ilpostino Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Jeg vet at formlen =UKEDAG[<celle>, 2] returnerer hvilken ukedag det er i formatet 1-7. er det noen mulighet til å bruke denne slik at den undersøker en hel kolonne samtidig istedenfor å ta en og en celle? Jeg tenker her på noe ala =UKEDAG(A1:A99, 2) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Nei, ikke som jeg vet om i hvert fall. Hvordan skulle den klart det? Svaret blir jo kun returnert i 1 celle, å ha f.eks 50 ukedager klemt sammen inn i en celle høres veldig upraktisk ut. Om du sier hva du er ute etter, så kanskje det er mulig å finne en fix løsning på det Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2011 jeg forklarte meg kanskje litt klønete ja jeg har en regnebok med et ark per måned og et 13. regneark som er "samleark" som høster inn informasjon fra de andre 12 sidene. i de 12 månedsarkene har jeg skrevet inn en dato i en egen kolonne og vet å bruke UKEDAG kan jeg finne ut hvilken ukedag de forskjellige datoene er. dette skal brukes for å lage en statistikk på hvilken ukedag ting har blitt registrert i månedsarkene. Jeg kunne sikkert lagt inn en eller annen utregning i hvert månedsark og funnet ut hvilken ukedag som var på hver linje og deretter summert dette fra samlearket ved å bruke ANTALL.HVIS men siden jeg har greid å samle alle andre formler i samlearket vil jeg aller helst ha dette i samlearket. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Kan du ikke lage ett lite eksempel—ark? Mye lettere å jobbe med Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2011 slenger det ut mens jeg er på jobben imorgen. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Hva skulle resultatet være hvis det stort sett er torsdager i cellene, men en og annen onsdag og ikke minst en feiende flott fredag eller to? Dette tror jeg ikke er veien å gå, hvorenn du har tenkt deg. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2011 jeg kom på idéen om å gjøre det fordi det kan være interesant å se hvilke dager jeg får flest henvendelser på jobben. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Aha. Nå er vi på det et generelt svar; Alle data i ett kjempestort ark, og Pivottabell som analyse. Ikke ett ark pr måned, alt i en bøtte, dvs ark. Deler man pr måned så har man fraskrevet seg muligheten til å dele pr prosjekt, pr ukedag, pr aktivitet, ... Ikke del. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Hva med å lage en makro som går gjennom alle områdene hvor disse datoene står, og som da summerer opp hvor mange det er av hver ukedag. for each x in område if weekday(x,vbmonday) = 1 then AntallMandager = AntallMandager + 1 if weekday(x,vbmonday) = 2 then AntallTirsdager = AntallTirsdager + 1 etc... next range(et_sted) = AntallMandager range(et_sted) = AntallTirsdager etc Det kunne vel fungere? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2011 makroer og pivot-tabeller er to ting jeg enda ikke har satt meg skikkelig inn i Excell. noen som har noe bra litteratur å anbefale? Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Litt om Pivot her http://www.ozgrid.com/Excel/excel-pivot-tables.htm Når det gjelder makroer, så er det sikkert mye fint å lese, men man lærer mye av å spille inn makroer når man gjør ting, samt google det som ikke kan spilles inn. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 vedlagt ligger Excel-filen jeg skal endre. Behandlede saker.zip Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Er dette en akseptabel løsning? Jeg la til et skjult ark som heter "Ukedager". Der hentet jeg ut ukedagen for hver dato for hver måned, også summeres disse opp på forsiden. Behandlede saker.zip Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Ser noen kom meg i forkjøpet, men kanskje jeg har en løsning du er mer fornøyd med? Behandlede saker.zip Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 beklager litt sen tilbakemelding men Bradbury lå nærmest den løsningen jeg hadde tenkt meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå