Dummst Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) Da er det altså offisielt: Eksisterende xperiatelefoner har nådd enden på livssyklusen sin når det gjelder oppdateringer til nyere androidversjoner. Fra lansering til siste oppdatering av androidversjon gikk det altså knappe 7-8 måneder for x10 og enda knappere 2 måneder for x8. Du kommer m.a.o ikke til å se versjon 2.2 eller 2.3 på din x10/x10mini/mini-pro/x8. Kilder: For x10: http://www.slashgear.com/sony-ericsson-confirm-no-froyo-for-xperia-x10-06123921/ For x8: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=10510693&postcount=14 Ønsker ikke å lage for mye ramaskrik av dette, men jeg oppfordrer alle som føler seg en smule snytt om å vise sin frustrasjon her: http://www.facebook.com/pages/Petition-Android-22-for-Sony-Ericsson-Xperia-series/123850457682141?ref=mf Endret 12. januar 2011 av Dummst 2 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 så lenge etterfølgeren til X10 kommer med Android 2.3 skjønner jeg på mange måter at ikke SE oppgraderer eldre modeller til denne versjonen. 2 Lenke til kommentar
Dummst Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) Jeg forstår det sett fra produsentens perspektiv. Målet mitt er kanskje å få produsenten til å se at forbrukerens perspektiv er det som avgjør om de kjøper en ny telefon fra samme produsent. Edit: Det er uansett en petition for 2.2 "eller bedre", evt opplåsing av bootloadern så vi selv kan lage oss en hjemmesnekra 2.2/2.3 rom. Endret 12. januar 2011 av Dummst 2 Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Jeg har vært SE (E) fantast siden T68 men ga til slutt opp etter å ha opplevd en masse problemer med X1. X2 var jo ikke noe bedre og at SE leverer X10 med Android 1,6 ble bare for dumt etter mitt syn. Jeg håper SE kan ta seg i nakken og komme tilbake med storheter alá T68, T610, W995, P1 osv. Hvis man skal tekkes skuffede kunder som har kjøpt eller eier telefoner som ikke holder mål kvalitetsmessig og i forhold til oppdatering av programvare så bør man definitivt ikke vise disse kundene fingeren på den måten SE nå gjør. Det er mitt syn. Jeg er Sonyfanboy men evner å se svakhetene også. 1 Lenke til kommentar
John P. Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Ja... hvis dette stemmer så bør det jo gi potensielle kunder av fremtidige SE telefoner kalde føtter. Man ønsker jo gjerne å kjøpe en telefon som er bittelitt fremtidssikker, ihvertfall på softwarefronten. Telefoner blir jo riktignok "gammeldagse" et halvt år etter at de kom på markedet nå for tida, men det er jo ikke alle som bytter ut telefonen hvert år av den grunn. Så jeg tror ikke dette er noe sjakktrekk akkurat. Nå skal det vel sies at "folk flest" ikke har peiling eller bryr seg om hvilken Android versjon telefonen kjører, så lenge de føler den gjør det den skal, så majoriteten av kunder vil vel kanskje fortsatt være der. Men SE må da vel være villige til å fortsette å utvikle nye firmware-versjoner for telefonene sine uansett? Eller? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Jeg har vært SE (E) fantast siden T68 men ga til slutt opp etter å ha opplevd en masse problemer med X1. jeg hadde X1 i halvannet år og var veldig fornøyd med den. da var den såpass slitt at den måtte byttes ut. frem til jeg kjøpte X10 var X1 den telefonen jeg har hatt som jeg har vært mest fornøyd med og jeg har hatt hele rekken fra SE R30 og oppover. Hva var du misfornøyd med på X1? Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) Jeg har vært SE (E) fantast siden T68 men ga til slutt opp etter å ha opplevd en masse problemer med X1. jeg hadde X1 i halvannet år og var veldig fornøyd med den. da var den såpass slitt at den måtte byttes ut. frem til jeg kjøpte X10 var X1 den telefonen jeg har hatt som jeg har vært mest fornøyd med og jeg har hatt hele rekken fra SE R30 og oppover. Hva var du misfornøyd med på X1? Først og fremst et chassi som gikk i oppløsning. Hadde en lyse modellen, ikke den svarte. Den var visst i beryktet dårlig kvalitet. Redigert; altså at selve chassiet på mobilen smuldret opp. Jeg hadde store hull i ramma rundt. Den ble reparert flere ganger. Endret 12. januar 2011 av Hayward Lenke til kommentar
Dummst Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 Har sendt en mail til SE for å få oppklaring i dette. Venter i spenning på svar. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Når man kjøper en telefon kjøper man jo den som den er. Å føle seg snytt fordi den ikke blir oppdatert med nyere OS blir da litt baklengs føler jeg. Lenke til kommentar
Dummst Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Det får bli en meningssak. Jeg for min del er totalt uenig. Smarttelefoner er ikke først og fremst telefoner. De er håndholdte datamaskiner med telefonfunksjonalitet. Android har gjerne et par oppdateringer i året. Mener du virkelig at jeg skal betale 2-5000,- og kaste telefonen på dynga hver gang dette skjer? Bør jeg kjøpe ny PC hver gang det kommer ny ServicePack til Windows? Endret 13. januar 2011 av Dummst 2 Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Når man kjøper en telefon kjøper man jo den som den er. Å føle seg snytt fordi den ikke blir oppdatert med nyere OS blir da litt baklengs føler jeg. Det er jo et valg SE har gjort. HTC og andre har valgt å oppdatere gamle telefoner hvis hardwaren er god nok til det. Det er ikke rart man føler seg snytt da. Hvis man hadde valgt en mobil fra en annen leverandør så hadde man fått den oppdatert. 1 Lenke til kommentar
KKake Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Når man kjøper en telefon kjøper man jo den som den er. Å føle seg snytt fordi den ikke blir oppdatert med nyere OS blir da litt baklengs føler jeg. Så du mener at man heller ikke skal bli tilbudt OS-oppdateringer når det kommer til PC-en sin? Man kjøper jo trossalt Windows/PC-en slik den er. Synes det er latterlig at SE ikke tilbyr X10-brukerne noen flere oppdateringer. X10 var og er jo trossalt Android-flaggskipet, og bør oppdateres deretter. Greit nok at det kommer nye Xperiamobiler, men X10 bør oppdateres til minst 2.2 eller 2.3 før den oppgir den. Når man betaler flere tusen kroner for en mobil bør man forvente slikt. Har selv en HTC Legend og er usikker på om HTC vil tilby 2.3 til den, men forventer at det blir tilbudt Desire som var flaggskipet. HTC sine mobiler er heldigvis enkle å roote. Endret 13. januar 2011 av KongKake 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Ikke legg ord i munnen min. Poenget mitt er at om man ikke har blitt lovet oppdateringer tilogmed xx dato eller versjon xx, så kan man heller ikke føle seg snytt. Da ingenting ved kjøpstidspunktet sa at dette var noe man kunne forvente? Telefonen har jo de funksjonene man kjøpte den med, pluss litt til etter 2.1 osv., jeg skjønner godt de ikke gidder bruke ressurser på å gi eldre telefoner nye funksjoner. Der redigerte du innlegget ditt, så starten på mitt passer ikke lenger. Jeg ser ikke hvordan det å bli tilbudt OS oppgradering på PC er et legitimt krav? Jeg forventer ikke at Microsoft skal bruke tid og ressurser på å gjøre deres neste OS kompatibelt med min nå litt eldre maskinvare. 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Når man kjøper en telefon kjøper man jo den som den er. Å føle seg snytt fordi den ikke blir oppdatert med nyere OS blir da litt baklengs føler jeg. Hvis jeg kjøper en ny bil forventer jeg ikke at den skal oppgraderes gratis til nyeste facelift av produsenten, men jeg forventer at de fikser feilene slik at den ikke er utrygg å bruke. Hvis produsenten har sperret av halve bagasjerommet og halvparten av bryterne på dashbordet vil det irritere deg hver gang jeg ser at naboens bil ikke har de samme begrensningene. Apple leverer bugfikser og oppdateringer på telefonene sine, Google gjør det samme, men Sony Ericsson sier "Sorry, det stoppet med Android 2.1". 2011 spås til å være året sikkerhetshull i smarttelefoner vil bli utnyttet for alvor, dermed må man enten kjøpe en kraftig antivirus-pakke eller kjøpe en telefon som blir oppdatert. Android 2.2 støtter App2SD, jeg har mange ganger måtte slette app fra min X10 Mini for å få plass til nye app. En annen mulighet jeg går glipp av er å kunne bruke telefonen som trådløst aksesspunkt. TimeScape bruker jeg ikke, MediaScape kan jeg klare meg uten. Skulle ønske vi fikk en offisiell ren Android 2.2 oppdatering for spesielt interesserte, nå må vi prøve uoffisielle hacks. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 SE er såvidt jeg vet den eneste mobilprodusenten som lager egne skall/tillegsprogramvare til telefonene sine. De gjorde det på X1 og X10, sistnevnte i form av Timescape og Mediascape. Jeg kan ikke se noe annet enn at SE måtte bruke endel resurser på å lage nye utgaver av disse slik at de er tilpasser nye utgaver av Android. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 SE er såvidt jeg vet den eneste mobilprodusenten som lager egne skall/tillegsprogramvare til telefonene sine. De gjorde det på X1 og X10, sistnevnte i form av Timescape og Mediascape. Jeg kan ikke se noe annet enn at SE måtte bruke endel resurser på å lage nye utgaver av disse slik at de er tilpasser nye utgaver av Android. HTC har HTC Sense Samsung har TouchWiz Lenke til kommentar
KKake Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Der redigerte du innlegget ditt, så starten på mitt passer ikke lenger. Jeg ser ikke hvordan det å bli tilbudt OS oppgradering på PC er et legitimt krav? Jeg forventer ikke at Microsoft skal bruke tid og ressurser på å gjøre deres neste OS kompatibelt med min nå litt eldre maskinvare. Ja, beklager, måtte bare formulere meg litt bedre. Microsoft har uttalt at målet deres er å utgi Windows hvert 2 - 3. år, og da må man vel kunne forvente at når Windows 8 skal kunne kjøre på en 2 år gammel PC med WIndows 7? Noe annet ville jo bare vært tåpelig. Det samme blir det med Android, man må kunne forvente at en produsent skal kunne tilby deg oppdateringer, spesielt når andre telefoner med omtrent samme spesifikasjoner får det. Det er klart at man ikke vil tilby oppdateringer til low- og mid-end-telefoner i like stor grad som de dyreste og kraftigste, da de som kjøper billigere telefoner gjerne ikke bryr seg like mye om programvare. De som putter 4000 - 5000,- i en telefon ønsker nok gjerne at telefonen skal oppdateres og være brukende så lenge som mulig (tenker da spesielt med tanke på apps) ilpostino: HTC, Samsung, LG, Huawei og sikkert enda flere produsenter putter egne skall på Android. HTC Sense, Samsung TouchWiz osv. Dette krever nok like mye resurser som Timescape-utviklingen gjør. Endret 13. januar 2011 av KongKake Lenke til kommentar
