sakke Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Jeg skal være nettverksansvarlig på et lan nå til helgen med i underkant av 100 deltakere Det ligger ikke mye i jobbe utenom å koble opp og rigge i et så lite lan - men jeg er lei av at folk sitter å tar så jæveli med kapasitet - laste ned kan de hjemme. Hvordan blokkerer jeg torrent-nedlastninger på en switch? Lenke til kommentar
empetre Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Sperr portene til ulike nedlastningsprogrammer. Søk på google, så finner du nok disse portene. For lat til å gjøre selv Lykke til på LAN-et! Lenke til kommentar
sakke Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2011 Sperr portene til ulike nedlastningsprogrammer. Søk på google, så finner du nok disse portene. For lat til å gjøre selv Lykke til på LAN-et! Om jeg blokker alle porter risikerer jeg å blokkere for steam brukere ol. Dessuten kan man bare skifte port i utorrent Lenke til kommentar
Hole Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Enklest for deg er nok å bare gå ut med at det ikke er lov å benytte seg av torrent på dette LANet. Dersom de ikke følger denne regelen, blir de utestengt fra Internet, og har kun tilgang til LAN. Eventuelt at de mister tilgangen der også, eller blir kastet ut. Om noen likevel vil prøve seg, får du følge med i brannmuren/routeren hvem det er som spiser linjen. Så kan du sjekke antall tilkoblinger denne brukeren benytter seg av. Dersom han har 50 tilkoblinger på port xxxxx mot flere IP-addresser i forskjellige land, kan man nok ganske sikkert anta at her er det torrent på gang. Eventuelt benytte QoS, og sørge for at en person ikke kan bruke mer enn x kB/s ut mot Internet. Lenke til kommentar
sakke Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 Enklest for deg er nok å bare gå ut med at det ikke er lov å benytte seg av torrent på dette LANet. Dersom de ikke følger denne regelen, blir de utestengt fra Internet, og har kun tilgang til LAN. Eventuelt at de mister tilgangen der også, eller blir kastet ut. Om noen likevel vil prøve seg, får du følge med i brannmuren/routeren hvem det er som spiser linjen. Så kan du sjekke antall tilkoblinger denne brukeren benytter seg av. Dersom han har 50 tilkoblinger på port xxxxx mot flere IP-addresser i forskjellige land, kan man nok ganske sikkert anta at her er det torrent på gang. Eventuelt benytte QoS, og sørge for at en person ikke kan bruke mer enn x kB/s ut mot Internet. vi sier dette hvert år, men folk respekterer reglene. Ettersom vi er et lite lan vill vi heller ikke hive ut folk, da ville vi ikke blitt særlig populære. Hvordan stenger jeg internet for kun en bruker? IP på en pc skifter jo i løpet av et viss tidsrom. Hva er QoS og hvordan setter jeg en en grense på nedhastighet? Jeg vill tillate nedlastning via lokal fordi vi kommer til å ha en hub oppe Lenke til kommentar
Hole Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Spørs jo på utstyret du har. Kan bruke en PC med to nettverkskort som brannmur/router. Installere en eller annen form for Linux/UNIX på denne. Sette opp DHCP/DNS og konfigurere brannmur. Da kan du få full kontroll over all trafikk inn og ut, og blokkere det du føler for. Løsning på at IP skifter, kan være å sette i DHCP at den alltid skal gi samme IP hver gang til PCen som spør. Du kan blokkere en person i brannmuren enten med IP, MAC-addresse eller hostname. Selfølgelig mulig for brukeren å komme rundt alt dette, men er ikke alle som har sånne kunnskaper. Nå kan det hende det blir litt kort tid å lære seg dette til helgen, men kan jo alltids være mulig at det finnest lignende muligheter i utstyret du har. QoS kan man enkelt si er en protokoll for prioritering av trafikk. F.eks. at WoW skal ha 1. prioritet, så torrentbrukere ikke ødelegger for de. Eller som sagt, at man gir brukerne som bruker lite trafikk høyere prioritet enn de som bruker mye. Eller sette en grense for at en bruker kun kan bruke så masse trafikk, og ikke mer. Mange muligheter. Men som sagt, kan nok være litt masse å sette seg inn i på så kort tid. Endret 13. januar 2011 av Hole Lenke til kommentar
