Gå til innhold

Kjøpe nett/mini/ PC, mindre en 11', erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hallais!

Dama vil kjøpe miniPC (til min frustrasjon, heller lagt i 2000,- og kjøpt en ca.13', menmen).

Det jeg ser er at hvis du ønsker å bruke <3500kr så må du faktisk godta å kjøpe PC med Intel Atom prosessor. Unnskyld meg, men hva i helvette?!

Men om jeg har forstått det riktig leveres den nye Samsung sin med dual core kjerne. Men her har jeg null erfaring. Og jeg har liten erfaring med "nyere" netbooks..

Noen som har erfaringer? Evt. komme med en anbefaling av en dugelig netbook.

Og nei, jeg forventer ikke en netbook som kjører Crysis, men jeg forventer en Netbook som ikke henger seg opp når du åpner en ny fane i firefox, fordi du har MS word oppe.

Og finnes det alternativ til W7 Starter? Unnskyld meg og unnskyld gjentagelse, men hva i helvette?! (og som nevnt er det dama som skal bruke den så å foreslå Linux blir irrasjonelt).

Unnskyld WoT,

-Eivind.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal bare poengtere noe, den samsungen har en dualcore atom prosessor, så du motsier deg selv der. :tease:

og ja det finnes alternativ til win7 men om det er noen bra alternativ er en helt annen sak(i teorien er alt fra win95-vista alternativer men ville ikke anbefalt noen av de)

Endret av Balli
Lenke til kommentar

skal bare poengtere noe, den samsungen har en dualcore atom prosessor, så du motsier deg selv der. :tease:

og ja det finnes alternativ til win7 men om det er noen bra alternativ er en helt annen sak(i teorien er alt fra win95-vista alternativer men ville ikke anbefalt noen av de)

Hæ?! Jeg sier jo jeg ser at Samsungen leveres med dualcore-kjerne og om noen har erfaringer med dette.

Alternativet er jo selvfølgelig WinXP, men blir så dumt å betale for Win7-starter forså å formatere å legge inn en pirat av XP...

Lenke til kommentar
Det jeg ser er at hvis du ønsker å bruke <3500kr så må du faktisk godta å kjøpe PC med Intel Atom prosessor. Unnskyld meg, men hva i helvette?!

det er riktig at det er en dual core prosessor i den du linket i, men det er en Intel atom dual core, altså det er fortsatt en atom prosessor. :tease:

Endret av Balli
Lenke til kommentar

det er riktig at det er en dual core prosessor i den du linket i, men det er en Intel atom dual core, altså det er fortsatt en atom prosessor. :tease:

Ja, selvfølgelig! Jeg presiserer jo at det er jo nærmest umulig å anskaffe en nettPC med noe annet en en ATOM-prosessor!!! (hvorfor i all verden ville jeg sagt det om jeg fant en SamsungPC med noe annet) MEN(!) at det er kommet en ATOM-prosessor med duokjerne i senere tid, og om noen har erfaring med den fordi jeg har bare erfaring (dårlige) med de tidligere enkjerneprosessene. Vil du ha det enda klarere?! Takker forøvrig for hjelpen.. Gud bedre.

Lenke til kommentar

Min personlige erfaring/mening er at den ekstra coren i en dual-core Atom er det som skal til for å gjøre den om fra et rent frustrasjonsobjekt til noe som faktisk kan brukes til ganske mye når en ikke har så voldsomme krav. Vi som til vanlig sitter på QuadCore maskiner med 8GB ram og SSD har nok litt høyere forventninger en de som er mest opptatt å faktisk komme seg inn på Facebook og få sett hva venninnen gjør nå. (Var jeg slem nå?)

Men 1024x600 - er jo en ren "straff" (igjen min personlige mening).

Jeg er litt fristet av denne: Samsung F310. (ikke at jeg har bruk for den til noe - men men)

Men 1366x768 blir sikkert litt smått på en 10.1" for mange.

Endret av kurtiaakre
Lenke til kommentar

Er den F310 jeg og har sett på, men komplett og mpx får den ikke inn før 20. Ser ut som multicom har den på lager..?

