Gå til innhold

Hvilke karaktere som gjelder

handsiper

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

De karakterene som kommer på vitnemålet som teller er alle avsluttende fellesfag og alle programfag:

Disse fagene havner på vitnemålet dersom forumet har riktig:

VG3:

- Norsk (skriver over VG1 og VG2)

- Naturfag (del 2)

- Gym (skriver over VG1 og VG2)

- Matematikk (skriver over VG1 dersom du tar f eks 1P+2P ellers får du 2 separate karakterer)

- Historie

- Selvvalgt programfag

VG2:

- Samfunnsfag

- Engelsk (skriver over VG1)

- Alle yrkesrelaterte programfag

- evt Vanlige programfag (Kjemi 2, osv)

VG1:

- Naturfag (del 1)

- Matematikk* (gjelder bare dersom du skifter matematikk f eks. 1P+2T eller omvendt)

- Alle yrkesrelaterte programfag

- evt Vanlige programfag (Kjemi 1, osv)

Kjemi var bare et eksempel, jeg vet at på TIP så kan man få Kjemi 1 på yrkesfag selv om det er vanlig på studiespesialisering.

Edit: Rettet på en feil.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Naturfag fra påbygg erstatter ikke den karakteren man har med seg fra VG1. Begge to kommer på vitnemålet. Dersom man har f.eks. teoretisk matematikk på VG1 og praktisk på påbygg, så vil begge komme med. Jeg regner med at hvis man har praktisk og praktisk, eller teoretisk og teoretisk, så vil det kun være den siste som teller, uten at jeg skal si det sikkert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Naturfag fra påbygg erstatter ikke den karakteren man har med seg fra VG1. Begge to kommer på vitnemålet. Dersom man har f.eks. teoretisk matematikk på VG1 og praktisk på påbygg, så vil begge komme med. Jeg regner med at hvis man har praktisk og praktisk, eller teoretisk og teoretisk, så vil det kun være den siste som teller, uten at jeg skal si det sikkert.

Er du sikker på dette? jeg blir glad hvis det stemmer fordi da får jeg med meg karakter 5 som jeg fikk i VG1 naturfag, men det blir litt dumt at jeg får min P1 matte karakter på 4 på mitt påbygg vitnemål fordi jeg har T2 matematikk på allmenn påbygg.

Burde jeg ta 1P privatist eksamen slik at jeg får en t topp karakter her? en annen løsning er den at jeg skal ta 1T som privatist på Akademiet med klasse undervisning hvis jeg får 5 på dette kan jeg da overskrive P1 matte karakteren fra VG1? med min karakter på 1T fra Akademiet?

Lenke til kommentar

Jeg gikk yrkesfag og påbygg selv, og fikk begge naturfagskrakterene på vitnemålet. I tillegg kom tre mattefag: teoretisk matte fra VG1 yrkesfag, praktisk matte fra påbygg og R1.

Jeg vil anta at du kan få teoretisk matte på vitnemålet i stedet for praktisk hvis du gjør det slik, men jeg skal ikke si noe sikkert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg gikk yrkesfag og påbygg selv, og fikk begge naturfagskrakterene på vitnemålet. I tillegg kom tre mattefag: teoretisk matte fra VG1 yrkesfag, praktisk matte fra påbygg og R1.

Jeg vil anta at du kan få teoretisk matte på vitnemålet i stedet for praktisk hvis du gjør det slik, men jeg skal ikke si noe sikkert.

Hvis du har fått disse karakterene så er det sikkert en selvfølge at det vil nok gjelde meg også. Hva skal jeg gjøre angående matten?

Ta 1P opp til privatist eksamen og få topp karakter eller overføre min 1T fra Akademiet til mitt påbygg vitnemål slik at 1T og 1P karakterene forsvinner ettersom 2T er det avsluttende matte faget.

Hva anbefaler du?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg ville nok tatt opp 1P og droppet 1T. Grunnen til at jeg tok praktisk matematikk tredje året var fordi de ikke hadde teoretisk, og jeg fikk ikke fritak selv om jeg tok R1 samtidig. Det var noen kjedelige timer, men en gratis sekser er jo ikke å forakte. :whistle:

Jeg skal ta 1T uansett for å forsterke min kunnskap i T matte ettersom jeg har valgt en handycapped vei å ga 1P + 2T og da er jeg lit svak i faget føler jeg.

Hvis jeg tar 1P på privatist eksamen da forbedres karakteren og jeg får beholde den og en flott 5 eller 6 er jo bare bra å ha på vitnemålet.

Hvis jeg overfører 1T karakteren så vil den overskrive 1P karakteren og den vil så bli overskrevet av 2T på allmenn påbygg og da sitter jeg igjen med ingenting bortsett fra matematikk karakteren fra allmenn påbygg.

Så valget er som følger: 1) forbedre karakteren eller 2) fjerne karakteren permanent. Alternativ 1 er bedre ettersom det vil løfte snittet opp, mens alternativ 2 fjerner karakteren som en variabel.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...