sakke Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 Spørs jo på utstyret du har. Kan bruke en PC med to nettverkskort som brannmur/router. Installere en eller annen form for Linux/UNIX på denne. Sette opp DHCP/DNS og konfigurere brannmur. Da kan du få full kontroll over all trafikk inn og ut, og blokkere det du føler for. Løsning på at IP skifter, kan være å sette i DHCP at den alltid skal gi samme IP hver gang til PCen som spør. Du kan blokkere en person i brannmuren enten med IP, MAC-addresse eller hostname. Selfølgelig mulig for brukeren å komme rundt alt dette, men er ikke alle som har sånne kunnskaper. Nå kan det hende det blir litt kort tid å lære seg dette til helgen, men kan jo alltids være mulig at det finnest lignende muligheter i utstyret du har. QoS kan man enkelt si er en protokoll for prioritering av trafikk. F.eks. at WoW skal ha 1. prioritet, så torrentbrukere ikke ødelegger for de. Eller som sagt, at man gir brukerne som bruker lite trafikk høyere prioritet enn de som bruker mye. Eller sette en grense for at en bruker kun kan bruke så masse trafikk, og ikke mer. Mange muligheter. Men som sagt, kan nok være litt masse å sette seg inn i på så kort tid. Jeg er usikker på ustyret men jeg har tenkt å sette opp dette kun på switchene krevet ikke bruker. Det er snakk om 4-7 switcher. Jeg har ikkke tid til å sette opp linux nå. Er QoS vanlig på switcher? kan jeg ev. bare blokkere .torrent filer og mange torrentnettsider - vet det er mange måter å komme rundt dette-men som du sier, ikke alle har kunnskapen til dette. Lenke til kommentar
sakke Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 Spørs jo på utstyret du har. Kan bruke en PC med to nettverkskort som brannmur/router. Installere en eller annen form for Linux/UNIX på denne. Sette opp DHCP/DNS og konfigurere brannmur. Da kan du få full kontroll over all trafikk inn og ut, og blokkere det du føler for. Løsning på at IP skifter, kan være å sette i DHCP at den alltid skal gi samme IP hver gang til PCen som spør. Du kan blokkere en person i brannmuren enten med IP, MAC-addresse eller hostname. Selfølgelig mulig for brukeren å komme rundt alt dette, men er ikke alle som har sånne kunnskaper. Nå kan det hende det blir litt kort tid å lære seg dette til helgen, men kan jo alltids være mulig at det finnest lignende muligheter i utstyret du har. QoS kan man enkelt si er en protokoll for prioritering av trafikk. F.eks. at WoW skal ha 1. prioritet, så torrentbrukere ikke ødelegger for de. Eller som sagt, at man gir brukerne som bruker lite trafikk høyere prioritet enn de som bruker mye. Eller sette en grense for at en bruker kun kan bruke så masse trafikk, og ikke mer. Mange muligheter. Men som sagt, kan nok være litt masse å sette seg inn i på så kort tid. Jeg er usikker på ustyret men jeg har tenkt å sette opp dette kun på switchene krevet ikke bruker. Det er snakk om 4-7 switcher. Jeg har ikkke tid til å sette opp linux nå. Er QoS vanlig på switcher? kan jeg ev. bare blokkere .torrent filer og mange torrentnettsider - vet det er mange måter å komme rundt dette-men som du sier, ikke alle har kunnskapen til dette. Lenke til kommentar
Hole Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Switcher er vanligvis ikke laget med muligheter til å blokkere ting på denne måten. Det er jobben til routeren eller brannmuren. Dumme switcher kan selfølgelig ikke dette. Manageable switcher kan støtte QoS, men du mangler nok en del muligheter der. Lenke til kommentar
sakke Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 Switcher er vanligvis ikke laget med muligheter til å blokkere ting på denne måten. Det er jobben til routeren eller brannmuren. Dumme switcher kan selfølgelig ikke dette. Manageable switcher kan støtte QoS, men du mangler nok en del muligheter der. Fant ut dette i går kveld da jeg prøvde å få tilgang på switchene. Problemet nå er at jeg måtte blokkert nedlastning for alle, noe jeg ikke ønsket. Vi i crewet har bestemt oss for å vente og se. Dersom folk får problemer med nettet går vi rundt å truer med å ta nettet til de som sitter å laster ned - rett og slett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå