Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feil lys på xenon kit

_tHokA_

Anbefalte innlegg

Har hatt et "problem" med at den nye xenon pæra jeg kjøpte på nettet, som skulle være 6000k lyser mye gulere enn den andre jeg har på bilen som er 6000k.

Kan selve ballasten gjøre at pæra ikke lyser riktig? f.eks at ballasten begynner å bli ødelagt f.eks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har original xenon i min bil på nærlysene (d2s pærer) syntes de var rådyr de pærene. så jeg kjøpte på ebay. fin pris. så jeg satte i de nye pærene. begge funka men den ene var gul og den ene var blå. så helt mongo ut. og det var jo selvfølgeli dårligere lys i den ene da. og etter en uke så slo ikke den ene pære seg på. endte med at jeg måtte kjøpe nye pærer. betalte 700 kr pr pære :o 6000 kelvin. men da kjøpte jeg hos mekonomen. og de funka som det skal. såå, er nokk en grunn til at pærene koster litt. kjøp heller nye pærer en plass slik som mekonomen. da har du garanti for at de skal funke. funker de ikke kan du klage og få nye ;)

ja forresten. jeg mange ganger bestilt pærer fra http://www.powerbulbs.com/

og det er ikke noe ebay tull. men har bra priser iforhold til mekonomen og slikt. aldri hadd problemer med noen pærer når jeg har kjøpt hos powerbulbs. og de er seriøs. anbefaler å kjøpe der.

Lenke til kommentar

Ja, er mye billig dritt på ebay. Har 2-3 stk xenon pærer her hvor xenon glassrøret ikke står rett på sokkelen. Så brennpunktet ikke kommer ut av linsa. Gir utrolig dårlig lys

Men får nok se igjennom noen norske butikker, se om jeg finner noe med litt bedre kvalitet, og med garanti på at det er 6000k styrke (iallefall lik på begge sider)

Lenke til kommentar

ja forresten. jeg mange ganger bestilt pærer fra http://www.powerbulbs.com/

og det er ikke noe ebay tull.

Ebay tull? Du er kanskje ikke klar over at Powerbulbs har egen Ebay-butikk med et lite utvalg varer, til lavere priser enn i sin egen nettbutikk?

Dessuten har man jo 45 dagers kjøpsgaranti på Ebay.

Til deg _tHokA_ ville jeg kasta hele xenon kitet og heller investert i noen gode halogenpærer. Ca 140,- med frakt for et par Osram Nightbreaker Plus fra Powerbulbs Ebay-butikk. Ikke bare får du bedre lys, men dine medtrafikanter blir mer fornøyd også.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Verdt å merke seg med xenonpærer at man har ikke noen garantert lysfarge. Både lysfargen og lysstyrken endrer seg kontinuerlig igjennom pærens levetid. De starter ofte veldig blått i starten, går over mot gulaktig lys, og deretter mot lilla og evt. helt ut til rosa.

Det er også slik at xenongass gir kraftig blåaktig lys, nærmere 6000k i seg selv uten fargefilter, noe som vises i oppstart. Når kvikksølvet fordamper (som er det som gir kontinuerlig lys, gassen er bare for tenning og oppvarming) vil lyset gå over til å ligge på rundt 4000k.

Dette gjør at man kan verken avgjøre fargen eller lysstyrken til slike pærer før:

1) De er fullstendig oppvarmet (5 min)

2) De er fedig innkjørt (noen titalls timer lystid)

Og at kinapærer som koster 100kr pr. stykk er dårlig tror jeg kanskje de fleste kan være enig i. Jeg ville aldri puttet noe slik dritt inn i mine lykter i vertfall.

Det er også slik at når man putter xenonpærer i halogenlykter så har de en tendens til å blande lyset feil. Å få korrekt lysfarge fra en xenonpære krever korrekt blanding av lyset. Halogenlykter er laget for å favorisere enkelte deler av lyset pga glødetrådens karakteristikk. Halogenpærer produserer hvitt lys på midten av glødetråden og gult lys ytterst. Xenonpærer produserer blått lys rundt elektrodene og hvitt og gulaktig lys ellers, veldig enkelt forklart. Dette gjør at når man putter disse i halogenlykter ender man opp med omtrendt hva som helst fra helt blått lys til gult lys, gjerne flekker med gult lys, flekker med blått lys, osv. Strølyset er stort sett alltid veldig blått.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Leste førsteposten en gang til..

Du har altså byttet den ene pæra? Isåfall er det ikke rart at den ene er gulere enn den andre. Dette er helt normalt, og kommer av det jeg skrev i posten over, altså at pærene endrer farge over tid. Av denne grunn bør alltid slike pærer byttes parvis. Dette gjelder også dersom man putter inn en pære som er identisk av den andre.

Du kan evt. vente en periode og se. Etter noen timer driftstid vil den nye gradvis endre farge, og det er fullt mulig at den kan komme nærmere den andre pæra etterhvert.

Det er også verdt å merke seg at 6000k-pærer inneholder fargefilter. Det er fullt mulig at fargefiltrene i pærene ikke er 100% like, som da kan sørge for at den nye pæra ikke gir samme farge som den gamle. Disse pærene endrer farge såpass mye over tid at det vil ikke være mulig å gi et definitivt tall på fargen, så en 6000k kan likegodt på et tidspunkt egentlig være en 5500k eller andre veien.

Det er slik at det er ikke egentlig mulig å oppgi en fargetemperatur på slike pærer. Den er korrigert i forhold til en tabell som gir "nærmeste verdi". Siden fargetemperaturskalaen ikke inneholder alle farger vil det være slik at flere forskjellige farger kan matche til samme "nærmeste verdi". Fargetemperaturskalaen sier hvilken temperatur et metallisk objekt må ha for å avgi en bestemt farge. F.eks varmer man opp et metall til 2000 grader kelvin (= 1727 grader celcius) vil den avgi et lys med en farge som er 2000K. Dette vil starte på rødt, gå over til gult, så til blått, og fiolett, og ut. En rekke farger, bl.a grønntoner, vil aldri oppstå i denne skalaen, som da vil gjøre at innblanding av grønt lys ikke vil påvirke den oppgitte fargetemperaturen.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...