Zeph Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10013156 Hundre fargerike elggevirer skal henges opp på trærne for å forhindre dødsulykker på riksvei 3 gjennom Hedmark.[...] Håpet er at elggevirene, som vil bli hengt opp i løpet av våren, skal gjøre bilistene mer våkne og oppmerksomme når de kjører langs den ulykkesbelastede veien - og at færre liv skal gå tapt. Vil dette hjelpe med å halde folk vakne? Er denne strekningen ekstra utsatt med tanke på førarar som sovnar bak rattet? Eg såg ikkje noko oversikt over årsakene til ulykkene. Det skal visstnok gjere føraren meir oppmerksam på elg og, men det kan vel tvert imot ha motsatt effekt. Ser du gevir over alt kan sjansen for å sjå eit ekte være mindre. Sånn eg oppfatta artikkelen vil dei ikkje stå like tett som på biletet. Ein million kroner er kanskje ikkje den store summen i det budsjettet, men det verkar snodig. Om det fungerer er jo det vel og bra. Den estetiske verdien kan vel diskuterast. Endret 12. januar 2011 av Zeph Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) Er vel meningen at de som skulle være litt uforsiktig med motorsykkelen sin skal bli spiddet fast til treet av det der greia slik at andre kan se det og bli mer oppmerksom av det.. Tross alt bedre at de gjør nytte fremfor å havne 30 meter inn i skogen hvor ingen kan se dem.. (.. NOT) Hadde sikkert vært bedre at staten kjøpte alle bilvrakene i hver enste kollisjon og lot dem stå på utstilling langs veien. Endret 12. januar 2011 av gxi Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Det skal visstnok gjere føraren meir oppmerksam på elg og, men det kan vel tvert imot ha motsatt effekt. Ser du gevir over alt kan sjansen for å sjå eit ekte være mindre. Sånn eg oppfatta artikkelen vil dei ikkje stå like tett som på biletet. Jeg vet ikke med deg, men dersom jeg ser et grønt, rosa eller blått gevir, tror jeg ikke at jeg ser en elg... Ellers lurer jeg fælt på den vitenskapelige sammenhengen mellom fargerike gevir og økt trafikksikkerhet. 1 Lenke til kommentar
Solid Snail Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Jeg ville blitt skremt til døde hvis jeg så det der i middle of nowhere midt på natten! Aliens ville vært første tanke Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Det er det mest idiotiske jeg har sett på lenge, å bruke så mye penger på noe slikt virker helt tragisk... Hadde jeg kjørt på den strekningen så ville jeg heller blitt litt forstyrret av å se farget elggevir på trærene at jeg hadde kanskje tatt blikket vekk fra veien. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Det bunner vel ut i at endringer i terrenget rundt oss gjør kjøringen mindre monoton, og at man derfor skal bli mer våken og dermed mer oppmerksom. Jeg fortår tanken bak revirene, men jeg er usikker på om det er rett virkemiddelbruk for å bryte opp på en "kjedelig" vegstrekning. Edit: Prisen er forøvrig lav, og prosjektet har tjent seg selv inn om man får hindret en alvorlig ulykke på strekningen. Endret 13. januar 2011 av Sovehest Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Som andre sier skjønner jeg noe av poenget men til 1 million er det ikke verdt det. Det er alt for mye penger i forhold til hva man får igjen for det. Har sett andre plasser hvor de har hengt opp vanlige runde reflekser i snor i trærne ved veien så det går an å gjøre det mye billigere i alle fall. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Har sett andre plasser hvor de har hengt opp vanlige runde reflekser i snor i trærne ved veien så det går an å gjøre det mye billigere i alle fall. Dette er ikke Statens Vegvesen som gjør, det er beboere og andre privatpersoner som tror at ved å henge opp reflekser så øker de sikkerheten fordi "elgen blir redd".. Faktum er at SVV har prøvestreking(er) på dette konseptet, bare at de bruker speil, ikke reflekser. Forskjellene er veldig store, men det tror jeg ikke veldig mange er klar over: Speil reflekterer lys i en vinkel slik at lys som treffer fra veien reflekteres inn i skogen. Reflekser derimot reflekterer lyset direkte tilbake i samme retning som det komemr fra, dvs. at for disse beboerene som kjører sin egen bil forbi vil det se "blinkende og farlig" ut, men i virkeligheten vil ikke dette ha effekt innover skogen. Resultatet er at elg som evt. befinner seg på veien vil bli skremt av disse og går langs veien fremfor inn i skogen, dersom konseptet fungerer. Speilene til SVV er mer eller mindre usynlig for kjørende. Jeg har ofte sett elg i skogen fra lang avstand fordi mine lys reflekterer et tydelig gult lys fra øyet til elgen. Dette har gjort at jeg minst et par ganger har rukket å bremse ned i tide for elgen rett ved veien. Desverre er det vist noen som nå om dagen har begynt å henge opp gule reflekser, noe som gjør at denne metoden å se elg på er ubrukelig. Disse blikende refleksene har også den effekten at det er umulig å se forbi dem. Dem blender og lager bevegelse som gjør det umulig å se evt. andre bevegelser som er i skogkanten. Er det elg der, så er det lite sansynlig at man ser dem. Enda en effekt er at det gjør reflekser ubrukelig som noe for å gjøre folk synlig. Man klarer ikke å skille refleksene hengende i skogkanten fra reflekser fra folk som går på veien på lang avstand. Dette gjør at sikkerheten for gående langs veien blir kraftig redusert. De som driver med dette kan ryke og reise. Jeg ønsker SVV sine speil velkommen dersom det viser seg at de fungerer, men IKKE reflekser! Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Hehe, ja, har også hørt at refleksene liksom skal skremme elgen men akkurat det har jeg aldri trodd noe på og ikke tenkt noe videre over teoretisk slik som du har Har heldigvis ikke problemer med å skille personer med refleks og refleks i trær der hvor jeg ferdes da disse refleksene henger ganske langt inn i skogen bort fra veien. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Problemet med å skille refleks i skogen fra "gående reflekser" kommer når disse står på en lang rettstrekning og man får biler i mot. Da kan refleksene fra en gående være nok til å se vedkommende før en må slå av sine fjernlys. Henger det drøssevis av reflekser fra alle greiner i skogkanten langs veien så vil man ikke klare å skille dem før man kommer veldig nært. Her rundt Bodø har det tatt virkelig av med å henge opp slike reflekser. Det startet med et par strekninger der det er langt mellom vei og skog, men nå henger dem ganske enkelt overalt. Lange strekninger og igjennom svinger. Gjerne i flere forskjellige farger. Noen henger langt fra veien, mens andre henger helt oppi veikanten. De er konsentrert rundt der det bor folk, så regner med det er lokalboende som har lekt seg. Hver vinter og høst kommer det nye, og det blir tettere der de har vært før. Det må også være noen som fjerner dem, fordi det forsvinner endel iløpet av året, men blir erstattet før eller senere. Lurer på hvem som egentlig betaler for dem. De som henger dem opp må jo enten drive innsamling ellers så er det reklamemateriell fra jobben. Endret 13. januar 2011 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå