske) se: "Hva trenger jeg på en campingtur". Dette gjaldt en, som skulle på en 3 dagers tur i et lokalt skogsområde.

Endret av geco5
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...