Så dobbeltkjernen gjør maskinen anvendelig gitt.. Hmm. Jeg får høre med fruen hvor stressa hun er på å få den i hus. Regner med hun ender opp med å vandre bort på elkjøp å la seg bli lurt og ikke høre på mine råd uansett.. :p

Lenke til kommentar

Jeg hører til den lille andelen som er meget godt fornøyd med små (og gamle) netbooks, men så har den (en liten) ssd disk og kjører linux også da, men openoffice og mange tabber i Opera går så det griner. Tilsammen har netbook'en kostet meg ca. 3k (oppdatert disk + ram). Og det er den definitivt verdt. Når det er sagt har fruen en 13" Macbook Air. Den er klart å foretrekke, også prisen tatt i betrakting. Hovedgrunnen er at mba'en er nesten like lett, men har veldig mye bedre skjerm med stor oppløsning (1440x900). Standard netbook oppløsning på 1024x600 er en større begrensning enn cpu etter mitt syn.

Lenke til kommentar

Nettopp - jeg klarte å overse den posten hvor du nevnte NF310.

Når det gjelder Multicom og lager/levering så er litt usikker på hva "tilgjengelig" kan bety.

Og etter å ha sett på prisingen på de forskjellige modellene så er jeg også forundret - F210 og NF310 koster det samme på på Elkjop.no

@krrm - enig med deg i at 1024x600 oppløsning er mer hinder en kraften i en 1-core Atom, til den typen lett bruk jeg tenker på å bruke en nettbok.

Lenke til kommentar

Har forsøkt å overtale ang. 13' men det er altså dessverre uinteressant.

Jeg tror nok skjermen på F310 er stor nok til at 1366x768 er behagelig å bruke.. Hadde jeg skulle hatt en nettbok så ville jeg nok venta på Fusion, men jeg har nok ikke siste ord..

Denne tråden skulle vise seg svært informativ! Takk! :)

Regner med hun/ vi blir å gå for denne (samsung NF210, da jeg antar det vil bli for lenge å vente på at NF310 med bedre skjermoppløsning kommer...

Forsett gjerne med innspill! :)

Lenke til kommentar

Som sagt: Jeg ville styrt unna Atom. De er TREGE, er alt for begrenset på mengde ram (installert og mulig oppgradering) og grafikken er så treg at selv youtube 480p i fullskjerm hakker hos meg. 1024x600 er også alt for lite og du får hverken HDMI eller DVI. Kun eldgamle VGA(D-sub) som industrien er enig i skal fases ut. Jeg kjøpte en av de få med 1280x720, men gleder meg til jeg får tak i en Fusion med 1366x768.

Fusion får Atom til å se ut som en Ford Fiesta 86-modell for å si det på bilspråket. Det er ingen grunn til å kjøpe en Ford fiesta 86 i dag, selv om den er fabrikkny og har normal garanti og reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Som sagt: Jeg ville styrt unna Atom. De er TREGE, er alt for begrenset på mengde ram (installert og mulig oppgradering) og grafikken er så treg at selv youtube 480p i fullskjerm hakker hos meg. 1024x600 er også alt for lite og du får hverken HDMI eller DVI. Kun eldgamle VGA(D-sub) som industrien er enig i skal fases ut. Jeg kjøpte en av de få med 1280x720, men gleder meg til jeg får tak i en Fusion med 1366x768.

Fusion får Atom til å se ut som en Ford Fiesta 86-modell for å si det på bilspråket. Det er ingen grunn til å kjøpe en Ford fiesta 86 i dag, selv om den er fabrikkny og har normal garanti og reklamasjonsrett.

Det er såpass negativt ja.. HerreGud.

Men du vet ikke når, ganske nøyaktig, NettPC-er med Fusion-kjerne kommer på markedet? Og hva de evt. blir å koste?

Lenke til kommentar

De er allerede lansert (6. januar). Jeg tok et søk i prisguiden og fant ingen per i dag, men de er garantert like rundt hjørnet. Jeg tipper det er en fin liste med Fusion-maskiner tilgjengelig i Norge før Januar er over. Prismessig virker det svært lovende. Amerikanske veiledende priser er helt ned til 199 $ (1500 kr) så jeg regner med priser her i landet fra ca 2000 kr.

Lenke til kommentar

Noe nytt på Fusion-fronten? Jeg ser at HP skal selge netbooks med Fusion-prosessorer, men for det første finner jeg ikke når de evt. lanseres i Norge, og for det andre liker jeg ikke HP (kan jo endre seg..)

Lurer på om noen har kommet over noen lanseringsdato for Netbooks i hvilken som helst modell med Fusion-kjerne her til lands..?

Hvis jeg ikke finner noe relevant ganske umiddelbart tror jeg at jeg blir å bestille denne..

Samsung NF310

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...