Hayward Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Ikke legg ord i munnen min. Poenget mitt er at om man ikke har blitt lovet oppdateringer tilogmed xx dato eller versjon xx, så kan man heller ikke føle seg snytt. Da ingenting ved kjøpstidspunktet sa at dette var noe man kunne forvente? Telefonen har jo de funksjonene man kjøpte den med, pluss litt til etter 2.1 osv., jeg skjønner godt de ikke gidder bruke ressurser på å gi eldre telefoner nye funksjoner. Der redigerte du innlegget ditt, så starten på mitt passer ikke lenger. Jeg ser ikke hvordan det å bli tilbudt OS oppgradering på PC er et legitimt krav? Jeg forventer ikke at Microsoft skal bruke tid og ressurser på å gjøre deres neste OS kompatibelt med min nå litt eldre maskinvare. Hva man har krav på og hva som er god kundeservice er to forskjellige ting. I denne tråden diskuteres det om SE som god kundeservice burde tilby oppdatering. Med tanke på at de startet salget av X10 med et utdatert system og samtidig lovet en snarlig oppdatering (som ikke kom*) så burde de faktisk ha litt fokus på kundeservice. Som er det denne diskusjonen gjelder. Svaret er klart og rungende JA. SE burde tilby oppdatering til alle sine kunder. Som en god kundeservice. Og ikke minst på grunn av at de startet salget med et utdatert system. Redigert: *før lenge etterpå. Endret 13. januar 2011 av Hayward 1 Lenke til kommentar
Dummst Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) SE er såvidt jeg vet den eneste mobilprodusenten som lager egne skall/tillegsprogramvare til telefonene sine. De gjorde det på X1 og X10, sistnevnte i form av Timescape og Mediascape. Jeg kan ikke se noe annet enn at SE måtte bruke endel resurser på å lage nye utgaver av disse slik at de er tilpasser nye utgaver av Android. HTC har HTC Sense Samsung har TouchWiz Stemmer at de fleste har et lag oppå android. SE har dog gjort den tabben at de ikke bare har et lag oppå, men har integrert Timescape/Mediscape inni. Dermed har de gitt seg selv en mye større jobb en nødvendig når det skal oppdateres til nyere versjoner. For min del er jeg glad/imponert over at de har innrømt dette. Dog er det sørgelig at de må senke hele flåten av eksisterende telefoner for å gi rom for et nytt flaggskip. x10/x8 kommer uansett aldri til å få hardwarestøtte for 2.3, eller skikkelig multitouch for den saks skyld. Telefonene kommer til å dø ut av naturlige årsaker innen rimelighetens tid uansett, så det er ingen grunn for eutanasi. IMO. @Matsemann: Du har åpenbart ingen interesse av denne tråden utenom kranglefanteri. Kan du ikke innse at utsagnet ditt var kanskje ikke var 100% gjennomtenkt? Om du fortsatt står for det, kan du evt lage din helt egne tråd om hvorfor man ikke skal gi kundene oppdateringer. Endret 13. januar 2011 av Dummst Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 @Matsemann: Du har åpenbart ingen interesse av denne tråden utenom kranglefanteri. Kan du ikke innse at utsagnet ditt var kanskje ikke var 100% gjennomtenkt? Om du fortsatt står for det, kan du evt lage din helt egne tråd om hvorfor man ikke skal gi kundene oppdateringer. Seriøst? Fordi jeg er uenig har jeg ingen interesse av tråden? Jeg driver ikke kranglefanteri, jeg presenterer bare et annet synspunkt enn du har. Jeg sier ikke man ikke skal gi kundene oppdateringer, bare at det ikke kan forventes og så bitches om etterpå når det ikke eksplisitt har blitt lovet. Det ville så klart vært god kundebehandling å gjøre det, men jeg forstår veldig godt de ikke gidder å bruke tid på det. Fra deres perspektiv lønner det seg jo, i hvert fall på kort sikt, å droppe støtte på eldre modeller og å gi det på nye modeller. Skal de oppdatere i evigheter vil kundene aldri ha en grunn til å kjøpe ny telefon. Se, jeg kom med argumenter for mitt syn. Alt du har gjort er å kalle meg kranglefant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå