Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan senke tempraturen på varmtvannet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nå spørs hvilken type beholder du har. Det kan være det er en luke som kan skrues opp og det er det mulig du kan stille temperaturen med et skrujern. Noen nyere typer har oppå berederen en mulighet til å stille, dette da i mindre mengder enn hvis du skrur av lokket.

Lenke til kommentar

Er vel kjent at man ikke garanterer at legionella bakterien dør før du når 70 grader. Du må også tenke over at termostater aldri er 100% riktige, samt at vanligvis står termostaten noe nær varmeelementet.

Det er også andre bakterier og muggsopp osv som kan blomstre opp i en bereder med for lav temp.

Hvor mye har du blitt fortalt at du sparer på å senke temp til 65 grader?

Lenke til kommentar

Det er ikke bare sparing av strøm og penger som kan være grunn til å senke tempen på varmtvannet, men også for å unngå at man brenner seg når man skal vaske hendene dersom spaken på krana står ørlite for langt til venstre. Her i huset er det så høy temp på varmtvannet at termostatbatteriet i dusjen ikke takler det, det må skrues langt under 37-graders markeringen før det er trygt å gå i dusjen.

Lenke til kommentar

Her i huset er det så høy temp på varmtvannet at termostatbatteriet i dusjen ikke takler det, det må skrues langt under 37-graders markeringen før det er trygt å gå i dusjen.

Noe som også kan være slurv av rørlegger som justerte batteriet, etter montering.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare sparing av strøm og penger som kan være grunn til å senke tempen på varmtvannet, men også for å unngå at man brenner seg

Av det jeg har sett av tanker blir temperaturen på varmtvannet justert med en ventil på toppen av tanken, tilfører kaldtvann slik at man kan senke tempen på varmtvannet ut av tanken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tror nok alle tanker produsert de siste 20-25 årene har justerbar innblanding av kaldtvann i det varme vannet før det sendes til tappepunkt, enten på toppen eller på siden av tanken. Da kan man beholde høy temp i tanken, og samtidig unngå skålding. Da går man ikke så snart tomt for varmtvann til dusj/bad heller.

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle fungerte det flott å skru på en knott med + og - på på rørene på toppen av tanken. Den satt litt hardt til å begynne med, men så hørte jeg et knepp, og nå lar den seg justere. (Jeg prøvde denne også for et år siden da vi flyttet inn, men turte ikke ta hardt nok i, før jeg hadde lest i de to forrige innleggene at den er beregnet til å blande inn kaldvann i tappevannet.)

Og i morges var temperaturen i dusjen og vasken helt fin og lettere å dosere. En annen løsning enn den trådstarter valgte, nå har jeg fortsatt 75 grader i tanken, men muligens legionellafarlig temperatur i rørene fra tanken til dusj og vaskene på kjøkken og bad?

Lenke til kommentar

Og der står bl.a:

Spørsmål: Hva kan jeg gjøre selv i egen bolig?

Svar: Man bør sørge for at temperaturen i varmtvannsledningene holder seg over 60 grader, og at temperaturen i berederen er minst 70 grader. Dersom man i tillegg spyler igjennom dusjen med 70 graders vann i 5 minutter 4 ganger i året, og lar bare varmt vann renne igjennom regelmessig, er man godt sikret mot legionellasmitte. At temperaturen er høy nok kan enkelt sjekkes med et termometer. Dusjhoder og slanger kan evt. også behandles med husholdningsklorin. Det er lurt å foreta behandlingen før man tar dusjene i bruk etter en ferie. Boblebad bør behandles med husholdningsklorin månedlig.

Altså bør jeg finne et steketermometer eller noe og se om tappevannet kommer opp i 60 grader eller mer når spaken på vasken står helt til venstre, samt å skru knotten på varmtvannstanken tilbake til der den stod fire ganger i året og tappe fem minutter, og bløtlegge dusjhodet i klorin en gang i blant.

Takk, stadig noe nytt å lære.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tror nok dette er skrevet for den lille promillen av befolkningen som er ekstremt bekymret for dette. Selv passer jeg på at temp i tanken står på over 70, og tapper ut "bunnfallet" i tanken gjennom overtrykksventilen ca en gang i året.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg skulle ha stiøt temperaturen opp, er en knott jeg skal skru/vri på, men er usikker på hvilken vei. Tror ikke det står noe merkning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg endret temperaturen på samme måte som trådstarter beskrev. Måtte skru løs et lokk og under der var det bare å stille med en skrutrekker.

Endret temperaturen fra 75 grader til 65. Har hørt at det går fint med 65 grader, men at man absolutt ikke bør stille den under 60 grader nettopp pga. av faren med bakterie-oppblomstring.

Lenke til kommentar

Den beste løsningen er å stille på en kaldtvannsventil, dersom berederen har dette. Ikke bare pga legionellafare, men også fordi varmtvannstanken har større kapasitet enn dersom en stiller på termostaten.

En 100L tank som holder 95C og gir varmtvann med en temperatur på 60C gir mer vann enn en tank på 100L som holder 60C.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...