Torodd Andre Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Hei. Jeg har et par spørsmål jeg tenkte passet her. I 2007 kjøpte jeg meg en egen komponert pc på komplett.. Dette var første gang jeg satte sammen en i fra scratch og det kan hende at komponenter derfor ikke er opimal for hverandre. men slik er altså oppsettet: Apevia X-Infinity, Sort med Vindu, 2x80 mm Blå LED-Vifter (Uten Strømforsyning) XION Powersupply 500W, 140mm Blå LED Vifte, 2xSATA, ATX 2xPCI-E, 20/24pin Gigabyte GA-945P-DS3 rev2.0, I945P, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16 Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte TwinMOS DDR2 PC4200 2048MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC4200 1024MB CL4 Samsung SpinPoint T133 400GB SATA2 16MB 7200RPM Sapphire Radeon X1550 512MB DDR2 128bit, PCI-Express, Tv-Out, DVI-I, Lite-Retail Akasa 120mm Blå LED Vifte, 4 x Blå LED Akasa Dual 31cm Blå CCFL Lys, 2 Lysrør med Inverter, AV/På Bryter NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) Microsoft Wireless Optical Deskt. 700 No tastatur/mus, sort I tillegg har jeg en ide HDD som windows ligger installert på. Denne fungerte som en drøm til å begynne med, men som pc'er flest bli det tregt. Jeg har reinstallert windows flere ganger opp igjenom årene, sist havnet jeg på W7. Dette var utrolig bra syntes jeg, WoW og noen andre spill fungerte som en drøm. Men så en dag sluttet lyd utgangene å fungere, deretter gikk plutselig strømforsyningen til pieces. (Denne ble loddet, men havarete på nytt så nå er det en 400W gammel sak i den). Over til hoved problemet: Datamaskinen bli stadig mer støyende (CPU vifte er rengjort utallige ganger inkl. ny thermopasta, men det er en original kjøler), den blir stadig tregere og wow er bare et fjernt minne. Når jeg starter "små" programmer som firefox o.l høres et lite "klikk" i pc'n og den er på randen til å henges. Det løser seg etter noen sekunder( les: en liten evighet) men opplevelsen er ikke tilfredstillende. Spill på "123spill.no" er for avanserte og hakker noe enormt latterlig nok. Jeg har også prøvd det medfølgende programmet for overclocking på prosessoren, satt til "Turbo" men det var håpløst, siden pc bare slo seg av, så clockhastighet er også originalt. Noen som har en ide på hva som er ødelagt? Noe å fikse men en ny prosessor eller no? Eller bør jeg bare gå for en ny en? Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) 400W PSU til det systemet er veldig lite. For lite strøm kan gjøre maskinen ustabil. Sånn er det med all elektronikk. Skjermkortet er heller ikke det beste på markedet. Om du ikke vil bruke mye penger på nytt, så er det veldig mange billige på bruktmarked Der ville jeg ha kjøpt ny. Om du også plages av støy så ville jeg ha byttet vifter. Selv om du rengjør viftene så er det hjullager inni viftene som blir ødelagte etter tid. Billige vifter bråker som regel mye mer å. Så en ny god PSU, MIST eller annet godt merke. 500-600W, noen nye vifter og kanskje ny CPU og skjermkort kjøler så er du godt på vei. For systemet er jo helt greit. Ikke det super beste, men er ikke dårlig Endret 12. januar 2011 av _tHokA_ 1 Lenke til kommentar
Torodd Andre Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2011 Tusen takk for svar For ordens skyld skal det sies at de viftene jeg ser jeg la til ikke er koblet til, så det er kun CPU vifte og PSU vifte i kabinett som er aktiv.. Er systemet bra altså? er det vits i å oppgradere CPU i 775 socket? eller skal jeg kanskje heller vente litt til og skifte hele systemet? siden skjermkort og psu må byttes uansett? Uansett kan jeg vel kanskje satse på skjermkort og PSU som siden kan brukes i et Black refinery system :Ð det er vel kanskje en ide Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Spørs jo hvor mye penger du har å bruke det, og hvor kraftig maskin du vil ha. Har du penger og vil bytte mer, så ja. Men da blir det fort noen tusen. For da må du ha nytt hovedkort, evt sterkere strømforsyning. Ny CPU, nye minnebrikker (helst opp i 4-8GB str). Harddiskene kan du flytte over. Også blir det jo skjermkort 1 Lenke til kommentar
Nohabla Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) Høres ut som hele maskinen er klar for utskiftning, men hvis ikke det er noe alternativ enda ville jeg byttet ut HDD som windows ligger på. Det er en billig test på om PCen er mulig å redde. Er også mulig HK har fått seg en trøkk da PSU takket for seg. Jeg ville ikke oppgradert CPU, RAM og skjermkort før treghetsproblemet er løst. Er Tempraturen på CPU og Skjermkort høy? mulig viftene er såpass slitte at de snurrer for sent.. Endret 12. januar 2011 av Nohabla Lenke til kommentar
Torodd Andre Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 Takk for svar. Tempen på CPU ligger rundt 50+ ved normal belasting, men GPU vet jeg ikke.. Jeg vurderer ny kjøp uansett nå tror jeg, er lei av vraket på golvet Er det noen som har prøvd(har formeninger om) dette kortet? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=583776#extra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå