frikish Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Hei Som jeg skriver i tittelen har jeg klart å få er hardware problem i min 1 år gamle Macbook Pro 13" unibody 2009. Jeg har klart ved utskifting av HDD til SSD å rive en socket av kortet. Det er snakk om "bass/høytaler" socketen på hovedkortet. Dette er ikke så stort problem, det som er utfallet er at jeg bare har diskant lyd i macen min. Så jeg hørte med mitt lokale Eplehus, om det kunne billig repareres. Det kunne det ikke. Jeg må nemmelig bytte hovedkort. En pris på 10500,- Altså like mye som en helt ny Macbook Pro. Etter å ha hørt med noen venner om lodding har jeg funnet ut at å gjøre noe selv er det dummeste jeg kan gjøre. Det er nemmelig forskjell på hvilke loddetinn osv. Det jeg lurer på om det er noen som vet hvilken type loddetinn (lav, høy temp) det er loddet med i en Macbook Pro . Og om det er noen (i Trondheim) som muligens kan reparere ømfintlige datadeler. Det er jo ikke noe bigdeal egentlig. Men jeg vil gjerne at lyden ikke er borte Jeg så på ifixit etter erstattnings hovedkort, det koster $649.95 + $35 frakt. Noe som med moms blir litt i overkant av 5000,-. Så det å ta 10500,- er helt VILT! Det er denne kontakten det er snakk om. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Det burde være kurant å fikse for en som kan lodde. Det blir enklest hvis man velger å klippe av ledningene og lodde de rett på HK. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Om man har en spiss nok loddebolt kommer man til for å lodde hele kontakten fast. Vil anbefale å legge en liten dråpe lim under kontakten så den ikke er så lett å rive av igjen. Lenke til kommentar
frikish Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 Takker for svar... Skal se om det er noen som ta og lodde for meg. Angående det med limen Mr. A så tenkte jeg på det samme Da ligger jo socketen rett på stedet der den ble revet av. Vet noen av dere om det er lav temp loddetinn som er brukt på slik hardware? -Frikish Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Er vel heller høy temp loddeting etter hva jeg har erfart. Mener det er denne RoHS sertifiseringen som bestemmer at de skal ha så å så mye av de forskjellige stoffene i tinnet. Kan være en ide å få tak i en regulerbar loddebolt slik at du kan prøve deg fra på temperaturer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå